Så kommer der så en 3. indgangsvinkel her: Jeg er ikke revisor men rådgiver fortrinsvis revisorer i bl.a. skattespørgsmål.: Jeg er meget enig med Susanne. Udover en vis faglighed er den personlige kemi afgørende og mit indtryk efter også at have arbejdet hos de helt store revisionsfirmaer er at de små virksomheder risikerer at drukne. Samtidig skal det heller ikke være nogen hemmelighed at det primært vil være elever og mindre erfarne medarbejdere der tager sig af de små - som også bliver sagt ovenfor. Helt grundlæggende kan man sige at en revisor, bogholder o.l. bør være i stand til at aflægge et regnskab hvor der er taget højde for privat andel af telefon m.v. og det er de fleste også. Mere overordnet bør en revisor være i stand til at komme med nye tiltag, være en slags modspiller til kunden, og komme med forslag som kunden måske ikke lige havde tænkt over. Det kan måske være vanskeligt hvis man sidder som ene mand, ikke har nogen kolleger at diskutere problemstillingerne med, og ikke holder sig ajour og følger med. Jeg ville derfor også kigge på - og det er måske her jeg er forudindtaget/knap så subjektiv - hvad pågældende revisor har af samarbejde, netværk m.v. indenfor eks. skat. En vigtig egenskab er at en revisor skal kende sine egne begrænsninger og det er uanset om vi taler om en partner i et af de større revisionsfirmaer eller den lille enkeltmandsrevisor. Min egen oplevelse er at de registrerede revisorer mv. jeg rådgiver i dag er mindst lige så proaktive som jeg tidligere har set det i de store firmaer og jeg kan også fornemme at de ofte kender deres kunder bedre og taler mere face to face med kunderne end jeg har set det tidligere. Men jeg har så også set eksempler på rådgivning m.v. hvor det har været helt ude i hampen og det har fortrinsvis netop været fra "enkeltmandsrevisoren" som har støttet sig til egen viden og egne forslag. Vedr. det her med misfornøjethed med revisor som følge af mangl. rådgivning. Det oplever jeg ikke som et problem hos de firmaer hvor jeg kommer. Naturligvis oplever man da at - revisorers - kunder syntes de betaler for meget for tingene men nogle har også en mentalitet om at ting ikke må koste noget. En holdning som desværre synes særligt at præge mange Amino-iværksættere. Jeg mener man nogle gange skal vende tingene på hovedet og overveje hvor mange penge revisoren egentlig via sin rådgivning har genereret til pågældende i form af egentlige skattebesparelser, som følge af indkomstoptimering m.v. , og i form af tilrettelæggelse af salg, optagelse af nye investorer, forebyggelse af skattesager m.v. |
Hej
Tak for dit indlæg.
At kunderne oplever at ydelsen og prisen ikke hænger sammen er det interessante for mig. Dette forhold er desværre noget jeg ofte oplever i revisor/kunde forholdet, både i min personlige erfaring og gennem mit netværk. Der syntes dog at være en graduering i dette forhold, gående mod mere tilfredshed af revisors arbejde, jo større en virksomhed der er tale om. Hvorvidt kunden har en reelt begrundelse herfor, er i første instants ikke vigtigt for mig, da det er det oplevede forhold mellem ydelsen og prisen jeg syntes der er vigtigt at få belyst.
Enten leverer revisor ikke en vare som er pengende værd eller så er revisor dårlig til at synliggøre sin værdi og hvorfor det?
Min indfaldsvinkel til denne tråd er netop det forhold som du selv beskriver, at alle burde kunne aflægge et regnskab, specielt når vi taler om en godkendt revisor, da der efterhånden er en omfattende kontrol og lovgivning der regulere dette, om ikke andet, så for de regnskaber som kræver en påtegningen. Men hvor er det så værdiskabelsen kommer ind i revisors ydelse? Er det selve servicen, altså at du får dit regnskab leveret til tiden og til aftalt pris. Er det rådgivningen; skal revisor proaktivt rådgive og kan revisor tage sig betalt for arbejde man ikke har bestilt? Skal revisor gå udover regnskab/skatterådgivningen og er det her værdiskabelsen befinder sig i form af et indgående kendskab til virksomheden. Men hvordan hænger det sammen med at revisor måske kun ser virksomheden engang om året?
Hvilken værdi skaber revisor og hvordan oplever virksomheden dette?
At åbenlyse mangler og fejl giver utilfredse kunder er jo logik i enhver forretning, men hvorfor er revisor notorisk kendt for at kræve mere for deres arbejde uden af informere kunden og ikke syntes at kunne sælge sit honorar således at kunder oplever en merværdi?
Det var bare mine umiddelbare tanker og jeg gælder mig til at se flere indlæg og oplevelser af revisor/værdi forholdet, i denne sindsoprivende spændende tråd :-)