Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det virkelig være lovligt?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har på det seneste haft godt og grundigt problemer med min bil og i fredags gik det så galt igen. bilen kunne ikke starte og det viste sig at det højest sandsynligt var starteren i bilen der var i stykker. Derfor kontaktede jeg den nærliggende mekaniker og kørte bilen hen til ham og bad ham ringe til mig med en pris på hvad det vil koste at få en ny starter på. Vi aftalte at han skulle ringe til mig i starten af denne uge med en ca. pris.

Mandag eftermiddag, bliver jeg kontakte af ham, hvor han siger at han kan se at han skulle ringe til mig med en pris, men det havde han ikke lige set. Derfor har han sat en ny starter på bilen til 2040 kr. arbejdsløn og samtidigt kunne han se at bateriet var ved at være defekt, så det havde han også lige skifte og i samme omgang havde han puttet olie og sprinklervæske på. Jeg kunne så indformere ham at jeg selv havde puttet 3 liter olie på dagen før, så jeg synes det lød lidt mærkeligt....

 Alt dette løb op så op i 3900 kr. efter hans tilsagn og jeg ønskede i bund og grund bare en pris på at få sat en ny starter på.

Mit spørgsmål går derfor på om det rent juridisk er lovligt det han har gjort og hvad jeg skal stille op med denne mekanikerregning.?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

 

Mvh

Martin

 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin,

Det er muligt, at det ikke er lovligt, men er du klar til en gang tovtrækkeri med advokater, forbrugerklagenævn og meget andet?

Jeg ville tage hen og hente min bil og i forbindelse med regningen, så ville jeg tilbyde at betale et rimeligt beløb f.eks. 3000,- Du har jo ikke bedt ham om at udskifte delene, men om et tilbud.

Prøv at ordne det i mindelighed og undgå sure miner. I kan sikkert finde en løsning.

Med venlig hilsen

Flemming

PS: Jeg aner ikke om det er billigt eller dyrt, men det lyder ikke som en ublu pris for det udførte arbejde. Selv ville jeg nok vælge at tage det med et smil og betale, idet det sjældent nytter at hidse sig op - og startmotor+batteri+det løse for 3900 synes jeg faktisk lyder ok. Du kan jo så sige, at du ikke vil betale for olien, da du lige havde fyldt på dagen før. Wink

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming

Tak for dit hurtige svar..

Som du selv skriver er der ingen grund til at gøre for meget ud af sagen og har også indstillet mig på at finde en rimelig løsning med mekanikeren. Jeg havde også forestiller mig at sige til ham at han kan få 3000 og på den måde slå en streg over fejlen. I værste fald må han få lov til at tage det nye batteri igen og så kan jeg selv klare dette og her igennem få ham ned på det vi i bund og grund aftalte han skulle se på.

Det er ikke fordi jeg synes det er dyrt, det er mere princippet i at foretage nogle investerigner på kundens vejne uden at have fået accept for dette.

 

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Hej

Du er lidt skidt stillet, når du ikke har noget på skrift!
På Forbrugerrådets hjemmeside står der følgende:

Uenighed om reparationen
Kan du ikke blive enig med værkstedet om, hvad der er aftalt om reparationens omfang og prisen for denne, skal du kunne bevise, at værkstedet har foretaget reparationer ud over det aftalte. Der gælder dog en vigtig undtagelse: Er bilen repareret for et beløb, der overstiger dens handelsværdi efter reparationen, skal værkstedet kunne dokumentere, at reparation ud over handelsværdiens beløb er sket med kundens samtykke.

Har værkstedet repareret sikkerhedsmæssige fejl ud over det aftalte, men kan dokumentere at delen trængte til udskiftning, risikerer du at måtte betale for reparationen. Du vil i den situation typisk kun være forpligtet til at betale nettoprisen for reservedelene, mens værkstedet selv må bære omkostningerne til arbejdsløn samt avance på reservedele.

Kan du ikke bevise, at der er aftalt en maksimumpris, må du betale det beløb, værkstedet kræver for reparationen - med mindre det er urimeligt set i forhold til det arbejde, der er udført, og i forhold til den pris, et værksted normalt vil tage for et lignende stykke arbejde.

Link til Forbrugerrådets info om biler og reparation hos mekaniker:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad020/

Det kunne være en ide at tage et møde med mekanikeren eller ringe til ham og optage jeres samtale på din mobiltelefon (i de fleste mobiltelefoner er der indbygget diktafon). Hvis han under samtalen indrømmer at han har udført arbejde, der ikke var aftalt, så har du i kraft af din optagelse en dokumentation, som du kan bruge over for ham. Om sådan en optagelse holder i retten, hvis det kommer så vidt, er jeg ikke klar over, men du står i hvert fald betydeligt bedre end i den nuværende situation.

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Viby J, Århus
Tilmeldt 10. Oct 08
Indlæg ialt: 631
Fra  Søgemedier A/S Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok møde manden med et smil, så i får en god start, og så se om i kan mødes på feks 3.000,- kr

Tilmeldt 23. Jan 09
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Mange tak for linket.. Det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på.. Men mener nu at forbrugerloven kommer mig til gode, idet jeg ikke har bedt ham lave noget inden min accept..

Men det må jeg lige se nærmere på :)

Fra Næstved
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg er selv uddannet auto tekniker, og har arbejdet på diverse auto værksteder.

Næsten alle de steder jeg var, ringede vi altid til kunden før vi lavede noget der ikke var bedt om, har dog været ude for et værksted hvor de ikke gjorde "de snød hist og pist" så der smuttede jeg hurtigt fra.

Jeg tror det vil blive svært at få nogen af pengene tilbage desværre.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 4 person

Tobias Thaastrup-Leth:

Jeg ville nok møde manden med et smil, så i får en god start, og så se om i kan mødes på feks 3.000,- kr

100% enig. Jeg er ikke autokyndig men er vant til at betale reparationsudgifter på på mine biler og for mig at se lyder 3.900 kr. for udskiftning af en starter + nyt batteri mv. så billigt at jeg aldrig ville kunne drømme om at brokke mig. Tværtimod ville jeg sige tak fordi jeg fik min bil køreklar så hurtigt. Han har glemt at ringe tilbage og det har han beklaget. Længere er den vel ikke.  Man ville vel næppe køre rundt til 10 forskellige mekanikere med en bil som ikke kan starte for at spare et par hundrede kroner.  

At begynde at optage en samtale med mekanikeren er efter min overbevisning fuldstændig skudt over målet og udtryk for at man har set for mange DR-udsendelser eller læst for mange kulørte aviser, som eksempelvis Ekstrabladet. Juridisk set er det ikke ulovligt men det er mig bekendt ulovligt at bruge det overfor andre end ham man har ført samtalen med. Dvs. mekanikeren.  Hvis man indleder en fornuftig dialog med ham og så undervejs hiver en "båndet samtale" frem så kan man være rimeligt sikker på at han ikke er indstillet på at gå på kompromis, eller siger fair nok og piller det monterede batteri ud igen. Samtidig skal man nok heller ikke forvente sig at han gider rode med din bil igen.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 02:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Skattekonsulenterne:
At begynde at optage en samtale med mekanikeren er efter min overbevisning fuldstændig skudt over målet og udtryk for at man har set for mange DR-udsendelser eller læst for mange kulørte aviser, som eksempelvis Ekstrabladet. Juridisk set er det ikke ulovligt men det er mig bekendt ulovligt at bruge det overfor andre end ham man har ført samtalen med. Dvs. mekanikeren. 

Det var dog en usædvanlig perfid kommentar, du får revet af dig dér, og siden du nu byder op til dans... :-)
Du aner intet som helst om, hvor ofte jeg ser DR-udsendelser eller læser Ekstrabladet. Til gengæld er mit løsningsforslag et udtryk for, at jeg selv har prøvet at stå i en situation, hvor en mekaniker udførte arbejde, som jeg ikke havde bedt om. Det er en forbandet og sjofel adfærd, som en del mekanikere benytter sig af. Min optagelse af en telefonsamtale, hvor han erkendte at have udført arbejde, som jeg ikke havde bestilt, gjorde det efterfølgende noget nemmere at forhandle med ham!!! 
Det kan skam godt være at du er vant til at betale "reparationsudgifter på mine biler" og at 3.900 kroner ikke betyder noget, hvis man kører rundt i en bil af den slags, der er beregnet på at stive selvtilliden af eller kompensere for et lille vedhæng. Men hvis spørgeren kører rundt i en 20 år gammel bil til en værdi af 10.000 kroner, så svarer en reparation til 3.900 kroner immervæk til over 33 procent af bilens værdi. I det tilfælde kan jeg udmærket forstå vreden over at blive taget i r.... af en mekaniker.
Gad vide, hvad dine eller mine kunder ville sige til, at vi i stedet for som lovet at sende et tilbud til dem, bare udførte opgaven og derefter krævede betaling for arbejdet - det hører sgu da ingen steder hjemme!

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen prøv lige at hør. Ud fra det han skriver så har han slet ikke talt med mekanikeren endnu og dette kan muligvis løses ved ganske rolig snak. Så er det da udtryk for pistolpolitik at bruge metoder som at optage telefonsamtaler m.v. Begynder man at gøre det og blive aggressiv - som det er tilfældet her - så vil mekanikeren næppe være til at tale med. Det her er ikke amerikanske forhold eller "Faktoren" - derfor kommentaren - og hvis du spørger mig så er det her en småting i økonomisk henseende men en ret afgørende og basal ting hvis udgangspunktet er at man har en bil for at køre den i, hvad den så også skal kunne.  Og jo jeg kører faktisk rundt i gamle biler, og har ikke en bil der er under 7 år gammel Big Smile

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)