Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT.. Firma, arbejde og SU? (hovedkort, bikort og frikort)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. Jeg vil lige starte ud med at forklare hvad det hele går ud på. :)

Jeg er udeboende, og går i 3g på HTX. Det resultere i, at jeg får 3811kr om månened i SU, som jeg får udbetalt via mit hovedkort.

Derudover har jeg mit eget firma. Men da det stadig er nyt, har jeg ikke ændret nogen tal på min forskudopgørelse endnu ang. det. Er også i tvivl om, hvor jeg skal skrive mit overskud, så det ikke kommer til at bruge fra mit hovedkort. Har forstået, at jeg ikke må bruge mit hovedkort til mere end en ting, altså bruger jeg det til SU.

Jeg har i dag, fået endnu et arbejde ved et andet firma, hvor jeg har skrevet en kontakt så jeg er blevet ansat. Jeg var i tvivl om, jeg så kan bruge mit frikort, eller om jeg overhovedet har et. Så valgte at sætte kryds i, at de skal bruge mit bikort.

Inde på SKAT.dk tastselv side, forskudopgørelse af 2016. Står der rigtigt nok under 'Forventet økonomi i 2016'..

Stipendier fra SU 45.732kr. /år

Men ovenfor står der også: Lønindkomst mv. 27.765kr. /år

Jeg blev straks i tvivl om hvorfor de står der? Jeg har ikke selv skrevet det, og er ærlig talt ikke klar over hvor længe det har stået der.

Jeg tænker, at det måske er fra et arbejde jeg havde for et par år siden i en købmand? Men er ikke sikker?

Men altså. Når jeg om en måneds tid får min første løn-overførelse fra det firma jeg blev ansat hos i dag, skal jeg så gå ind på SKAT.dk over ændre noget? Nu har jeg jo valgt at bruge mit bikort ved firmaet? Kan jeg evt. bruge mit frikort til det? Eller er jeg nødt til at bruge mit bikort eftersom jeg får SU på hovedkortet som er skattefrit?

Ydermere er jeg ikke helt sikker på hvor og hvornår jeg skal indberette alt mit eget firmas overskud på skat.dk?

Og det allersidste spørgsmål jeg har er, om jeg skal skrive 0kr i 'Lønindkomst mv.' da jeg ikke selv har indtastet noget endnu, og jeg ikke er sikker på hvad det skal betyde osv..?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46468
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare kort - for det var lidt kompleks. Du bruger dit hovedkort der hvor du har den største indtjening. Hvis det er SU så er det hos dem
Du bruger bi kort for de indtjeninger du har fra alle andre
Din egen virksomhed som virker som personlig virksomhed skal du forskudsregistrere i rubrik 211 mener jeg det er -og det er udvidet selvangivelse du skal anmode skat om. Skatten trækkes så ved nedsat fradrag eller opkrævninger eller kombi

Forskudsregistrerer du ikke vil du få et lille rente tillæg til næste år når du selvangiver - og større efter 1/7 og fremover kan skat så selv sætte et beløb ind hvis du ikke selv aktivt gør noget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det vil sige, at jeg ikke selv skal ind og taste noget ind, nu når det nye firma har fået af vide at de skal sende mig penge via bikortet?

Og hvis jeg angiver overskudet i rubrik 211, vil det så også automatisk gå ind som bikort eller skal jeg trykke noget nogen stedet?

Skal jeg bare skrive 0 ved Lønindkomst mv. 27.765kr. /år?.. I stedet for de 27k?

Ved mig eget firma har jeg - lige for tiden, pga. alle de starts omkostninger. Men det vil efter nogen flere kunder komme i +.. Hvis jeg ender året ud med stadig at være i - skal jeg så angive den som 0kr, eller skal jeg skrive -x kroner?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46468
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal udfylde udvidet forskud så godt/præcist du skal, Det har ikke betyding i forhold til bikortsindtægt med mindre du ryger i topskat, men forskudsregister dog

Ja du kan skrive 0 for dit eget hvis det er 0 du forventer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay nu tror jeg, at jeg forstår.. Gætter på at lønindkomst mv. (201) også selv ændre sig, når jeg modtager penge fra mit nye job.. :)


Under oftest tilføjede felter, er der en katergori som hedder Nystartet virksomhed.. 

I den kattergori kan jeg se: Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion felt nummer(221)

Er det i den jeg skal skrive 0kr, hvis jeg forventer underskud i år? :)

Et helt andet spørgsmål.. :)

Jeg har fået af vide, at min årsopgørelse vil foregå på et andet tidspunkt end normalt pga. jeg har en pmv.. :) Nogen siger, at jeg først skal have gjort det hele klar, til Juli 2017.. Men er ikke sikker? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46468
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Magnus:

1

 Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion felt nummer(221)

Er det i den jeg skal skrive 0kr, hvis jeg forventer underskud i år? :)

Et helt andet spørgsmål.. :)

2

Jeg har fået af vide, at min årsopgørelse vil foregå på et andet tidspunkt end normalt pga. jeg har en pmv.. :) Nogen siger, at jeg først skal have gjort det hele klar, til Juli 2017.. Men er ikke sikker? :

1 JA OG 2 JA du har udvidet selvangivelse med frist 1/7 hvilket så også kommer til at påvirke resten. Du skal stadigt skatte af alt under 2016 (betale skatten) men selvangivelsesfrist er 1/7 men du må gerne afslutte tidligere hvis du vil kende din skat og eller have skat retur

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jul 16
Indlæg ialt: 38
Fra  ITKald Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay takker for al hjælpen.. :) Ved godt jeg har været besværlig at besvare spørgsmål til, men ville være helt sikker på, at jeg forstod alt rigtigt :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)