Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg indberette moms sådan her?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg er HELT blank hvad det gælder indberetning af moms.

Men hvad jeg har kunne læse/forstå mig frem til skal jeg jo egentlig bare betale købs, og salgs moms.

Så det jeg tænker på er at gøre sådan her:

Regne hvad jeg har omsat i hele denne her måned.

25% af månedens omsætning. = til SKAT

Købs moms. Tag alle regningerne, ligge dem sammen. Resultat af det trækker jeg 25% fra og det er så købsmomsen jeg indberetter.

Kan man gøre det sådan?

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

rnthc:
Resultat af det trækker jeg 25%

Du skal trække 20% fra, når momsen skal ud igen. 

F.eks. 100,- + moms = 125,- (100*1,25)

125 kr - moms = 100 (125*0,8)

Derudover er din antagelse rigtig nok under forudsætning af, at du har lagt moms til alt dit salg og det hele har været til Danmark. Og vedr. købsmomsen er det korrekt, med ovenstående in mente, så længe det drejer sig om normalt varekøb osv. Der findes dog områder hvor der ikke er moms på, f.eks. gebyrer og forsikringer, samt områder som repræsentation hvor du ikke bare kan hæve hele momsen. 

Jeg vil varmt anbefale dig at tage en time eller 2 hos en bogholder eller revisor for at få styr på din bogføring, det vil spare dig for meget ærgelse i fremtiden...

/Mathias

Arbejder med online salg og design.

Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Dannevang:

rnthc:
Resultat af det trækker jeg 25%

Du skal trække 20% fra, når momsen skal ud igen. 

F.eks. 100,- + moms = 125,- (100*1,25)

125 kr - moms = 100 (125*0,8)

Derudover er din antagelse rigtig nok under forudsætning af, at du har lagt moms til alt dit salg og det hele har været til Danmark. Og vedr. købsmomsen er det korrekt, med ovenstående in mente, så længe det drejer sig om normalt varekøb osv. Der findes dog områder hvor der ikke er moms på, f.eks. gebyrer og forsikringer, samt områder som repræsentation hvor du ikke bare kan hæve hele momsen. 

Jeg vil varmt anbefale dig at tage en time eller 2 hos en bogholder eller revisor for at få styr på din bogføring, det vil spare dig for meget ærgelse i fremtiden...

/Mathias

Okay, så det vil sige det jeg skal indberette er 25%, og det jeg skal udtrække er 20%.

Er det rigtig forstået?

Og må jeg spørge i dette regnestykke:

125 kr - moms = 100 (125*0,8) 

Hvorfor gange du med 0,8?

Og tusind tak for for din hjælp, og jeg som du anbefaler vil søge en revisor og få ham til at forklare mig i tykt og tyndt hvad jeg skal og ikke skal.

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

rnthc:
Hvorfor gange du med 0,8?

Fordi det er en enkel måde at få beløbet uden moms. Du skal fjerne 20%, dvs. der skal være 80% tilbage. Hvis du ganger en pris med 0,8 er det hvad du får :)

/Mathias

Arbejder med online salg og design.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt en meget usikker måde, du afregner på. Jeg formoder at du foretager bogføring af dine bilag. Her vil du også bogføre moms på særskilte konti.

Når du sælger en vare vil beløb på varesalgskontoen være uden moms. Dine udgifter vil også blive posteret uden moms. Momsen bliver så bogført på konti for udgående og indgående moms. Som der skrives, så er det ikke alle udgifter, der er momsbelagt. Samtidig kan du også have købt vare at private eller ikke-momsregistrerede - og det kan du ikke beregne moms af.

Så du skal tage dine bilag og summe de momsbeløb, du har modtaget og summe de momsbeløb, du har betalt (!). Hvis du er i tvivl kan du på SKAT.dk se om et cvr-nr er momsregistreret - og så kan du selv beregne momsbeløbet, hvis det ikke står på fakturaen/regningen.

Og så har du dine tal, du kan indberette til SKAT.

Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

JakobN:

Generelt en meget usikker måde, du afregner på. Jeg formoder at du foretager bogføring af dine bilag. Her vil du også bogføre moms på særskilte konti.

Når du sælger en vare vil beløb på varesalgskontoen være uden moms. Dine udgifter vil også blive posteret uden moms. Momsen bliver så bogført på konti for udgående og indgående moms. Som der skrives, så er det ikke alle udgifter, der er momsbelagt. Samtidig kan du også have købt vare at private eller ikke-momsregistrerede - og det kan du ikke beregne moms af.

Så du skal tage dine bilag og summe de momsbeløb, du har modtaget og summe de momsbeløb, du har betalt (!). Hvis du er i tvivl kan du på SKAT.dk se om et cvr-nr er momsregistreret - og så kan du selv beregne momsbeløbet, hvis det ikke står på fakturaen/regningen.

Og så har du dine tal, du kan indberette til SKAT.

Jamen alle mine vare sælges MED moms, det er en kiosk jeg har.

Og mine bilag er bare plusset sammen og ganget med 0.20 og så har fundet min købs moms

Salgsmoms har jeg plusset alle dagens omsætninger og ganget med 0.25

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Dertil kommer at man ikke fanger alle de tilfælde, hvor der enten ikke er momsfradrag eller kun er begrænset fradrag.....

/Henrik

Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Dertil kommer at man ikke fanger alle de tilfælde, hvor der enten ikke er momsfradrag eller kun er begrænset fradrag.....

/Henrik

Jamen hvis nu det kun er udgifter jeg bogføre til at trække fra.

Alt hvad jeg har af udgifter er jo egentlig fradragsberettiget?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

rnthc:

Jamen hvis nu det kun er udgifter jeg bogføre til at trække fra.

Alt hvad jeg har af udgifter er jo egentlig fradragsberettiget?

Formentlig er alle dine udgifter fradragsberettiget men de er ikke nødvendigvis med moms.

Du BØR få indført korrekt bogføring, så dit regnskab også er korrekt. Ellers får du problemer hos SKAT, du helst vil undgå.

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

rnthc:

Jamen hvis nu det kun er udgifter jeg bogføre til at trække fra.

Alt hvad jeg har af udgifter er jo egentlig fradragsberettiget?

Der er forskel på om vi taler om momsfradrag eller skattefradrag. 

Mht. momsen så er der ydelser, som f.eks. forsikringer, der ikke er moms på. Derfor kan du selvfølgelig heller ikke trække moms fra med dem. Andre ting, som f.eks. repræsentation kan du ikke trække fuld moms fra. 

Mht. skat, så er der også ydelser der som ikke er fradragsberettigede. 

Jeg vil stadig anbefale dig at få fat i en revisor, som kan hjælpe dig med at sætte det hele i system. 

/Mathias

Arbejder med online salg og design.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)