Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 26 ud af 28 (272 indlæg)
Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Man skal 'respektere' dine illegitime krav, ellers får man sin forretning ødelagt - forskellen er, at det er lovligt, når det er en faglig konflikt.

Der er ikke noget illegitimt ved et krav om overenskomst som lønmodtager i Danmark.

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Voldsomt liberale holdninger mod fagforeninger blandet med ren enhedsliste synespunkt på den slemme storkapital

Der er intet som helst liberalt ved at gå ind for organisationsfrihed for sig selv men ikke for andre.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels P Sønderskov:

Cookie - John Hannover:
Voldsomt liberale holdninger mod fagforeninger blandet med ren enhedsliste synespunkt på den slemme storkapital

Der er intet som helst liberalt ved at gå ind for organisationsfrihed for sig selv men ikke for andre.

Mig bekendt er der kun en i denne tråd der har udtrykt ønske om at personer ikke måtte organisere sig som de ville (hint - gule fagforeningere). Problemet er en organistionsmodel som er 115 år gammel, og som er meget virkelighedsfjern for iværksættere. Problemet er at det økonomiske incitament til at starte en sækaaldt vækstvirksomhed i Danmark er så dårlig at sådanne mafialigenende overgreb som det vi så mod Vejlegaarden m.fl. forrykker billedet.

Du viser gang på gang hvor forankret klassekampen du er og det er jo problemet med store dele af fagbevægelsen. Ligesom arbejdsgivere kan ansætte og fyre medarbejdere, kan medarbejdere også forlade en arbejdsgiver. Den Danske Model forsøger at danne et kunstigt prisreguleret marked, som er ufleksibelt for små virksomheder, og som gør at der skabes færre arbejdspladser men til højere lønninger. Det er en nedadgående spiral når gode arbejdspldser flytter ud og der ikke kommer nye op. Det er hvad "Den Danske Model" gør. Den skaber inflation!

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Mig bekendt er der kun en i denne tråd der har udtrykt ønske om at personer ikke måtte organisere sig som de ville (hint - gule fagforeningere). Problemet er en organistionsmodel som er 115 år gammel, og som er meget virkelighedsfjern for iværksættere.

Så tager vi den da en gang til for Arveprins Knud: Jeg tillod mig at anbefale en arbejdsgiver at undlade overenskomst med en gul fagforretning, så han ikke skal lide samme skæbne som den stakkels forpagter. Lønmodtagerne kan gøre som de vil, og nogle er tossede nok til fx at vælge en gul, som intet er værd især for faglærte og ufaglærte.

Organisationsmodellen er klar og logisk, fordi der på de to sider er grundlæggende modsatrettede interesser, fx at køberen af arbejdskraft gerne vil betale så lidt som muligt for så meget som muligt. Modsat for sælgeren. Det burde være nemt at forstå for en iværksætter?

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er altså ikke helt let at blive klog på hvad du mener..

Nu skriver du:

Niels P Sønderskov:
Jeg tillod mig at anbefale en arbejdsgiver at undlade overenskomst med en gul fagforretning, så han ikke skal lide samme skæbne som den stakkels forpagter.

(Den stakkels forpagter havde det i øvrigt fint, indtil de røde lige pludselig fik rettet sigtekornet mod ham)

Igår skrev du tværtimod at arbejdsgivere -heriblandt "den stakkels forpagter" - var svært glad for de gule:
Niels P Sønderskov:
Siden Krifa, der er stiftet af kristne arbejdsgivere som et direkte middel for at skaffe skruebrækkere i arbejdskampen, kan ethvert normalbegavet menneske se, at de svækker lønmodtagersiden gennem splittelse. Det er nogle arbejdsgivere selvfølgelig svært glade for. Bl.a. vores uheldige helt fra Vejlegården.


Men så er du selvfølgelig også helgarderet :o)

Niels P Sønderskov:
Lønmodtagerne kan gøre som de vil, og nogle er tossede nok til fx at vælge en gul, som intet er værd især for faglærte og ufaglærte.

Det gør de så også i stor stil, så vidt jeg kan se af medlemsflugten fra "rød stue"

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

igang:
Det er altså ikke helt let at blive klog på hvad du mener..

Det er ikke så svært: Prøv at læse hvad jeg skriver og lad være med at digte alle mulige sjove fordomme ind i det.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Niels P Sønderskov:

Jesper Norbøll:
Jeg har ikke engang fået overenskomsten tilsendt - så jeg ved ikke engang hvad der konkret står i den endnu.

Hvordan bærer man sig ad med at tilbyde bedre eller samme forhold end overenskomsten på området, når man ikke kender den?



...Det gør man ved at opbygge en virksomhed igennem mange år med nogle rammer som ens ansatte og en selv, som ejerleder, er glade for. Det er en organisk vækst og evolution der er sket internt i virksomheden uden påvirkning fra udefra kommende kræfter, andet end inspiration. Det er på denne måde størstedelen af iværksætter-virksomheder starter.
Derefter får man fagforeningen til at sende den overenskomst, som de så gerne vil have virksomheden til at indgå, Og så læser man den grundigt igennem mange gange og sammenligner de to scenarier - det praktiske (den eksisterende) og den teoretiske (overenskomsten). Og nej de er logisk nok ikke ens - for så ville der slet ikke være noget at sammenligne.

Jeg vil ikke komme ind på de nærmere detaljer omkring situationen, da jeg er blevet frarådet dette på det kraftigste.
Men lige nu har mine medarbejdere f.eks. ikke de 5 ekstra feriefridage som vidst efterhånden er blevet en del af alle overenskomster. Til gengæld har de en masse andre unavngivne dage som vi i dette tilfælde kan kalde for "barns2.og3.sygedag-tagebarnmedpåarbejdefordiinstitutionenharlukkedage-ventepåglasmester-besøgetandlæge-tagehundtildyrelæge-henteroskildefestivalbilletter-tagehalvbetaltfridagfordivejreterfantastisk-hentemorfrasverigeilufthavnen-altsammensålængedetIKKEgårudoverkunderne-ukendtantal"-dage.
De er ikke skrevet ned på nogen måde. Det er ikke et påtvunget "gode", men en simbiose som medarbejderne og virksomheden er endt i igennem en naturlig intern udvikling.

Som ejerleder må jeg så sige, at jeg ikke driver en gavebod men en virksomhed. Og hvis der igennem en overenskomst skal introduceres 5 ekstra betalte feriedage om året, så bliver jeg nødttil at finde de penge et eller andet sted. Og jeg tror ikke på at jeg slipper afsted med at introducere et "5-feriefridage"-tillæg på alle vores tryksager. Det vil kunderne nok ikke bryde sig om. Så alternativt skal vores anden mere dynamiske selvopfundne form for hvad-vi-end-skal-kalde-det-dage så afskaffes. Det har jeg allerede spurgt mine kolleger om de syntes er OK - Det syntes de underligt nok ikke...

/Jesper
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Niels P Sønderskov:

Så tager vi den da en gang til for Arveprins Knud: Jeg tillod mig at anbefale en arbejdsgiver at undlade overenskomst med en gul fagforretning, så han ikke skal lide samme skæbne som den stakkels forpagter. Lønmodtagerne kan gøre som de vil, og nogle er tossede nok til fx at vælge en gul, som intet er værd især for faglærte og ufaglærte.

Organisationsmodellen er klar og logisk, fordi der på de to sider er grundlæggende modsatrettede interesser, fx at køberen af arbejdskraft gerne vil betale så lidt som muligt for så meget som muligt. Modsat for sælgeren. Det burde være nemt at forstå for en iværksætter?

Nu hører "Arveprins Knud" jo ligesom dine holdninger en svunden tid til. Troen på klassekampen og de modstridende interesser er jo netop der hvor folk med fagforeningsbeton mellem ørerne går galt. Der er ret få af disse stinkende rige kapitalister der udnytter deres arbejdere på det groveste for at rane til sig.
Ligesom i den kommercielle verden så er det faktisk sådan at prisen er uinteressant medmindre du får ordren. Problemet med klassekampen ala Staunings tid er at du kan godt have din klassekamp, du kan vinde et slag men du taber krigen. Det er enhver virksomheds ret (og pligt) at sikre den bedst mulige drift, og det betyder udflytning. Ja, så står der engang imellem en fagforeningsboss, en socialdemokratisk politikker ell. lignende og taler om det fantastiske ved at ca. 20% af den udflagede produktion indflages igen.
Forskellen mellem at være ansat og være ledig er så kæmpe at de små flueknepperier der er på de enkelte arbejdspladser har umådelig lille effekt i forhold til at bevare arbejdspladser og konkurrenceevne. Eksempelvis i industrien har 130000 MENNESKER tabt deres arbejde - noget pga. nedturen, men også på at virksomheder er blevet meget dygtigere til at undgå at betale overpriser i Danmark, og at alternativet til lønkonkurrenceevne er arbejdsløshed. 
Hvis Den Danske Model havde klaret at fastholde en stor del af industriansættelsen vill der faktisk have været plads til at sænke marginalskatten til ca 45%, og givet rigtig mange ogsåp fagfoeningsmedlemmer væsentlig større stigninger end fagbevægelsen nogensinde kan skaffe dem.
Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 5 person

Jesper Norbøll:
Til gengæld har de en masse andre unavngivne dage som vi i dette tilfælde kan kalde for "barns2.og3.sygedag-tagebarnmedpåarbejdefordiinstitutionenharlukkedage-ventepåglasmester-besøgetandlæge-tagehundtildyrelæge-henteroskildefestivalbilletter-tagehalvbetaltfridagfordivejreterfantastisk-hentemorfrasverigeilufthavnen-altsammensålængedetIKKEgårudoverkunderne-ukendtantal"-dage.

Det lyder jo dejligt alt sammen. En stor familie, hvor du i morgen uden videre kan afskaffe alle de unavngivne dage. De er ikke for kloge de medarbejdere, men bare du er glad.

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

BroncofanDK:
Nu hører "Arveprins Knud" jo ligesom dine holdninger en svunden tid til.

Dit niveau og viden er simpelthen for ringe til at der kan komme noget positivt ud af fortsat dialog, så nu kan du dyrke din Bronco i fred.

Side 26 ud af 28 (272 indlæg)