Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fattigdom findes i Danmark.

Side 1 ud af 10 (91 indlæg)
Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 23 person

Ifølge denne debat, og den linkede artikel på AMINO BUZZ: Der findes ikke fattige danskere, så er der nogle der ikke mener at fattigdom findes i Danmark.

Fattigdom er et vidt begreb, og bør ikke udelukkende defineres udfra hvor mange penge, eller udfra hvilke goder man har, eller ikke har.

Indenfor videnskaben er fattigdom delt i to begreber. Der er absolut fattigdom, og der er relativ fattigdom.

Absolut fattigdom er betegnelsen for dem der mangler de basale nødvendigheder såsom vand, mad, beklædning og ly for vind og vejr.

Relativ fattigdom er betegnelsen for dem der ikke nødvendigvis mangler de basale og fundamentale behov beskrevet som absolut fattigdom, hvor i mod relativ fattigdom er mangel på sociale behov, som f.eks. aktiviteter, uddannelse, transport, social status, menneskelig overskud, m.m.

Vi, politikere og almindelige dødelige, har en tendens til at skære ordet fattigdom over en kam, når vi debatterer, men fattigdom har mere end et niveau, og det hele er ikke så sort/hvid som det opstilles af en del.

Jeg har boet i Brasilien og set fattigdom og elendighed, og der var meget absolut fattigdom. Den aboslutte fattigdom findes ikke i samme grad i Danmark, men der er undtagelser, de findes virkelig, omend i mindre grad, men de findes, de er der, og de har de brug for hjælp.

Der findes fattigdom i Danmark, og den er mere indenfor den relative fattigdom. Det er korrekt at der findes nogle familier, enkelt personer, der har husly, en seng at sove i osv. men derfor kan de godt mangle de færdigheder, der gør at de kan begå sig socialt og arbejdsmæssigt i den kultur vi har her i Danmark. Det kan være pga. manglende intelligens, pga. fysiske eller psykiske sygdomme, som arbejdsrelateret stress, ludomani, alkoholisme, misbrug, overgreb, vold, m.m. Det er helt forkert at sige, at alle som er mindre bemidlet, selv er uden om det, hvilket nogle tydeligvis tænker.

Det er nemt at sige til et menneske der er belastet af sine omgivelser, som f.eks. den sociale arv, belastet af misbrug, overgreb, alkoholiske forældre, at de bare skal tage sig sammen, og få sig et arbejde.

Visse mennesker er tynget så voldsomt af omgivelser de ikke selv er herre over, eller har ønsket. De har mangel på selvtillid/selvværd, og magter ikke på samme måde at fungere på normal vis, som flertallet.

Der er en kedelig tendens i debatten at tale i sensationelle overskrifter, og dermed lyde som levebrødspolitikere, og her er et eksempel, citat: "At være fattig i Danmark, betyder at man kun har 1 bil, 2 fjernsyn, en lejlighed og mad 3 gange om dagen.", citat slut. Det er at skære alle over en kam, og udelukkende med fokus på absolut fattigdom, men så enkel er virkeligheden ikke.

En anden ting der har været oppe og vende er at man bare kan få udbetalt i kontanthjælp. Det er ikke alle der har forstand på, eller overskud til at søge kontanthælp. Det er heller ikke alle der magter at indse, at de har behov for andres hjælp, for at kunne komme videre i livet. For nogle står det i stampe, f.eks. pga. stolthed, eller andre af førnævnte sociale belastninger.

Det er heller ikke alle der magter at leve op til betingelserne for at kunne få den kontante ydelse hver mdr. Det kan skyldes manglende selvdiciplin, når man ikke møder op til aktiveringerne. Det kan skyldes at man ikke formår at administrere sine penge, og dermed stifter gæld, der løber løbsk. Glem ikke at der osse findes mennesker, der nærmest er talblinde, og udfra det må gå fra hus og hjem.

I har en kedelig tendens til både at se det hele meget firkanet, sort/hvid, og som om at der kun findes en form for fattigdom, og at den udelukkende er baseret på værdier man kan tage og føle på. Men sådan er det ikke bare lige.

Det kan godt være at absolut fattige Claudio, og hans familie i Brasilien mangler mad, (og det er heller ikke i orden), men derfor kan relativt fattige danske Emma og hendes familie, godt ha´ et elendigt liv, sammenlignet med deres omgivelser.

Selvom man materielt/økonomisk set er rig, kan man godt være socialt belastet og dermed relativ fattig. Som W.C. Fields engang sagde, citat: "A rich man is nothing but a poor man with money", citat slut.

For nylig fik jeg at vide, at en god ven er ved at starte et frivilligt projekt, der går ud på at hjælpe fattige med at komme ud af fattigdom, og der vil jeg hellere end gerne give en hjælpende hånd.

Mvh. Rune Gjersvik.

Tilføj mig på Twitter

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

YesYesYes

Perfekt indlæg Rune.

Virkelig dybde m.m.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Fint indlæg, Rune. Dejligt, at der er nogen, der har et mere nuanceret syn på "debatten".

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 1. Jan 10
Indlæg ialt: 289
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Virkelig flot indlæg, Rune. 

Det er så vigtigt, at vi ikke overser de familier i Danmark, som ikke har råd til de mest basale ting. Især i højtiderne som julen. Derfor synes jeg absolut ikke at udtalelsen fra Joachim B. Olsen er i orden. Jeg er liberal, men befolkningen skal heller ikke leve under kummerlige forhold. 

Vi burde hjælpe dem. 

Hilsner

Donbæk

Fra København
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er fattigdom - Når man ikke har mad på bordet eller en iPhone ? 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 156
Fra  VirtualSprout Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Rigtig flot indlæg!

Skal ikke se mig for god til at indrømme at jeg selv har den tanke, at nogle selv er skyld i det, indimellem, men du har helt ret i dine pointer.

Vi bør hjælpe de svage i Danmark, men en af forudsætningerne er at de, der nasser og udnytter samfundet - og dermed er skyld i at mange har en negativ holdning til svage og fattige i samfundet - får en samvittighed.

De er i hvert fald en af grundene til at jeg ofte ser mig lidt sur på folk der kalder sig svage og fattige, simpelthen fordi de få ødelægger det for de mange. Man får en følelse af at man ikke kan vide sig sikker på om folk virkelig har problemer, eller om de bare udnytter samfundets goder. Det er selvfølgelig helt forkert, men det er min opfattelse at mange har det sådan.

Som en lille sidenote; jeg er selv liberal og medlem af LAU, men Joachim B. Olsen er simpelthen for meget, så ham hellere end gerne forlade partiet :-)

God weekend til alle og lad os tænke på de svagere stillet næste gang vi brokker os over nogle småting :-)
Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mark Andreasen:
men Joachim B. Olsen er simpelthen for meget, så ham hellere end gerne forlade partiet :-)

Yes Ja "bare" en af mange klovne LA har huseret.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

 

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Andreasen:
Rigtig flot indlæg!

Skal ikke se mig for god til at indrømme at jeg selv har den tanke, at nogle selv er skyld i det, indimellem, men du har helt ret i dine pointer.



Vi fokuserer meget på dem som er selvforskyldte i deres fattigdom, hvor vi burde sætte mere fokus på dem som ikke er selvforskyldte, så de kan få deres hjælp.

Debatten bærer tydelig præg af at fokuset er skævt rettet, og at der er mangel på forståelse af begrebet fattigdom.

Jeg vil lige tilføje at jeg selv stemmer LA, og at Joachim B. Olsen, om man er enig med ham eller ej, provokerende, har fået igangsat en debat om fattigdom i Danmark.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Sådan Rune, klart det bedste indlæg jeg har læst i den tid jeg har fulgt med på amino.dk!

Du rammer sømmet direkte på hoved, det er jo fantastisk læsning! 

Her hjemme lever vi på en løn, da min kone er syg og pga forsørgerpligt, får hun ingen kontant hjælp. Vi har ingen bil, intet hus, ingen penge... vi ryger og drikker ikke pengene på og vi skylder stadig det samme som da jeg for 5 år siden, blev ramt af en arbejdsskade. Så drømmen om iværksætteri og meget andet, er udsat ... nu og her handler det om at få mad på bordet.  

Så for os de "svage", er generaliseringer smertefulde, og det gør ondt at hører mennesker som forventer andet af, komme med disse udsagn. Javel kom og spark mig eller min kone i røven, men situationen er at hun ganske enkelt ikke kan passe et arbejde pga hendes sygdom... hun passer ikke ind i kommunens bokse og derfor må vi leve af min løn. 

Nu tager jeg mig et job mere, så skulle vi være dækket godt ind. Den "relative fattigdom", som vi passer ind under, forsvinder dig ikke sammen med de ekstra penge jeg kommer til at tjene, der skal en del mere til.

Tilmeldt 7. Jun 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

 Hej Rune

 Det er en debat, hvori de to sider aldrig bliver enige.

 Jeg er uenig med dig.

 Vi kan blive enige om at stort set ingen personer lever i absolut fattigdom i Danmark. Du nævner dog at det er under relativ fattigdom vi skal finde de fattige i Danmark. Jeg er helt enig men jeg bliver nødt til at pointere at vi har ALLE muligheder for at få (de relativt få) folk ud af relativ fattigdom.

 Jeg nævner muligheder flæng: Gratis uddannelse, krisecentre (tager mange former - bl.a. krisecentre for kvinder der bliver forfulgt eller har været udsat for vold), kontanthjælp (og aktivering), gratis læge og jeg kunne blive ved.

 Du nævner ordet social arv. Enig - den sociale arv betyder altid noget - men i DK har vi ALLE muligheder for at bryde den (mønsterbryder) - bl.a. ved at vi har gratis uddannelse.

 Jeg kan ikke se, hvordan samfundet kan gøre mere. Det må være muligt at opretholde et minimum af selvstændig disciplin. Vi er vel individer, der i bund og grund er fostret til at klare os selv?

 

Side 1 ud af 10 (91 indlæg)