Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler omkring salg fra butik

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi lærer af hinanden, Miriam. Det er det som er så givende ved Amino!Yes

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:

Du spørger direkte om der er noget, du skal være opmærksom på. Belært af egne erfaringer fortæller jeg dig, at du skal være opmærksom på, at det ikke er tilladt at åbne en butik i en kortere periode (under fire mdr.) iflg. næringsmiddelloven (og ikke levnedsmiddelloven som jeg fik skrevet tidligere)

Jeg må give dig ret at det er lovens ord og så fik jeg faktisk også lært noget i dag :-)

Men da jeg syntes det, for mig, var en så overraskende ny lærdom samt at det har relevans for vores arbejde eks. med kaffe-cykel-vogne ja så måtte jeg undersøge dette dybere - men mest af alt fordi det ikke syntes at hænge sammen med virkeligheden.

Så efter lidt opkald til E&S, forbrugerstyrelsen og vores egen advokat - så har jeg sammenfattet lidt af det jeg kom frem til og jeg er naturligvis ikke jurist men en ydmyg kaffemand - så derfor et forbehold: 

Næringsbrevet er bortskaffet til fordel for et fødevarenæringsbrev som jo sjovt nok gælder for virksomheder der sælger førevarer (det kender vi alt til), men næringsloven er stadig gældende - også for en tøjbutik.

§10 siger at man kun må sælge sine varer fra et 'fast forretningssted' og det er her problemet opstår.

E&S tolker dette som at man skal have åben et bestemt antal dage inden for en periode af 4 måneder fra en bestemt adresse.
Men der er tale om en tolkning og et 'fast forretningssted' er ikke defineret i loven.

Skulle man forestille sig at denne tolkning stod i loven vil mange sæson virksomheder være ulovlige, for ikke at tale om 'cykel rundt med suppe' koncepter og vi vil endda kunne udskive bøder til cirkuserne eller de omrejsende tivolier og måske endda nogle freelancere der flytter lidt rundt i landet og sælger en vare sammen med deres ydelse.

Der er ikke ført sager omkring denne paragraf 10 - når man altså taler om salg fra en fysisk butik/sted altså et hus med en adresse.

Formålet med §10 syntes således at understøtte definationen af hvad en fysisk adresse ikke er som der bla henføres til §12 altså salg ved 'omførsel'

Der udover vil det i praksis være svært at løfte bevisførelsen i en evt. retssag med henvisning til §10 såfremt du har en adresse du sælger din varer fra.

Det er muligt at E&S mener at en fast adresse har en bestemt længde i tiden men i praksis har det kun betydning for dem som overtræder andre §'er bla. §12. Adspurgt om det var lovligt at sælge kaffe fra en cykelvogn på strøjet - så er svaret ja sålænge kommunen, fødevarekontrollen m.v. har godkendt dette og at du kan henvise til en adresse hvor din cyklen står - som naturligvis også skal fødevare godkendes. Adspurgt om det er ulovligt at holde et lagersalg i lejede lokaler så er svaret er at det "kan" det være - men nok ikke er det og nok slet ikke hvis du har en fast adresse andet steds.

Så med andre ord du må ikke smække din Opel Mantra op foran H&M og holde et ' tøj lager udsalg' men du må gerne leje et lokale ved siden af dem og sælge dit lager tøj derfra - konkurrence er jo som bekendt sundt. Du må også gerne sælge dine varer fra en cykel sålænge alle de andre myndigheder syntes at det er en god ide og mon ikke du nok skal opleve modstand derfra :-)

Et opkald til Dansk Erhverv kunne ej heller henvise til konkrete sager hvor §10 var taget i anvendelse overfor en handlende der afholdte et lagersalg på et fast adresse - upåagtetet af at denne kun havde åben i få dage.

Hvorvidt en fastadresse så har en udbedelse i den tidsmæssige dimension er stadigvæk uklart :-)

Men med min nye lærdom vil jeg stadigvæk sige - hold da endeligt et lagersalg om ikke andet så for at teste om du vil åbne en permanent forretning på stedet :-)

Miriam Frank:
Belært af egne erfaringer fortæller jeg dig, at du skal være opmærksom på, at det ikke er tilladt at åbne en butik i en kortere periode (under fire mdr.) iflg. næringsmiddelloven


Du kunne vel ikke uddybe din erfaring jf. ovenstående - det kunne være ganske interessant at få et konkret eksempel på anvendelsen af §10?

- lige en slut bemærkning - har man ikke med denne §10 i næringsloven en meget god lov der gør alle M  L  M virksomheder ulovlige?

De bedste ny-belærde kaffe hilsner
Søren

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

For at klage over et midlertidigt driftssted skal man godt nok gå i små sko eller føle sige rimelig truet.

Uden at skulle gøre dette til en større diskussion skal man huske på at erhvervs- og selskabsstyrelsen ikke opstiller regler ud i det blå. Du skal ofte tilbage til det oprindelige lovforslag for at læse bemærkningerne til loven. Der vil du ofte kunne finde tanken bag en paragraf. 

http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/N%E6ringsret/N%E6ringslov/Skriv_til_hjemmeside.pdf

Henrik

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

For at klage over et midlertidigt driftssted skal man godt nok gå i små sko eller føle sige rimelig truet.

Uden at skulle gøre dette til en større diskussion skal man huske på at erhvervs- og selskabsstyrelsen ikke opstiller regler ud i det blå. Du skal ofte tilbage til det oprindelige lovforslag for at læse bemærkningerne til loven. Der vil du ofte kunne finde tanken bag en paragraf. 

http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/N%E6ringsret/N%E6ringslov/Skriv_til_hjemmeside.pdf

Henrik

Jeg er enig med dig Henrik.

Linket du henviser til er dog kun et notat udarbejdet af E&S og stadigvæk deres måde at tolke 'fast forretningssted' og overskriften på dokumentet siger vel det hele "Lagersalg kan være ulovligt"

Næringsloven er en tussegammel lov med en masse modifikationer og levn fra gammel tid :-)

Jeg har aldrig hørt om nogen der skulle have modtaget bøde for at åbne et lagersalg eller en forretning, og har altså heller ikke kunne få diverse instanser til at henvise til en sag omkring selvsamme, men der imod er der masser af sager omkring 'omførselssalg' hvilket vel også er lovens hensigt, nemlig at regulere at der ikke render folk rundt og faldbyder deres produkter på gader og stræder :-)

Så i virkeligheden tror jeg ikke det er noget man skal tage højde og under alle omstændigheder er bevisbyrden næsten umulig at løfte i såfald at salget ikke sker fra den omtalte Opel Mantra :-)

Så mon ikke trådstarter hellere skulle spekulere på at trække folk ind i biksen end at lovens lange ram kommer og trækker hende i retten fordi hun driver en virksomhed i et lokale som måske eller måske ikke er midlertidigt.

De bedste hilsner fra kaffemanden der ikke regnede med at han skulle diskutere en trivialitet :-)
Søren





 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:
De bedste hilsner fra kaffemanden der ikke regnede med at han skulle diskutere en trivialitet :-)

Næ - i dette tilfælde heller ikke mig. Det der er værd at notere sig er at dette notat bliver brugt i flere sammenhænge - også af Erhvervsministeret i deres lovgivningsarbejde.

Hvad jeg faldt over var, at Erhvervsministeriet seriøst mente at man kan etablere fast driftsted - i næringslovens forstand -  hvis man kører rundt i landet efter en 4 måneders plan og bare sørger for at være hvert sted 1 dag om ugen.

Nå fred være med det... Hvad der mere undrer mig er, at der kan være økonomi i at åbne for 1 måned med tanke på de ting der skal medgå til at få det til at ligne en butik...

Henrik

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
Hvad der mere undrer mig er, at der kan være økonomi i at åbne for 1 måned med tanke på de ting der skal medgå til at få det til at ligne en butik...

Tror nu også trådstarter mener det som et slags boost af hendes webshop - et reklame fremstød - permanent naturligvis :-)

Jeg syntes ideen er super god, men om det økonomisk er en god ide - tja det kommer jo an på så meget :-D

Nå nu er tiden kommet til at jeg, fra mit faste forretningssted, vil indtage en kop god kaffe og så stoppe med at lege jurist, dommer og tilmed den forurettede.

De bedste kaffe hilsner
Søren

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak alle I venlige Aminoer Smile Jeg er blevet klogere på det hele og kaster mig hovedkuls ud i det.

Mht. om der er økonomi i at åbne for en måned vil jeg sige at indretningen foregår bl.a. med naboens hvide havebænk, en hattehylde, et lånt bord osv. Så udover huslejen (4 tkr) og penge til PBS og en lejet mobil dankortterminal så har jeg ikke de store udgifter. Og så sælger jeg jo altså videre over nettet imens Big Smile Uanset om det løber rundt eller ej håber jeg på at få øget kendskabet til min webshop i lokalområdet og fremover kan afholde homeparties eller åbne op en søndag i ny og næ hjemmefra.

Jeg skal vende tilbage og fortælle hvordan det hele er gået når måneden er omme.

Maya

www.lauraamalie.dk

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren.

Jeg solgte tidligere børnetøj og i forbindelse med skiftet fra børne- til voksentøj havde jeg nogle rester, som jeg ville sælge i en midlertidig lejet butik. Jeg annoncerede i ugeavisen med alt det gode men billige børnetøj der kunne købes i en begrænset periode.

Jeg havde ikke tænkt en bestemt periode, men vidste at det ikke ville være varigt. Jeg brugte alligevel en del penge, men fremfor alt en masse tid og energi på at oprette en pæn og funktionel butik.

På åbningsdagen fik jeg besøg af den lokale betjent, der bekendtgjorde at jeg var blevet meldt for overtrædelse af denne lov, som jeg aldrig før havde hørt om.

Jeg var dengang medlem af Dansk handel og service. De kendte godt til denne regel men havde aldrig hørt om, at den var blevet taget i anvendelse overfor andre end fyrværkeributikker. De gik ind i sagen, men efter en del skriverier frem og tilbage, vurderede de, at jeg ikke ville kunne vinde en sag og dette blev opgivet.

Det var da rigtig træls og jeg ville da ønske, jeg havde vidst det, så jeg kunne have taget mine forbehold.

Nå, nu ved du det Maya og kan tage dine Wink  Rigtig meget held og lykke.

/Miriam

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam,

Ved du hvad bødestørrelsen er for en overtrædelse af §10. Så vidt jeg ved er det 1000 DKK som politiet giver bøde på efter § 12...

Henrik

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det ved jeg - heldigvis - ikke. Smile

Men hvis man efter en måned tager sin hattehylde og lukker bixen, er der jo ikke nogen sag. Wink

 

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)