Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

The Pirate Bay

Side 9 ud af 12 (113 indlæg)
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har selvfølgelig ret i at det vil blive svært for forskellige bands at skille sig ud i et "nyt" marked. Men i sammenligning med i dag er der altså ikke den store forskel nu hænger det bare sådan sammen at der er én ud af 1000 bands som får hjælp, de resterende 999 bands får det ikke sværer end før (de får det måske enddog lettere). Håbet er vel at vi kan slippe lidt for den nuværende ekstremt ensformige top 10 kultur på et tidspunkt

Det er vel i grunden korrekt at der er en række personer i industrien som udelukkende er i det for interessens skyld. Men lidt koldt sagt, så må de vel bare tilpasse sig. Og så længe der ikke er tale om at de skal malke en distributionskæde for millioner eller milliarder er jeg ganske sikker på at der sagtens kan blive plads til dem. De som virkelig har noget i klemmer er vel de store mediehuse og som derfor også er dem som stritter i mod med alt hvad det juridiske system kan tilbyde og hvad der kan lovgives omkring.

Mvh Peder

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Demib,

Det er en rigtig god film, som netop sætter hovedet på sømmet. I fremtiden vil vi helt sikkert få svært ved at kræve copyright på vores produkter, så snart vi lægger dem på internettet. Vi må vænne os til kopiering, og at folk giver input og ændrer på vores produkt. Filmen får virkelig en til at tænke over mange gode pointer.

Vores udfordring er at finde en måde at udnytte dette ny scenarie i stedet for at prøve at indhegne vores "ejendom" og dermed udelukke vores publikum for at deltage og give det input de sidder med.

Ved at bruge internettet er vi alle pirater!!! Big Smile

Fed film... Tak for det input!

Fra København
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes ikke det umidbart kan være så svært at forstå, pirat kopiering gavner ikke nødvendigvis men det skader heller ikke. Der findes op til flere undersøgelser på dette.

Jeg har personligt kendskab til folk fra pladeselskaberne selv der direkte har sagt til mig når jeg har fortalt dem at jeg ikke mener piratkopiering har ændret noget. At deres tal viser netop det samme som jeg antog.

Her er en undersøgelse fra Norge:
http://www.bi.no/Content/Article____74799.aspx

Desuden så er online salgstallene steget siden 2006 og vil våge at påstå at udbredelsen af brugere på itunes og diverse it platformer er blevet støre end i 2006 (disse tal er dog ikke fra alle pladeselskaber men en stor del danske og mener man kan konkludere sig frem til en tendens ved at se linket): http://digidiamba.net.dynamicweb.dk/DiGiDI-163.aspx

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille opdatering:

Det viser sig, at dommeren der har dømt de 4 mænd til fængselsdomme, Tomas Norström, ligeom anklagerne i sagen er medlem af flere organisationer, der går ind for beskyttelse af copyright. 

"One of the groups of which Norström is a signed up member is Svenska föreningen för upphovsrätt ('the Swedish Copyright Association'), where he is joined by Henrik Pontén, Peter Danowsky and Monique Wadsted, all of whom represented the entertainment industry in the case against file sharing site The Pirate Bay.
The judge also sits on the board of Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (Swedish Association for the Protection of Industrial Property), a group actively advocating for more stringent copyright laws"

Der kan læses mere hér: 
http://www.thelocal.se/19028/20090423/ 


Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

En lille opdatering:

Det viser sig, at dommeren der har dømt de 4 mænd til fængselsdomme, Tomas Norström, ligeom anklagerne i sagen er medlem af flere organisationer, der går ind for beskyttelse af copyright. 

"One of the groups of which Norström is a signed up member is Svenska föreningen för upphovsrätt ('the Swedish Copyright Association'), where he is joined by Henrik Pontén, Peter Danowsky and Monique Wadsted, all of whom represented the entertainment industry in the case against file sharing site The Pirate Bay.
The judge also sits on the board of Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (Swedish Association for the Protection of Industrial Property), a group actively advocating for more stringent copyright laws"

Der kan læses mere hér: 
http://www.thelocal.se/19028/20090423/ 


Fy for satan - jeg troede ikke Sverige var plaget af korruption på samme måde som Danmark :(

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ser squ godt nok ikke pænt ud!! Ydermere så vurdere dommeren selv at han ikke er inhabil... Det er squ da morsomt!

Og så ellers lige et andet lille indspark til debatten:

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/article695826.ece

Det ser ud til at kopisterne også er de person som har det suverænt største volumen på køb af lovlig musik på nettet.

På et eller andet tidspunkt bliver de forskellige medieselskaber nok nød til at indse hvordan verden i dag ser ud og så forholde sig konstruktivt til det, i stedet for at blive ved og ved og ved med at kæmpe imod enhver udvikling som de ikke selv har den fulde kontrol over!

Mvh Peder

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Peder TakeTwo.dk:

Det ser ud til at kopisterne også er de person som har det suverænt største volumen på køb af lovlig musik på nettet.

På et eller andet tidspunkt bliver de forskellige medieselskaber nok nød til at indse hvordan verden i dag ser ud og så forholde sig konstruktivt til det, i stedet for at blive ved og ved og ved med at kæmpe imod enhver udvikling som de ikke selv har den fulde kontrol over!

Det overrasker mig indenlunde. Hvad branchen jo heller ikke fortæller, når de klynker, er at deres udbud lider under deres egne lorteregler. Når man søger på iTunes efter plader, er det så irriterende, at de ikke tilbyder de samme plader i Danmark, som de gør i USA. Så skal vi nok skaffe dem på en anden måde. 
Eksempelvis komikeren Mitch Hedberg, der har udgivet mindst 3 albums - iTunes Danmark har kun det ene til salg. Før i tiden kunne man også kun købe et af David Cross' albums, til trods for at hans albums stammer fra samme pladeselskab. Nu kan man dog købe dem begge. Det samme gælder Todd Barry og Patton Oswalt. 

Hvis I tilbyder os de plader vi vil have, så skal vi nok købe dem. Indtil da: "Shut up, you fucking baby" som David Cross ville have sagt. 
 

 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har det vist sig at den ene dommer i sagen har fødderne inden for i de forskellige organisationer som gør ham inhabil. Hvis foresvaret åbner op for det, så kan det betyde at sagen skal gå om.

Fra Kgs Lyngby
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 2798
Fra  Infospray Media Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu må jeg lige støtte Morten lidt i dette hylekor af folk som mener at en flok drengerøve fra Sverige, der tjente kassen på at linke til copyright materiale, bør udråbes som nogle stakler.

Mikkel deMib Svendsen:
Jeg har både drevet pladeselskab, musikforlag og arbejdet på andre selskaber - herunder Virgin/EMI. Og du har ikke ret. Det ER lige præcis der alle pengene ligger, de faste lønninger - og iøvrigt provisioner (oveni) der er højere end kunsternes. Da jeg producerede for Virgin fik jeg højere procentdele end de fleste band + min faste løn. Det samme galdt mange andre af de ansatte.

Ja det var engang en rigtig god forretning at lege pladeselskab i Danmark... Det er det ikke mere.

Jeg har selv både guld og platinplader på væggen i mit studie, så jeg mener nu nok også at jeg kender et eller andet til branchen.

Jeg henviser altid til følgende link når folk begynder at retfærdiggøre pirateri med de sædvanlige argumenter som "for dyrt", "vi tager fra de rige", "man er da dum hvis man ikke gør det" osv.

http://dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm

Det er godt nok en gammel artikel, men viser meget godt hvor rig den enkelte kunstner bliver af dagens marked. Vil I gerne lytte til musik, se film eller lege med programmer på pc'en, så køb det.

Jeg har forlængst fundet ud af at jeg ikke kan tjene nok på musikken (det kan også bare være at jeg ikke var god nok Wink), så nu er jeg i it branchen.

 

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Lindgren:

Ja det var engang en rigtig god forretning at lege pladeselskab i Danmark... Det er det ikke mere.

Kunne det måske hænge sammen med, at pladeselskaberne har et krampagtigt tag i fortiden?

Var det måske lidt lettere for pladebranchen at tjene penge, før Internettet blev udbredt og folk lærte om musik via andre medier end de TV-reklamer pladeselskaberne valgte at udsætte os for? Dengang de sad som overherrer og håndplukkede folk, som de derefter lærte at danse synkront i stramtsiddende tøj og væltede penge og reklametid efter dem?  Var det måske lidt lettere at tjene penge, da de brækkede den ene "Absolute Music" op, efter den anden, bakkede dem op med massive tv-kampagner og skovlede pengene ind?

Pladebranchens nedtur handler ikke blot om pirateri på Nettet - men selvom den gjorde, hvordan har du det så, som musiker med at dit pladeselskab og din brancheorganisation har rodet rundt i skridtet på sig selv i 10 år, før de tilbød et produkt, der var lige så godt som dét de onde pirater hentede gratis?

 Min anke, har aldrig været prisen, men tilgængeligheden. 

 

Med til historien om Danser med Drenge og det dokument de dér har forfattet, hvorend sympatisk det måtte være, er jo at de blev grådige, startede deres eget pladeselskab.  De udtaler sig altså dér i lige så høj grad, som pladeselskab, som de gør som kunstnere. 

Den første plade, de selv udgav floppede i øvrigt, hvorefter de besluttede, udelukkende at leve af at være et liveband. Hvilket de så gjorde. Hvortil de fik så stor succes, at de udgav en plade mere og solgte den på ryggen af deres koncerter - og har så i øvrigt udgivet en hel håndfuld siden da, fortsat på deres eget pladeselskab. 

Helt døende er branchen åbenbart kun, når man laver en eksperimenterende plade, som helt nyopstartet pladeselskab og ender i gæld. 
Men det har ikke fået dem til at ændre, deres regnestykke.

Fra deres site: 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

En ny CD koster 150 kroner i butikken - 

Heraf tager staten 30 kroner i moms - tilbage: 120 kr.
Butikken tager 35 kroner - tilbage: 85 kr.
Komponisterne & textforfatterne får 10 kroner - tilbage: 75 kr. 
Kunstnerne får ialt 20 kroner - tilbage: 55 kr.
Presningen af CD & cover koster 8 kroner - tilbage: 47 kr.
Distributør / lager får 5% af 85 kr = 4 kr - tilbage: 43 kr.

Tilbage til pladeselskabet er altså 43 kroner pr. CD - og det lyder jo af meget. Men pladeselskaberne skal imidlertid ud af de 43 kroner pr. styk betale følgende udgifter:

Studie mm.: ca. 200.000 kroner - (OBS: Inkl. gratis brug af musikernes hjemmestudier) 

Cover: ca. 40.000 kroner 

Mastering: ca. 20.000 kroner 

Fortæring, transport mv. og evt. exstra musikerhyrer: ca. 35.000 kroner 

Evt. remix / singler: ca. 25.000 kroner 

Markedsføring/reklame: Mindst 100.000 kroner - (OBS: Uden TV-reklame & musikvideo)

Hertil kommer pladeselskabets udgifter til promotion-personale, telefon, sekretærer, kuverter, frimærker, mv. - som imidlertid er svære at gøre op. 

Pladeselskabet lægger herefter alle udgifterne sammen - i alt: 420.000 kroner. Pladeselskabet skal altså sælge (420.000 : 43) = 9.767 eksemplarer af CD'en, før de tjener deres første krone (modsat kunsterne, der får deres betaling fra først solgte eksemplar). De 9.767 solgte eksemplarer sørger kun for, at pladeselskabets udgifter er dækket ind. Ved dyrere albums (med TV-reklamer) skal der oftest sælges over 25.000 eksemplarer, før pladeselskabets udgifter er dækket ind.

Man kan med andre ord konkludere, at selv med en indtjening på 43 kroner pr. styk, kan det dårligt betale sig for et pladeselskab at udsende danske CD'er - for det er kun et fåtal danske albums, der sælger så meget som 9.767 eksemplarer. Der er ikke noget at sige til, at pladeselskaberne nu udsender langt færre nye danske albums end tidligere ... og at mange at udgivelserne er opsamlings-albums med de sikre navne.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fair nok. That's heartbreaking shit. 
Men hvorfor bruger de ikke en af deres egne plader, som eksempel? Lad os tage... ironisk nok, nu hvor de brokker sig over opsamlings-albums: (nu hvor de selv leger pladeselskab, er der åbenbart ikke noget galt med den slags)  Deres opsamlingsplade fra 2006, der ifølge dem selv (i 2007) havde solgt 85.000 eksemplarer.  Eftersom den er udgivet på eget pladeselskab og de selv er komponister og tekstforfattere, så vidt jeg kan forstå, tjente de på den plade ca. 6.2 millioner kroner, til deling mellem bandmedlemmerne. I 2007.  (Dertil kommer, hvad de har tjent i royalties når numrene er spillet i radioen og indtægterne fra deres koncerter). 
Ifølge deres eget regnestykke, er pengene fordelt således: 
850.000 kr. som komponister og tekstforfattere. 
1.700.000 som musikere. 
3.655.000 kr. som pladeselskab.
Forstå mig ret. De har fuldt ud fortjent de penge... men jeg har lidt svært ved at tage det dokument, hvor de forsvarer pladeselskabernes eksistensgrundlag alvorligt, når de dernæst ender samarbejdet med den etablede pladebranche, for selv at udføre arbejdet - og få pengene. Mange flere penge, end de ville få som musikere. 
Så er pladeselskabet måske ikke de 43 kr. værd alligevel, hvis de så let kan skiftes ud?
Det er nærmest grinagtigt. 

 

Bevis I øvrigt lige, din ellers tomme påstand om at PirateBay har "tjent kassen" (anklagerne kunne ikke) og så er det altså ikke sandt, når du siger at de linkede til copyrightet materiale. Hele påstyret omkring retsagen er jo netop, at de IKKE linkede til materiale der beskyttet af ophavsret. Kun til torrents - og de er ikke. 

 

 

Side 9 ud af 12 (113 indlæg)