Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen på webintegrator og multimediedesigner?

Side 8 ud af 12 (112 indlæg)
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Det er faktisk lidt ligesom hvis der fandtes en uddannelse, der lærte folk at male vægge lilla fordi det var på mode pt. Istedet for at lærer folk det grundlæggende fag at male.

Denne udtalelse alene ser jeg så useriøst som noget andet i denne tråd. Jeg har ikke engang lyst til at argumentere mod dig - hvilket man heller ikke kan - da der er min opfattelse at du kører efter princippet "my way or the highway".

Uddannelsen er ikke fyldestgørende - fint. Men at nedgøre uddannelsen baseret på én "lærling", med "topkaraktere", kan du ikke bruge til en skid.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide én ting: Da du havde din "lærling" eller hvad du kalder ham - hvad forventede du nøjagtigt han skulle kunne? Bare lige for at jeg kan relatere til hvad det er præcist HAN ikke kunne, som du mener man bør kunne. Fordi hvis jeg KAN det du mente han skulle, så har du et problem:

Fordi:

Så har du én person som åbenlyst ikke kunne det du troede han kunne.
Men
Du har også her en der åbenlyst kan det ham den anden ikke kan.

Så står du i et dilemma, for så bliver du jo nødt til at vurdere hele uddannelsen på hele 2 personer, og ikke kun én?

Jeg ved ikke hvor meget Andreas kan, men noget siger mig at han går meget op i det, og derfor kan meget mere end kravene.

Men som skrevet. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad det præcist er du gerne vil have man skal kunne når man har sluttet web-integrator uddannelsen - eller i hvert falde så langt henne som ham din "lærling" var.

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Morten Madsen:

Denne udtalelse alene ser jeg så useriøst som noget andet i denne tråd. Jeg har ikke engang lyst til at argumentere mod dig - hvilket man heller ikke kan - da der er min opfattelse at du kører efter princippet "my way or the highway".

Uddannelsen er ikke fyldestgørende - fint. Men at nedgøre uddannelsen baseret på én "lærling", med "topkaraktere", kan du ikke bruge til en skid.

Nu det er fair nok, at jeg må at påpege at mit data grundlag på ikke er så stort, havde jeg hørt nogen som helst fakta, der understøttede at det var en god uddannelse, så ville jeg tilbøje tage mit synspunkt op til overvejelse. Men det jeg har hørt om pensum i tråden, har faktisk skærmt mig endnu mere.

Ligesom det er fair, at påpege mit fejl i mit datagrundlag, så er det vel også fair at jeg pointerer at du ved utroligt lidt om hvordan web-branchen virker og hvor den er på vej hen. Du har ingen anelse om hvilket færdig der i praksis er brug for, og hvilket kompetencer og personlige skills der skal til for at få succes.

Derfor har du intet, absolut intet grundlag for at vurderer værdien af din uddannelse overfor en arbejdsgiver.

Men tilbage til hvad jeg havde forventet af vores tidligere ansatte (som iøvrigt blev erstattet af en it-ingeniør der klarede det fint).

Vi bygger medium til advancerede webløsninger for kunder, nogle gange baseret på CloudSprout. Så det vi skulle bruge er vel hvad man kan kalde en tidsvarende .Net web-profil.
Så her er nogle af de ting vi skal bruge: 

Generelt:
- Basal forståelse for hvordan man omsætter kunde krav til virkende software
- Forståelse for hvordan man fanger kunde krav
- Evnen til at diskuterer og træffe rationelle beslutninger om software design
- Evne til at forstå hvordan software tegnes
- Basalt kendskab til kørertider, optimering, erfaring med at bruge en profiler
- Evne til at dokumenter løsninger

Teknologier:
- Kendskab til OR-Mapper erfaring med en eller flere.
- Flyende i Resharper
- Havde prøvet at skrive og debugge et javascript på over 1000 linier
- Evne til at debugge og reel erfaring, det er ikke at man har tryk F5 på 1000 liniers program
- Fortrolighed med mindst et JavaScript framework f.eks. prototype eller jquery
- Erfaring med Ajax også lidt mere komplicerede scenerier hvor der sendes hierakier frem og tilbage
- Erfaring med TDD

Det er den lange liste, det havde sådan set ikke gjort noget at der var en eller flere huller, bare man kunne havde sat sig ind i det relativt hurtigt, og det var den store forskel på it-ingeniøren og web-integratoren (som fejlede).

Jeg er spændt på at se hvilket ting du kan sætte kryds ved ? Jeg kan evt. hjælpe med spørgsmål hvis du vil være sikker.

 

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:
Ligesom det er fair, at påpege mit fejl i mit datagrundlag, så er det vel også fair at jeg pointerer at du ved utroligt lidt om hvordan web-branchen virker og hvor den er på vej hen. Du har ingen anelse om hvilket færdig der i praksis er brug for, og hvilket kompetencer og personlige skills der skal til for at få succes.

Jeg må efterhånden se mig nødsaget til at tage nogle af dine kommentarer som direkte personlige, og derfor er dette også min sidste kommentar i denne tråd, da jeg ikke gider mudderkastning - det er jeg trods alt vokset fra - ment på den måde at du ikke kender min viden omkring disse emner.

For lige hurtigt at kommentere på resten af dit indlæg:

Jeg kan personligt kun sætte få krydser ved dine krav. Dog er dette blandt andet baseret på at jeg ikke programmere .net og javascript - dog er jeg i gang med at lege med javascript, jquery og ajax - meget lidt, men det sker at jeg kigger lidt på det i fritiden.

Du kan ikke sammenligne en web-integrator og en it-ingeniør. Derfor er dine forventninger også fuldstændigt forkert skruet sammen, og derfor kan netop dine argumenter ikke rigtig bruges i denne debat, og tillad mig at fortælle hvorfor.

1. Du har endnu ikke forstået hvad web-integrator uddannelsen omhandler, hvilket gør det svært for os at kommunikere.

2. En web-integrator uddannelse tager 1 år og 9 måneder. At blive it-ingeniør tager 4 år med praktik + en af følgende uddannelser for overhovedet at komme ind: STX, HTX, HHX, HF, Matematisk GIF-eksamen eller Videregående teknikeruddannelse, som bl.a. elektronik-, stærkstrøms-, bygge- og maskinteknikere.

Jeg finder det højest urimeligt at sammenligne de 2 uddannelser, og andre du har nævnt, da det er uden sammenligning, og af samme grund gider jeg hellere ikke argumentere eller diskutere emnet på dette plan mere.

Man kan altid nævne noget som er mere kompliceret og omfattende end andet, men der følger uddannelsesperioden også med - og igen.. Så handler det om hvor engageret man er. Hvis man kun laver de opgaver man bliver bedt om - så kan du få topkarakter, men det kan en person der laver sine ting + 500% mere end det også - ud fra karakterene vil de 2 personer være lige dygtige, hvilket ikke ville være tilfældet.

Nå, men jeg nyder min web-integrator uddannelse, og personligt får jeg meget ud af det, det kan du ikke ændre på... Kald det en bjørnetjeneste, sig hvad du vil, det ændre ikke på at JEG lære det jeg vil lære, og mere til. Personligt ser jeg ingen bjørnetjeneste i at lære at programmere de sprog vi lære.

Men tak for debatten.

Med Venlig Hilsen
Morten

Go' Søndag :-)

EDIT: I øvrigt vil jeg lige hurtigt tilføje at jeg udmærket ér klar over din erfaring i branchen kontra min, så på den front har jeg ikke så meget at tilføje, men omkring uddannelsesdelen, håber jeg du kan se lidt ud over dine egne rammer, og kigge lidt på, at fordi DU har brug for visse kompetencer i DIN virksomhed, så er det ikke ensbetydende med at de selvsamme egenskaber og kompetencer er  de som bliver brugt hos andre firmaer - igen netop fordi vi snakker forbi hinanden angående sprog, og brug af forskellige værktøjer - derfor var debatten også nærmest dødsdømt på forhånd :-)

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Jeg kan godt se at debatten bliver meget personlig for dig, min pointe er jo at den uddannelse du er igang med at tage er spild af tid og en helt forkert måde at komme ind på en udvikler vej på.
Så det skulle vise sig, at jeg havde ret ville det være svært for dig at holde hovedet højt næste gang du var på vej i skole. Et dratisk skridt ville være at tilmelde sig en anden uddannelse, men det er jo en kæmpe omvæltning, som kan være svær.

Jeg bemærker også at du bad om en liste, over hvad vores tidligere ansatte skulle kunne, så du kunne krydse af på den, og dermed overbevise mig om at vores uheldige oplevelse, var en enlig svale.
Da du let og elegant springer dette over, antager jeg at det er fordi der ikke særligt mange krydser på listen! Hvilket selvfølgeligt efterlader din argumentation noget vinge skudt.

Mht. hvad man kan sammenligne af uddannelser, så er det mit ansvar som arbejdsgiver netop at sammenligne de nævnte uddannelser for at finde ud, hvad vi kan bruge og ikke bruge. Så det er i høj grad relevant at sammenligne web-integrator og it-ingeniør. Og der må jeg bare konstaterer at web-integratorer ser jeg ikke rigtigt nogen plads til, hverken i min virksomhed eller de fleste af de mange andre som det har været min fornøjelse at arbejde i. Ironisk nok ser jeg god plads til en god multimedie designer, vi har endda selv en tilknyttet på freelance basis som vi ville ønske vi kunne ansatte.

Som sagt tidligere tror jeg web-integrator rollen, dør pga. teknologier som CloudSprout, og allerede idag tror jeg det er svært at få danske priser for udføre rollen, da den er utroligt nem at outsource til lavlønslande. Så jeg har svært ved at se den store fremtid i uddannelsen.

Du skal alligevel havde held og lykke med din uddannelse, selvom jeg ville ønske du havde taget en mere ambitiøs vej, der f.eks. førte til en datalog eller ingeniør. Danmark skal i fremtiden leve af viden, og det ville være skønt jo flere der kunne bidrage.

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NTJ:
PHP - Kun til hjemmesider.

PHP kan faktisk godt køre i commandprompt i windows og på Linux. Så det er ikke kun til hjemmesider.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke ganske nemt at outsource it-ingeniören?  

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael_N:

Er det ikke ganske nemt at outsource it-ingeniören?  

Man kan sagtens outsource it-ingeniøren, og i vores virksomehed har vi tjent rigtigt gode penge på at hjælpe kunder der har prøvet, ud af suppedasen :-)

For en del tid siden linkede jeg til en undersøgelse, med succes-rater for forskellige typer it-projekter, her lå outsourcing på 40% og agile indlands på 70%.
Det er klart at jo simplere opgaven er, jo nærmere er den at outsource, så hvis man outsourcer opsætning af psd og integration til et cms, så er succesraten meget højere.

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Lundsby:

Hej Anders

Det her kommer til at lyde lidt hårdt, men jeg synes faktisk uddannelsen fortjener at blive nedgjort, faktisk synes jeg det virker som en skidt uddannelse, der stikker folk blår i øjenene og efterlader dem uden nævneværdige kompetencer.

Nu sige du at jeg skal undersøge uddannelsen mere, og der er sandsynligvis fordi du ikke har læst hvad jeg tidligere har skrevet. Jeg har nemlig i høj grad, givet den en chance. Vi begik den fejl, at ansatte en webintegrator, men måtte desværre indse at selvom det egentlig var en bright fyr, med den rigtige attitude, så var kompetence kløften simplethen for stor. Vi kunne desværre ikke bruge ham til noget.

Da jeg så læste det med at man lærer at bygge et CMS, så blev jeg nærmest rystet. Det var da det dummeste! Nu skal det måske lige forklares at jeg har været i CMS branchen siden den opstod, og er der en ting der har været sikkert mange år, så er det at der er alt alt for mange der bygger deres eget CMS.
Så kan man selvfølgeligt sige at det har en værdi som lærende eksempel, men også her er det at bygge et CMS et utroligt dårligt valg.

Det slår mig også at stortset hele pensumet, er noget de fleste ingeniør studerende bare samler op i forbindelse med projekter. Vi havde funktionelle programmering i ML, og imperativ programmering/OOP i C++, lidt algoritmer, og da vi så skulle til at afleverer projekter, var der en del der afleverede webbaserede projekter i PHP./ASP med database backends. På trods af at vi aldrig var blevet undervist i nogle af de nævnte og heller ikke i html eller css.

Så jeg har svært ved, at finde noget godt at sige om uddannelsen, andet end at den er så kort at det er begrænset hvor meget af folks tid den spilder!

Lundsby... Du virker da godt nok til at være den mest dumme-smarte og mest arrogante stodder jeg længe er stødt på, for at sige det lige ud... Ved godt jeg kommer til at få nogle hug for den her, men dem tager jeg sgu med...

At du åbenbart er SÅ dygtig og smart så det er svært at sætte sig ind i, ja det er sgu da godt for dig. Men at du ligefrem har behov for at nedgøre andre folk og komme med dumme-smarte kommentarer til hvilken uddannelse de vælger at starte på, det kan da kun være fordi du døjer med et eller andet selv. Du blir jo direkte personlig og så meget bedre-vidende i den her tråd, hvorfor...?

At du har haft en uheldig oplevelse med en ansat, ja det er vel mangel på erfaring fra vedkommende som ansatte ham, er det ik'...?

Dbh. Rasmus

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Rasmus

Når nu jeg er så frygtelig så er det da godt at du kan holde niveauet højt :-)

Jeg mener at uddannelsen er dårlig, og jeg håber at folk læser videre (langt videre), eller tage en af de uddannelser der er flere krummer i.

Det er lidt omsonst at svare på de spørgsmål de rejser, det jeg har nemlig allerede gjort tidligere i tråden, og hvis du ikke vil læse det første gang jeg skrev dem så er chancen for at du får noget ud af det anden gang heller ikke så stor.

En ting er dog vigtigt for mig, at pointerer, nemlig at jeg på intet tidspunkt har kritiseret nogens person, det er ikke mig der har kaldt andre for dumsmarte, arrogante, deres indlæg for useriøse etc. 

Jeg har hele tiden argumenteret med så faktuelt som muligt og åbnet lagt mine erfaringer frem.

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

You are the "expert", og det er svært at hamle op med ;-)

 

Dbh. Rasmus

Side 8 ud af 12 (112 indlæg)