Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affaldsgebyr for mindre virksomheder - hjælp til artikel

Side 5 ud af 7 (63 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 26. Jan 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :

I flere af vores nabo lande har man på en simpel måde liberaliseret affaldsområdet og genbrugsstationernes drift.

fx. i Sverige har de i lang tid kørt med et kuponsystem som gør, at hver gang en virksomhed kører ind på en genbrugsstation, så skal de aflevere en kupon, der ca koster 250 kr.

Kuponen kan købes over nettet og det kræver et minimum af administration. Der vil selvfølgelig være snyltere som snyder og kører ind på genbrugsstationen i en privat bil med virksomhedens affald, men sådan nogle slipper man aldrig for. Det betyder bare at dem der overholder reglerne skal betale mere for at opretholde driften af systemet.

Ser ud til at de bevæger sig i denne retning nu i regeringen, men det er ikke sikkert. Jeg tror det kræver en fælles indsats.

På denne måde slipper ALLE der ikke bruger genbrugsstationen for at betale, let og overskueligt.

Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 112
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Genvejen til en fantastisk blog

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet fritaget for affaldsgebyr, men skal stadigvæk betale administrationsgebyr. Derfor har jeg en lille slåskamp kørende med Odense Kommune. Jeg synes simpelthen, at gebyret grænser til det absurde.

Nedenfor er den e-mail, jeg har sendt til dem. Forinden havde jeg modtaget to standardskrivelser.

Prøv nu lige at læse, hvad jeg skriver. Jeg kan ikke bruge jeres standardskrivelser til noget.

Jeg går ind på hjemmesiden, hvor jeg kan søge om fritagelse for administrationsgebyr for 2011.
Her kan jeg vælge mellem mulighederne "Ingen aktivitet i 2011" eller "Omsætning under 50.000 i 2009".
Det kan jeg jo ikke bruge til noget - min virksomhed eksisterede ikke i 2009, og har aktivitet i 2011.
Pointen er stadig den samme: Jeg har INGEN affaldsproduktion. Jeg har én computer i min virksomhed - intet andet. Ingen udgifter i bogen til papir, printer eller andet, der genererer affald.

HVORFOR skal jeg så betale et administrationsgebyr, når jeg ikke producerer affald, og ikke påfører kommunen affaldsrelaterede udgifter?
Og HVORFOR har I sørget for, at jeg ikke kan søge fritagelse på denne baggrund? Jeg synes "ingen affaldsproduktion" er en ganske valid grund. I andre kommuner, fx. Københavns Kommune, kan man sagtens søge fritagelse, hvis virksomheden ikke har en affaldsproduktion.
Det er de to ting, jeg gerne vil bede kommunen svare på.
Edit: Tre forsøg med formatering, og det fucker bare - orker ikke lige at sætte det pænt op så.
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde intet problem med at blive fritaget. Forklarede via tlf. at jeg stort set ingen affald havde i virksomheden, eller jo... nu havde de jo sendt et brev som ville ryge ud, men ellers ikke... Det er pokkers der skal være den verden til forskel :-)

Fra Skovlunde
Tilmeldt 6. May 09
Indlæg ialt: 470
Fra  WebGain Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Statsforvaltningen har langt om længe gennemgået min klage over Frederiksberg Kommune og har afvist at ville gøre noget ved det.

Jeg har nu prøvet at forklare Frederiksberg Kommune, at min computer som de synes er meget slem, er købt privat FØR jeg startede virksomhed. Dette har jeg dog ikke modtaget et svar på endnu. Jeg giver ikke op. Jeg har ingen fysiske ting i min virksomhed og jeg producerer intet fysisk, så jeg nægter at betale det gebyr. Min mobiltelefon er også købt i privat regi.

Webdesign, optimering og online markedsføring. Se mere på WebGain.dk

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 07
Indlæg ialt: 185
Fra  Filecamp.com Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er netop blevet interviewet af en journalist som vil skrive om det her latterlige gebyr ...

Grunden til at han tog fat i mig er at jeg har haft held til at slippe for gebyret ved at skifte branchekode.

Er der andre der har skiftet branchekode for at undgå erhvervsaffaldsgebyret? ... så meld gerne hurtigt tilbage i dette forum.

Måske jeres historie kan nå at komme med ...

/Jesper

Filecamp er professionel Fildeling, Billedbank, Digital Asset Management og Online Korrektur. Kunder i +30 lande. Start GRATIS DEMO på: filecamp.com

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er nogen her sluppet for administrationsgebyret?

Jeg er sluppet for affaldsgebyret. Jeg producerer dog ikke skrald, og kan ikke se, hvorfor jeg skal betale til administrationen af ordningen, når jeg ikke selv benytter den.

Jeg betaler i forvejen moms og SKAT. Hvis kommunerne vil opkræve en ekstra skat, så kald dog for hulen gebyret det istedet.

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 07
Indlæg ialt: 185
Fra  Filecamp.com Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er sluppet helt ... efter at have skiftet branchekode ... så der er tilsyneladende også stor forskel på hvordan de enkelte kommuner administrerer afgiften ...

/Jesper

Filecamp er professionel Fildeling, Billedbank, Digital Asset Management og Online Korrektur. Kunder i +30 lande. Start GRATIS DEMO på: filecamp.com

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

repsej:

Jeg er sluppet helt ... efter at have skiftet branchekode ... så der er tilsyneladende også stor forskel på hvordan de enkelte kommuner administrerer afgiften ...

/Jesper

Var det en kompliceret proces? Hvilken branchekode skal jeg i givet fald skifte til? Den jeg hører under nu passer ikke engang, så det kan jeg ligeså godt.

Fra København
Tilmeldt 13. Dec 07
Indlæg ialt: 185
Fra  Filecamp.com Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

@BZR og alle andre

I kan downloade en oversigt over de branchekoder der er fritaget for afgiften her:
http://mouselab.filecamp.net/Filecamp/11462?id=2

Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt denne oversigt ... det er jo nok ikke en oversigt som kommunerne oplyser om som det første ... men mon ikke du kan finde én kode som dækker det du laver.

... og I kan se hvilken branchekode I står opført som på: http://www.cvr.dk

Jeg ringede til Erhvers- og Selskabsstyrelsen for at skifte branchekode ... og det gik rimeligt smertefrit.

Held og lykke!

Filecamp er professionel Fildeling, Billedbank, Digital Asset Management og Online Korrektur. Kunder i +30 lande. Start GRATIS DEMO på: filecamp.com

Side 5 ud af 7 (63 indlæg)