Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Placering af penge i farlige tider

Side 5 ud af 13 (130 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Vitality Source:
Dét er præcis kernen i investering for private du rammer dér

Tak for gode råd :)

Den største del af min kontante formue ligger i mit 100% ejede holdingselskab (ApS), men ud over de skattemæssige detaljer når værdier flyttes rundt, som min revisor tager sig af, så går jeg ikke ud fra at dine råd er anderledes uanset om det er kontanter jeg har stående privat eller i holdingselskabet, vel? Dækningen er vel den samme for hver juridiske enhed, ik? (altså 750k for mig, det samme for konen og selskabet hver for sig, right?)

Min kones stedfar, der er fotograf, flyttede for nogle år siden en del af sin opsparing fra banken til lækre (og dyre) elektriske guitarer. Hvis man ved hvilke modeller og årgange man skal købe kan det, på samme måde som andre kunstværker, væe en rigtig god forretning. En Feder Stratocaster kostede i i midt 60'erne ca. $150 - de flotteste af dem går i dag for op imod ½ million. Men det kræver naturligvis at man virkelig kender det marked. Ellers kan man hurtigt købe katten i sækken.

Jeg laver også selv en lille smule af den type investeringer - men de samlede beløb er meget små, så det kommer aldrig til at udgøre en væsentlig faktor. Det jeg køber er gammel pro audio gear. Jeg er stadig lidt aktiv som musikproducer - som jeg levede af i 15 år tidligere i mit liv, og min passion for, og viden om, særligt de lidt ældre "Rolls Royce'er" er stor. Priserne på den slags har stort set altid udviklet sig virkelig godt.

Og på samme måde som med et hus, så er det en investering, som man kan bruge til noget mens den står og trækker renter. Det er da meget sjovere end kedelige bankpapirer og aktier ... synes jeg :)

 

 

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Den største del af min kontante formue ligger i mit 100% ejede holdingselskab (ApS), men ud over de skattemæssige detaljer når værdier flyttes rundt, som min revisor tager sig af, så går jeg ikke ud fra at dine råd er anderledes uanset om det er kontanter jeg har stående privat eller i holdingselskabet, vel? Dækningen er vel den samme for hver juridiske enhed, ik? (altså 750k for mig, det samme for konen og selskabet hver for sig, right?)

Mine råd er ikke anderledes fsva indskydergarantien - din kone, dig og dit selskab har dækning for 750k hver - også selvom det er samme institut.

(du skal lige være opmærksom på at jeres konti nu også er 100% jeres egne. Nogle er ikke altid opmærksomme på at de har en fælles konto med konen på 750k, og så har de en selv på 750k. Det er nok ikke sådan, men tjek det nu lige for en sikkerheds skyld...)

Den skattemæssige optimering må vi gå ud fra din revisor har styr på :) 

Som et lille kuriosum, kan nævnes vin som investeringsobjekt - lidt i stil med guitarer og andet godt. Den "eneste" ulempe er at man ikke kan nyde sin investering løbende...Wink

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vitality Source:
Som et lille kuriosum, kan nævnes vin som investeringsobjekt - lidt i stil med guitarer og andet godt. Den "eneste" ulempe er at man ikke kan nyde sin investering løbende...Wink

Ja, udover at jeg ike har spor forstand på vin, så har jeg svært ved at se, at fornøjelsen ved at se dem ligge på hylden er ligeså stor, som ved at kunne spille på sin fede guitar, nyde et godt kunstværk, bo i sit hus, eller optage nogle gode plader med en fantastisk mikrofon (og et kunstværk) fra 60'erne ...

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et problem mange står med for tiden. Jeg ville nok som minimum afvente et folketingsvalg + 6 måneders tid, for at se hvad de gør med rentefradrag og ejendomsværdiskat inden jeg satte penge i det danske ejendomsmarked.

Men man må jo kigge på hvad der er brug for. Jordens befolkning vokser med 250k om dagen (så vidt jeg husker) så der skal bygges infrastruktur og produceres madvarer. Til det skal vi i hvert fald bruge olie, kobber og fosfor - råvarer som vi er ved at løbe tør for.

Vi er lysår fra at erstatte vores olieforbrug med noget som helst, kobber er som bekendt det foretrukne el-ledende materiale og fosfor er hovedingrediensen i kunstgødning, en væsentlig faktor for at opretholde en nogenlunde fødevareforsyning.

Så køb bare nogle siloer og fyld dem op... :-)

Fra Odder
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bruger Credit Suisse.....8% i afkast.....og så kan jeg 'låne' mine egne penge til 5% i rente, mens mine indsatte penge stadig trækker afkast hjem....arbejde = NUL, Risiko = lidt......hvis risikoen skal være NUL giver det ca. 4-5% i afkast.

Jeg arbejder med Kold Kanvas og aner intet om investeringer, så jeg valgte en af verdens største formueforvaltere og tænkte at de da må vide hvad de gør...og det gør de.

Thomas

Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Bendtsen:

Jeg bruger Credit Suisse.....8% i afkast.....og så kan jeg 'låne' mine egne penge til 5% i rente, mens mine indsatte penge stadig trækker afkast hjem....arbejde = NUL, Risiko = lidt......hvis risikoen skal være NUL giver det ca. 4-5% i afkast.

Jeg arbejder med Kold Kanvas og aner intet om investeringer, så jeg valgte en af verdens største formueforvaltere og tænkte at de da må vide hvad de gør...og det gør de.

Thomas

 

Hvad forstår du ved "lidt" risiko? Ved du hvilke aktiver dine penge er placeret i?

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Thomas Bendtsen:

Jeg bruger Credit Suisse.....8% i afkast.....og så kan jeg 'låne' mine egne penge til 5% i rente, mens mine indsatte penge stadig trækker afkast hjem....arbejde = NUL, Risiko = lidt......hvis risikoen skal være NUL giver det ca. 4-5% i afkast.

Jeg arbejder med Kold Kanvas og aner intet om investeringer, så jeg valgte en af verdens største formueforvaltere og tænkte at de da må vide hvad de gør...og det gør de.

Thomas

En bank der giver 8% i rente, må være en bank der mangler likviditet i sådan en grad, at de må være på gravens rand.
Men det er måske ikke en almindelig konto?

Satte forøvrigt selv penge i et af verdens størse banker med A1A rating og anbefalet af Scandinaviens fineste investementbankere. Lortet krakkede 30 dage efter, så min tillid til hele den verden er 0!

De bedste hilsner

Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og tusind tak for alle de gode råd, dem er jeg glad for.
Jeg tror jeg ender med at forhandle en bedre rente i banken og så må jeg se tiden an.
Men det er et spændende emne må man sige og med mange forskellige holdninger.

De bedste hilsner

Martin

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Satte forøvrigt selv penge i et af verdens størse banker med A1A rating og anbefalet af Scandinaviens fineste investementbankere. Lortet krakkede 30 dage efter, så min tillid til hele den verden er 0!

Netop! Selv Den Danske Bank, Nykredit og de andre store stoler jeg ikke en meter på. Jeg ville ikke - med det vi har lært i de sidste par år, undre mig hvis de pludselig krakkede. Det er også netop derfor jeg er opmærksom på, at der helst ikke skal stå mere end 750k for hver juridiske enhed i hver bank.

I bund og grund synes jeg dog det er lidt tosset. Bankerne burde da dække alle indeståender. Vi "investerer" jo ikke i banken, med helt almindelige indlånskonti - vi sætter bare nogle penge ind, netop fordi vi ikke gider investeringer, men bare gerne vil have nogle til at passe på kontanterne for os.

Og der ER jo også visse kontotyper der er fuldt ud dækket - f.eks. advokat klient konti, som jeg forstår det. Det er også meget rimeligt. Men det ville bare være endnu mere rimeligt, hvis alle vi andre også var fuldt ud dækket for vores samlede indskud.

En ting er i hvert fald helt sikert - bankerne skal tage sig alvorligt sammen, hvis de vil genskabe bare lidt af den tillid de har tabt på gulvet de senere år.

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Søndergård:
Vi er lysår fra at erstatte vores olieforbrug med noget som helst

Ahh, vi har da altid kul :)
Lad os komme tilbage til damplokomotiver og kulovne, og der er masser af kul til os alle. Cool

Side 5 ud af 13 (130 indlæg)