Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabsform der beskytter ejerne i tilfælde af sagsanlæg osv?

Side 1 ud af 7 (66 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 23:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en idé til et website hvor der er en lille risiko for at man kan komme til at træde forkert mht. Copyright, og da jeg ikke har lyst til at ødelægge mit privatliv ved at blive sagsøgt for at have brugt et billede forkert, vil jeg gerne oprette et selskab som der skal drive websiden.

Om der skal være 1 eller 2 ejere er ligemeget, så hvis selskabsformen kræver 2 ejere, så kan det også lade sig gøre.

ApS har jeg ikke lyst til da der jo skal indskydes 80.000 kr, så meget har jeg ikke lyst til at investere i idéen.

Formålet er selvfølgelig at websiden engang skal kunne tjene penge på reklamesalg, AdSense osv., men man ved jo aldrig om det flopper og kun lige kan køre i nul mht. serverdrift osv.

Og for god ordens skyld skal jeg lige sige at websiden *ikke* baserer sig på at overtræde copyright og at så vidt muligt vil alle regler blive overholdt, men det kan ikke udelukkes at en eller anden ekstern forfatter vælger at bruge et billede i en artikel som der ikke er indhentet tilladelse til, og selvom websiden selvfølgelig vil tilbyde at fjerne billeder ved henvendelse fra ejeren, så ved man jo aldrig om det er den forkerte person man kommer til at træde over fødderne, som så vælger at sagsøge en pokkers masse.

Jeg har kigget på et K/S men så vidt jeg kan forstå skal der være 2 forskellige ejere, en der hæfter personligt og en der ikke gør - så det dur desværre ikke.

Er det noget s.m.b.a. jeg skal kigge på?

Der må selvfølgelig gerne være så lidt papirarbejde i det som muligt, i tilfælde af at det rent indtægtsmæssigt ikke bliver en success, så vil jeg helst ikke begrave mig selv i unødvendigt papirarbejde.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 09:43 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

@Klaus T: Et SMBA giver dig begrænset hæftelse og dermed en vis beskyttelse imod konsekvenserne af sagsanlæg.

Jeg vil sige to ting vedrørende et SMBA i det her tilfælde, hvis du vælger det:

  • Du skal sørge for, at I reelt er to aktive deltagere i SMBA'et. Ellers risikerer du i sidste ende at hæfte personligt.
  • Du risikerer at hæfte personligt som direktør for eventuelle ophavsretskrænkelser, hvis du kunne forudse dem og ikke gør nok for at forhindre dem. Du skriver, at din virksomhed ikke er baseret på krænkelser, men husk at tænk efter en ekstra gang om det er tilfældet

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 09:50 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Kristian, det vil jeg lige gå videre med i min søgen. Og ja, der skal selvfølgelig være 2 aktive deltagere hvis det er det der er nødvendigt for at man kan få det fulde ud af et SMBA.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus.

Et SMBA kunne være et udmærket valg.

Du slipper for at indlevere regnskaber til Erhvervsstyrelsen. Der udfyldes bare en undtagelseserklæring.

Et skatteregnskab skal der laves under alle omstændigheder.

Men sørg for, at der er 2 aktive deltagerne..jeg ved at SKAT p.t. er ude efter selskaber, hvor der er

indsat "stråmænd"i ledelsen. Har selv været udsat for denne kontrol for nylig.

MvH

Peter

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 7. Nov 09
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 12:29 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ang. S.M.B.A. så hæfter du personligt, såfremt der i firmaet foretages noget som er strafbart. Jeg taler af erfaring grundet jeg er sagsøgt af Trafikstyrelsen da firmaet overtrådte markedsføringsloven. Det er ikke firmaet som bliver sagsøgt men undertegnede personligt som ansvarlig for firmaet.

Mvh TWC

www.webklodser.dk - LEGO(R), COBI & SLUBAN byggeklodser. 

Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 12:48 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

TWC,

Er det ikke fordi det så kun er dig der står for SMBA'et, så du derfor hæfter personligt?  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:49 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

TWC..Det er en gang BS du lukker ud.

Du har så forsømt dine pligter i SMBA`et på det groveste...og derfor bliver du personligt hængt op

på dette.

 

MvH

Peter

Fra Slagelse
Tilmeldt 7. Nov 09
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 15:11 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Hvorfor mener du det er BS?

Jeg har ikke forstand på jura men vores firma og mange andre solgte et produkt som er lovligt i andre EU lande end DK. Derfor skulle kunden acceptere specielle vilkår før køb, men den holdt ikke helt.

Så ja vi forsømte at læse markedsføringsloven grundigt nok.

Så pointen er at selvom man har et S.M.B.A. så bliver man gjort ansvarlig. Det er vel det spørgsmålet gik på eller?

 

 

 

 

Mvh TWC

www.webklodser.dk - LEGO(R), COBI & SLUBAN byggeklodser. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ikke enig i din pointe.....Man bliver ikke gjort personlig ansvarlig i et SMBA, såfremt man overholder

spillereglerne..og ikke forsømmer væsentlige pligter som ledelsen nu engang har.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:17 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må nu også indrømme at hvis _du_ stjæler mine billeder og gir dem til _dit_ SMBA så vil jeg sagsøge både dig og dit Smba ... det vil jo altid være dig som person der begår den ulovlige handling, ergo vil det være dig jeg går efter.

Det bedste du kan gøre er at lade være med at bruge materiale du ikke har rettighederne til :)

Side 1 ud af 7 (66 indlæg)