Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affaldsgebyr for mindre virksomheder - hjælp til artikel

Side 1 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære forum...

Jeg er journaliststuderende ved Syddansk Universitet, og er ved at skrive en historie om et affaldsgebyr, der rammer mindre virksomheder. Jeg vil gerne høre forummet, hvad de mener om dette gebyr?
 
Kort så er historien, at Århus Kommune pålægger alle virksomheder der omsætter for mere end 50.000 kr. årligt et affaldsgebyr. For en en-mandsvirksomhed svarer det til 1100 kr. ekslusiv moms årligt. Flere virksomheder er sure, specielt IT og kommunikation, da de ikke har noget affald de skal af med.
 
Det får man for gebyret:
- Mulighed for at benytte genbrugsstationer: 617 kr.
- Beredskab for farligt affald: 200 kr.
- Konsulenter til rådgivning på genbrugsstationen: 295 kr.

Gebyret gøres landsdækkende fra 2010 ifølge Miljøstyrelsen.


 
 Jeg kunne godt tænke mig at vide:

 
Hvem tror du det rammer?
 
Hvad kan konsekvensen være, når det bliver landsdækkende i 2010?
 
Tror du færre vil starte virksomhed, når der hele tiden kommer skjulte selsskabsskatter?

Send mig gerne en mail, hvis du har oplevet lignende i din kommune!

 

På forhånd - tak for besvarelserne
 

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undre mig lidt over det du skriver med det bliver landsdækkende i 2010

Jeg bor i Holbæk kommune, og vi har betalt siden 2007.....vi har 3 virksomheder og er tvunget til at betale for alle tre virksomheder, lige meget hvad omsætningen er, og lige meget at det ene er en personlig virksomhed der er lavet om til aps..hvor driften nu liger i aps skal vi betale for alle 3 virksomheder...da vi bor på adressen, skal vi som private personer betale oven i engang, altså betaler vi for 4 gange affald om året...så er der lige den med momsen

som vognmands virksom hed er det altså ganske begranset hvad du har af affald, da man f.eks får penge for sine brugte dæk, eller der hvor man køber nye tager de de brugte med retur, ligesom der er pant på emballage til til f.eks. sprintervæske så den kommer også retur  hvor den er købt... alt i jernskrot f.eks fælge og brugte reservedele er der penge i at sælge til skrothandleren....

med et biobrandsesl anlæg kommer vi af med vores papkasser og den slags...

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

selvfølgelgi har it og kommunikation da også affald det har alle, der er bare forskel på mængden...og det er stadig sådan at erhversdrivende trods det opkrævede gebyr ikek bar ekan komme med al deres affald på container pladsen.

 

En it virksmhed sælger fromodedlig it udstyr der er pakket ind i plast flamingo og papkasser...når jeg køber den slags må sælger da pænt tage sig af affaldet

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...selv holdingselskaber(uden aktivitet)skal betale.

Går jo efter CVR.nr. uanset branche/aktivitet!

Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver først landsdækkende fra 2010. Der er dog andre kommuner, som allerede nu har indført dette gebyr - som du selv nævner.

Der er nogle firmaer, som slet ikke producerer affald. Jeg har kendskab til tre firmaer i Århus Kommune, som driver mindre kommunikationsvirksomheder, og de har ikke andet affald end det der sidder mellem ørerne.

Fx er den ene en der holder foredrag, mens den anden er en, der laver email-korrespondence. Her benytter de kun den almindelige dagrenovation til konvolutter og madpakkepapir.

Vær opmærksom på, at der er forskel på denne afgift, og man indirekte betaler til dagrenovationen:

Se gerne her, hvem og hvor meget de skal betale:  

Se hvor meget dit firma skal i betale i affaldsgebyr i år 2010

 

Årligt gebyr i kr. pr. virksomhed, ekskl. moms.

Antal ansatte

Øvrige virksomheder

Håndværkergebyr 1

Håndværkergebyr 2

Håndværkergebyr 3

0-1

1.112

10.098

5.953

2.964

2-4

1.585

19.626

11.338

5.358

5-9

2.058

29.155

16.722

7.752

10-19

2.531

38.683

22.107

10.147

20-49

3.004

48.212

27.491

12.541

50-

3.477

57.741

32.875

14.936

OBS: Tallene er fra Århus Kommune 2008, og der vil formentlig ske små ændringer, når affaldsgebyret bliver landsdækkende i 2010.

 

Øvrige virksomheder:           Øvrige brancher. Hvis der er flere virksomheder med 0-1 ansatte på samme adresse, er gebyret for hver 556 kr.

 

Håndværker 1:                     Landskabspleje, anlægsgartnere, tømrer- og bygningsvirksomhed, gulv- og vægbeklædning og glarmestervirksomhed.

 

Håndværker 2:                     Anden bygge- og anlægningsvirksomhed, brolægning, isoleringsvirksomhed, tagdækningsvirksomhed og murere.

 

Håndværker 3:                     Anlægning af ledningsnet, kloakmestre, anlæg af veje og jernbaner, anden anlægningsvirksomhed, anden bygge- og anlægningsvirksomhed, bygge- og entreprenører, el-installation, vvs- og blikkenslagerforretninger og malerforretninger.

 

Kilde: www.affaldvarme.dk

Tilmeldt 16. Jun 07
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

vi er altså ikke tvunget til at betale dag renovation i vors virksomheder

I virksomhederne betaler vi ikke efter typer firma, men for at have et erhverv og kunne bruge genbrugspladsen, og virksomhederne betaler det samme beløb og ikke efter antal ansatte..

ham der laver email korrespondance har vel haft noget affald da han købte en computer:) det  var jo lige præcis den type affald jeg skrev vi havde i en vognmandsvirksomhed( der e rstor forsekl på hvad den type virksomheder laver) , da der er penge i alt andet affald, hvor ved vi ikke benytter genbrugsstationen, vi skal allievel betale til containerpladsen/genbrugs stationen, og det vil det af dig omtalte firma også skulle hvis de boede i Holbæk kommune, og hvis du havde 3 firmaer af den type på samme adresse med hver sit cvr nummer havde du betalt 3 gange beløbet

 100 T det er lige os - Alt i transport af maskiner

Udlejning af hoppeborge, sluchice-, softice, popocornsmaskiner

Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Jeg er tømrermester i Århus Kommune og har et ApS. Jeg er kun mig selv og  en lærling. Jeg skal betale efter den seneste opgørelse 2009 et gebyr på kr. 10.472,- excl. moms.

Det er et meget stort beløb for en virksomhed af min størrelse og konsekvensen er naturligvis et godt træk på kassekreditten.

Jeg mener klart at det for "den nystartede" kan være et betydeligt beløb at skulle af med i etableringsøkonomien.

Skulle man være så heldig at komme godt fra start i sin nye virkomhed og har 2 ansatte kræver Århus Kommune nu kr. 20.547,- i gebyr......, At komme godt fra start som nystartet er jo ikke ensbetydende med at dækningsbidraget følger med....

Jo, der er noget galt i denne gebyrsag og jeg deltager gerne i den yderligere debat.

Mvh / Tømrermester MBH

 

Tilmeldt 18. May 09
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jo, jeg skulle lige hilse at sige fra en kollega at det er meget nemt at omgå disse regler, det kræver en simpel omregistrering!

Men skal jeg være med til det?? Så bliver det jo I den sidste ende dyrere for os andre... men det er jo fristende.....

Mvh/ Tømrermester MBH

 

 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Kan se der ikke har været nogle svar på dette indlæg, men har netop modtaget en faktura fra Københavns Kommune:

 

Kr. 1.736,25, hvoraf kr. 816,00 er administrationsgebyr.

Jeg har et cvr nummer tilknyttet mit hjemmebolig, hvor der i forvejen betales ejendomsskat, hvoraf ca. kr. 3.000 er til dækning af affald og renovation.

 

Det er fuldstændig ude i hampen og typisk det offentlige, det hænger bare ikke sammen.

Håber der kommer en god debat om dette emne.

mvh

Stig

 

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Stig Brandt:

Kr. 1.736,25, hvoraf kr. 816,00 er administrationsgebyr.

Jeg ringede derind i dag, og fik mig en sludder med en rigtig sød medarbejder. Administrationsgebyret dækker ikke - som jeg først troede -administartion af denne faktura, men af ALT der vedrører disse genbrugsstationer. Og med ALT mener jeg ALT :o)

Så det er virksomheder der får lov til at betale for at holde genbrugspladserne kørende (groft sagt).

Der er så mange ting der er så galt med det her, at det er til blive sindssyg over. Men det vil tage for lang tid at gennemgå det hele i dette indlæg..

Stig Brandt:

Jeg har et cvr nummer tilknyttet mit hjemmebolig, hvor der i forvejen betales ejendomsskat, hvoraf ca. kr. 3.000 er til dækning af affald og renovation.

Denne del bliver skilt ud fra 2012, og bliver en del af erhvervsaffaldspakken. Så der kommer en ekstra lille hilsen fra din kommune til den tid :o) Så er spørgsmålet hvad administrationsgebyret så ryger op på.

Det er jo ingen sag at lave et skattestop, med den slags finter. Nå nej, dette skal kombineres med, at de alligevel ikke var så interesserede i at bevare skattestoppet..

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 7 (63 indlæg)