Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vdr. moms i simpelt regnskab.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Excel er faktisk ikke tilladt som regnskabssystem iflg. bogføringsloven.

Jeg ville også råde dig til at finde en bogholder, og så bruge tiden på det du er

god til.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

 

Det er jeg godt klar over hvis man driver et firma med varelager, afskrivninger mm....

For mit eget vedkommende er jeg overbevist om, at jeg ved at være konsulent der fakturerer mine timer direkte, fører kørebog og har få udgifter forbundet med mit virke, at en udskrift af tre forskellige ark, holdt op imod alle bilag, kan accepteres af selv skat.

Jeg forstod på indlægget her, at der ikke var specielt meget at bogføre, og ud fra dette gav jeg også dette alternativ, men som udgangspunkt er jeg helt enig i, at har man ikke den store bogføringsviden og ikke har den store interesse i det heller, skal man klart vælge at lade en professionel gøre det for sig.

Men tak for at du lige fik sat det i perspektiv, kan godt se at det kunne opfattes som om det var noget man generelt kan bruge Excel til :-)

Hilsen Anne

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Excel er faktisk ikke tilladt som regnskabssystem iflg. bogføringsloven.

Peter - jeg er ikke sikker på, at jeg er helt enig med dig heri. 

Af Bogføringslovens § 4 fremgår: Ved transaktionssporet forstås den sammenhæng, der er mellem de enkelte registreringer og den bogføringspligtiges årsregnskab, skatte- eller afgiftsopgørelse, tilskudsregnskab eller tilsvarende regnskabsopstilling, der skal udarbejdes i henhold til lovgivning.

Heri mener jeg, at der er en mulighed i at benytte excel, da excel har en funktion der hedder "formelrevision", hvor du kan spore sammenhængen imellem poster - man kan også vise formlerne, så man kan se hvordan man er kommet frem til en udregning. Dette forudsætter naturligvis, at din bogføring er bygget op omkring formler, så du kun taster f.eks. en faktura ét sted, og den automatisk fordeler sig på omsætning, bank/tilgodehavender og moms. Herudover at bogføringen automatisk afspejles i et ark til regnskab, såfremt man er regnskabspligtig.

Herudover ville jeg mene, at et transaktionsspor meget vel kunne være en håndskreven kontering på hvert bilag, med angivelse af hvilke konti der bruges til debet/kredit. Det er hvad jeg betragter som transaktionsspor i en simpel udgave.

Dette er naturligvis kun teoretisk - jeg ville aldrig anbefale et excel-ark, medmindre det er en excel-haj. Der er alt for stor risiko for at få slettet en formel, for at miste overblikket osv, medmindre det er et ekstremt lille regnskab med 10 poster eller noget ...

Så principielt er jeg naturligvis enig med dig Wink

Når vi er ved Bogføringslovens regler, hvor mange af Jer opfylder så kravene i Bogføringslovens § 14? : Den bogføringspligtige skal udarbejde en efter aktiviteternes art og omfang afpasset beskrivelse af registreringen af transaktioner og af opbevaringen af regnskabsmateriale. Beskrivelsen skal gøre det muligt for en person udefra med en rimelig viden om regnskab og den anvendte teknologi til enhver tid at følge, hvorledes registreringerne foretages, og hvorledes regnskabsmateriale fremfindes og udskrives i klarskrift. Beskrivelsen skal affattes på et sprog, som er naturligt for offentlige myndigheder og med anvendelse af almindelig sprogbrug og sædvanlige fagudtryk på området.

Herunder specielt stk. 3, punkt 2): hvorledes regnskabsmateriale fremfindes og udskrives i klarskrift, herunder oplysning om adgangskoder m.v., og om, hvorledes krypterede data oversættes, og

Ja, jeg har i hvertfald ikke sådan en beskrivelse nedskrevet, så medmindre der er nogen der kan fortælle skattefar, at jeg bruger e-conomic, er der ingen der ville ane hvordan jeg bogfører, hvis jeg fandt på at stille træskoene eller nægtede at udtale mig Hmm

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Excel er faktisk ikke tilladt som regnskabssystem iflg. bogføringsloven.

Enig med Susanne om, at der intet er i Bogføringsloven der forhindrer anvendelsen af Excel som regnskabssystem. Umiddelbart mindes jeg da at letmoms eksempelvis fungerer udemærket.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil da ikke afvise at et system der laves i Excel kan opfylde bogføringslovens krav. Igen er det afgørende jo det grundlag der ligger for bogføringen. Dvs. kassekladder m.v. Men de fleste excel bogføringer jeg har set har kun været med "1 side": driften og er ofte ikke baseret på debet/kredit. De er ofte lavet på samme måde som budgetter m.v.

Når det så er sagt så er der ikke noget krav i bogføringsloven om at man skal have så og så mange driftskonti. Dvs. man kan lave et simpelt Excel system med bank, kasse (hvis man har det), indtægter og udgifter, hvorefter man så senere kan udspecificere posterne. Jeg har såmænd selv kørt sådan et system tidligere for begge vores virksomheder men problemet er at man er nødt til have en konto til øvrige aktiver også.. Ellers kan banken ikke afstemmes og så falder det. Samtidig koster det tid at opstille regnskabet og splitte posterne ud efterfølgende. Så er det ti gange nemmere at bogføre i et system som Summa Summarum o.l. Så er alt på plads fra starten bortset fra afskrivninger og andre efterposteringer.

Transaktionssporet  skal kunne følges m.v. og der skal ligge beskrivelser m.v. Overholder vi det ? Nej for det skal jo ses i forhold til virksomhedens omfang. Jeg har aldrig hørt om nogle som er blevet fældet på den konto. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)