Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 25 ud af 28 (272 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

jeg forstår sagtens hvad du mener igang. Jeg tror konservative overlever faktisk og har det fint med det

Jeg tror borgelig sides støtte til DA o.l. er på højde med rød støtte til fagforeninger

Jeg TROR selv små virksomheder faktisk har glæde af mange af de samme ordnede forhold der gælder for organiserede - mindre rent cowboy kommer alle til gode faktisk

jeg er helt enig i at langt fra alt fagforeninger gør er smukt (som jeg har læst denne tråd vil de nu i alle fald ikke laver fysisk blokade og nærmest har tom trussel om at ingen af fagets organiserede må arbejde for dem. Der er meget der skal og kan forbedres også fra fagforeninger ( og jeg er borgerlig skam)

vh John H

DA's støtte til de borgerlige er der næppe tvivl om er i samme boldgade, som fagbevægelsens støtte til den røde side af salen, hvis den ikke er større. Forskellen er nok bare at der er relativt få af dem der betaler kontingenter til DA der politisk har et andet ståsted end fra radikale og så til højre, medens der er meget mindre generel opbakning fra fagforeningsmedlemmer til den røde side. DF og tildels Venstre har ret godt tag i mange af de traditionelle fagforeningsmedlemmer, og derfor bliver partistøtten problematisk.

Fagforeningerne er en lille del af det store billede, men Den Danske Model inklusive uddannelse/politik - har ikke været istand til strukturelt at ruste Danmark. Hvis vi lidt forsimplet siger at det er landbrug og industri der primært genererer materiel velstand, så skal hver ansat der nu brødføde 16-17 danskere, mod 11-12 for fem år siden og 7 for 35 år siden og 4-5 for 50 år siden. Fagbevægelsen havde brug for mange sejre op til 60'erne, men Europa har ændret sig. Dengang manglede landene omkring os stortset alt og mænd i 40'erne og 50'erne havde de meget få af, så lande som Danmark og Sverige fik kollosale løft af dette. Nu er der massere til at arbejde i de andre lande - de bor ikke længere i ruiner, vi skal rent faktisk konkurrere. 

Danmark er den misundelsesværdige situation at alle konkurrencemæssige problemer vi har er politisk skabt. Vi har en sund men lidet konkurrencedygtig økonomi, men kan ret let skabe en kollosal grobund for vækst i Danmark. Det er til syvende og sidst en politisk beslutning om vi tilstræber et samfund ala Schweiz eller noget modeleret på Sverige i firserne. 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Cookie - John Hannover:

Men midt i det hele, så husk lige at Amino ikke er repræsentativt for arbejdsgivere - mener sidste afstemning viste overrepræsentation af Liberal alliance. Ikke noget galt i det, men det er en højreside overvægtig masse i Amino - fint nok men jeg kender masser arbejdsgivere der så ikke lige tænker helt så lukket - siddet 15 år i DA rep. og indstillingen der nok bredere, Måske fordi det er flere store virksomheder uden for Amino (ser aldrig en eneste inden for)  skal jeg da indrømme - men så mangler deres synspunkter altså også groft i forhold herinde - hvor meget få driver - eller har drevet - en virksomhed med mange ansatte. Ikke sagt i surhed, men - det er vel nok lidt karakteristisk for Amino med mange HELT nye iværksættere og mange forholdsvis små - stadigt uden problemet med at skulle forhandle med 100 mand om løn og andet

DET ligger så godt i tråd med at jeg hele tiden har udtrykt, at dette er en politisk diskussion som ikke har en facitliste

vh John H

Det har du helt ret i, nemlig at de store danske virksomheder generelt er glade for fagforeninger, bureaukrati og andre regler det offentlige opstiller. Mest af alt fordi det holder konkurrenter ude. Jo flere juridiske forhindringer der er for at drive virksomhed, desto større er stordriftsfordelen for en mastodont med et helt hold af advokater. Desuden kan man så som stor virksomhed bestikke politikerne gennem kampagnebidrag til at give diverse subsidier.

Men for den lille selvstændige uden advokater på lønningslisten, så er der meget få fordele.
En ret stor del af den politiske elite i Danmark foretrækker klart et par meget store virksomheder i Danmark, da man derved kan kontrollere dem og lave studehandler. En masse små firmaer er langt vanskeligere at beskatte og kan lede til ubehagelige afledte effekter, som stigende selvværd og selvtillid, samt lyst til at klare sig selv. Slet ikke godt, for dem der lever af at indkræve og omfordele skatter.
Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå der er nogen der tro fordi det er stor og gamle firmaer, at de syntes DA er det bedste i verden.

Prøv og fjern fradraget i virksomheder til DA, og se hvor mange der er medlem om et år 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:
Det har du helt ret i, nemlig at de store danske virksomheder generelt er glade for fagforeninger, bureaukrati og andre regler det offentlige opstiller. Mest af alt fordi det holder konkurrenter ude. Jo flere juridiske forhindringer der er for at drive virksomhed, desto større er stordriftsfordelen for en mastodont med et helt hold af advokater. Desuden kan man så som stor virksomhed bestikke politikerne gennem kampagnebidrag til at give diverse subsidier.

Jeg hører ikke til dem der egentlig tror at de store virksomheder bruger fagbevægelsen/Arbejdsgiverforeningerne til at holde komkurrenter ude. Forskellen er blot at store virksomheder får stordriftsfordele ved at forhandle et sted, og der er stor forskel på om man individuelt aftaler med 2 smede eller med 200.

Problemet er i langt større grad at man politisk og gennem den danske model har gjort det så dyrt at starte/drive en lille virksomhed uden stordriftsfordele at alt for mange aldrig kommer dertil. Det er skræmmende hvor stor en del af virksomheder der bliver startet med en programmør der selv programmerer, en håndværker der selv laver noget praktisk, og hvor få virksomheder der skabes hvor kompetancerne til betydelig internationl vækst er tilstede. Omkostningsniveauerne i Danmark betyder at meget få unge virksomheder kn ansætte de rette kompetencer, hvorfor brødene ofte bliver bagt på alt for primitiv vis. 

Det er rigtig få personer der forlader en god funktionærstilling for at blive selvstændig, fordi det oftest ikke er en financielt god ide.

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Jeg har ikke engang fået overenskomsten tilsendt - så jeg ved ikke engang hvad der konkret står i den endnu.

Hvordan bærer man sig ad med at tilbyde bedre eller samme forhold end overenskomsten på området, når man ikke kender den?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46522
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:

Det har du helt ret i, nemlig at de store danske virksomheder generelt er glade for fagforeninger, bureaukrati og andre regler det offentlige opstiller. Mest af alt fordi det holder konkurrenter ude. Jo flere juridiske forhindringer der er for at drive virksomhed, desto større er stordriftsfordelen for en mastodont med et helt hold af advokater. Desuden kan man så som stor virksomhed bestikke politikerne gennem kampagnebidrag til at give diverse subsidier.
endnu godt bevis på at det er ren politisk og ikke meget andet her. Voldsomt liberale holdninger mod fagforeninger blandet med ren enhedsliste synespunkt på den slemme storkapital
Jeg ville nødigt vælge mellem støtte til små iværksættere often med ingen eller 3 ansatte og så støtte til de store virksomheder der er dem der holder danmark oven vande
vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
Problemet ligger i at det er en overenskomst for virksomhedstyper som vi IKKE er.
Vi er et trykkeri og derved hører under de overenskomster som bl.a. GA har.

Tråden er ved at være lidt uoverskuelig, men så vidt jeg kan se, er denne misforståelse endnu ikke rettet. Det er ligegyldigt hvilken virksomhed der er tale om. Medarbejdernes organisatoriske tilhørsforhold, og det er det der bestemmer hvilken overenskomst, der er tale om, afhænger af det arbejde de udfører. Virksomheder med flere forskellige funktioner er omfattet af flere overenskomster fx chauffører og kontor.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Niels P Sønderskov:

Jesper Norbøll:
Problemet ligger i at det er en overenskomst for virksomhedstyper som vi IKKE er.
Vi er et trykkeri og derved hører under de overenskomster som bl.a. GA har.

Tråden er ved at være lidt uoverskuelig, men så vidt jeg kan se, er denne misforståelse endnu ikke rettet. Det er ligegyldigt hvilken virksomhed der er tale om. Medarbejdernes organisatoriske tilhørsforhold, og det er det der bestemmer hvilken overenskomst, der er tale om, afhænger af det arbejde de udfører. Virksomheder med flere forskellige funktioner er omfattet af flere overenskomster fx chauffører og kontor

Nej, misforståelsen er, at et konkret individ, Jesper, har skabt en arbejdsplads og et forsørgelsesgrundlag for 7 individer, der så er ansatte.

Du fokuserer så på hvilke kollektive rettigheder disse ansatte har til Jespers private ejendom - ikke i følge loven (der har de ingen) men i følge en aftalemodel du kræver der anvendes og som andre har aftalt.

Jesper er kommet i problemer, fordi han ville uddanne et ungt menneske. Efter HK's kampagner om manglende praktikpladser, f.eks. 'drop din uddannelse' og en nøgen socialdemokrat, så skulle man tro det var muligt at samles om et godt formål. I stedet har man nu en tråd, der på glimrerende vis illustrerer hvor galt og dyrt det kan gå, hvis man skulle forsøge at oprette en praktikplads.

Jespers 'forbrydelse' er, at han ikke betaler til både en arbejdsgiverorganisation og for at vedligeholde en overenskomst med dertilhørende faglige og politiske tilskud. Jesper har ikke udtalt sig om lønninger (det var Vejlegården) og det er totalt irrelevant. Det vedkommer slet ingen andre.

Misforståelsen er derfor grundlæggende, hvis man tror man har nogen ret til at bestemme over forholdene i virksomheden.

Selv folk, der har sympati for fagbevægelsen, bør indse at det er en rigtig dårlig sag for Den Danske Model at konflikte på, hvilket nogle også har gjort.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Jesper:
Selv folk, der har sympati for fagbevægelsen, bør indse at det er en rigtig dårlig sag for Den Danske Model at konflikte på, hvilket nogle også har gjort.

Så vidt jeg forstår, er der ingen konflikt. Jesper I siger han overholder en eller anden overenskomst. En fagforening kræver dette formaliseret. Ingen grund til ballade, bortset fra hvis man får en smart lille idé om at opnå samme tvivlsomme berømmelse som forpagteren fra Vejle. Det tyder emnet på.

Det er tydeligt at mange små iværksættere sætter sig selv meget højt, men enhver virksomhed ud over enkeltmandsvirksomheden gør klogt i at se lidt mere demokratisk på det i stedet for at opfatte sig som små enevældige. Virksomheden var ikke noget uden dygtige medarbejdere og hvis man opererer indenfor et traditionelt felt som skiltemaling og grafik, bør man indrette sig efter det. Som jeg også startede med at sige, handler det om simpel respekt.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Niels P Sønderskov:

Så vidt jeg forstår, er der ingen konflikt. Jesper I siger han overholder en eller anden overenskomst. En fagforening kræver dette formaliseret. Ingen grund til ballade, bortset fra hvis man får en smart lille idé om at opnå samme tvivlsomme berømmelse som forpagteren fra Vejle. Det tyder emnet på.

Det er tydeligt at mange små iværksættere sætter sig selv meget højt, men enhver virksomhed ud over enkeltmandsvirksomheden gør klogt i at se lidt mere demokratisk på det i stedet for at opfatte sig som små enevældige. Virksomheden var ikke noget uden dygtige medarbejdere og hvis man opererer indenfor et traditionelt felt som skiltemaling og grafik, bør man indrette sig efter det. Som jeg også startede med at sige, handler det om simpel respekt.

Nej, hvis Jesper havde indgået en overenskomst måtte der ikke sendes konfliktvarsel. Han har ingen overenskomst og det står ham fuldstændig frit for. Det er en uvedkommende 3. part, der har sendt et konfliktvarsel. Det er ikke noget der sker på foranledning af de ansatte.

Men hele din opfattelse er fundamentalt forkert og korrupt. Du bruger et ord som 'respekt' ligesom mafia og rockere gør. Man skal 'respektere' dine illegitime krav, ellers får man sin forretning ødelagt - forskellen er, at det er lovligt, når det er en faglig konflikt. Du har dit moralske alibi på plads, for 'små iværksættere sætter sig selv meget højt'.

Jesper kommer i problemer for at oprette en praktikplads til et ungt menneske - IKKE fordi han driver en døgnbemandet sweat-shop med mindreårige østeuropæere.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 25 ud af 28 (272 indlæg)