Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - nogle få spørgsmål

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Jeg er lige pt. igang med at forsøge at få en godkendelse til at drive virksomhed (enkeltmands) som umyndig ved statsforvaltningen, men det er nu ikke det, det handler om. Jeg har lige nogle spørgsmål mht. til økonomien.

1a. Hvordan med indkomster? Bliver de bare overført til en bankkonto ejet af firmaet, hvorefter jeg skal skrive dem i regnskab og indberette det til SKAT sidst på året?

1b. Hvordan indberetter man indkomsten til SKAT? Forskudsopgørelsen?

1c. Hvad med bankrenterne på virksomhedens bankkonto - hvordan er det beskattet eller en del af virksomhedens indkomst?

1d. Skal bankkontoen oprettes under mit navn eller skal jeg gå ned i banken med dokumenter og oprette en selvstændig konto?

2. Er det tilstrækkeligt bare at lave et excel ark med indkomsterne?

f.eks:

[+1.200] Produkt 4 solgt til kunde 1

[+800] Produkt 2 solgt til kunde 2

Tak på forhånd :)

- Niclas

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

det vigtigste er at du holder godt styr på alle dine papirer, og at hele regnskabs delen bliver gjort rigtig.

du kan godt lave dit regnskab i excel, det komme jo meget an på hvor stor og kompliceret din virksomhed og dit regnskab kommer til at blive.

det nemmeste er at finde et enkelt regnskabsprogram som holder styr på indgående moms og udgående moms, og andre ting som i de fleste regnskabs programmer er taget højde for

personligt kan jeg bedst li at ha en firma konto, som kun bruges til firma, det gør tingene mere enkle. 

Når året er færdigt laves der et regnskab som viser firmaet's resultat, dette føres over på din selvangivelse. Da Skat kan forlange at se regnskabet og hvad der ligger til grund for det, er det vigtigt at ha styr på sagerne.

god vind

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

HDam:

hej

det vigtigste er at du holder godt styr på alle dine papirer, og at hele regnskabs delen bliver gjort rigtig.

du kan godt lave dit regnskab i excel, det komme jo meget an på hvor stor og kompliceret din virksomhed og dit regnskab kommer til at blive.

det nemmeste er at finde et enkelt regnskabsprogram som holder styr på indgående moms og udgående moms, og andre ting som i de fleste regnskabs programmer er taget højde for

personligt kan jeg bedst li at ha en firma konto, som kun bruges til firma, det gør tingene mere enkle. 

Når året er færdigt laves der et regnskab som viser firmaet's resultat, dette føres over på din selvangivelse. Da Skat kan forlange at se regnskabet og hvad der ligger til grund for det, er det vigtigt at ha styr på sagerne.

god vind

Virksomheden tjener under det momspligtige. Det er mellem 2.000 og 20.000 DKK on året og et sted mellem 1 og 10 kunder. De fleste udgifter (Hjemmeside, server mm.) betaler jeg af eget kreditkort, da jeg ikke bruger det udelukkende til virksomheden og der er derfor ingen udgifter - kun indtægter.

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

så laver du det bare i excel

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Niclas Hedam:
Virksomheden tjener under det momspligtige. Det er mellem 2.000 og 20.000 DKK on året

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvorfor søger du om tilladelse til at drive enkeltmandsvirksomhed, hvis du ikke vil/skal momsregistreres? Kan du så ikke bare tjene hvad du tjener og bruge dit frikort?

Vh Birte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte

Det er skam overhovedet ikke et dumt spørgsmål, men det er primært fordi:

1. Indkomsten fra kunderne forgår gennem virksomhedssalg istedet for at jeg bliver ansat som konsulent i virksomheden. Jeg fortrækker det første.

2. For at føre mere professionel marketing. Har hørt fra flere folk at de fortrækker at få ydelser fra konsulenter der er CVR-registreret; de synes det er mere enkelt end at skulle igennem ansættelsesprocessen. Jeg er så bare i tvivl om hvordan og hvorledes.

Skal kunderne bare overfører beløb til virksomhedens bankkonto og så skal jeg indberette det i selvangivelsen og have bilag på det?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen, hvis du får et cvr-nummer, er du også momsregistreret og skal beregne moms af dine ydelser. Så kan du til gengæld også få moms retur på de produkter du køber. F.eks. pc, printerpapir, toner, osv. Du skal afregne moms to eller fire gange om året (kan ikke huske det. Vi indberetter halvårligt). Og det er uanset om du har nogen indtægt eller ej i den givne periode. Har du ingen salg i en momsperiode, skal du indberette et rundt 0.

Du skal lave et regnskab, hvor du opfører alle udgifter og indtægter. Og ud af de tal skal du kunne se momsen. Altså, du skal notere ud for dine tal om prisen indeholder moms eller ej. Den moms tælles så op og indberettes.

Når året er omme skal du så regne ud, hvor meget du har tjent og hvor mange udgifter du har haft. Det, der er i overskud, skal du betale skat af. Dog ikke, hvis beløbet er mindre end dit fradrag/frikort.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, ifølge den side, behøver man ikke at blive momsregistreret, hvis man ikke tjener mere end 50.000. Men hvis man bliver momsregistreret (og får et cvr-nummer) så skal man også afregne moms.

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk omsætter og tjener er 2 forskellige ting

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)