Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn og skat

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 06
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Har læst en del af indlægene vedr. udtræk af løn i enkeltmandsfirma.

Jeg går med tankerne om at opstarte et firma.

 

Da der kommer til at gå op til 6 mdr. før jeg kan tjene min egen løn, er jeg nødtil at tage til mine privat udgifter på kassekrediten.

Men hvis jeg tager dem udfra firmaet kassekredit, skal jeg så betale skat (så betaler jeg både renter af kassekrediten og skat).

 

Eller skal jeg lave en privat kassekredit og trække derfra indtil jeg kan trække penge ud af firmaet.

Det er ikke fordi jeg har brug for et kæmpe privat forbrug, men der skal jo alligevel nogle penge til

 

Håber nogen kan svare på dette, og beklager hvis det har stået et andet sted og jeg ikke har set det.

 

MVH

 

HENRIK

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Undet alle omstændigheder bør du have adskilte konti - da det ellers vil være et helvede at adskille firma med privatøkonomi.

Når det så er sagt...

Hvis dit firma er personligt ejet gør det ingen forskel, da det er din personlige økonomi som er knyttet til dit firma. Af samme årsag skal der ikke nogen startkapital til personligt ejet firma.

Er det svar nok eller?


Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Under alle omstændigheder skal du ikke betale skat af dine hævninger. Du betaler skat at dit overskud. Dine hævninger i virksomheden er alen styrende for hvor meget du kan opspare af dit overskud til foreløbig virksomhedsbeskatning (28%) hvis du vil bruge virksomhedsordningen. Ud fra dine oplysninger om din opstart er det umiddelbart ikke nødvendigt.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Jun 06
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Bent

 

Ja tak, det er et perfekt svar og lige det jeg havde brug for at høre

 

Tusind tak for hjælpen.

 

Med venlig hilsen

 

Henrik

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 12
Fra  Weber Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Henrik,

 

Det hurtige svar på dit spørgsmål er at du udmærket kan hæve "løn" til dig selv på virksomhedens kassekredit uden at du skal betale skat af det.

 

Dette skyldes, at renteudgifterne beskattes ens uanset om de ligger i virksomheden eller privat. Renteudgifter beskattes som negativ kapitalindkomst.

 

Beskatningen sker altså ikke hvis du hæver penge i virksomheden, men kun af evt. overskud.

 

Når jeg skriver at ovenstående er det hurtige svar skyldes det, at man kan vælge mellem 3 former for beskatning ved personligt ejet virksomhed,

nemlig

 

-kapitalafkastordningen (anvendes sjældent)

-virksomhedsordningen (anvendes hvis virksomheden har store renteudgifter eller store overskud som ikke hæves)

-de alm. regler i personskatteloven (den mest anvendte)

 

Hvis du anvender virksomhedsordningen (dette vælges, når selvangivelsen laves) får hævningen på virksomhedens kassekredit den konsekvens, at din fradragsret begrænses på renteudgifterne i virksomheden (rentekorrektion). Dette er klart nok, da renteudgifter i virksomhedsordningen fradrages med det store fradrag i personlig indkomst, men kun erhvervsmæssige renter.

 

Det lyder måske lidt kompliceret, men SKAT regner selv din skat ud, når selvangivelsen er indsendt, og hvis der ikke er overskud i virksomheden skal du aldrig betale skat, heller ikke hvis du har hævet "løn" på virksomhedens kassekredit.

 

 

Tilmeldt 20. Jun 06
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad er så bedst at vælge i mit tilfælde?

 

Man skal kun betale skat af overskud, men hvordan udregner man så overskuddet?

Man kan vel ikke bare hæve penge på kontoen, så der ikke er noget overskud at blive beskattet af? Jeg tror ikke jeg er helt med

 

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
ØH:

 

- At man kan hæve penge på virksomhedens kassekredit uden at blive beskattet af dem har intet med fradragsretten for renteudgifter at gøre. Det handler om at man bliver beskattet af virksomhedens overskud.

 

- Kapitalafkastordningen anvendes faktisk en del, men fortrinsvis ved udlejning af fast ejendom hvor den er rigtig god.


 

- Udover rentekorrektionen har hævningerne i VSO konsekvenser for mulighederne for at opspare overskud i VSO tikl foreløbig 28% beskatning, hvad der for mig at se er mere væsentligt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
For mig at se er det ligeledes vigtigt, at få nævnt at der ikke sker noget løbende i løbet af året. Benytter man VSO får man ikke løn som sådan, men hæver overskuddet løbende. Dvs. at det først er ved årets afslutning skatten bliver gjort op. I dit tilfælde (som jeg læser det) betyder det, at der ikke sker noget ved at tage dem på kassekreditten, hvis du senere i året tjener dem ind igen. Så kommer du kun betale skat af det du hæver uanset hvor det bliver hævet.

 

Tjener du dem ikke ind igen skal der ske rentekorrektion idet man ikke tilader "gratis" lån fra egen virksomhed

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Det gælder jo uanset om du anvender virksomhedsskatteordningen eller ej. Skatten bliver først opgjort ved årets afslutning. Ja som oftest efter i forbindelse med udarbejdelse af årsregnskabet. Man behøver faktisk først at tage stilling til om virksomhedsordningen skal anvendes eller ej inden man afleverer selvangivelsen, men bogføringen skal naturligvis opfylde kravene til det (adskilt økonomi).   

"I dit tilfælde (som jeg læser det) betyder det, at der ikke sker noget ved at tage dem på kassekreditten, hvis du senere i året tjener dem ind igen. Så kommer du kun betale skat af det du hæver uanset hvor det bliver hævet". Den fejlantagelse er der desværre mange der har: at man kan opgøre årets hævninger som nettosummen af årets hævninger med fradrag af årets indskud. Gør man det vil indskuddet skulle føres på indskudskontoen og hævningerne vil gå rent ind som hævninger. Løsningen her er at oprette en mellemregningskonto. Så opnår man denne virkning men kravet er at mellemregningskontoen altid skal være positiv i indehaverens favør. Hvordan man hæver i virksomheden er således aldrig ligegyldigt.

 

Rentekorrektion er kun relevant hvis man betaler mellem og topskat. Det gælder for virksomhedsordningen generelt. I det her tilfælde - hvor vi taler om en mindre kassekredit er rentekorrektionen også af meget begrænset betydning. Hvis der eks. er trukket 100.000 kr. på kassekreditten i virksomhedens regi og renteudgifterne heraf er ca. 7.000 kr. taler vi om at ca. 4000 kr. vil blive flyttet til fradrag i kapitalindkomsten som følge af rentekorrektion. Det koster på bundlinien ca. 800kr. i skat. Det er forhåbentlig en bagatel for de fleste erhvervsdrivende. Ellers vil jeg mene at de har et seriøst problem    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Nov 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Meget muligt du kan vente med at vælge, men man gør klogt i at tilrettelægge bogføringen efter det allerede fra starten, og da vi helst skal undgå omgåelse af reglerne skal der ligeledes bogføres på de rigtige konti i løbet af året. Det krav kan vi nok ikke undgå i og med Skat kunne komme forbi

 

Ang. mellemregningskontoen er det kun relevant hvis der skal skydes penge ind eller lånes af den private økonomi. Jeg kunne ikke læse ud fra dette, at der var tale om lån nogle steder fra. For mig at se er der heller ikke tale om indkskud

Nu kan jeg se vi formentlig tale om forskellige ting idet du nævner den rent regnskabstekniske måde at hæve på, og den metode du lægger op til strider jo også lidt imod dit udsagn "Man behøver faktisk først at tage stilling til om virksomhedsordningen skal anvendes eller ej inden man afleverer selvangivelsen...".
 

Jeg læste det som om der kun er tale om hævning i virksomheden og privatøkonomien ikke er indblandet (egen fortolkning) hvorfor mellemregningskontoen ikke skal anvendes. Mellemregningskontoen anvendes til at opgøre gældsforhold mellem virksomheden og den skattepligtige. Lægger du eksempelvis ud (med private midler) for køb til virksomheden skal det bogføres på mellemregningskontoen. Derved kan du skattefrit tage pengene fra virksomheden. Du har således lånt virksomheden penge som du selvfølgelig skal have igen skattefrit.

Det er meget rigtigt som Bent skriver, at mellemregningskontoen skal være positiv - altså du må aldrig tage mere ud den vej end der står på den. Det vil blive betragtet som hævninger og beskattet.

 

 

 

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)