Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varekøb

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har brug for hjælp til når jeg køber varer ind.

Jeg har en frisørsalon, hvor jeg køber varer ind til vidersalg, men også til forbrug.

Mit spørgsmål er så, hvordan bogføre jeg dette?

Når jeg køber hårfarver hjem; skal det så ind på varekøb?

og når jeg køber produkter hjem, skal det så ind på varerlager?

Eller skal begge dele ind på varerlager eller begge på varekøb?

- Jeg er lidt forvirret?

Når jeg tæller mit lager op pr. 31/12, skal jeg så tælle farverne med, selvom det ikke er vidersalg? og så ind på varelager?

Jeg er meget forvirret - jeg bruger Dinero, ville være en stor hjælp hvis I kan skrive de præcise konti, de forskellige ting skal ind på :) 

Eks.

Farver indkøbt for 5.000kr.

Produkter indkøbt for 10.000kr.

Farver konto: 2000 (varekøb) / 55000 (Bank)

Produkter konto: 52000 (varelager) / 55000 (bank)

Eller skal den ind på varekøb først og så flyttes? (der er også noget med moms osv. varelager er uden moms og til indkøbspriser, men i banken skal det være med moms? :S )

Kom gerne med konkrete svar med tal og ikke bare på skrift :D

Håber I kan hjælpe (Det ved jeg I kan)

Mvh Katja Holst

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Katja

Step 1: Hvad skal med?

I og med begge eksempler kan henføres direkte til din omsætning så skal du føre begge på varelageret til kostprisen inkl. moms m.v

Så ja både hårfarver og produkter er dit varelager. 

Bogføring: Kredit bank, debet varelager.

Step 2: Salg/brug af varer/produkter

Del 1: Hårfarver. 

Når du tager hul på en ny hårfarve til brug i butikken så skal du have det i din drift (resultatopgørelse).  

Dette gøres ved at sige kredit hele beløbet på konto 5200 varelager, debet konto 2000 varekøb EKS momsen, momsen fører du på indgående moms (moms for omkostninger). 

Del 2: Produkter der vidersælges, det samme som ovenstående, bogføringen består i af fire posteringer.

1. Debet bank, kto. 55000 (Salgsprisen) du får pengene af din kunde

2. Kredit omsætning (kto. 1000 eller sådan noget) (salgspris minus moms, som sættes særskilt på udgående moms)

3. Debet konto 2000 varekøb (kostprisen - momsen, da momsen bogføres på indgående moms)

4. Kredit konto 52000 varelager (det fulde beløb = kostprisen + moms)

En huskeregel er at du skal se dit varelager som en "parkeringsplads" indtil omkostningen skal bruges.

Det er omkostninger som bruges til at opnå din omsætning, og har derfor først resultat effekt når de bruges, derfor skal momsen også først afholdes i den periode hvor omsætningen finder sted. 

Håber det giver mening :) 

Venlig hilsen 

Mathias

Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias.

Jeg tror jeg forstår (det skal lige afprøves) Men hvad gør jeg så nu.

Jeg har jo gjort det forkert siden jeg startede d. 3/6..

Jeg har bare kørt alt ind på vareforbrug, når jeg har købt det hjem! :O (Så meget er der heller ikke)

Andet spørgsmål, hvorfor skal det køres særskilt på momskontiene? Giver det ikke det samme, når der fx er moms på konto 1000? i stedet for at jeg manuelt skal sidde og fjerne den, for så at lave den lige neden under? :) - Sorry jeg ikke forstår det :D (tænker bare at det er dobbelt arbejde :P )

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er ikke er så meget så behøver du ikke ændre det bagudrettet og hvis du stort set

har brugt alt du har indkøbt i indeværende regnskabsår, så gør det ikke det store forskel i sidste ende :)

Jo hvis din Dinero er sat automatisk op med momskoder, så skal du selvfølgelig ikke bogføre det manuelt også :) 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

I bund og grund skal du bare tænke sådan her :)

Indkøb = ren balancepost mellem bank og varelager

Vareforbrug = når omsætningen finder sted (åbner hårfarven, eller sælger produkter)

Venlig hilsen 
Mathias

Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt den er sat op automatisk :D

Men jeg vil gerne have at alt står rigtigt.

Lige pt er der intet på varerlageret (i regnskabet, da jeg ikke vidste at jeg skulle gøre dette)

Jeg har heller ikke styr på, hvor mange farver jeg har brugt, men det kan jeg jo se, ved at tælle og sammenligne med, hvad jeg har købt ind.

Men jeg vil gerne regulerer det, hvis det er muligt?

Alt jeg har indkøbt er kørt på vareforbrug og bank 

Jeg kan faktisk rette hver enkelt bilag, det er en ny funktion dinero har fået.. Så kan jeg ændre den fra 2000 - 52000 på alt hvad jeg har indkøbt!! Det må da være det mest rigtige at gøre, ikke? - Det er hurtigt og nemt.

Kan jeg i princippet så bare tage alt hvad der er på vareforbrugskontoen og rykke det på varelager og så bagefter tjekke hvad jeg har solgt/brugt osv.. og så bogføre det ud af varelageret?

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo det virker til at det er ret simpelt at rette det bagud. 

Det kan jo alligevel også blive til nogle kroner og øre i sidste ende at få det "væk" fra driften såfremt der er ting du endnu ikke har solgt/brugt :). 

Det eneste jeg lige tænker der kan være en udfordring er momsen. Den er allerede afholdt da det blev bogført på din vareforbrugskonto. 

Du må opgøre den moms du allerede har løftet på dit indkøb og se om det er af en betydelig størrelse og om det skal reguleres næste gang du indberetter momsen.

Når du tilbagefører sker det rent teknisk jo også at du skal tilbageføre momsen i bogføringen fordi denne ikke skulle være afholdt, det er jo kun et problem for de varekøb der har fundet sted i de kvartaler der allerede er indberettet og har kun effekt hvis det ikke er brugt endnu. 

Så step'et må være:

1. Før alt over på varelager

2. Gennemgå om produktet er købt i en momsindberettet periode

2.1 Hvis ja og vare/produkt ikke er brugt/solgt i samme momsperiode som det indberretede noter det op.

3. Før alt der er brugt fra varelager -> vareforbrugskonto i driften.

4. Du kan korrige din moms på de produkter du allerede har indberretet, men som skulle være på varelageret stadig, ved at tilbagefører dem på dit lager som kostpris uden moms, så skal du bare være ekstra opmærksom på at du ikke tager momsfradraget igen. Det er ikke den korrekte måde at gøre det på, men jeg regner med at det et relativt ubetydeligt beløb i sidste ende :)  

Tilmeldt 13. Dec 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen. Mange tak.

Jeg har lige tjekket, at det er omkring 10.000 i indkøbspriser (altså uden moms), som der er solgt for. 

Så jeg skal lige have styr på det med momsen, det er næsten ALT (hvis ikke det er det hele) der er købt i de momsperioder, som er blevet betalt. :/

Og jeg har mange produkter på lager stadig :) 

Alt er smidt på varerbeholdning nu. (ved bare at rette de bilag der stod varekøb på)

- Så har ikke ændret noget med momsen på dem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt svært for mig at hænge med på det du skriver - men har du bogført dem som varekøb, så skal - i alle fald senest inden regnskabet 31/1 - tælle dit varelager op, og så flytter du værdien UDEN moms fra varekøb ved at bogføre værdi uden moms kredit (minus) på konto varekøb og debet på konto i status - varelager/varebeholdning. 

Fremover er det så forandringen i varelager du skal bogføre sådan, så hvis din værdi er godt på - øger du lager så det passer og reducerer køb tilsvarende, og er det gået ned, reducerer du varelager mod køb

læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/10/hvordan-bogfres-vareforbrug.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg retter lige mig selv ikk, undskyld det er jo Mandag :) 

Du skal skal IKKE gøre noget ved Momsen, du har fradrag for momsen på købstidspunktet, så se bort fra det! 

Dit regnskab stemmer nu :) 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)