[quote user="Kim Gam-Jensen [tropefisk.dk]"] Hej alle, Jeg er ikke overbevist om, at I har ret - faktisk tror jeg, at det ikke er tilfældet. Jeg kan drage paralleler til da mange webshops i sin tid sendte pr. efterkrav. Blev pakken ikke afhentet, var webshoppen i sin gode ret til at fakturere kunden for efterkravsgebyret + fragten, og jeg kan huske at vi i sin tid undersøgte niveauet og fandt frem til at mellem kr. 150-175 var accepteret defacto-standard. [/quote] Spændende vinkel, men i bund og grund kan en kunde jo "fortryde" ved at lade den ligge på posthuset |
Hej Martin
Jeg var helt sikker på at jeg havde læst det på Forbrug.dk et sted, men efter at have søgt må jeg erkende at jeg tog fejl.... Sorry, det var ikke hensigten at villede nogen..
Her er et uddrag af loven, som hvor det jo står helt tydeligt:
- Betaling af forsendelsesomkostninger ved udnyttelse af fortrydelsesretten
Som nævnt i det forrige punkt fremgår det af forbrugeraftalelovens § 12c, stk. 2, at forbrugeren har krav på at få hele det betalte beløb tilbage, hvis han allerede har betalt. Forbrugeren vil dog ikke kunne kræve at få tilbagebetalt et eventuelt beløb, som er opkrævet som særskilt betaling for fremsendelsen af varen til forbrugeren. Forsendelsesomkostninger, som ikke er opkrævet særskilt i forbindelse med købet, men er indgået i varens pris, vil derimod ikke kunne kræves betalt af sælgeren. Et vilkår herom vil stride mod forbrugeraftalelovens regler.
Så undskyld..........
Men derudover er der mange netbutikker, der gør sådan, -altså tager et ekspeditionsgebyr... Jeg er dog ikke en af dem, da jeg syntes at det virker uoverskueligt for kunderne hvad der er hvad...
Forøvrigt, så er linket til den nævnte tekst: http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/sager-og-retningslinjer/sager/markedsfoeringsloven-sager/internete-handel/internetrapport/#_Toc495763693