Altså jeg forstår virkelig ikke, hvordan denne debat kan blive ved med at køre frem og tilbage.
Det forstår jeg sådan set godt.
For det første er der mange, der tror, at man kan være tekstforfatter blot man har et tastatur. Det svarer lidt til, at man skulle kunne være læge, blot fordi man har et stetoskop.
Vi andre, der har flere værktøjer i vores værktøjskasse har et behov for at synliggøre forskellen på os selv og de selvlærte eller ikke fagligt velfunderede, der kalder sig ved samme fagbetegnelse, nemlig tekstforfattere. I vores opfattelse bruger de vores fagbetegnelse til at beskrive noget, som ikke lever op til vores faglighed. Og krænkelse af faglig stolthed provokerer - det tror jeg gælder for alle fag. Der er inntet ulovligt i, at de kalder sig tekstforfattere - titlen er ikke beskyttet. Men vi, der har en uddannelse og erfaring, som gør os til "rigtige tekstforfattere" har altså et behov for at skille os ud.
For det andet er der vist almindelig enighed om, at tekster er vigtige for folk, som arbejder med nettet. Teksternes udformning har stor indflydelse på, hvordan både mennekser og maskiner reagerer på hjemmesiderne. Derfor har tekst-kunder et behov for at vide, hvordan de vælger den rigtige type skribent til en aktuel tekst. De fleste virksomheder har vel fokus på omkostningerne, og derfor er det vigtigt at finde den skribent, som kan give den største værdi for den laveste pris - eller i hvert fald den rigtige værdi for den rigtige pris.
Disse tekstkunder har interesse i at følge denne slags diskussioner.
For det tredje har skribenter en økonomisk interesse i at deltage i diskkussionen. De billige skribenter (mit eget koncept inklusive) har interesse i at være synlige i disse diskussioner, fordi der ofte komme kundehenvendlelser i halen af dem. Ved at skrive noget fornuftigt i en debat som denne, fanger man muligvis interessen hos en potentiel kunde - og det giver en helt kontant fordel.
For det fjerde er det vel ikke så underligt, at folk der interesserer sig for at arbejde med sprogets muligheder for påvirkning også er et diskuterende folkefærd, der ikke lader en chance for et godt retorisk battle gå forbi.
Er de 1100 kr. virkelig pengene værd, når det drejer sig om den slags tekster - frem for de tekster, som koster 60 kr.? Jeg tillader mig at være stærkt tvivlende.
En tekst, som udelukkende har til formåle at være "fyld" på en hjemmeside, der tiltænkes at tiltrække maskiner og jage mennesker væk via reklamer, der derved skaber indtægt, vil formentlig være tjent hjem tidligere, hvis man vælger en billigere løsning.
I en kampagne, som f.eks. den jeg lavede for Toprobot, hvor vi med 10 salgsbreve skabte en konvertering på 60% og en omsætning på den sjove side af de 100.000 kr., vil den billige skribent formenlig komme til kort. Han ville formenlig ikke engang nå til at få udvalgt den rigtige målgruppe eller få tilrettet tekstens handlingsmuligheder til målgruppens adfærdsmønster. Salgsbrevet ville have kostet ganske få kroner hos en billig skribent, men pengene ville have været spildt og Toprobot ville være gået glip af omsætningen.
Venlig hilsen
Hans Stokholm Kjer