Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Let måde at lave bankafstemninger??

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Findes der i Summa... eller andet program en let måde at lave bankafstemninger, så man slipper for at det helt store besvær..?

Vh A/

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du importerer filerne fra din "bank" til Summa....vil din bank altid passe.

Du skal så bare modpostere.

/peter

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan anbefale dig at flette kontokort fra summa med kontoudtog fra banken som du også kan få i csv-format - i et regneark.

Husk at tilføje en ekstra kolonne med værdien "Summa" hvis det er regnskabsdata, og "Fysisk" hvis det er bankdata.

Så sorterer du bare på dato, beløb, tekst eller hvad ved jeg og fjerner de poster der går ud med hinanden.

Hvis der er mange poster, og/eller der skal matches på andet end beløb er det en rigtig god løsning.

 

Jeg synes ikke der er meget sjov i at importere kontoudtog i summa som kladdeposteringer for herefter at kontere og sætte bilagsnumre på - lad os i stedet losse en ordentlig røvfuld bilag ind og rydde lidt op til sidst - vi er jo travle mennesker :-) (en smagssag).

 

Jeg har forresten et meget smart program liggende der kan afstemme banken i summa med en csv-fil - når poster matches kan de matches via manuel godkendelse og/eller regler. Du ender så ud med at eventuelle differ bliver bogført hver for sig på en diff-konto i dit regnskab. Er det noget for dig?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Bankafstemning? Hvad er det for noget, hvis man bogfører løbende, så kan det da kun være minimalt!

Nå spøg til side, jeg er enig med PeterYes

Hvordan Jørgens program lige fungerer, ved jeg ikke, men det må han kunne forklare, idet det trods alt skal overholde bogføringslovens bestemmelser, travlt eller ikke. Men gør det, så er det da værd at overveje, så Jørgen lad os høre nærmere.

Hilsen

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Ja, det lyder spændende med Jørgens program :-)

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi må jo høre, hvad han har at sige om programmet.

Hilsen

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

adm:
Findes der i Summa... eller andet program en let måde at lave bankafstemninger

Af andre programmer kan vores SALDI også håndtere afstemning med bank via en kommasepareret (.csv) fil gemt fra din online bank.

Hvis du husker at lægge alle køb med Dankort, via betalingsservice og leverandørfakturaer samt kundefakturaer, så udlignes der automatisk i kassekladden ved indlæsning af den kommaseparerede fil.

Det kan kraftigt anbefales at benytte såvel kreditorordrer til håndtering af vareindkøb og debitorordrer til salg begge med efterfølgende bogføring og fakturering, da disse så automatisk kan udlignes og så har du også styr på et eventuelt lager.

Skulle der være enkelte linjer i kassekladden, som ikke er afstemt oplyses disse såvel ved simulering som ved forsøg på bogføring af kassekladden.

På den måde er bankkontoen altid afstemt.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har endnu ikke fået et svar fra Jørgen?

Jeg vil dog mene, at en bankafstemning, uanset hvor stor, er hurtigst og mest effektiv med et kontoudtog fra banken og et kontoudtog fra bogføringen.

I langt de fleste tilfælde vil bankafstemningen være overstået, inden du har fået overført diverse filer til et regneark eller for den sags skyld et regnskabsprogram. Endvidere sikres det også, at alle posteringer bliver fundet og korrekt bogført, således differencekontoen ikke røres.

Husk differencekonto, diversekonto, undersøges nærmere, uspecificeret, er konti, som en vis f..... har skabt, og det har absolut intet med bogføring at gøre.

Hilsen

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Jeg vil dog mene, at en bankafstemning, uanset hvor stor, er hurtigst og mest effektiv med et kontoudtog fra banken og et kontoudtog fra bogføringen.

For det første afhænger det af dine procedurer !

For det andet: ligefrem uanset hvor stor??? Hvad hvis der ikke kan matches på beløb p.g.a. utallige gengangere?

Og hvis der samtidig er en lille smule datoforskydninger mellem posteringer på bank og i regnskabs-banken - skal vi så give op og lave en ny bogføring eller se om det ikke stemmer alligevel?

 

Jeg har på fornemmeren at du og andre ikke kan spare noget som helst ved automatiseret bankafstemning med nuværende rutiner. Det vil jeg ikke klandre dig for. Men måske kunne du med tiden fristes til at omlægge rutiner på visse typer sager, men henblik på tidsbesparelser.

 

E-conomic har som du måske er bekendt med et bankafstemningsprogram - det lagger funktionalitet i den grad, og der er visse fejl der kan give ROD I REGNSKABET - jeg sparede rigtig meget tid på en række kunder til jeg opdagede at tingene ikke stemte selvom bankafstemningsprogrammet sagde det gjorde. Bankafstemningsprogrammet i e-conomic har den sjove lille fejl at hvis man fortryder en afstemning på den ene side er transaktionen på den anden side stadig afstemt - det kan virkelig volde problemer hvis man ikke er bekendt med det.

Men programmet er brugbart - det skal bare lige udvides i funktionalitet og idiotsikres. E-conomic har forresten givet mig lovning på at de vil fikse fejlen "på et tidspunkt".

 

PS jeg svarer lidt sent p.g.a. en forglemmelse - jeg var ude og lede efter dokumentationen på mit program uden held - og så gik det i glemmebogen. Jeg fik gudskelov din rykker-email for ganske kort tid siden Tonny - og jeg har i samme ombæring sendt dig en privat besked.

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

I tidernes morgen da jeg startede som revisor trainee var der er en god revisor der gav mig den gode vane ikke at bogføre før man bar sikker på at banken stemte. Og det er en vane jeg stadig har med mig, så jeg bruger "beholdningskonti" i C5 meget. Jeg bruger et regneark hvor jeg løbende fører simuleret saldo af bank overi og registrerer åbne poster og derved får jeg en "ny saldo" som gerne skulle stemme med saldoen i banken. På den måde holder man løbende styr på de åbne poster og slipper for at vinge et utal af sider af efterfølgende. Når man ved at skidtet stemmet inden man trykker bogfør sparer man altså sig selv for en masse unødig tid......

Og ikke noget med kassetrimler....... Hold op jeg har set mange eksempler på disse. Både korte og lange og ja det stemmer, men der er ingen der ved hvad de enkelte beløb er eller hvornår de er fra Big Smile

et lille pædagoisk eksempel Smile

Saldo bogføring: 250.000

1/4 check indsat +2500

5/4 dankort kroen -3000

Ny saldo              249.500

saldo bank         249.500

dif                                    0

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)