Hej Jeg har brug for hjælp til når jeg køber varer ind. Jeg har en frisørsalon, hvor jeg køber varer ind til vidersalg, men også til forbrug. Mit spørgsmål er så, hvordan bogføre jeg dette? Når jeg køber hårfarver hjem; skal det så ind på varekøb? og når jeg køber produkter hjem, skal det så ind på varerlager? Eller skal begge dele ind på varerlager eller begge på varekøb? - Jeg er lidt forvirret? Når jeg tæller mit lager op pr. 31/12, skal jeg så tælle farverne med, selvom det ikke er vidersalg? og så ind på varelager? Jeg er meget forvirret - jeg bruger Dinero, ville være en stor hjælp hvis I kan skrive de præcise konti, de forskellige ting skal ind på :) Eks. Farver indkøbt for 5.000kr. Produkter indkøbt for 10.000kr. Farver konto: 2000 (varekøb) / 55000 (Bank) Produkter konto: 52000 (varelager) / 55000 (bank) Eller skal den ind på varekøb først og så flyttes? (der er også noget med moms osv. varelager er uden moms og til indkøbspriser, men i banken skal det være med moms? :S ) Kom gerne med konkrete svar med tal og ikke bare på skrift :D Håber I kan hjælpe (Det ved jeg I kan) Mvh Katja Holst |
Hej Katja
Step 1: Hvad skal med?
I og med begge eksempler kan henføres direkte til din omsætning så skal du føre begge på varelageret til kostprisen inkl. moms m.v
Så ja både hårfarver og produkter er dit varelager.
Bogføring: Kredit bank, debet varelager.
Step 2: Salg/brug af varer/produkter
Del 1: Hårfarver.
Når du tager hul på en ny hårfarve til brug i butikken så skal du have det i din drift (resultatopgørelse).
Dette gøres ved at sige kredit hele beløbet på konto 5200 varelager, debet konto 2000 varekøb EKS momsen, momsen fører du på indgående moms (moms for omkostninger).
Del 2: Produkter der vidersælges, det samme som ovenstående, bogføringen består i af fire posteringer.
1. Debet bank, kto. 55000 (Salgsprisen) du får pengene af din kunde
2. Kredit omsætning (kto. 1000 eller sådan noget) (salgspris minus moms, som sættes særskilt på udgående moms)
3. Debet konto 2000 varekøb (kostprisen - momsen, da momsen bogføres på indgående moms)
4. Kredit konto 52000 varelager (det fulde beløb = kostprisen + moms)
En huskeregel er at du skal se dit varelager som en "parkeringsplads" indtil omkostningen skal bruges.
Det er omkostninger som bruges til at opnå din omsætning, og har derfor først resultat effekt når de bruges, derfor skal momsen også først afholdes i den periode hvor omsætningen finder sted.
Håber det giver mening :)
Venlig hilsen
Mathias