Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Let måde at lave bankafstemninger??

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Jeg vil dog mene, at en bankafstemning, uanset hvor stor, er hurtigst og mest effektiv med et kontoudtog fra banken og et kontoudtog fra bogføringen.

I langt de fleste tilfælde vil bankafstemningen være overstået, inden du har fået overført diverse filer til et regneark eller for den sags skyld et regnskabsprogram.

Det behøver ikke tage særlig lang tid at overføre data til et regneark. Man kan automatisere meget ved hjælp af en Makro.

Og sidder man med en større afstemning, så skal man alligevel sidde og taste periodiseringsposterne i et regneark.

Jeg er meget enig i Jørgens synspunkter. Der er mange situationer, hvor det ikke 'bare' er at hakke af. F.eks. kan indbetalinger fra creditcard komme ind i banken i samleposteringer, som er meget forskellige fra bogføringstidspunktet -  og endda i nogle samleposter, som slet ikke hænger sammen med de poster, som er sammenlagt i bogføringen.

Min grænse for automatisering af afstemninger er 20-30 poster. Over det - så er jeg ikke i tvivl om, at jeg sparer tid ved at bruge tekniske hjælpemidler.

 

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Jeg vil dog mene, at en bankafstemning, uanset hvor stor, er hurtigst og mest effektiv med et kontoudtog fra banken og et kontoudtog fra bogføringen.

I langt de fleste tilfælde vil bankafstemningen være overstået, inden du har fået overført diverse filer til et regneark eller for den sags skyld et regnskabsprogram.

Det behøver ikke tage særlig lang tid at overføre data til et regneark. Man kan automatisere meget ved hjælp af en Makro.

Og sidder man med en større afstemning, så skal man alligevel sidde og taste periodiseringsposterne i et regneark.

Jeg er meget enig i Jørgens synspunkter. Der er mange situationer, hvor det ikke 'bare' er at hakke af. F.eks. kan indbetalinger fra creditcard komme ind i banken i samleposteringer, som er meget forskellige fra bogføringstidspunktet -  og endda i nogle samleposter, som slet ikke hænger sammen med de poster, som er sammenlagt i bogføringen.

Min grænse for automatisering af afstemninger er 20-30 poster. Over det - så er jeg ikke i tvivl om, at jeg sparer tid ved at bruge tekniske hjælpemidler.

 

 

20-30 poster om dagen eller hvad? :)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

20-30 poster om dagen eller hvad? :)

Nej ikke om dagen. Zip it!

Hvis der skal afstemmes mere end 20-30 poster, så er jeg for doven til at 'hakke af' på gammeldags maner.

Men under det - så kan det måske ikke altid svare sig at åbne et regneark.

 

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3339
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe du må da være en rigtig computerhaj !!!

Jeg synes det er hamrende tungt og besværligt at fyre op for sådan nogle mærkelige regneark og eksterne systemer når man bare kan sætte sig med papiret og en markør - jeg er egentlig meget ung, men føler mig oldnordisk på det punkt. Og så er der noget hyggeligt i at sidde og farve - lidt ligesom børnene, bortset fra at jeg gerne må ramme udenfor stregerne :-)

Min tærskel går ved 3-400 posteringer, så selvom der ville kunne spares noget tid i det lange løb på mindre sager, så er jeg stædig :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Indledningsvis vil jeg give Flemming helt ret, hvis der bogføres korrekt fra starten, så er problemet ikke eksisterende. Jeg bruger selv checkpunkter på bankudtog i forbindelse med bogføring, så jeg altid ved, hvornår banken sidst stemte. Her er eks. beholdningskonti absolut at anbefale.

Til Espresso kan jeg sig, at jeg ikke er uenig, men som jeg også nævnede omkring Jørgens program, så er der visse bogføringsregler, som skal overholdes i sådan et program eller en automatiseret overførsel til et regneark. Hvis den del kan løses, så den overholder bogføringsloven, så kan der klart være muligheder i det.

Jeg vil dog sige, at en årsafstemning af en bank med eks. 300 posteringer pr. måned, vil kunne afstemmes indenfor en 1/2 - 1 time, og her vel at mærke med samtlige efterposteringer bogført løbende. Ingen posteringer på differencekonto eller lignende.

Derfor må kravet til et program helt klart være, at det også kan skelne mellem posteringerne udover beløbsstørrelser, i modsat fald fanger det ikke de enkelte poster i afstemningen, men de udgår simpelthen med hinanden uden sikkerhed for, at de hænger sammen.

Jeg kan dog blive glædeligt overrasket, når og hvis jeg får lejlighed til at se Jørgens program.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Jeg synes det er hamrende tungt og besværligt at fyre op for sådan nogle mærkelige regneark og eksterne systemer når man bare kan sætte sig med papiret og en markør - jeg er egentlig meget ung, men føler mig oldnordisk på det punkt. )

Jørgen - jeg er meget oldnordisk af alder - men føler mig meget ung, hvad det angår Big SmileBig Smile

Jeg modtager ingen kontoudtog på papir fra banken, og sætter i det daglige en stor ære i ikke at udskrive noget som helst ud.

Så - med online kontoudtog må nødvendigvis også give online afstemninger. Jeg skriver heller ikke de 20-30 posteringer ud - dem 'hakker' jeg af på skærmen.

Du kan iøvrigt godt bruge samme online-farvelade på skærmen, som børnene (endnu) bruger på et papir. Men det holder vel også snart op. De får vel snart deres egen bærbare, når de starte i børnehaveklassen.

 

 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Jørgen Olsen:

Jeg synes det er hamrende tungt og besværligt at fyre op for sådan nogle mærkelige regneark og eksterne systemer når man bare kan sætte sig med papiret og en markør - jeg er egentlig meget ung, men føler mig oldnordisk på det punkt. )

Jørgen - jeg er meget oldnordisk af alder - men føler mig meget ung, hvad det angår Big SmileBig Smile

Jeg modtager ingen kontoudtog på papir fra banken, og sætter i det daglige en stor ære i ikke at udskrive noget som helst ud.

Så - med online kontoudtog må nødvendigvis også give online afstemninger. Jeg skriver heller ikke de 20-30 posteringer ud - dem 'hakker' jeg af på skærmen.

Du kan iøvrigt godt bruge samme online-farvelade på skærmen, som børnene (endnu) bruger på et papir. Men det holder vel også snart op. De får vel snart deres egen bærbare, når de starte i børnehaveklassen.

 

Helt enig EspressoYes

Jeg bruger ved klargøring af bogføring små post-it sedler, hvor jeg netop skriver bankens saldo ved passende mellemrum, således undgår jeg tastefejl i bogføringen, idet der som ofte kun er op til 20 posteringer der skal gennemgås ved en difference.

Det hele handler simpelthen om en fornuftig procedure, og lave sit benarbejde inden man påbegynder bogføringen.

Hilsen

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Spar meget tid med SALDI
- vi har en løsning til bogholdere og revisorer med frit antal regnskaber fra 130,- pr. måned

SALDI's brug af kontoudtog fra bank kan spare dig for meget tid - og med sikkerhed uden brug af gule sedler, ekstra regneark og afkrydsning af kontoudtog.

I din online bank markeres alle bankposteringer siden sidste udtræk (vælg perioden og marker alle) og disse gemmes som en kommasepareret fil (.csv-fil).

Opret en ny kassekladde, giv den et navn (Bemærkning) og gem den.

Angiv bankkonto som kontrolkonto i det unavngivne felt øverst til højre

Klik på knappen Import

Klik på Bankimport og importér den kommaseparerede fil

Angiv separationstegn, posteringskonto og vælg kolonneoverskrifter, så de passe med dem, der skal benyttes i kassekladden (Dato, Beskrivelse og Beløb)

Når disse er angivet fremkommer knappen Flyt, som klikkes.

Så er alle bankens posteringer for perioden indlæst i kassekladden, og du kan efterkontrollere om den løbende saldo for banken stemmer overens med kontoudtoget - ellers kan det være, at den forrige kassekladde med import af bankposteringer ikke er blevet bogført endnu.

Nu er du så klar til udligning af åbne poster - klik på Udlign.

SALDI gennemgår nu hver postering fra det importerede kontoudtog for at se, om der er åbne poster med samme beløb. Hvis der er et der passe og som har et betalingsid (fakturanr eller lignende) som passer med teksten, så er denne forvalgt frem for andre med samme beløb. Klik Udlign for at udligne denne.

Andre gange er der flere med samme beløb, men intet betalingsid eller lignende, og så må man vælge mellem de åbne poster, som har samme beløb. Når en af dem er valgt, så udlign ved at klikke Udlign.

Bagefter kan man stå med nogle bankposteringer, som ikke er udlignet og disse må så håndteres enkeltvis før kassekladden kan bogføres.

Klikkes Simulér får man oplyst, hvilke bilagsnumre (linjer) det drejer sig om.

Når man er har bogført, så udskrives kontoudtoget for perioden og bilagsnummerintervallet angives og lægges i bilagsmappen.

Hvis man har tilknyttet en FTP-konto til SALDI, kan den kommaseparerede fil også vedlægges som elektronisk bilag.

Med denne rutine er det en leg at bogføre ud fra dine kontoudtog fra banken, så den altid stemmer.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov

Fra Kolding
Tilmeldt 17. May 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan klart anbefale mit eget program som du kan downloade fra Bankafstemning.dk Det er lige kommet i en ny og forbedret version, der den væsentligt nemmere at arbejde med.

Du kan prøve det gratis i 30 dage ved at downloade det fra hjemmesiden.

Men ja som alt andet kræver det at man bogfører alle posteringer som de vil fremkomme i banken.

I de fleste systemer hvor man bogfører samlebetalinger, kan man dog ændre finanskladden inden man bogfører den, så man får de enkele posteringer bogført i banken på samme måde som banken viser dem.

 

MVH
Erik

 

Tilmeldt 19. Jun 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-karma 63, jeg har udviklet et 100% excel-baseret afstemningsprogram som kan næsten det samme som de meget store udbydere af professionelle programmer på markedet. Send mig en mail på office@excel-consult.at så sender jeg dig en PDF-præsentation. mvh Peter

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)