Hejsa! Jeg er lige pt. igang med at forsøge at få en godkendelse til at drive virksomhed (enkeltmands) som umyndig ved statsforvaltningen, men det er nu ikke det, det handler om. Jeg har lige nogle spørgsmål mht. til økonomien. 1a. Hvordan med indkomster? Bliver de bare overført til en bankkonto ejet af firmaet, hvorefter jeg skal skrive dem i regnskab og indberette det til SKAT sidst på året? 1b. Hvordan indberetter man indkomsten til SKAT? Forskudsopgørelsen? 1c. Hvad med bankrenterne på virksomhedens bankkonto - hvordan er det beskattet eller en del af virksomhedens indkomst? 1d. Skal bankkontoen oprettes under mit navn eller skal jeg gå ned i banken med dokumenter og oprette en selvstændig konto? 2. Er det tilstrækkeligt bare at lave et excel ark med indkomsterne? f.eks: [+1.200] Produkt 4 solgt til kunde 1 [+800] Produkt 2 solgt til kunde 2 Tak på forhånd :) - Niclas |
hej
det vigtigste er at du holder godt styr på alle dine papirer, og at hele regnskabs delen bliver gjort rigtig.
du kan godt lave dit regnskab i excel, det komme jo meget an på hvor stor og kompliceret din virksomhed og dit regnskab kommer til at blive.
det nemmeste er at finde et enkelt regnskabsprogram som holder styr på indgående moms og udgående moms, og andre ting som i de fleste regnskabs programmer er taget højde for
personligt kan jeg bedst li at ha en firma konto, som kun bruges til firma, det gør tingene mere enkle.
Når året er færdigt laves der et regnskab som viser firmaet's resultat, dette føres over på din selvangivelse. Da Skat kan forlange at se regnskabet og hvad der ligger til grund for det, er det vigtigt at ha styr på sagerne.
god vind