Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udlæg til hotel og restaurant til kunde - hvordan?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle I dejlige kloge mennesker

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og arbejder pt. for en kunde, hvor jeg ofte skal til den anden ende af landet.

Kunden betaler mine flybilletter "up front", så her har jeg ikke udlæg. Men jeg skal selv lægge ud for Hotel og bespisning. Det betaler jeg med mit firmakort - men hvordan bogfører jeg det?

Når jeg fakturerer har jeg en linje på fakturaen: Rejseafregning måned xx jf. billagsspecifikation og sender så mine bilag og en specifikation med. Ingen problemer her.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal bogføre det?

Så vidt jeg har forstået, kan jeg kun lave det som decideret Udlæg til viderefakturering, hvis min kundes navn står på bilaget - og det gør der ikke.

Hvis jeg bogfører eks. restaurantbesøg under kategorien Restaurant så er det med kvart moms og med fuldt fradrag (da det er mig selv og ikke med forretningsforbindelser jeg har spist) - og jeg skal jo ikke have fradrag, når kunden betaler alle omkostninger.

Er det korrekt at fakturere det som Vareforbrug (konto 2000 i Dinero)? Og i givet fald, hvad skal modkontoen så være, når min kunde betaler?

Jeg har søgt her på amino, men de indlæg jeg har kunnet finde er hhv. fra 2008 og 2013 - og der er sikkert sket meget siden da.

På forhånd tak for jeres hjælp.

Mange hilsner

Cæcilie

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo jeg synes du korrekt skal bogføre som bespisning med netop kvart momsfradrag - den er helt klar

Så er der jo din faktura til kunden og der laver du bare en linje der hedder bespisning efter aftale - og sætter beløbet det har kostet dig (prisen uden kvart moms) på - med alm moms som for selve ydelsen - en moms og en udgift som din kunde jo har fradrag for

Derved har du fået dækket udgiften efter din kvartmoms - og har jo helt samme som indtægt = 0 fradrag og 0 indtægt

Vent lige om andre har en bemærkning, (eller gennemsku den lige selv) men jeg synes det må være måden. Du kunne også bede hotel/madsted om at skrive kundens navn på regningen - og derved lave det til rent udlæg, men det andet må fungere fint nok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar - men hvad så med fradraget? Jeg får jo fuldt fradrag for bespisningen - og det er vel ikke rigtigt? Jeg har jo ingen udgifter og skal derfor ikke have fradrag?

Min udfordring er at jeg har mange af disse bilag, så det er nød til at være rigtigt Big Smile

Med venlig hilsen

Cæcilie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

MorildConsult:
Tak for dit svar - men hvad så med fradraget? Jeg får jo fuldt fradrag for bespisningen - og det er vel ikke rigtigt? Jeg har jo ingen udgifter og skal derfor ikke have fradrag?
nej for du fakturerer jo kunden det samme beløb - Udgiften du bogfører og så indtægten du bogfører går lige op - og ender jo i rent 0 for dig som det skal - og en udgift for din kunde ex moms helt svarende til beløbet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak igen for dit svar.

Lidt uddybende spørgsmål:

Min bogføring:

Hotelophold til 2.000 kr. inkl. moms:

Hotel (konto 4040 fuldt fradrag) 2.000 kr. (400 kr. i moms)

Restaurant (konto 4120 fuldt fradrag) 500 kr. (25 kr. i kvart moms) 

Min faktura til kunden:

Hotelophold - 2.000 kr. inkl. moms

Restaurant - 500 kr. inkl. (fuld) moms

Når kunden så betaler - under hvilken konto bogfører jeg så det?

Ja undskyld alle spørgsmålene - men denne her driller mig noget så gevaldigt :) Stort set alt andet har jeg nemt kunne finde svar på, men ikke denne :)

På forhånd tak for dit svar og din tid.

Med venlig hilsen

Cæcilie

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jo jeg synes du korrekt skal bogføre som bespisning med netop kvart momsfradrag - den er helt klar

Jeg vil lige komme med indskudt sætning her. John plejer at have godt styr på tingene, så jeg vil gerne lige have second oppinion her også.

Men når købet er til viderefakturering, så skal du da bogføre bespisning med fuld moms, og derefter fakturere det med fuld moms også. Hvis Cæcilie bogfører udgiften for bespisning med kun kvart moms, og derefter salget med fuld moms, så vil der være en difference i oms/omk og moms regnskabet.

Hvis vi tager en regning på DKK 1.000 + 250 moms = DKK 1.250 for bespisning. Så skal købet bogføres 1000 fortæring, og 250 købsmoms. Ved viderefakturering skal der så faktureres 1000 igen, og pålægges salgsmoms 250.

Hvis ved køb der kun beregnes kvart moms, altså DKK 62,5 , så vil Cæcilie afregne mere i moms ved salg end ved køb, altså have et effektivt skyldig momsbeløb, og det fradragsmæssige beløb vil heller ikke gå i 0, da der i omsætningen vil være et større beløb (1.250-62,5) end ved omkostningen (1250-250).

Ved viderefakturering af kunder ville jeg eventuelt lave en mellemregningskonto i balancen for overskuelighedens skyld. Husk at tømme den ved hver månedsskift dog. Jeg kan ikke lide at bogføre det ind som køb af fortæring - da det bør være kundens bogføring der rammer fortæring. Men der er ikke noget galt i det, så længe du kan holde styr på hvilke poster på denne konto reelt skal viderefakturers.

Håber det giver mening.

/Rettet for lidt mere info og renlighed.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Madsen:

Men når købet er til viderefakturering, så skal du da bogføre bespisning med fuld moms, og derefter fakturere det med fuld moms også. Hvis Cæcilie bogfører udgiften for bespisning med kun kvart moms, og derefter salget med fuld moms, så vil der være en difference i oms/omk og moms regnskabet.

Det kan du ikke. Det er varen/ydelsens art der bestemmer om der er ret til fradrag i købsmomsen, ikke om det er til viderefakturering eller ej.

Kenneth Madsen:

Ved viderefakturering af kunder ville jeg eventuelt lave en mellemregningskonto i balancen for overskuelighedens skyld. Husk at tømme den ved hver månedsskift dog. Jeg kan ikke lide at bogføre det ind som køb af fortæring - da det bør være kundens bogføring der rammer fortæring. Men der er ikke noget galt i det, så længe du kan holde styr på hvilke poster på denne konto reelt skal viderefakturers.

Her har du fat i noget relevant. Hvis det er meningen at kunden skal betale krone for krone så er det måske en idé at anvende udlægsordningen, så opstår der slet ikke en momsproblematik.

Ved udlægsordningen bogføres der på en mellemregningspost i balancen, der tages ingen momsfradrag ved købet og der viderefaktureres på en særskilt linje på fakturaen (ligeledes uden moms)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi er alle enige i udlæg er smartest -  eneste problematik er, at så bør regningen faktisk være udstedt til kundens navn - hvad jeg har foreslået trådstarter - det må være muligt at få hotel og restaurant til at skrive kundens navn på regningen. 

Ellers er brug af konto fortæring helt enkelt fordi det er så langt enkleste måde at få kvart moms på og nok ikke har den store betydning i sådan et regnskab.

Hvis man ikke kan bruge udlæg, så ville man naturligvis kunne lave en ny fortæringskonto med kvart moms og kalde den fortæring betalt af kunde - så havde man det for sig - og en ny oms. konto til faktureringen til kunden - som dog stadigt påvirker omsætning - men igen, i denne type virksomhed nok ikke vigtigt

Der er ikke tvivl om, at restaurant skal ind på konto med kvart moms - hotel på fuld forudsat det er klart, at det er hotel uden morgenmad - den del er helt klar.

Bogføringen trådstarter bliver så

Hotel omk f.eks 2000 kr inkl moms = 1.600 kr + 400 kr købsmoms

Mad omk f.eks. 1.000 kr inkl mos mmed kvart moms er 950 kr + 50 kr købsmoms

Du har så din udgift - 1600 + 950 kr = 2.550 kr

Derved har du dit kvarte momsfradrag korrekt på plads som det skal og har din købs moms korrekt bogført.

Nu fakturerer du kunden - 

Hotel 1600 kr + mad 950 kr = 2550 kr + moms 637,50 (fuld moms) = 3187,50.

Derved får du jo dækket lige præcis den konkrete udgift du har haft på de 1600 og de 950 kr - resten er moms som du opbevarer og afleverer til her skattefar - og kunden betaler lige præcis de samme 1600 og 950 kr = 2550 - og momsen får kunden jo retur

Du kan sagtens vælge at lave en ekstra fortæring og hotel konto hvis du vil holde det for sig, men det er ikke et krav overhovedet - men det kan gøre det lettere at holde styr på beløbet måske - og du kan lave en omsætningskonto til fakturerede rejseomkostninger med moms og holde det på den

Det lette alternativ er nok hvis du som nævnt får hotel og restaurant til at skrive din kundes navn på og kører udlæg, men kan du ikke det eller er det besværligt, så kan du sagtens bruge min metode 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Tak for alle jeres svar.

Jeg vælger at lave en hotel konto og en mad konto, hvor jeg bogfører udgifterne og en faktureret rejseomkostningskonto under omsætning (som John har foreslået til sidst i sit seneste indlæg.

At få bilagene udstedt i kundens navn er en udfordring, da en del af omkostningerne allerede er afholdt :) Og hvis ovenstående virker, så vil jeg ikke fremadrettet bøvle med at få Hoteller og restaurationer til at udstede bilagene i kundens navn.

Igen 1000 tak for jeres hjælp - så kan jeg komme videre i min bogføring :)

Med mange venlige hilsner

Cæcilie

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)