Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ønsker at starte som betalt hobby-fotograf

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ønsker at begynde at tage penge for fotograf-opgaver, og åbner snart et studie sammen med nogle andre fotografer.

Jeg har fuldtidsarbejde ved siden af, så det er kun som hobby.

"Virksomhedens" formål er at reducere omkostningr ifm hobbyen (fotoudstyr, studieleje), dvs. jeg kommer formentlig aldrig til at få overskud.

Har hørt om flere fotografer i samme situation, som har fået at vide af SKAT at de derfor ikke kan registreres som virksomhed:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=213263

Jeg ønsker derfor at holde mig under momsgrænsen på 50.000kr og vil heller ikke registreres, jeg ser ingen grund til det, fordi jeg heller ikke ønsker at trække mit udstyr fra (da jeg så ikke ville kunne bruge det privat), samt at studiet også skal bruges privat til ikke-lønnede opgaver.

Men hvad er reglerne så?, hvad gør jeg mht. skat, hvilke krav er der mht. regnskab etc.

Håber i kan hjælpe mig...

Mvh.

Fotomanden

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ikke nogen som kan hjælpe ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du skal angive dit resultat på selvangivelsen.

Der skal laves et simpelt regnskab.

Du behøver ikke momse dit salg.

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det

Dvs. jeg angiver bare samlet indtægt i rubrikken Lønindkomst på selvangivelsen (Lægger beløb til min nuværende lønindkomst)

Mht. simpelt regnskab:

Jeg har haft virksomhedsregnskab, lært at bogføre etc. for mange år siden. Så det er ikke fordi jeg er helt blank på området.
Men er der ikke nogle krav/regler om hvordan et regnskab skal se ud, samt evt bilag (fakturaer m.m.).
Jeg søger en folder, link eller et eller andet der beskriver hvad kravene er mht. til et simpelt regnskab

OK jeg prøver med et eksempel:
Jeg skal lave en regning/faktura til kunden. Denne indeholder en dato, fakturanr samt pris, evt. beskrivelse af opgavens art.
Desuden et kundenummer/navn e.l.
Er der andre krav til en faktura ?

Alle fakturaerne gemmer jeg så, og i regnskabet lister jeg så de enkelte fakturaer som poster, igen med dato, fakturanr, beløb.

Jeg går udfra at alle udgifter dvs. studieleje, køb af udstyr osv. skal holdes udenfor regnskabet, da jeg ikke kan trække det fra (fordi det også bruges privat). Eller skal disse også med, hvilket så betyder at jeg formentlig ender med et resultat på omkring 0kr, og derfor aldrig skal betale skat ?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter,

Det faktiske resultat??? Han vil jo aldrig få fradrag for underskuddet, når det ALDRIG giver overskud, men kun skal bruges til at reducere udgifterne?

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik!

Ja...hvis den giver underskud de næste mange år. Men de første par år vil den nok gå!

Fotograf...Du skal angive resultat i rubrik 111 eller 112 på selvangivelsen. Du må ikke modregne i lønindkomst.

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Ja...hvis den giver underskud de næste mange år. Men de første par år vil den nok gå!

Ummidelbart er der ikke planer om at tjene på "virksomheden". Det er en hobby, som jeg finansere ved at lave lidt betalte opgaver.

Jeg vil helst ikke ud i noget med at forsøge at se om det går, og så risikere skattesmæk, straffesag e.l.

Det skal gøre ordentlig, hvis det så viser sig at jeg ønsker at drive alm. virksomhed (med henblik på profit), så skal det formentlig registreres m.m, men det er ikke planen lige nu.

Rubrik  111/112, er så vidt jeg har forstået over/underskud af egen virksomhed, og findes kun på den udvidede selvangivelse, korrekt ?
Hvordan får man en udvidet selvangivelse, er det ikke kun hvis man har en registreret virksomhed ?

Hvordan foregår det egentligt mht. dokumentationen af overskud/underskud, skal man sende regnskabet ind til Skat, eller skal det bare forevises hvis de efterspørger det?


Beklager hvis der er rigtig mange basale spørgsmål, jeg har bare ikke kunne finde disse oplysninger nogen steder. De eneste oplysninger jeg har kunne finde vedr. registrerede virksomheder.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen...så holder du bare underskuddet helt udenfor, hvis du ikke vil risikere noget.

Husk dog at du skal selvangive overskud.

Du skal så ikke sende regnskab i første omgang, men SKAT kan anmode om det.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget enkelt.

Du siger her at formålet ikke er at tjene penge på virksomheden. Det er ikke den argumentation du skal bruge overfor Skat og jeg vil også stille spørgsmålstegn ved om det er rigtigt: 

Du vil bruge indtjeningen til at finansiere dit indkøb af fotoudstyr mv. og typisk vil du derfor få en nuldrift idet du formentlig skattemæssigt vil straksafskrive (fratrække) de fleste indkøb.

Det du skal gøre udover ovenstående er at lave en regnskabsmæssig opgørelse af resultatet hvor du opgør afskrivninger med udgangspunkt i driftsøkonomiske afskrivninger (ud fra forventet levetid). Derved kan du formentlig lave et mindre overskud og så kan Skat ikke gøre noget. Jeg har vundet flere hobby-sager i forhold Skat ved at lave en sådan efterfølgende "ombrydning" af regnskabet men det ideele er at gøre det fra starten for at forebygge at der overhovedet opstår en sag.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent!

Giver det ikke problemer så med at vurdere levetidet mv. på aktiverne regnskabsmæssigt, eller hvordan klarer du

den?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)