Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vdr. moms i simpelt regnskab.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har nu siddet i lang tid, med en ny virksomhed på vej, og som første gangs selvstændig har jeg naturligvis læst meget på emnet, og har forsøgt mig frem. Men jeg er virkelig i tvivl. Så håber lidt at i kunne hjælpe mig.

Virksomheden har kun tre punkter som der skal med. (Omsætning, Vareforbrug, Kasse difference) Mit spørgsmål er så, kan regnskabet se ud som følgende

 

Resultat opgørelse

Nettoomsætning 0,00 Kr.
- Vareforbrug         0,00 Kr.
Samlet bruttoomsætning 0,00 Kr.

- Mine spørgsmål er som følgende. Hvad mangler jeg i resultat opgørelsen, og hvordan sætter jeg det ind (f.eks. kasse difference, renter, variable omkostninger, udstyr ankaffelse)

- Samt, hvis jeg nu optæller 5000 kr. i kassen, skal jeg så skrive 4000 i nettoomsætning (pga. moms) eller skal jeg skrive alle 5000 ind, selvom vareforbrug jo står uden moms? Jeg kan slet ikke finde ud af hvordan moms kommer ind i nettoomsætningen.

 

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Du har ikke læst godt nok.

Find en bogholder, der ordner dine bilag og bogføre dem i et bogholderi.

Så kan du bruge tiden til din forretning og tjene penge til bogholder her.

 

Eller find en bogholder som kan lære dig op.Idea

 

Revisor Olsen

 

 

 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, som Olsen siger, har du nok ikke læst helt godt nok på lektien Wink Hvis du benytter et bogføringsprogram (disse findes i gratis-versioner til helt små regnskaber), vil der være lavet en standard kontoplan, hvor alle dine omkostninger vil kunne inddeles, og dit overblik vil blive større. Du vil i sådan en kontoplan se konti for netop de udgifter du nævner. Men der skal lidt mere til end bare at putte omkostninger og indtægter ind i regnskabet - der er forskellige ting, der ikke er moms på, noget der kun er delvist momsfradragsberettiget osv.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Susanne K, det er ikke bare lige hvis man ikke helt har forstået en kontoplan og hvordan at den virker. Omsætning og varekøb skal rigtig nok modregnes, men efter den saldo kommer alle dine driftomkostninger i spil... Så er det at man opretter konti der hedder anskaffelser, rente omkostninger, forsendelses omkostninger osv... nogen er der moms på og andre ikke, derfor at hvert område skal have sin egen.

Hilsen Anne

 

Fra Odense
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun være enig i de tidligere svar, men jeg vil gerne prøve at hjælpe dig lidt alligevel.

Du skriver at virksomheden kun har tre punkter der skal med; hvorfor mener du det? Og hvilken form for virksomhed er det?

 

- Calen Syrak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Calen Syrak:

Du skriver at virksomheden kun har tre punkter der skal med; hvorfor mener du det?  

- Calen Syrak

Det er såmænd nok lige præcis dette og spørgsmålet vedr. "kassen" som gør at han bliver anbefalet at tage fat i en revisor eller en bogholder. Det lyder som om at det er noget der kan gå grueligt galt. Så hellere alliere sig med en hvorefter man så hen ad vejen måske kan overlade mere og mere bogføring mv. til ham.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du holder til i nærheden af København, er du meget velkommen på et af vores gratis informationsmøder. Som et fast punkt på dagsordenen på de møder, gennemgår vi regnskabet punktvis, så alle får et samlet overblik over, hvad der skal med. Herudover er der god tid til at stille spørgsmål. Næste gang den 23. marts 2009:

http://www.regnskabsskolen.dk/ivkurser/infomode

Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Der er tale om en mobil bar, men jeg har ingen kørsel omkostninger, forsendelse, medarbejdere, lokale eller andet. Det eneste er fra hvad jeg sælger af drinks, samt hvad jeg har købt af alkohol m.m.

Så har jeg en kasse difference naturligvis, købs og salgs moms samt renter af penge i banken. Jeg synes dog at det er meget at skulle ansætte en revisor til et enkeltmands virksomhed, som fungerer som en hobby i første omgang.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du selvfølgelig have ret i  men der kunne måske være meget god idet i at revisoren/bogholderen lige var med i opstarten så du får kontoplan, og bogføring korrekt på plads fra starten. Det vil typisk være billigere end hvis der efterfølgende skal bruges ressourcer på at rette selvangivne overskud m.v. fordi du eks. har selvangivet overskud med moms o.l.

Men ellers så følg Annettes opfordring vedr. Regnskabsskolen. Kurserne bliver holdt i et sprog som "menigmand" forstår og retter sig - som jeg har forstået det - netop imod iværksættere og "nybegyndere" i relation til bogføring. Så kan du jo derfra vurdere om du forstår det 100% eller skal alliere dig med en revisor/bogholder. Et billigt regnskabsprogram hvor du sætter dig ned og leger med et eksempel og prøver at følge hvad der sker med hensyn til moms m.v. kan måske samtidig også hjælpe på forståelsen.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver heller ikke at ansætte en revisor til dette, men lære lidt større forståelse for bogholderi, det er trods alt noget der hører med når man laver firma. Det du har der kan let laves i excel, jeg kører selv mit eget regnskab i excel, da jeg som konsulent sælger mine ydelser og ikke har så mange udgifter forbundet dermed.

Men Anette gav dig et godt tilbud om et gratis informationsmøde, det er et tilbud der vil noget

Hilsen Anne

 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)