Bryder du aldrig nogen love Helle? :)
Jeg tror ikke der er ret mange af os, som kan gå gennem livet uden at bryde den ene eller den anden lov. Måske ryger vi en lile joint. Måske går vi over for rødt. Måske får vi en sort håndværker på - eller laver selv lidt for en klat kontanter. Måske medtager vi et billag som strengt taget ikke hører til i virksomheden, eller vi kalder tingene noget lidt andet end det er, for at kunne trække det bedre fra i skat (husker f.eks. min revisor omkonterede omkostninger fra "istandsættelse" til "vedligeholdelse" engang for mange år siden, for at opnå straksafskrivning - og hvem kan se på en spand maling hvilke af de to kategorier den hører til i?)
Så ja, jeg bryder også love ind imellem. Det betyder dog ikke, at jeg generelt set ikke mener vi skal have et lovreguleret samfund.
Når det handler om "gråzoner" - altså der, hvor der ikke er en klokkeklar retspraksis, der passer på din handling, der er det et spørgsmål om, at bruge en risikovurdering. Jeg har så min formel, som jeg har erfaring for virker godt. Hvis man som forretningsmand altid holder sig 100 meter på den rigtige side af alle tænkelige grænser, så kommer man ganske enkelt ikke langt.
Men selv hvis loven på et område er klokkeklar, kan det nogle gange være en god ide at bryde den. Mit bedste - omend lidt gamle efterhånden, eksempel er da McDonnald for nogle år siden skrev grafitti på gaderne i København. Det var helt klart ulovligt, og det vidste de godt. Men de gjorde det bl.a. for, at alliere sig med de unge "street kids" som heller ikke kan lide den lov - eller politi og lovgivere i øvrigt. McDonnalds betalte bøde (med glæde, tror jeg).
Hvorvidt man må bruge andres varemærker som keyword er en af disse gråzoner. Jeg kan se, at nogle mener det ikke er sådan - men så vis mig en dansk dom fra en højere retsinstans, der kan bruges som generel dokumentation for dette synspunktet. Jeg mener ikke det findes. Og derfor er det en gråzone.
Iøvrigt er der mange andre måder man kan "snylte" på andres varemærker og markedsføring - som jeg også komer ind på i min "meget umoralske bog" :)
> Mener du det er ok at bruge andres firmanavn som overskrift i en adwords annonce?
Ja, det kan det sagtens være. Kan du huske "Cola testen"? Det var Pepsi, der brugte Coca Cola's varemærke meget direkte, for at markedsføre deres egen Cola. Kampagnen kørte i mange dele af verden, og jeg har ikke hørt om, at den skulle være dømt ulovlig nogle steder.
Man må gerne lave sammenlignende markedsføring i Danmark. Så hvis jeg for eksempel på min shop opsætter en sammenligning, der viser forskellen på din og minshop, så ser jeg ikke noget problem i at markedsføre denne side i f.eks. AdWords - og her også bruge dit firmanavn. Det er jo helt relevant for den pågældende og lovlige side.
Generel oplever jeg, at etik og moral er noget små virksomheder bruger alt for meget tid på at være bange for. Store virksomheder snakker også gerne om det offentligt - men handler bare ikke på den måde. Se for eksempel Google, som bryster sig så meget af deres "Do No Evil" politik - alligevel har de ingen problemer med at udlevere informationer om deres brugere til de Kinesiske myndigheder, som bruger denne information til at fange og straffe folk - i værste fald dødsdømme folk, alene for deres holdinger. Er det god etik?
De store virksomheder jeg gennem tiden har rådgivet har INGEN SOM HELST moralske skrubler, når dørene er lukket. Det handler KUN om resultater og risici for dem. Som iværksætter stiller du dig bagerst i køen, hvis du vælger altid, at følge det mest etik-forskræmte "præster".
> Er penge jeres eneste success-kriterie? (rettet mod Jørgen og Mikkel)
I forhold til at drive min virksomhed er det ikke det eneste - men dog det helt afgørende kriterie. Virksomheden lukker ganske enkelt, hvis ikke der er penge nok i kassen. Skal jeg vælge mellem at lukke eller at gå lidt ud over en gråzone, så er jeg ikke et sekundt i tvivl om hvad jeg gør. Det skylder jeg både mig selv, mine medinvestorer og mine medarbejdere. Jeg tror nemlig ikke, de vil blive specielt lykkelige, hvis jeg til den første siger, at der ikke er løn i denne måned - og der jo jo er andre glæder i livet end penge :)
Jeg har været lykkelig det meste af mit liv. I perioder med meget lidt penge - og i andre perioder med ustyrligt mange. Jeg må indrømme, at jeg synes det er sjovest at være lykkelig MED en stor kassebeholding end uden