Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatningsferie til syge medarbejdere

Side 3 ud af 7 (62 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

desværre..den er for oplagt til et misbrug..med mindre man sætter en grænse for HVOR syg man skal være...livstruende sygdomme? ja selvfølgelig..men en snottud eller ondt i halsen NEJ

Fra Gentofte
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes også, at det er tåbeligt og "forkælet". Hvad bliver det næste... at arbejdsgiveren også skal betale ferieomkostninger, fordi man ligger forkølet på Mallorca og ikke får fuld valuta af hotellet og poolen? Eller erstatningsdage for tabte weekend- og helligdage pga. sygdom? Kig rundt i verden og se deres ferievilkår sammenholdt med arbejdsvilkår - kortere ferie og længere arbejdsdage.

Næh, jeg synes at det er luksus med 5-6 ugers betalt ferie. Og så synes jeg ikke, at min arbejdsgiver skal lægges til last for, at jeg bliver syg under ferie. Medmindre der er direkte årsagssammenhæng mellem arbejde og sygdom.

I øvrigt et godt eksempel med erstatningslørdag pga. druktur fredag - chefen skal jo også betale for ens sygefravær, hvis man er klodset og brækker benet/armen til en fest. Og mange steder også for 1-2 dage barn-syg.

Ja, min holdning er vist klar: tåbeligt forslag.

Og jeg udtaler mig i øvrigt som tidligere arbejdsgiver, som p.t. er deltids-ansat + selvstændig. Og i øvrigt næppe får råd til ansatte igen i fremtiden, hvis tendensen fortsætter i endnu mere overforkælet stil for ansatte!

/Mia

Skal du bruge visitkortmagneter? Klik forbi Magnetz allerede i dag.

Fra Kastrup
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 9
Fra  Hansson Lædervarefabrik A/S Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spot on!

Krævementaliteten må snart stå for fald.

Fra Dragør
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Som læge må jeg advare mod lægeerklæringer som grund til erstatningsferie - og lægeerklæringer i det hele taget. Jeg har arbejdet i mange omgange i Sverige, hvor man længe har (mis) brugt dette system. Tillad et enkelt selvoplevet eksempel: en person i sin brandert triller ud af hængekøjen og forstuver sin ankel, så han må opholde sig den følgende uge i sin hængekøje - og ikke kan vandre som han angiveligt havde planlagt - han  kræver og får 3 ugers erstatningsferie. I den følgende ferie gentager epison med den forstuvede ankel sig - denne gang klarer han det dog uden hængekøje - men med samme kvantum alkohol.....ny erstatningsferie igen......forsættelsen kender jeg ikke.

Det er alt for let at få en lægeerklæring i Danmark - og de bliver ofte misbrugt. En af grundene er at lægen kommer frygtelig galt afsted hvis afviser at skrive en lægeerklæring. Det er nemlig sådan, at hvis man som læge afviser bliver patienten meget sur trods en meget lang forklaring - og patienten skifter ofte læge med hele familíen, hvilket koster lægen en masse penge på lang sigt - da man honoreres for antal tilmeldte patienter. Men også her og nu tilskyndes lægen på alle fronter til at efterkomme patientens ønske uanset om det er rimeligt eller ej, fordi lægen selvfølgelig ikke kan tage betalt for en lægeerklæring som han ikke laver. Hvis man tværtimod efterkommer patientens ønske får han 500 kr (som arbejdsgiveren skal betale) + konsultationshonorar + en glad patient - og sparer en masse tid.

Jeg synes som minimum at patienten selv skal betale for lægeerklæring ligesom med flyattester der giver rejsen tilbage fra rejseforsikringen.

Stig Ekkert

 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad os holde det til den aktuelle lov. Så kan vi jo starte en ny tråd, hvis der kommer erstatningsdage for sygdom i weekenden. For det er nok ret så usandsynligt, at det kommer dertil.

Nu har jeg ikke nærstuderet loven, men er det ikke nogenlunde sådan her:

1. Første uge betaler den ansatte selv
2. Sygdommen skal dokumenteres

Hvad er jeres erfaring med de ansattes ferie? Tager de ikke som regel maksimalt 3 uger sammenlagt? For alle dem, der tager én enkelt uge, så kan de jo ikke benytte sig af denne lov.

Hvis man ikke er så godt stillet økonomisk i sin virksomhed, kan man måske prøve at få medarbejderne til kun at tage to sammenhængende uger? Så risikerer man kun én uges erstatning frem for 2-4. Men langt hen af vejen handler det jo også om tillid mellem arbejdsgiver og arbejdstager.

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Erstatsningsferie til syge medarbejdere lyder som en rigtig god ide som skulle være kommet for mange år siden.
Jeg er ikke bange for at det vil blive udnyttet, det vil da højst blive at de få som altid snyder og det bør ikke gå ud over det store flertal. - Det er så skide ærgerligt 2 dage efter ens ferie er begyndt at man så bliver syg og ferien er ødeligt. - Endeligt et godt forslag i EU regi.

Tilmeldt 28. Jan 11
Indlæg ialt: 112
Fra  Lund & Mundt IVS Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes dælme, det er smart. Ordet "fastansættelse" er på vej ud af ordbogen, men det er også fint nok. Så er der heller ingen iværksættere, der skal bekymre sig om at lukke biksen fordi en medarbejder bliver gravid (Husk sagen fra foråret, mener jeg det var) eller hvad man nu ellers kan finde på. Jeg spår kæmpe fremgang for virksomheder, der tilbyder freelancere :)

Jobopslag:

Freelance-atomfysiker søges til 30-årigt projekt med partikel-spaltning i Schweiz.... bla bla bla hehe...

www.kennethmundt.com

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Michael Storm:
1. Første uge betaler den ansatte selv

Nej, de første fire sygedage, "ret til erstatningsferie fra den 5. sygedag"
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146003209

Michael Storm:
Hvis man ikke er så godt stillet økonomisk i sin virksomhed, kan man måske prøve at få medarbejderne til kun at tage to sammenhængende uger? Så risikerer man kun én uges erstatning frem for 2-4.
 

Det må du så ikke, medarbejderne har krav på tre ugers sammenhængende ferie i hovedferien.

Jeg er egentlig enig med dig i at det ikke får den store betydning, men det jeg så ikke forstår er: Hvorfor åbne endnu et konfliktområde mellem arbejdstager og arbejdsgiver, hvis det ikke får nogen betydning. Hvorfor pålægge arbejdsgiver yderligere administrative byrder, hvis det ikke får nogen betydning? (Der kommer øget indberetningspligt i forbindelse med loven).

Michael Storm:
Men langt hen af vejen handler det jo også om tillid mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
 

Lige nøjagtigt, men den tillid bliver vel ikke større af at der lovgives til den enes fordel? Jeg formoder da at mine medarbejdere, allerede i dag, har tillid til at jeg behandler dem ordentligt og de får den ferie der skal til, også hvis de bliver syge i deres ferie.

Stor hilsen
/Brian 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for rettelsen. Har som sagt ikke nærstuderet den helt :)

De har muligvis ret til 3 sammenhængende uger, men en forespørgsel skader jo aldrig. Det sker vidst også i flere brancher allerede nu, at man "rådgiver" om sine ansattes ferie. Men det er jo også helt ok, så længe man ikke pålægger dem det.

Hvis en medarbejder udnytter dette, så kan der selvfølgelig hurtigt opstå mistanke, hvilket naturligvis ikke er hensigtsmæssigt. Men sådan er det jo også med almindelig sygdomsdage. Men kan godt se, at det bliver sværere at være arbejdsgiver - specielt for mindre virksomheder, der bliver ramt af dette.

Side 3 ud af 7 (62 indlæg)