Vil altid gerne yde bedst mulig kundeservice - men ouha hvor kan en enkelt kunde bare gøre det svært at være høflig.. Vi har en kunde som gentagne gange køber det samme produkt og hver gang brokker sig over det - så synes han, det ene er i vejen, så synes han, det andet er i vejen - hver gang vil kunden have ombyttet 1/3 af ordren efter at have åbnet/brugt produktet, så det ikke længere kan sælges og det har vi gjort 3 gange nu, hvor kunden bliver ved med at købe samme produkt. jeg tilbyder altid ombytnig eller kreditnota. Det han klager over er ting, som vi aldrig nogen sinde har fået klager over før og vi bruger selv samme produkt, når vi pakker på lageret og er yderst tilfredse og har rigtig mange kunder, som også bruger det.. og lige netop de klager personen komme rmed er så bitte bitte småting at det absolut ingen betydning har og som normale mennesker ikke ville klage over. Jeg foreslår, kunden at vælge et andet produkt, som koster næsten det dobbelte, men som vil løse problemet - og prøver at forklare, at produktet nu en gang er sådan og at det ikke bliver bedre af, at vi ombytter til samme produkt hele tiden.. Jeg svarer, at der ikke er noget galt med produktet, vi har ikke haft andre klager, men hvis det ikke passer til hans krav/måde at bruge produktet på, var det måske bedre at finde en anden løsning.. Han svarer: jamen så siger du jo at det er mig, der er en klovn og ikke kan finde ud af at bruge det? Jeg svarer nej, jeg siger bestemt ikke, at du er en klovn, det andet produkt vil nok bare være bedre for dig.. han svarer: Hvis kvaliteten er ok, og det ikke er mig, der er noget galt med, må det være lige netop dette produkt der fejler noget, jeg vil have det byttet.. Hvad søren gør man så?? jeg kan jo ikke så godt sige "ja, det er dig der er en klovn".. men lige dette tilfælde er det sådan det forholder sig. Kunden har for høje krav til produktet eller behandler det forkert og burde vælge en anden version. Vi kan jo ikke blive ved med at bruge penge og tid på at ombytte det halve af de varer han bestiller, fordi han ødelægger det og ikke kan finde ud af at bruge det ordentligt. Det svarer til at man købte et kamera og ville have det byttet hele tiden, fordi det gik i stykker når man dyppede det i svømmepoolen. og alligevel blev ved at købe samme kamera, i stedet for et undervandskamera. Så spørgsmålet er - Hvordan fortæller man kunden at man synes, det er ham der har et problem - uden at han går derfra med følelsen af dårlig kundeservice? |
Når det er B2B kunne du jo bare fortælle kunden, at I ik anser et samarbejde muligt, grundet forskellige indstillinger til tingene, og håber han finder en bedre leverandør...
Det gør vi tit B2B, da nogle mennesker bare kan brokke sig over alt, selvom de er informeret om det på forhånd.