Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At starte ny virksomhed og trække opstartsudgifter fra

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle på Amino

Jeg har i længere tid haft en idé til en hobbyforretning hvor jeg yder en service til private. Denne service er dog kun, pt. , mulig for virksomheder at nyde godt af.

Interressen virker stor nok til at jeg i længere tid (2 år) har tænkt mig at kaste ud i det, dog bare som privatperson som vel i store træk tjente lidt penge sort. Dog har jeg fået øjnene op for det at starte en virksomhed bestående udelukkende af mig selv og prøve at starte noget op. Hovedgrunden er, at det kræver dyrt maskineri at realisere + nødvendigt edb-udstyr og software. Egentlig har jeg kapital nok til at selv sørge for dette. 

Dette er til dels på grund af at jeg allerede har adgang til softwaren under min studietid, men den ophører om et år. PC har jeg også, men en egentlig arbejdspc som fungerer 100% til formålet er det ikke (kræver specielle indstikskort), hvorfor der bør købes en stationær pc til formålet. Derudover har jeg en rigtig god kontakt til en forretningsdrivende i Australien som lever af at realisere produkter som kunder tegner i et (CAD) program. Vi har derfor designet det fornødne maskineri fra bunden. Planen for mig er at få fremstillet et eksemplar af maskinen til brug i min virksomhed. 

TIL DET EGENTLIGE SPØRGSMÅL

Jeg har set at man kan trække udgifter fra i skat hvis man starter en virksomhed. Hvordan fungerer det i praksis? - et slag på tasken siger jeg skal bruge 20k til maskineri + 5k for løst tilbehør dertil, 10k på edb-udstyr og 30-40k for software.

Jeg har forstået ud fra andre tråde at der er en beløbsgrænse som bestmmer om man kan trække fra i skat i dele (25%) over flere år eller om man kan tage det hele i ét ruf (omkring 10k afgrænser hvad der gør sig gældende). 

Jeg har så en serie at 1. klasses nybegynderspørgsmål, da jeg i min alder ikke har beskæftiget mig så meget med skat andet end min selvangivelse som pt. ikke kræver nogen indblanding fra min side af.

1) Kan jeg selv stå for køb af nødvendigt udstyr for mine egne penge eller skal jeg finde kapital andetsteds? - fx. Banken hvis jeg har (når jeg har) udarbejdet en forretnings- og marketingsplan?

2) Så vidt jeg har forstået, så hvis jeg omsætter for mindre end 50k i 12 sammenhængende måneder, så betaler jeg ikke skat af det jeg omsætter.  Hvordan trækker jeg så fra i skat?

3) Pga. total uvidenhed omkring det at trække fra i skat, hvor meget får jeg så egentlig dækket af mine opstartsomkostninger? Jfr. mit slag på tasken fra før med opstartsomkostninger på ca. 70k, hvor mange af disse kommer til at stå for egen (virksomhedens) regning? - kort sagt, hvordan fungerer det? - fungerer det ligesom et frikort?

4) Skal jeg betale noget tilbage hvis min virksomhed ikke overlever fx. 6-12 måneder og jeg må lukke og slukke? - hvem ejer virksomhedens udstyr? Altså, bliver fradraget ugyldigt?

Mvh. en (måske) kommende iværksætter.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Forudsætter, at vi taler om et enkeltmandsfirma.

1. Ja...du kan sagtens bruge egne penge.

2. Moms.......fra 50k.......!

3. Nope indtægter - udgifter=resultat    XXXX omsætning - 70 k = xxx resultat

4. Nope..dog skal aktiver mv. sælges. Du har fradrag for dit tab i din personlige indkomst.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik aldrig svaret tilbage.. Bedre sent end aldrig..

Men jeg skal lige høre omkring regnskabet. Hvis jeg her i opstartsfasen ikke har nogen indtægt, men udelukkende udgifter til software og hardware (PC, CNC mm), kan jeg så stadig trække det fra? - og i givet fald, vil jeg så få "støtte" når det viser sig at "jeg har penge tilgode"? - eller fungerer det ikke ligesom ens opgørelse hos SKAT?

Jeg skal fx. importere en del af hardwaren fra USA - kan jeg få fradrag for told/moms af mit køb?

Hvad koster det at få lavet professionel revision for et typisk enmandsfirma? - omsætning under 50k? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fradag for alle udgifter som er nødvendige for at drive selskabet -

Du kan også trække købs momsen fra momsmæssigt - så længe den tydeligt fremgår af regningen som er til dit firma.

Den der med at få støtte lyder lidt skævt. Du opgiver dit resultat til skat = Indtægter ved årets afslutning minus fradragsberettigede udgifter (som ikke nødvendigvis er alle) = dit resultat som kan være negativt eller positivt skattemæssigt når du laver forskud for 2012 og siden årsopgørelse.

Du skal føre regnskab hele tiden i.h.t. årsregnskabsloven (ikke indsende uden opfordring men ha det som grundlag og dokumentation for skat) + indgive momsanmeldelser og udfylde din udvidede selvangivelse til sin tid.

Ved køb af en vare til driften fra usa betaler du importmoms som du kan fradrage i den indgående moms - så effekten bliver 0 som firma - og tolden TROR jeg du har driftsfradrag for

Du vil få moms tilbage hvis du har mere købsmoms end salgsmoms - men på sigt skal du jo gerne tjene penge - både for din egen skyld, og fordi skat jo ikke bare år efter år giver dig moms tilbage i store mængderSmile

Du skriver du omsætter for under 50 k - men jeg udgår fra du er momsregistreret, ellers har du naturligvis ikke fradrag for moms og må ikke fakturere med moms heller

Revisorer kan du måske få kontakt med via dit ?? - ellers prøv Amino freelance - prisen vil nok afhænge lidt af hvordan dit regnskab er ført og hvor mange bilag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et hurtigt svar!

Ja, jeg fik det til at lyde ret skævt med det støtte.. Min intention var egentlig kun at vide om jeg ville få et fradrag for disse opstartsudgifter i form af tilbagebetaling af skat ved den årlige opgørelse. Jeg forstår det pt. som om at jeg selfølgelig udmiddelbart selv finanserer mine udgifter i første omgang, men at jeg så får lidt af disse penge tilbage som følge af fradrag for disse udgifter. Det er nok ikke 100% rigtigt, men helt forkert er det vel heller ikkeSmile

Hvordan er det med evt. udgifter i form af demorum? - hvis jeg producerer et produkt som indgår i en større sammenhæng (et led i et system), kan jeg så trække dette fra også? Et halvdårligt eksempel, men hvis jeg producerer et nytænkende kabinet til en PC, kan jeg så trække indmaden til PC'en fra (=fradrag) når jeg vil fremvise kunder hvad det kan?  (sorry, men jeg skriver lidt kryptisk fordi jeg helst ikke ser andre stjæle min idé)

Jeg har ikke opstartet firmaet endnu, men jeg har allerede potentielle kunder som venter på jeg kan håntere deres ordrer. Jeg forventer dog ikke at starte med at omsætte for mere end 50k sådan lige foreløbig.. men jeg er også enormt konservativ ved disse store beslutninger. Faktum er, at jeg først og fremmest har et job ved siden af som skal passes. Firmaet vil således være mit kærlighedsbarn på deltid.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)