Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatningsferie til syge medarbejdere

Side 1 ud af 7 (62 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kom EU igen med gode ideer, der giver ekstra penge til de danske virksomheder :)

Som man kan læse her til morgen på børsen så vil en medarbejder der bliver syg under ferie skulle have erstatningsferie.

Hvad syntes I om den nye lov?

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,5 stjerner givet af 4 person

Jeg synes det er helt fint. Man kan ikke slappe ordentlig af, hvis man ligger syg, og hvis man er så uheldig at ligge syg hele sin ferie, så får arbejdsgiveren en deprimeret og udbrændt medarbejder retur.

Med den nye lov så sikrer det, at medarbejderen forhåbentlig får mindre stress, er udhvilet og kan give sig 100% igen, når ferien er overstået. Jeg synes det er den helt rigtige løsning.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 6 person

Jeg har godt nok svært ved at se det positive i det. Fra mine briller der er det endnu et symptom på at vi er så forkælede og blinde at vi overhoved ikke fatter hvad der sker omkring os.

 

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Storm:

Jeg synes det er helt fint. Man kan ikke slappe ordentlig af, hvis man ligger syg, og hvis man er så uheldig at ligge syg hele sin ferie, så får arbejdsgiveren en deprimeret og udbrændt medarbejder retur.

Med den nye lov så sikrer det, at medarbejderen forhåbentlig får mindre stress, er udhvilet og kan give sig 100% igen, når ferien er overstået. Jeg synes det er den helt rigtige løsning.

Michael, that's life. Det kan ikke være rigtigt at en arbejdsgiver skal bøde for at man er syg i sin ferie. Det koster ekstra ressourcer, det kræver mere arbejde og i sidste ende mange flere penge.

Dette er endnu en latterlig ting som vores regering vil indføre selvom det skader erhvervslivet.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan også sagtens se det fra arbejdsgiverens synspunkt. Men hvor meget kommer det reelt til at handle om? Det er meget usandsynligt at en medarbejder er syg i en hel ferie, med mindre det kun er en uges tid. Det kommer selvfølgelig til at ske, at nogle måske er syg i en hel 3-ugers periode fx. men tvivler på det bliver meget omfattende.

Jeg er hverken ansat eller arbejdsgiver, så prøver at se nogenlunde neutralt på spørgsmålet. Livet er ikke kun at arbejde, men kan godt se, at aftalen måske kan skrues sammen på en bedre måde, så arbejdsgiveren ikke står med hele udgiften.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Ud over det tåbelige i forslaget og en umulige administration af det, så er jeg rystet over den totale mangel på sammenhæng i regeringens udmeldinger og deres handlinger.

Hvordan hænger dette sammen med at skabe gode vækstvilkår for danske virksomheder, er det ikke snart på tide at der kommer erhvervspolitiske tiltag der peger den vej som regeringsgrundlaget peger?

Istedet er det endnu et tiltag der fokusere på medarbejderes rettigheder, og ekstra udgifter til arbejdsgiverne. Livet er ikke altid retfærdigt og vi kan ikke regulere os til retfærdighed, hvis du har en sygedag i ferien, så lev med det og kom videre - jeg er sikker på at langt de fleste af dine sygedage, fordelt over et liv, ligger i arbejdstiden. (Bliver det næste mon at man skal have en erstatningslørdag hvis man er syg i weekenden?)

Det er vigtigt at have ferie og det er vigtigt for virksomhederne at have udhvilede og afstressede medarbejdere. Tro da på at vi selv gør det bedste for vore virksomheder, hvis jeg har en medarbejder der har været syg hele ferien, så er det da i min egen interesse at give ham/hende noget mere fri - det behøver jeg ikke en lov til at fortælle mig.

Mit bud er at det er ren signalpolitik, der ikke får anden virkning end ekstra bøvl i virksomhederne.
Prøv lige at få en lægeerklæring på at du har influenza i Kroatien ;-)

God og sygdomsfri dag til alle
/Brian 

Fra Auning
Tilmeldt 15. Nov 11
Indlæg ialt: 176
Fra  VDL Media - www.SPORT45.dk - www.ALTsport.dk Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Morten og Brian

Lad os lige slå EN ting fast.

Det er _IKKE_ regeringen der vil indføre det. det er EU.

regeringen er desværre forpligtet til at lave nogle regler omkring det, og her skal man som virksomheds ejer være GLAD fordi de indføre stramningen som ikke er så stramme andre steder i EU.

Så stop med at giv skylden til vores regering.

VDL Media driver flere portaler, skal vi hjælpe med at drive din ? kontakt os for mere info. 

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt sandt. Vi skal selvfølgelig have med i debatten, at den første uges sygdom er på egen regning. Den får man altså ikke erstattet, som jeg forstår det. Langt de fleste sygdomme er man jo kommet sig over efter en uge - hvis ikke kroppen klarer det så gør penicillinen :)

Er det en alvorligere sygdom, så er penge ikke alt. Men spørgsmålet er selvfølgelig, om det skal gøres ved lov, eller om arbejdsgiver og den ansatte selv skal finde ud af noget. Men det er nok ikke alle arbejdsgivere, der tænker på den måde.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

VDLgroup :
Det er _IKKE_ regeringen der vil indføre det. det er EU.

Det er regeringen der vælger hvordan de vil tolke og udforme den danske lovgivning, de kunne hvad valgt mange andre måder at imødegå/imødekomme EU dommen på - de har så valgt en model der virker stik imod de erhvervspolitiske udmeldinger de er kommet med.

EU direktivet pålægger medlemslandende at udforme lovgivning der sikrer arbejdstager fire ugers ferie.
Det betyder at de fleste danskere kan have to ugers sygdom i ferien uden at blive ramt af direktivet, regeringen har valgt at se bort fra den mulighed og foreslår at en enkelt sygedag skal erstattes.
Hvorfor ikke henvise til at vi har ekstra ferie i forhold til direktivet? 

Direktivet bygger på en sag hvor:
Arbejdstager blev ramt af en arbejdsskade før feriestart.
Regeringen vælger at stramme det, så sygdom som influenza m.m. opstået i ferien giver ret til frihed.
I Danmark har vi allerede regler for sygdom opstået før ferien starter, hvorfor ikke bare henvise til dem? 

Dommen tager ikke stilling til om reglerne gælder hvis sygdommen indtræder efter feriestart.
Det betyder i praksis at der ikke er faldet dom, i en sag der har indflydelse på gældende danske regler - hvorfor så ændre dem.

Hvis der er tvivl, så lad da tvivlen komme os til gode - hvis altså regeringen mener hvad de siger.
Jeg synes det er et tyndt grundlag at gennemføre en lovændring på, de kan så let som ingenting vente - hvis altså de mener hvad de siger i deres erhvervspolitik.

VDLgroup :
regeringen er desværre forpligtet til at lave nogle regler omkring det, og her skal man som virksomheds ejer være GLAD fordi de indføre stramningen som ikke er så stramme andre steder i EU.
 

De er ikke forpligtet til at lave nye strammere regler, de danske regler på området dækker allerede direktivet - det kan der ihvertfald tolkes på - hvis altså regeringen ønsker det, men det tror jeg ikke de gør.

Stor hilsen
/Brian 

[EDIT]
Ret skal være ret, de første fire sygedage tæller ikke med
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146003209 
Men det gør bare forslaget endnu mere uforståeligt, hvis altså ikke der er en helt anden dagsorden. 

Side 1 ud af 7 (62 indlæg)