Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affaldsgebyr for mindre virksomheder - hjælp til artikel

Side 3 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

elund.dk:

I Sønderborg Kommune skal jeg betale 1505 DKK for "ingenting" Devil

FIndes der ikke en kreativ Amino, som vil registrere en indsamlervirksomhed og tage imod mit affald for et mindre gebyr?

Det drejer sig om max. 1 kg papir.

Blækpatronerne returnerer jeg til HP, og papkasserne genbruger jeg til forsendelse.

Er der andre, som har kreative ideer til at slippe for at betale affaldsgebyret?

Jo, det må der simpelthen være en løsning på. Spørgsmålet er bare, hvad der så sker, når en masse virksomheder finder nye løsninger på problemet. En kasse papir affald burde teoretisk set være i orden at tage med hjem og smide i sin blå papir container, når der var plads til det i den. Mit gæt er, at hvis mange finder andre affaldsløsninger, så skal de nok finde en ny ting, som virksomhederne skal betale for. Men hvad er det, vi i virkeligheden betaler for? Er det 1500,- for at afskaffe et kg papir eller en politikers flaske rødvin til en frokost? Hvad lyder mest plausibelt? Jeg synes, at de fiaskoer i folketinget har haft et fripas i alt for længe og at de snart selv burde følge de regler og love som de selv får indført. Gad vide, hvor meget de betaler af deres flere kg papiraffald. Mon ikke de tænkte det igennem, da de mirakuløst fandt på dette tiltag.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Mikkelsen, Nr1:

I følge denne liste er "47.91.10 Detailhandel fra postordreforretninger" fritaget for affaldsgebyret.

Skal det ikke tolkes som, at alle rene Internet-butikker er fritaget for affaldsgebyret?

47.91.10 er vel den mest korrekte branchekode for rene Internet-butikker?

I så fald må jeg hellere få ændret min branchekode i en fart ;-)

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her bliver spændende for mig. Jeg sidder hjemme i sverige og arbejder, men mit firma er registreret på en dansk adresse.

Det ser ud som en skjult skat som kun kommer fordi kommunerne mangler penge.... 

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Ja det er helt gakkelak...

Vores nuværende borgerlige liberale regering vil ændre rammebetingelserne for iværksættere fint, men hvorfor skal vi iværksættere så bruge tiden på unødig pjat og på at fremskaffe oplysninger, som Københavns Kommune selv kunne indhente i CVR- og skatteregistrene og ved opslag på vores hjemmeside www.eneret.dk?

Historien er at vores virksomhed modtog en opkrævning på affaldsgebyrer for virksomheder. Så ønsker man selvfølgelig som ny iværksætter at se, hvorledes den offentlige service fungerer. Service er nok et stort ord i denne sammenhæng: Virksomheden skal selv sørge for at ansøge om fritagelse for affaldsgebyrer for virksomheder, selv om det fremgår af virksomhedens art, at den yder juridisk rådgivning; virksomheden producerer ikke affald, men yder alene rådgivning om opfindelser og patenter.

Den første hurdle - i ansøgningen om fritagelse for affaldsgebyret - er at finde et såkaldt P-nummer; det fremgår ikke af virksomhedens registreringsbevis, her findes kun oplyst et CVR nummer. Ved nærmere eftersyn kan man se, at Københavns kommune har omdøbt P-nummeret til kundenummer, så hvorfor skal virksomheden oplyse P-nummeret, når Københavns kommune tilsyneladende har det på opkrævningen?

Det fremgår endvidere ved opslag hos skat, at vi opfylder en af betingelserne for fritagelse for affaldsgebyrer for virksomheder: omsætning på nul kroner i 2008, idet virksomheden LudvigsenPatent først blev etableret i 2009.

Pointen er, at Københavns kommune selv ved et par opslag i CVR registret, hos skattemyndighederne og på vores website kunne have konkluderet, at LudvigsenPatent ikke skal betale affaldsgebyr.

Som tilhænger af den borgerlige liberale regering spørger jeg: Kunne de valgte politikere ikke spare de nyetablerede iværksættere for unødigt pjat ved at skulle indsende ansøgninger med oplysninger, som faktisk allerede er tilgængelige?

Mogens Ludvigsen, Direktør og grundlægger af LudvigsenPatent, www.eneret.dk.

Tilmeldt 1. Nov 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Affald og håndtering af samme, er og bliver et "onde" vi alle må tage del i. Alle producerer jo i større eller mindre omfang affald. Hvordan en given affalds afgift skal "skrues sammen" så den bliver retfærdig for alle, må der nok skulle tænkes lidt grundigere over, for som den er lagt frem nu, er den meget urimelig for nogle og ekstremt rimelig for andre.

Når det er sagt, virker det fuldstændig sindsygt, at det offentlige udskriver en afgift på knapt kr. 500,00 plus et administrations gebyr på ca. 800,00. Ialt ca. kr. 1300,00 - VANVITTIGT!

Altså - gebyret for faktureringen er dyrere end selve afgiften. Det vil naturligvis få rigtig mange op af stolen, da det jo i den grad bestyrker den almene dansker i troen på, at det offentlige kan skalte og valte efter for godt befindende. Afgift, på afgift og moms på afgift...... logisk ? Næ,- nok nærmere et bevis på, at man i vores "herlige velfærdssamfunds administration" helt har mistet jordforbindelsen.

Hvem rammer det så ?  Det rammer naturligvis alle momsregistrerede. Rimeligt og urimeligt. For afgiften er pålagt uden hensynstagen til, hvilken form for erhvers virksomhed der er tale om. Translatøren der kun benytter sin PC betaler 1300,- og f.eks. importøren der producere tonsvis af affald, betaler også kr. 1300,-VANVITTIGT!

Hvad bliver konsekvensen ? At rigtig, rigtig mange, endnu engang må klage til det offentlige, og dermed belaste det offentlige system. Det virker som om, vore polittikere handler uden omtanke (og rettidig omhu) og dermed skaber problemer og øget arbejdsbyrde for sig selv og de offentlige ansatte. VANVITTIGT!

Vil færre starte virksomhed ? Ja! Helt klart. Det er i forvejen omstændigt og tidskrævende at være selvstændig i relation til det offentlige system. Når man så skal belastes yderligere med en afgift der rammer tilfældigt og meget uretfærdigt fordelt, vil det helt klart afskrække nogle fra at kaste sig ud i det i forvejen grumsede og uigennemsigtige farvand - at være selvstændig.

Gid man som selvstændig, kunne udskrive et "administrationsgebyr" til det offentlige og andre, hver gang man foretager en fakturering eller sender en skrivelse. SÅ ville livet som selvstændig blive ulig mere interessant. Men ak,- det må forblive en fantasi ......

Måske vi alle skulle tænke os om en ekstra gang, næste gang vi går til valg. Men bliver det bedre af det ? Vi har jo lov at drømme .....

 

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lovforslaget var i høring i foråret 2010 - og det var her Aminoerne skulle have gjort deres indsigelser gældende. Nu er loven vedtaget og ingen kan unddrage sig omkostningerne.

Jeg har arbejdet med denne typer høringer tidligere, men ikke taget Aminoernes parti - der er der mulighed for nu. 

Det er utrolig vigtigt, at I registrerer de rigtige Branchekoder.

Som eksempel har jeg selv planer om at yde konsulentassistance indenfor miljøområdet - selvom det er en aktivitet, der altid vil foregå i de virksomheder jeg rågiver, vil jeg blive pålagt et kommunalt "affaldsgebyr" p.g.a. "rådgivende ingeniør virksomhed".

Kontrasten hertil er min nabo, som er freelance-programmør (IT) - og arbejder fra bopælen.

Netop IT sektoren er fritaget, se blot 62.01.00 (computerprogrammering), 62.02.00 (Konsulentbistand....), 62.03.00 (Computer Facility management) og 62.04.00 (anden IT-virksomhed). Listen er ikke udtømmende, men dog er det generelt, at rådgivning indenfor IT er fritaget, hvorimod rådgivning indenfor andre brancher ikke fritages.

Der er lige en lille pasus I skal være opmærksom på - selvom I er fritaget jvf. affaldsbekendtgørelsens bilag 7, skal I i "prakisis ikke producere affald". Det kan jo jo blive en bevisførelse fra iværksætterens side.

Jeg gætter på, at flere vil skifte branchekoder i den nærmeste fremtid. Dog vil vi først opleve den store storm efter årskiftet, netop fodi mange iværksættere ikke har et indgående kendskab til lovgivning der berører de enkelte områder.

Jeg var tidligere i en brancheforening - og leverede den type kommentarer jeg her deler med jer. Det jeg ser nu, er, at den pågældende brancheforening ikke aner hvad der foregår på Borgen og i EU.

Et godt råd. Check bilag 7 og juster jeres branchekode, hvis I finder det nødvendigt:

 

Mange hilsener fra et nyt Amino medlem.

Anders

 

 

Fra Juelsminde
Tilmeldt 13. Aug 06
Indlæg ialt: 55
Fra  facefoto.dk - fotograf Søren Nellemann Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Et godt råd her fra hvad angår muligheden for at slippe for opkrævning af affaldsgebyr 2010.

Jeg har kontaktet AffaldVarme Århus og gjort opmærksom på, at kommunen iflg. lovteksten ikke har ret til at opkræve gebyret hos virksomheder, som har 0-1 ansatte.

Her min formulering til fri afbenyttelse:

"I grundlaget for opkrævningen, Bekendtgørelse om affald (BEK nr. 48), står der følgende i § 60, stk. 1:

Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, (...) hvor virksomheden på p-nummer adressen har 0-1 ansatte."

Jeg vedhæftede et print fra cvr.dks hjemmeside hvor det fremgår, at min virksomhed har 0 ansatte, og derfor er AffaldVarme Århus ikke berettiget til at opkræve affaldsgebyr 2010.

Link til Erhvervsbladet hvor jeg blev opmærksom på løsning: http://www.erhvervsbladet.dk/politik/saadan-slipper-du-gebyr

Jeg skrev til AffaldVarme før sidste betalingsfrist i oktober - og har efter lidt skriverier frem og tilbage efter betalingsfristens udløb (hvor jeg ikke betalte) i går fået besked om at "man har vurderet, at min virksomhed er fritaget" og vedlagt var en kreditnota.

Da der ikke er tale om en ansøgning om fritagelse, men besked til kommunen om at den faktisk slet ikke har ret til at opkræve gebyret, vil jeg mene, at det også efter fristen for anmodning om fritagelse kan betale sig at gøre opmærksom på fejlen.

Her efterfølgende kan man så tænke, hvorvidt Århus kommune (og andre kommuner som også ulovligt opkræver gebyret) har sendt enslydende brev til andre virksomheder med 0-1 ansatte, eller om de enkelte virksomheder skal opdage fejlen selv. Er mest tilbøjelig til at tro det sidste...

/søren

facefoto.dk :: fotograf søren nellemann :: århus :: mobil 2986 3058

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Læs affaldsbekendtgørelsen - den er rimelig klar:

§ 60. Kommunalbestyrelsen må ikke opkræve gebyr hos virksomheder, hvor virksomhedens branchekode fremgår af bilag 7, og hvor virksomheden på p-nummer adressen har 0-1 ansatte.

Kommunalbestyrelsen kan dog opkræve gebyr hos virksomhederne, hvis de anvender en eller flere indsamlingsordninger i kommunen.

Bemærk et lille "og" hvilket betyder at begge krav skal være opfyldt.

Endelig betyder det sidste punktum i mit udsnit, at virksomheder der kunne være undtaget alligevel skal bidrage såfremt de benytter de kommunale anlæg.

De fleste kommuner implementerer teksten direkte - det er det jeg arbejder med!

Læs hele bekendtgørelsen her:

 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129843

Mange hilsener

Anders

Fra Juelsminde
Tilmeldt 13. Aug 06
Indlæg ialt: 55
Fra  facefoto.dk - fotograf Søren Nellemann Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

facefoto.dk :: fotograf søren nellemann :: århus :: mobil 2986 3058

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 07
Indlæg ialt: 185
Fra  Filecamp.com Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blev ellers lige så glad da jeg så Sørens indlæg ... men faldt selv over det lille "og" som Anders påpeger :-(

Der skal meget til at få mig op af stolen (det er faktisk aldrig sket før) men for alle os små-ikke-affaldsproducerende-hårdtarbejdende-selvstændige virker en faktura på 1153,75 (i mit tilfælde) som en fuldstændig urimelig ekstra skat.

Og så vil samfundet gerne have flere der starter egen virksomhed. Jeg er rystet!!!

Jeg er i gang med at ændre branchekode (til en af dem på listen) og klage og kan kun opfordre andre til at gøre det samme.

Klag , klag og klag for det her er tåbeligt!

Filecamp er professionel Fildeling, Billedbank, Digital Asset Management og Online Korrektur. Kunder i +30 lande. Start GRATIS DEMO på: filecamp.com

Side 3 ud af 7 (63 indlæg)