Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leverer din revisor værdi til din virksomhed?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kommer der så en 3. indgangsvinkel her: Jeg er ikke revisor men rådgiver fortrinsvis revisorer i bl.a. skattespørgsmål.: 

Jeg er meget enig med Susanne. Udover en vis faglighed er den personlige kemi afgørende og mit indtryk efter også at have arbejdet hos de helt store revisionsfirmaer er at de små virksomheder risikerer at drukne. Samtidig skal det heller ikke være nogen hemmelighed at det primært vil være elever og mindre erfarne medarbejdere der tager sig af de små - som  også bliver sagt ovenfor. 

Helt grundlæggende kan man sige at en revisor, bogholder o.l. bør være i stand til at aflægge et regnskab hvor der er taget højde for privat andel af telefon m.v. og det er de fleste også.

Mere overordnet bør en revisor være i stand til at komme med nye tiltag, være en slags modspiller til kunden, og komme med forslag som kunden måske ikke lige havde tænkt over. Det kan måske være vanskeligt hvis man sidder som ene mand, ikke har nogen kolleger at diskutere problemstillingerne med, og ikke holder sig ajour og følger med. 

Jeg ville derfor også kigge på - og det er måske her jeg er forudindtaget/knap så subjektiv - hvad pågældende revisor har af samarbejde, netværk m.v. indenfor eks. skat.  En vigtig egenskab er at en revisor skal kende sine egne begrænsninger og det er uanset om vi taler om en partner i et af de større revisionsfirmaer eller den lille enkeltmandsrevisor.

Min egen oplevelse er at de registrerede revisorer mv. jeg rådgiver i dag er mindst lige så proaktive som jeg tidligere har set det i de store firmaer og jeg kan også fornemme at de ofte kender deres kunder bedre og taler mere face to face med kunderne end jeg har set det tidligere. Men jeg har så også set eksempler på rådgivning m.v. hvor det har været helt ude i hampen  og det har fortrinsvis netop været fra "enkeltmandsrevisoren" som har støttet sig til egen viden og egne forslag.

Vedr. det her med misfornøjethed med revisor som følge af mangl. rådgivning. Det oplever jeg ikke som et problem hos de firmaer hvor jeg kommer. Naturligvis oplever man da at - revisorers - kunder syntes de betaler for meget for tingene men nogle har også en mentalitet om at ting ikke må koste noget. En holdning som desværre synes særligt at præge mange Amino-iværksættere. Jeg mener man nogle gange skal vende tingene på hovedet og overveje hvor mange penge revisoren egentlig via sin rådgivning har genereret til pågældende i form af egentlige skattebesparelser, som følge af indkomstoptimering m.v. , og i form af tilrettelæggelse af salg, optagelse af nye investorer, forebyggelse af skattesager m.v. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Århus
Tilmeldt 11. Apr 07
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for dit indlæg.

At kunderne oplever at ydelsen og prisen ikke hænger sammen er det interessante for mig. Dette forhold er desværre noget jeg ofte oplever i revisor/kunde forholdet, både i min personlige erfaring og gennem mit netværk. Der syntes dog at være en graduering i dette forhold, gående mod mere tilfredshed af revisors arbejde, jo større en virksomhed der er tale om. Hvorvidt kunden har en reelt begrundelse herfor, er i første instants ikke vigtigt for mig, da det er det oplevede forhold mellem ydelsen og prisen jeg syntes der er vigtigt at få belyst.

Enten leverer revisor ikke en vare som er pengende værd eller så er revisor dårlig til at synliggøre sin værdi og hvorfor det?

Min indfaldsvinkel til denne tråd er netop det forhold som du selv beskriver, at alle burde kunne aflægge et regnskab, specielt når vi taler om en godkendt revisor, da der efterhånden er en omfattende kontrol og lovgivning der regulere dette, om ikke andet, så for de regnskaber som kræver en påtegningen. Men hvor er det så værdiskabelsen kommer ind i revisors ydelse? Er det selve servicen, altså at du får dit regnskab leveret til tiden og til aftalt pris. Er det rådgivningen; skal revisor proaktivt rådgive og kan revisor tage sig betalt for arbejde man ikke har bestilt? Skal revisor gå udover regnskab/skatterådgivningen og er det her værdiskabelsen befinder sig i form af et indgående kendskab til virksomheden. Men hvordan hænger det  sammen med at revisor måske kun ser virksomheden engang om året? 

Hvilken værdi skaber revisor og hvordan oplever virksomheden dette?

At åbenlyse mangler og fejl giver utilfredse kunder er jo logik i enhver forretning, men hvorfor er revisor notorisk kendt for at kræve mere for deres arbejde uden af informere kunden og ikke syntes at kunne sælge sit honorar således at kunder oplever en merværdi?

Det var bare mine umiddelbare tanker og jeg gælder mig til at se flere indlæg og oplevelser af revisor/værdi forholdet, i denne sindsoprivende spændende tråd :-)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :

En historie fra den virkelige verden, hvor der for kunden var meget lidt synlighed for værdien af revisors arbejde, med stor utilfredshed til følge:

Jeg fik en ny kunde 1/7 i 2007, hvor jeg startede som ny selvstændig. Et ApS med 2 ansatte - mand og kone. Ikke en særlig stor forretning, og med en noget usikker aktivitet mhp indtjening pga nyt produkt på markedet. Der var i starten af 2007 sket en overdragelse af anparter fra en ejer til den anden, med revisorbistand. 2007 var 3. regnskabsår - men altså med nyt produkt og aktivitet fra 2007.

I 2006 havde virksomheden betalt omkring 27.000 plus moms for revisorbistand ifm regnskab. Herudover et beløb ifm overdragelsen af anparter. Beløb, som virksomheden syntes var skyhøje. Det var et af de store revisionsfirmaer, nævnt flere gange på Amino.

Da jeg kom ind i billedet var det anpartshavers ønske, at vi selv skulle lave regnskabet pga den manglende indtjening. Ved første møde gennemgik jeg overordnet regnskabsmaterialet, og studsede meget over anpartsoverdragelsen. Den var meget mangelfuld i dokumentation, og pengestrømmen var uigennemsigtig. Jeg oplyste kunden, at jeg under ingen omstændigheder ville lave regnskab i selskabet, og såfremt jeg skulle være bogholder for dem, skulle de antage en revisor, i hvertfald til dette første regnskab - så måtte vi se på efterfølgende år, om det kunne komme på tale. På det tidspunkt (1/7 2007) havde der ikke været bogført for året.

I starten af 2008 fandt vi en ny revisor i et mellemstort firma til udarbejdelse af årsregnskab. Vi holdt møde med revisor af 1,5 times varighed, hvor jeg klart gjorde opmærksom på problemstillingen omkring overdragelsen, og at jeg ikke var sikker på, at denne var sket efter foreskrifterne. Herudover var der købt 1 hvidpladebil i 2007, leaset noget udstyr og 2 varebiler. Udover disse specifikke ting, var der intet usædvanligt i regnskabet, som var bogført op og stemte.

Anpartshaver gav på mødet udtryk for, at de under ingen omstændigheder ville betale lige så mange penge for regnskabet, som i 2006, da indtjeningen var knap. Revisor meddelte, at det var der forståelse for, og at han ville lade en billligere medarbejder lave årsregnskabet.

Nå - det var en lang historie. Det korte af det lange er, at da regningen kom, lød den på 75.000 incl. moms, uden specifikation af nogen art, og uden at kunden havde fået løbende information om arbejdets omfang. Anpartshaver var ved at få et hjerteslag over denne pris, og kontaktede revisor og nægtede at betale. Revisors argument for den høje pris var, at han selv som statsaut.revisor og partner kostede 2.500,- pr. time, og at regnskabet havde været meget tungt pga anpartsoverdragelsen, som havde vist sig slet ikke at være sket rigtigt. Der foreligger stadig uafklarede problemer idag omkring anpartsoverdragelsen, idet der skulle være sket en omlægning af kapital, eller noget, som ikke er indeholdt i denne regning fra revisor. 

Kunden står nu overfor at må lukke firmaet pga manglende indtjening med det nye produkt, og det er usikkert, om det ender med en likvidation eller konkurs

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

I forlængelse af ovenstående: Budskabet er jo at revisor netop ikke kun skal se virksomheden en gang om året. Der skal være en løbende naturlig dialog hvor revisor hhv. virksomhed kontakter den anden part når der er er behov.

Det eksempel Susanne nævner er jo et skræmmeeksempel for 75.000 kr. lyder umiddelbart af meget ud fra det der bliver sagt, selvom det er inkl. moms. Samtidig bør man måske overveje en erstatningssag mod den tidligere revisor   men det er jo svært at vurdere når ikke man kender sagen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må lige korrigere. Regningen var på 45.000,- incl. moms - jeg fik skrevet 75.000,-. Beklager. Efterfølgende har kunden fået en kreditnota på 6.000,- plus moms. Dette arbejde er kun for årsregnskab, og anpartsoverdragelsen er ikke med i beløbet. Men det er også ca. 10.000,- mere end 2006-regningen lød på, hvilken kunden netop havde sagt på mødet, han syntes var alt for meget.

Ja Bent, det er også min holdning, at tidligere revisor har udført et meget dårligt stykke arbejde, der kan afstedkomme en erstatning. Problemet er, at der ikke er penge til at føre sådan en retssag, og der mangler dokumentation for, at revisor rent faktisk er blevet hyret til at udføre arbejdet, da det var den tidligere anpartshaver der havde fingeren på pulsen i den henseende. Det eneste sted der står noget om, at revisor har været involveret, er på fakturaen. Der er ingen dokumenter fra revisor, udover årsregnskabet for 2006. Anparterne nom. 62.500,- blev solgt for 481.000,-, hvor de havde fået at vide, at ApS'et "bare kunne købe anparterne tilbage", således at der ikke skulle forekomme en personlig beskatning for den tilbageværende anpartshaver. Det var denne konstellation jeg studsede meget over, selvom jeg ikke har forstand på de skattemæssige aspekter ved sådanne overdragelser, men "når der har været revisor på, er det jo nok rigtigt" ... 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok så kommer man da tættere på men stadigvæk er det jo højere end det man har sagt til manden da man havde det indledende møde.

Det lyder som at den tidligere anpartshaver har lavet et salg til selskabet selv i forbindelse med en kapitalnedsættelse (tilbagesalg til udstedende selskab)  og der er det da rigtigt nok at det ikke udløser beskatning af den tilbageværende aktionær.  Samtidig har man formentlig søgt dispensation for den udtrædende anpartshaver så han ikke bliver udbyttebeskattet men avancebeskatttet af vederlaget (dvs. at han får fradrag for sin ansk.sum). Der havde det måske været bedre om man havde etableret et holdingselskab for ham/dem så de via skattefri udbytteudlodninger til holdingselskaberne kunne få værdien af selskabet ned så det ikke udløste avanceskat, men ofte er der jo tale om "en skilsmisse" som skal gennemføres her og nu og så nytter det ikke noget med fine løsninger som tager længere tid at gennemføre.

Man kunne jo i relation til erstatning overveje at indbringe sagen for pågældende revisors brancheorganisation (FSR). Det er mig bekendt gratis.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nemlig - i relation til, at der udtrykkeligt blev gjort opmærksom på, at regningen ikke måtte blive mere end 16-20.000 ex moms, og at revisor på mødet var blevet oplyst omkring problemstillingerne i firmaet, og på denne baggrund sagde ok til opgaven, er det ikke specielt fikst så at sende en regning der er så stor, uden løbende at oplyse om merarbejdet.

Ja - tidligere anpartshaver har fået dispensation fra Skat, men der har øjensynligt ikke foreligget nogen rådgivning om, hvordan hele konstellationen skulle foregå. Ny revisor har så meddelt, at måden det er sket på, ikke er lovlig, og at der skal ske en kapitalomlægning, som der nu ikke er råd til i firmaet rent rådgivningsmæssigt.

Mht erstatning, vil jeg foreslå min kunde denne mulighed du nævner :) Tak !!

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Skov!

Lidt meninger og input herfra. Jeg har i øvrigt i lighed med dig for mange år siden arbejdet som it-chef i et revisionsfirma og har haft it-revisionsopgaver i samarbejde med revisorer, mv.

Min gamle chef, som også var partner i det omtalte revisionsfirma var meget etisk anlagt og var af den opfattelse, at revisionsfirmaer af natur ikke kunne drive økonomisk rådgivningsvirksomhed, da det (ifølge ham) direkte strider mod revisionsbranchens etiske og praksiske værdisæt. En (statsautoriseret) revisor er statens forlængede arm og skal ivaretage statens interesser ifm. revisionsopgaver. Hvis en revisor således skal forholde sig objektivt til resultatet af sine egen rådgivning, så mente min chef, at det gav en indlysende interessekonflikt, som er umulig at håndtere.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at han ofte var i debat med både sine partnere, da rådgivningsopgaverne ofte står for den største del af indtægterne i et revisionsfirma.

Jeg ved ikke om reglerne har ændret sig fra den gang (tror det ikke), men revisionfirmaer må ved lov ikke give tilbud på revisionsarbejde. Gerne overslag, men ikke tilbud.

I dag har jeg et lille holdingselskab med to små datterselskaber og bruger Ernst & Young til bogføring, revision og regnskabsudarbejdelse. Min erfaring er, at de er super-billige, præcise og metodiske. Desuden kan de pga. deres størrelse og erfaringsbase svare på alle mine spørgsmål, også om udenlandske forhold. Jeg tror faktisk aldrig jeg er blevet faktureret for noget, som jeg har henvendt mig om via telefon. Jeg kan slet ikke forstå, at man som iværksætter ikke fra starten vælger et internationalt revisionsfirma.

Investorer, partnere og leverandører er desuden mere rolige ved, at der står E&Y på mit brevpapir end hvis det var en revisor, som de ikke kendte. De store huse har trods de kulørte sager de seneste år stadig en seriøs status i det professionelle miljø. En lille revisor, som er afhængig af alle sine små klienter kan godt ende med at være "fleksibel" over for sine klienters krav, men da E&Y er ikke afhængig af min lille virksomhed, så er der ingen slinger i valsen her.

Der skal sikkert være enkelte revisorer i de store huse, som måske ikke besidder alle de kvaliteter som man ønsker, men generelt er både service- og vidensniveauet meget højere. Som nævnt er prisen den samme, som hvis jeg havde valgt en mindre revisor.

Bedste hilsener
Aleksander

 

 

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med din gamle chef hvis han ved økonomisk rådgivning forstår finansiel rådgivning men økonomisk rådgivning kan også være rådgivning vedr. ejerstruktur, etablering af sambeskatning mellem danske og internationale selskaber m.v. og det er helt klart revisors baneområde. Ofte i samråd med kunders banker m.v.

Revisorlovgivningen har ændret sig og i dag må revisorer godt tilbud på revisionsarbejde herunder faldbyde og opsøge kunder som bruger andre revisorer. 

Med hensyn til dine bemærkninger om valg af et internationalt revisionsfirma så er der jo rigtig mange som slet ikke har samhandel med udlandet o.l. som ikke har behov for de samarbejdsfaciliteter som eks. EY har på det område. Samtidig er der rigtig mange udenlandske selskaber som hellere vil have en lille dansk revisor til at revidere et dansk datterselskab. Der kan jeg følge dine synspunkter.

Fordelen ved som lille revisor at have mange små kunder er jo netop at man ikke er afhængige af dem hver især. Hos det større revisionsfirma er der en risiko for at den lille virksomhed drukner i mængden af de store.

Jeg tror - også i dit tilfælde - at det mere handler om at man lander hos rette mand/kvinde med hensyn til revisor/rådgiver end om hvilket firma man vælger som revisionsfirma. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)