Hej Andreas. Jeg er efterhånden kommet frem til par konklusioner, som naturligvis er ganske subjektive og helt for min egen regning og her bragt i en stærkt forenklet udgave: Derfor må man sige at MLM brødfødes af tillid i nederste led som bliver kapitaliseret til de højere led. Jeg ser derfor at der er implicit tre fare momenter i MLM strukturen. 2. Der er indbygget en naturligudvælgelse, således at det er bestemte typer af personer, der stræber efter et højere led og disse typer ofte er mere, skal vi sige kontante og ofte ej heller besidder fundmentale forretnings evner. Disse personer drives af og belønnes udelukkede på, hvor meget tillid, fra de underlæggende lag, de evner at veksles til kapital. 3. Selve produktet er essentielt for netværket, idet netværket har adgang til et allerede skabt tillidsforhold i det nederste lag, er det nemt at presse produkter, af meget tvivlsom kvalitet, med ofte åbenlyse og ikke dokumenterede egenskaber, ud igennem det nederste led. Til ovenstående findes der så alverdens mere eller mindre gennemskuelige varianter og grund ideen er den sammen. Desværre forholder det sig sådan at det ofte er de forkerte personer, med de forkerte produkter og de forkerte hensigter der starter og befolker disse MLM netværk.
Jeg vil give Thorborg ret i at MLM er et stærkt instrument, men det er 99% tosser der er med i disse netværk. Jeg vil endda gå så langt at sige at der er nok 99,9% og det er brand ærgerligt, for der kunne virkelig skabes noget spændende og give endnu flere mulighed for at blive iværksættere – også på langt sigt.
Men når det så er sagt, så er vi alle voksne mennesker og må betale de dyre lærerpenge der ofte er i at være med i et MLM netværk. Det eneste folk bare skal gøre op med sig selv, er om de har råd til at veksle tillid – mig bekendt kan man kunne gøre dette den ene vej.
Kunne du; Andreas, ikke oplyse hvad du sælger indenfor MLM eller er det en hemmelighed man først får at se når man har købet ideen om netværket?
Min helt subjektive holdning og jeg lover aldrig at poste mere i MLM gruppen; så kære MLM’er der er ingen grund til at sable mig ned og jeg ønsker jer alt lykke med at erobrere verden:-)
|
Business:Andreas Bruhn:Hej business,
Jeg tror at grunden til at det ofte tager 1 til to timer at præsentere muligheden er at man vil være sikker på at vedkommende der er med har forstået materialet. Jeg arbejder med en model der tager ca. 7 min. Det er lettere at holde ud :0) Der er dog også længere præsentationer, men 7 min kan være nok.
Omklamrende er bestemt ikke et godt navn for branchen... Det handler vel i bund og grund om at man har respekt for personen man har med. Om det er en ven eller en fremmed.
Jamen hvis det virkelig er årsagen til, at det skal tage 1-2 timer, så må det da være total mangel på respekt. Hvis man ikke kan forklare konceptet på under 10 min, så er der dælme noget galt. Folk kan godt forstå tingene meget hurtigere. Min mening er, at man kan stille fx 10 punkter op oog løbe dem igennem i en fart. Så vil alle forstå det ;o) Hvis man derimod er henne i retning af scientology (som jo nærmest har perfektioneret deres 'salg' med alle mulige og umulige psykologiske 'tricks'), så er 1-2 timer perfekt, fordi man får nedbrudt enhver modstand ;o)
Omkring det med venner, bekendte og familie..........jamen der synes jeg bare, at man skal skille tingene ad. Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg tror at mange venskaber og familierelationer er blevet ødelagt pga MLM. Jeg kan simpelthen ikke forlige mig med, at man skal blande sin MLM-business med det andet.
Måske er det netop den del, som jeg forstår er en del af fundamentet for MLM, som jeg bare ikke kan acceptere. Det bliver lidt sekt-agtigt...... Jeg har set nogle tv-klip fra sådan nogle hvervemøder eller noget i den stil, hvor det nærmest ligner sådan en massepsykose med messias der opilner alle osv.....
Ja.....jeg ved ikke om jeg kan forklare det bedre, men det virker imo omklamrende
Så er der selvfølgelig den del, der handler om tvivlsomme produkter, "dr. plind chen kui", som har lavet videnskabelige tests på 12 personer osv....ikke at det kun er MLM-firmaer der benytter den form for vildledning, men det forekommer også i det miljø.
Mens jeg sad og skrev, kom jeg til at tænke på, at hvis man nu havde et virkelig godt produkt. Hvorfor så ikke bare sælge det på almindelig vis og undgå den der hvervetankegang?
Jack
Hej Jack,
Jeg mener at man kan forklare hvad det drejer sig om på 10 min. så folk forstår hovedtrækkende. Men hvis de skal tage stilling til om de vil være med eller ej er de jo nødt til at blive sat grundigt ind i hvad det handler om. Derfor kan de møder tage 1,5 timer, fordi der er mange ting involveret.
Mht. Dr. dingeling doc saki, så er jeg enig :) Det orker jeg heller ikke...
Hele tankegangen bag mlm er netop at gå udenom reklamekampagner til flere miliarder. Istedet for at bruge pengene på det, bliver de udbetalt til dem der rent faktisk gør arbejdet. Det er lige præcis det jeg kan lide ved mlm. Men det er jo smag og behag hvad man syntes, men hvis firmaerne er ok, og forhandlerne/hververne opfører sig ordentligt, syntes jeg at mlm er genialt.