Det er bedre med en masse "dårlige betalere" end ingen kunder. Men fremadrettet kan du jo tilbyde rabat til dem, som betaler inden x antal dage, hvis du ønsker gang i dit cash flow. Hilsen, Robert |
Hvis jeg var dig, så ville jeg forlange betaling med det samme. Det lyder ikke, som om du har råd til at give folk kredit, og det er der heller ingen grund til, hvis beløbene alligevel er så små. Jeg ville have det fint med at betale kontant, når vi taler beløb under 1.000 kroner for et stykke arbejde, der allerede er blevet udført.
Dine faste kunder kan vælge en ordning, hvor pengene bliver overført fast hver måned. Du kan eventuelt knytte en eller anden form for incitament til denne ordning, så du 1) får en fast pengestrøm hver måned og 2) slipper for en smule administration dag til dag.
En helt anden ting: Nu skriver du, at din forretning sagtens kan løbe rundt, selv om dine priser er helt ekstremt lave. Passer det nu også? Du har været så heldig, at en flink Amino er kommet dig til undsætning. Men hvad så næste gang? At drive en sund forretning handler ikke kun om at få tingene til at løbe rundt nu og her. Og grunden til, at nogle af dine konkurrenter har marginalt (eller meget) højere priser, er formentlig fordi de budgetterer på en anden måde. Konkurrenterne tager nemlig højde for, at bilerne en dag går i stykker. Det kan også være, at stigen pludselig knækker og vandspanden lækker. Hvis den slags sker for dig, så er du på røven igen, fordi du ikke har en buffer.
Jeg har fulgt dig i meget lang tid efterhånden, og jeg ved godt, at du truffet nogle mindre end fornuftige forretningsmæssige valg i din iværksætterkarriere. Det har vi allesammen. Men jeg håber bare virkelig, at du den her gang har lært, at det sjældent kan betale sig at opbygge en langsigtet forretning, hvor det eneste konkurrenceparameter er at underbyde konkurrenterne. Så længe det lige kan løbe rundt.