Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affaldsgebyr for mindre virksomheder - hjælp til artikel

Side 4 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Affaldsbekendtgørelse kommer i høring i løbet af 2011  - jeg skal påpege Århus kommunes tolkning overfor Miljøstyrelsen.

Alle bedes bemærke, at denne bekendtgørelse (og den bagvedliggende "Lov om miljøbeskyttelse") kun er første/andet skridt på vejen til et "forureneren betaler samfund".

Det er en liberaliseringsproces som kommer til at løbe de næsten 4 - 5 år. Tidligere var det således, at kommunerne dækkede omkostningerne og overvæltede omkostningerne (det hedder det alså inden for det offentlige) på alle borgere i kommunen. Samtidig med at (vi) fra industrien var utilfredse med at kommunerne både var tilsynsmyndighed og driftherre i visse anliggende, er det begyndelsen på affaldsbehandlingens endelige frigørelse fra kommunerne - derfor bliver de nødt til at udfakturere omkostningerne uafhængigt af kommunale skatter.

Man kan også antage den holdning, at hvis dem der forurener ikke skal betale - hvem skal så? Er du helt sikker på, at du ikke i dit arbejde lister nogle kassere prospekter og/eller fotos ned i din husstands dagrenovation?

Jeg ser det store problem i, at man ud fra branchekoder fritager nogle virksomheder - det var ønskeligt, at man fritog virksomheder ud fra det aktuelle aktivitetsniveau og dermed benytte andre kriterier end branchekoder.

Og det er sikkert det der er sket for Søren - tillykke med det. Men du kan ikke tage en lokal individuel afgørelse og overføre den til en landsdækkende tolkning - det er der ikke belæg for.

Til dem der vil klage kan jeg kun sige - benyt jeres brancheforeninger og påvirk lovgivningen når den er i høring. Det er langt mere effektivt og professionelt.

Er det her begyndelse på en gruppe, der afgiver høringssvar når lovgiverne er ude? Der må være mange andre område, der har betydning for iværksættere!

 

Mange hilsener

Anders

 

 

Fra Juelsminde
Tilmeldt 13. Aug 06
Indlæg ialt: 55
Fra  facefoto.dk - fotograf Søren Nellemann Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Mit formål med indlægget var at gøre andre her på Amino opmærksom på, hvad jeg havde oplevet. Og hvis andre kan bruge min erfaring i forhold til deres egen situation er det rigtig fint.

Jeg kan ikke være uenig med dig i, at det er dem der forurener, der skal betale. Men det jeg (og en masse andre) angriber, er rimeligheden af at opkræve et affaldsgebyr, der slet ikke harmonerer med  virksomhedens størrelse og mængden af affald.

God aften!

/Søren

 

facefoto.dk :: fotograf søren nellemann :: århus :: mobil 2986 3058

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 07
Indlæg ialt: 185
Fra  Filecamp.com Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Liberalisme er fint... men dette er da det absolut modsatte!

For det er jo netop ikke en "forureneren betaler" afgift. Med denne løsning skal de fleste med et cvr. nr. betale afgiften (der dog varierer) uanset om man producerer affald eller ikke producerer affald... det kan da ikke være liberalisme. Tilmed er administrationsomkostningerne mange steder større end selve afgiften. Det er dog helt naturligt da man måske har været forberedt på hvor mange små virksomheder der vil stritte imod.

Jeg arbejder hjemmefra og de par breve jeg får til min virksomhed kommer ganske rigtigt ned i min husstands dagrenovation (som jeg jo også betaler for). Må jeg ikke det? ... Måske jeg fremover skal samle mit firmaaffald sammen og en gang om året køre til genbrugspladsen med en lille pose.

Så nævner du brancheforeninger osv. Jeg er ikke medlem af nogen brancheforening. Prøver sådan set bare på at klare dagen og vejen uden at ligge nogle offentlige kasser til last. Og det måske netop derfor at os helt små selvstændige (hvor mindsteløn er en by i Rusland!) føler os så provokerede af denne afgift.

Så skriver du at vi skulle påvirke lovgivningen når den er i høring ... jeg havde intet hørt om denne afgift før der dumpede denne latterlige faktura ind af min dør i dag. Og nu har jeg så brugt det meste af dagen på at søge informationer.

 

Det lader iøvrigt også til at selv politikerne er ved at få øjnene op for denne bommert:

http://www.danskbyggeri.dk/presse+-c12-+politik/presse+-c12-+politik/temaer/%C3%B8vrige+emner/godt+minister+kan+se,+at+affaldsgebyr+er+en+ommer

http://www.konservative.dk/nytogdebat/nyheder/oktober/sider/affaldsgebyr.aspx

.. så mon ikke den snart bliver lavet om ;-)

Et lille tip: Jeg tror mange problemer kunne være undgået hvis afgiften kun var blevet pålagt virksomheder med ansatte. For mange af os helt små enkeltmandsvirksomheder er beløbet nemlig så stort af vi godt kan forsvare at bruge nogle dage på at klage.

Jeg vil i hvertfald klage, klage og atter klage ... og opfordre alle andre i samme situation til at gøre det samme.


Bedste hilsener

Jesper

Filecamp er professionel Fildeling, Billedbank, Digital Asset Management og Online Korrektur. Kunder i +30 lande. Start GRATIS DEMO på: filecamp.com

Tilmeldt 28. Dec 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

urimelige håndtering af affaldsgebyrfritagelse for virksomheder

Affaldsgebyr for små virksomheder er meget oppe i medierne, hvor det er blevet tydeliggjort hvor uretfærdigt, den administreres, derfor ville jeg være glad for om I ville være interesserede i at bringe en artikel med udgangspunkt i min oplevelse af Teamaffald, Ballerup Kommunes administrering af reglerne.

Jeg ønsker at sætte spørgsmålstegn ved, hvordan det kan være, at virksomhederne kan søge om fritagelse for at betale affaldsgebyr, når der hverken er nogen reel mulighed for det eller mulighed for at klage over beslutningen?

Jeg har et lille vikarbureau Primær Sygeplejen, der har formidlet sygeplejersker til kommunernes Hjemmesygepleje.

Jeg har søgt om fritagelse for at betale affaldsgebyr, fordi jeg ikke har nogen egentlig affaldsproduktion, men personen, der vurderer ansøgningerne om affaldsfritagelse i teamaffald, Ballerup Kommune, har på ingen måde taget de faktuelle oplysninger i betragtning, da hun har givet mig afslag.

Da jeg er helt uforstående overfor afslaget, kontakter jeg hende efterfølgende telefonisk og hun oplyser, at hun fuldstændig er ligeglad med - og i øvrigt ikke vil tage i betragtning, at jeg ikke har nogen egentlig affaldsproduktion, fordi jeg i januar har indberettet medarbejder ATP for de timelønnede sygeplejerskevikarer, der har været i kommunens hjemmesygepleje. 

Hun siger, at selvom jeg kun bruger én telefon - og intet andet - i min formidling af sygeplejersker til Ballerup Kommune, finder hun det helt rimeligt, at jeg skal betale 1600 kr. om året for det, hvoraf godt 600 kr. er administrationsgebyr.

Ydermere siger hun, at jeg skal være glad for ikke at skulle betale fx 23.000 kr. om året som andre virksomheder. Da jeg oplyser, som jeg også har gjort opmærksom på i min ansøgning om fritagelse for at betale affaldsgebyr, at jeg kun bruger min private telefon, svarer hun, at når jeg bruger min private telefon, så tilhører den automatisk virksomheden og ikke mig personligt mere.

Endvidere har jeg oplyst hende om, at der ikke siden sommer været aktivitet i virksomheden pga finanskrisen. Dette er hun også ligeglad med, og gentager at det eneste hun forholder sig til, er at jeg i januar har indberettet medarbejder ATP og oplyser, at det både er uvedkommende og hun aldrig tager i betragtning, om der reelt er en affaldsproduktion eller ej.

Når kommunen kan fritage en virksomhed for gebyr, hvis kommunen vurderer, at virksomheden ikke har en egentlig affaldsproduktion, kan det ikke være rigtigt, at hun tilsidesætter de faktuelle oplysninger.

Kommuner kan kun opkræve gebyr svarende til reelle udgifter, som kommunen måtte have - Og der er INGEN reelle udgifter til affaldshåndtering for kommunen i forbindelse med min formidling af sygeplejevikarer.

Endvidere oplyser hun, at hun på Ballerup Kommunes vegne principielt nærmest ALDRIG giver dispensation til nogen virksomheder, UANSET om der er affaldsproduktion eller ej.

Jeg finder det urimeligt, uretfærdigt og særdeles bekymrende, at personer i teamaffald i Ballerup Kommune konsekvent vælger at tilsidesætte faktuelle oplysninger og ikke ønsker at tage i betragtning, om der er eller ikke er nogen reel affaldsproduktion. Der står i den meddelelse om afslaget, at der ikke er nogen klagemulighed andet end at anlægge sag mod kommunen.

Jeg har intet kontor og der er ingen egentlig affaldsproduktion. Virksomheden har ikke affald i form af brugte produkter, restprodukter eller kasserede produkter, som f.eks. træ, papir, plastemballage, papemballage, glas, metal, dagrenovationslignende affald, tømte malingsbeholdere, sprayflasker, elektronisk udstyr, tilbehør til elektronisk udstyr, batterier, el-pærer, kontorartikler og haveaffald.

Virksomheden anvender ikke nogen af de kommunale genbrugsstationer i Ballerup Kommune eller i en anden kommune i Vestforbrændings opland.

Denne virksomhed formidler kun timelønnede vikarsygeplejersker. Hele virksomheden håndteres kun gennem min private mobiltelefon.

Nu er affaldsgebyr for virksomheder meget oppe i medierne hvor uretfærdigt, den administreres, derfor ville jeg være glad for om I ville være interesserede i at bringe en artikel med udgangspunkt i min henvendelse.

 

Med venlig hilsen

Linda Palm
Vikarbureauet Primær Sygeplejen ApS

www.vikar-ps.dk
cvr.  30 92 58 74

tlf.  60 408 409

Fra Skovlunde
Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 470
Fra  WebGain Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ansøgte ligeledes om fritagelse. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed der ikke producerer affald. Al virksomhedsrelateret foregår online, men min ansøgning om fritagelse blev alligevel afvist med argumentet: "Du skal jo også smide EDB-udstyr ud på et tidspunkt."

Så det vil sige, når min Macbook Pro om nogle år (lad os sige 4 år), har det kostet mig 6400 kr. at smide den ud. Det er simpelthen forrykt!
Jeg har lige fået girokortet ind af døren.

Jeg hører at denne ordning er blevet stoppet, men det lader til at der stadig opkræves gebyrer. Nogen der ved hvad der sker med denne ordning og hvordan man undgår dette fuldstændige urimelige gebyr/skat

Webdesign, optimering og online markedsføring. Se mere på WebGain.dk

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har tidligere skrevet om princippet "forureneren betaler".

Lige netop for IT-udstyr, batterier, elektrisk udstyr og nogle få andre ting gælder, at importører/producenter skal financiere bortskaffelse når denne type udstyr er udtjente.

Kommunerne har IKKE omkostninger til bortskaffelse af denne type produkter, så jeg vil vurdere, at afvisningen bygger på et forkert grundlag.

Kommunerne har omkostninger til indsamling af IT-udstyr - ikke til bortskaffelsen.

 

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. May 10
Indlæg ialt: 350
Fra  Ulvenes Polering Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjaminmgb:

Kære forum...

Jeg er journaliststuderende ved Syddansk Universitet, og er ved at skrive en historie om et affaldsgebyr, der rammer mindre virksomheder. Jeg vil gerne høre forummet, hvad de mener om dette gebyr?
 

Har fået er girokort på ca 1650

Fra Skovlunde
Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 470
Fra  WebGain Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Grønbech:

Har tidligere skrevet om princippet "forureneren betaler".

Lige netop for IT-udstyr, batterier, elektrisk udstyr og nogle få andre ting gælder, at importører/producenter skal financiere bortskaffelse når denne type udstyr er udtjente.

Kommunerne har IKKE omkostninger til bortskaffelse af denne type produkter, så jeg vil vurdere, at afvisningen bygger på et forkert grundlag.

Kommunerne har omkostninger til indsamling af IT-udstyr - ikke til bortskaffelsen.

Tak for tippet. Jeg har nu sendt en klage til statsforvaltningen, som Frederiksberg kommune henviser til, hvis man er utilfreds.

Webdesign, optimering og online markedsføring. Se mere på WebGain.dk

Fra København S
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 236
Fra  DanDrone Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg har 2 gange søgt om fritagelse af affaldsgebyr.

1. gang jeg søgte brugte jeg begrundelsen om, at min virksomhed omsatte for under 50.000 i år 2008. Da jeg først oprettede firmaet 01.01.2009 synes jeg at det var rimelig nemt at dokumentere, at jeg ikke har haft en omsætning på over 50.000 i 2008. Jeg vedhæftede blot min CVR-registreret og skrev dette som begrundelse - dette fik jeg så afslag på.

Næste punkt var, at hvis man havde et firma til at håndtere sit affald i forvejen, så kunne man også fritages. Jeg søgte så igen med den begrundelse om, at mit lagerhotel smider diverse pap ud for - ellers producerer jeg intet andet affald. Affaldshåndteringen er med i min ordning med lagerhotellet, så jeg fik dem til at skrive en mail til mig hvor de forklarede, at de håndterede mit affald. Denne vedhæftede jeg så og sendte afsted til københavns kommune.

JUHUU - jeg fik en meddelelse om, at jeg var fritaget for at betale affaldsgebyr - men glæden var kort. Da jeg læste længere nede i mailen stod der, at jeg ALLIGEVEL skulle betale administrationsgebyr på 816,-

Jeg synes det er grotesk at jeg skal betale et administrationsgebyr for noget jeg hverken bruger eller har spurgt om?

Det svarer til, at jeg sender københavns kommune et administrationsgebyr på 816,- for at håndtere deres faktura på affaldsgebyr?

Kan man ikke klage over dette?

Hermed mailen fra KK:

Meddelelse om fritagelse for betaling af gebyr for virksomheders adgang til genbrugsstationer 2010

Københavns Kommune, Center for Miljø, har behandlet virksomhedens ansøgning om fritagelse for betaling af affaldsgebyr.

Københavns Kommune har vurderet, at virksomheden opfylder kriterierne i affaldsbekendtgørelsen § 60, stk. 4, for fritagelse for betaling af gebyr for virksomheders adgang til genbrugsstationer, fordi virksomheden har dokumenteret, at:
virksomheden selv forestår håndtering af alt sit affald til nyttiggørelse uden brug af kommunale indsamlingsordninger
virksomheden ikke er omfattet af kommunens indsamlingsordning for dagrenovationslignende affald, og
at virksomheden ikke benytter genbrugsstationer i Københavns Kommune eller i andre interessentkommuner under I/S Amagerforbrænding eller I/S Vestforbrænding.
Københavns Kommune meddeler hermed, at virksomheden er fritaget for affaldsgebyr for virksomheders adgang til genbrugsstationer for 2010.

Virksomheden er ikke fritaget for betaling af administrationsgebyr. Virksomheden er derfor blevet krediteret beløbet som fremgår af post 2 på den fremsendte faktura. Virksomheden skal fortsat indbetale administrationsgebyr på DKK 816,- på den fremsendte faktura.

Fritagelsen gælder for perioden 1. januar – 31. december 2010.

Med fritagelsen er virksomheden afskåret fra at benytte kommunens genbrugsstationer. Hvis virksomheden alligevel benytter genbrugsstationerne vil virksomheden blive politianmeldt for overtrædelse af kommunens erhvervsaffaldsregulativ, Hvis det skønnes at virksomheden har afgivet urigtige oplysninger til kommunen, vil virksomheden blive anmeldt til politiet for overtrædelse af straffelovens § 161.

Yderligere oplysninger om affaldsgebyret kan ses på Københavns Kommunes hjemmeside www.kk.dk/erhvervsaffald

Venlig hilsen

Team Genbrugsstationer
Københavns Kommune
Teknik- og Miljøforvaltningen
Center for Miljø
Affaldsområdet - Myndighed
Njalsgade 13-15
2300 København S
Tlf.: 33 66 30 09
E-mail: affaldsgebyr@tmf.kk.dk

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da bare en måde at kringgå skattestoppet.

 

 

Side 4 ud af 7 (63 indlæg)