Ronni, Du har ikke påvist nogen sammenhæng mellem tilskud/økonomi og antallet af børnefødsler. De store årgange, der går på pension nu, er f.eks. født omkring 2. Verdenskrig hvor alle var fattige. Du kan naturligvis have en holdning om at der skal udbetales støtte alligevel, som jeg går ud fra John J har. Din racisme-vinkel til mit indlæg er langt over stregen. Hvad angår dit synspunkt omkring de kollektive aftaler osv, så deler jeg ikke disse. Vi har stadig den 3. længste dagpengeperiode i OECD og forkortelsen har været foreslået af et hav af økonomer og kommissioner. http://www.business.dk/oekonomi/oecd-danmark-vil-koere-i-oekonomisk-slaebespor-i-aarevis Hulahoppigen, Der bruges 22 mia årligt på forskellige erhvervsstøtteordninger. Hvad angår rådgivningsdelen synes jeg dette er en naturlig ting, men direkte tilskud og forsørgelse fra det offentlige ser jeg som en modsætning til iværksætteri. Jeg ved godt det er meget old school :-) |
Jesper:
Det er nu ikke mig der påstår noget jeg forklarer sig hvorfor børnepenge checken er indført i en række vestlige lande og der er hobevis af forskning og materiale på området som også er brugt som argumentation undervejs i de lande hvor de bruger den slags tiltag - Så det er meget enkelt at finde dokumentation og teori bag da det jo har været brugt i årevis.
Jeg har ikke skrevet en linje om noget som helst om racisme i dit indlæg - jeg har skrevet noget om at der åbenbart er nogen i forligskredsen som vægter at ramme integrationen negativt - det er de faktuelle forhold for konsekvenserne af de ændringer der laves.
Forkortelsen af dagpenge perioden kunne fint erstattes af andre tiltag som var mere gulerodsagtige - tillid er noget som er svært og måle men vi lever i et land med en meget høj grad af tillid, såvel institutionelt som til arbejdsmarkedet - Det er den tillid det er farligt at rykke på og ved at skærer både på fradrag for fagforeningkontigenter og dagpenge periode så rykker man altså via de afledte effekter ved tilliden - Tilliden er fundamentet for vores flexicurity model og derfor er det farligt. Når det er sagt så skal der selvfølgelig gøres noget for at forhindre folk på dagpenge i mere end 1½ år hvor det begynder at blive kritisk men tilliden er bare farlig og fjerne og det vil uanset hvad få den konsekvens af fagbevægelserne står inden for de næste par år og forlanger bedre jobsikring - og hvem kommer til at hænge på den regning tror du?
Jeg giver ikke utroligt meget for OECD, der tænker altid meget ensartet og indtil en vis global finanskrise så var deres briller i hver fald slet farvede af deres fortolkning af økonomisk politik - men de seneste par år må vel nok dokumentere at der er behov for at tænke i nogle andre baner og stod det til OECD så var hele den danske model med alt hvad det tilhører jo lukket forlængst.