Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Emmerys tæt på konkurs.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Værløse
Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 305
Fra  Sushibutik.dk Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kristian

Jeg bor i Sverige og jeg har aldrig set rundstykker til 1 eller 2 kroner, det er samme priser som i Dk.
Rundstykkerne er ikke på niveau med de danske, så I skal ikke tage til Sverige for at købe rundstykker.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim:
Hej Kristian

Jeg bor i Sverige og jeg har aldrig set rundstykker til 1 eller 2 kroner, det er samme priser som i Dk.
Rundstykkerne er ikke på niveau med de danske, så I skal ikke tage til Sverige for at købe rundstykker.

Hej Kim,

Hvor i det svenske holder du mon til? :-) Det er klart mit indtryk af det er prisen i Malmö :-) (Har kun boet i sverige i 6-7 mdr. :-)

 

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim:
Hej Kristian

Jeg bor i Sverige og jeg har aldrig set rundstykker til 1 eller 2 kroner, det er samme priser som i Dk.
Rundstykkerne er ikke på niveau med de danske, så I skal ikke tage til Sverige for at købe rundstykker.

Den må være til Jannik - det er flere år siden jeg har bevæget mig på de kanter :O)

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt undrer jeg mig over den danske bagerbranche.

Jeg bor p.t. i udlandet og nyder godt af den franske bagertradition. Jeg kan købe et godt gedigent brød for 16 kr. Det er velsmagende og vejer noget; jeg kan gemme det til dagen efter og det kan stadig spises. Personalet, der betjener mig er voksne (smilende) mennesker.

I Dk kan jeg købe et brød for 25 kr, som muligvis ser lidt større ud, men som typisk består af en lille smule mel, der har hævet i alt for kort tid med alt for meget gær, så det indeholder en masse luft og smager af ingenting. Dagen efter er det hårdt som sten og jeg kan smide resten ud.

Momsen er højere i Danmark, men så meget højere er den altå ikke.

Arbejdskraften er nok dyrere i Dk, men jeg læser gang på gang at SKAT har lavet razziaer og at sort arbejdskraft bruges i udpræget grad i bagerierne. Og når man som kunde bliver betjent, så er det ganske ofte en skoleelev, der står bag desken.

Når man så går ind i en forretning som Emmerys, der leverer kvalitetsbrød, så er det ikke bare dyrere, men virkeligt meget dyrere. Så Emmerys brød når ikke ud til masserne.

Nej, jeg er ikke familiær med bagerbranchen. Men hvorfor skal vi i Danmark betale så meget mere for brød, som er så meget dårligere? Jeg kunne forstå, hvis kvaliteten var den samme eller hvis prisen var den samme og kvaliteten lavere.

Hvis nogen kan skære det ud i pap, så følger jeg interesseret med.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har undret mig over det samme.. Har flere gange hørt i medierne, at en journalist undre sig - men har aldrig hørt nogle der har fundet svar.. :O

Priserne på det danske bagermarkede stiger en del.. Syntes bageren i min fødeby i vestsjælland er steget hver gang jeg besøger den :O

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:

Er det normalt butikker med høje avancer + høj omsætning bare sådan kan gå konkurs - det lyder jo lidt skræmmende hvis er sandt.

Ja man kan jo undre sig, men der er givet meget gode grunde her i tråden.

En anden grund kunne være, at det er så dyrt at kunderne ikke har råd til ret meget.

Det er meget sjældent jeg kommer på Emmerys, da jeg ikke synes deres brød er så specielt, og kan ikke finde noget der retfærdiggør deres priser. Og så synes jeg ikke det er bedre, end hvad jeg kan få hos andre gode bagere.

Men én ting jeg her bemærket når jeg har været der og hos van Hauen er, voksne mennesker der opfører sig som små børn i en slikbutik: "Jeg skal have én af dem og én af dem. Hvor mange penge har jeg så tilbage? Godt, så vil jeg også gerne have én af dem.."

Og så er det ikke så sært, at det ikke kan løbe rundt :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at læse hele tråden er det i hvert fald ikke klart for mig, hvorfor

For dyre lokaler kan forklare det for Emmerys, men det er jo ikke gældende for hele branchen (håber jeg).

Hvis nogle tjener for meget ved at sælge noget bras, så skulle markedet jo regulere sig ved at andre kan sælge det samme bras billigere eller sælge noget godt brød for samme penge.

Er der karteldannelse i branchen eller hvad?

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 03:26
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:

Michael Richard Warren Olsen aka Wonderboy:

Er det normalt butikker med høje avancer + høj omsætning bare sådan kan gå konkurs - det lyder jo lidt skræmmende hvis er sandt.

Ja man kan jo undre sig, men der er givet meget gode grunde her i tråden.

Ja, jeg undre mig enormt, for jeg troede jo at det var en iværksætters våde drøm at købe billigt, og sælge dyrt - og sådan opfatter jeg en butikskæde som Emmerys.

Det er måske klart, at det ikke kan hænge sammen økonomisk, hvis deres hovedomsætning er på dyrt importeret pasta, madolie, ris o.s.v - altså, hvis de kun tjener 5 kroner på sådanne enheder. Men, nu går jeg udfra at deres hovedindtægt er på deres brødsalg, og det lyder jo til at være en kæmpe overskudsforretning.

Nu vil jeg bare lige spørger jer der har forstand på forretninger - hvordan ville det se ud hvis det var jer der skulle drive sådan en butik, og gerne skulle tjene penge på det.

Lad os sige at butikken skal have dækket 672 timer ind pr måned - jeg har regnet med at de har åbent 12 timer om dagen, måneden rundt, og at der altid er to medarbejder på vagt.

Vi kan lege at medarbejderne skal have 150 kroner i timen = det bliver så: 672*150=100.800 kroner - og så er der stadigevæk c.a 200.000 kroner til at betale husleje, markedsføring, som nok er nogle af de andre tunge poster i forretningen - de to poster, vil jeg vurdere til at koste 100.000 kroner til sammen.

Så, er det endnu 100.000 kroner tilbage - der skal sikkert betale nogle penge til maskiner o.s.v.

Lyder mine udregninger gode nok, eller er der noget galt med dem, og er der andre vigtige ting at tage hensyn til - jeg er ikke speciel god til sådan noget, så bær' lige over med mig.

 

 

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra København
Tilmeldt 9. Feb 10
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 03:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuck. Jeg kan se at jeg har lavet en fejl i min udregning. 672 svare kun til en uges arbejde, så det skal være 4*672*150 = altså en lønomkostningen på lidt over 400.000 kroner pr måned - det holder jo naturligvis ikke.

Nå, men er der andre der vil prøve at opsætte en realistik regnskabsplan. Ikke noget med at ansætte polakker til 20 kroner i timen, eller sådan noget.

Jeg arbejder som reklameopfinder, og jeg kører med 12.000 kr/t. Skal du have et lift med?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Michael,

12 timer dagligt á 30 dage pr. måned giver 360 timer.
Hvis du antager, at der er 2 mand på arbejde, så får du 720 timer. pr. måned.

Hvis de skal have 150 kr. i timen, så får du 108.000 kr. pr. måned.
Der skal så lægges lidt oveni til feriepenge, ATP, barsel, forsikring, mv. (jeg kalkulerer med 40% oveni), så får du 151.200 kr. i samlet lønomkostning pr. måned.

Husleje kan være alt fra 10.000 kr. til 80.000 kr.

Omkostning til indkøb af varer har jeg ingen anelse om - jeg har aldrig været i en emmery's, og kender ikke deres varesortiment.

Ofte ser man dog avancer på 30-50% i sådanne brancher.

Hvis omsætningen er 100 mio. kr. fordelt på 23 butikker, så omsætter hver butik i gennemsnit for 362.318 kr. pr. måned.

En avance til at dække faste omkostninger bliver dermed imellem 108.695 kr. (ved avance på 30%) og 181.159 kr. (ved avance på 50%).

Et decideret regnskab kunne derfor se sådan ud:

Omsætning = 362.318 kr.
- variable omkostninger = -181.159 kr.
Dækningsbidrag = 181.159 kr.

Faste omkostninger:
- Lønninger = -151.200 kr.
- Husleje = -50.000 kr.
- diverse = ??? 

Resultat før renter = ca. -20.000 kr., heraf ikke taget højde for markedsføring, samt en række andre diverse omkostninger.

Omkostninger til løn har jeg taget 100% fra dine egne oplysninger, da jeg ikke ved, hvornår emmery's holder åbent, og ej heller ved, hvor mange personer der er på arbejde.

Husleje er også et gæt, da jeg ikke kender til arealer, samt placering.

Diverse omkostninger er alt lige fra indkæb af maskiner, markedsføring, vedligeholdelse af inventar og butiksfacade, udsmykning, hjemmeside, markedsføring, mv. Der kan altså ligge et anseeligt beløb på denne konto hver måned.

 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)