Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

The Pirate Bay

Side 5 ud af 12 (113 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Siger navnet ikke sig selv? Lægger det ikke op til ulovligheder?

Jeg synes det er for latterligt at foreslå at TPB er lavet "i god tro" - du tror forhåbentlig ikke selv på det?

Jeg har aldrig sagt at TPB er lavet i god tro. Men har du læst dommen? Er de blevet dømt på navnet eller på at de har lavet en side hvor man kan sprede pirat-ting? For hvis de er dømt pga. de har lavet en ting der kan bruges ulovligt så kig på bilfabrikkerne, våbenfabrikkerne osv...

 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Martin T:
Ser du nogle i denne sag som faktisk mener at pirat kopieringen som saadan burde vaere lovlig? Der er en del inklusiv mig der undre sig over hvad thepiratebay.org er blevet doemt for, naar de modsat foreksempel youtube.com ikke har nogle filer liggende paa deres server som de ikke har rettigheder til at distribuere.

 

Hey mester, vågn op! Youtube fjerner aktivt ophavsretsbeskyttet materiale på forespørgsel fra rettighedshavere og på eget initiativ for at holde Youtube rent!

Gjorde TPB det samme ville der vel ikke være nogen problemer.

Ja - Youtube gør. Materialet LIGGER på Youtube's servere, hvilket er noget helt andet på TPB da det ligger hos hundrede eller tusinde brugere. :)

 

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er fundamentalt forskel på ophavsret, tyveri og brud på patenter - nåde i praksis og juridisk. Jeg tror ikke meget på, at slå de tre ting sammen og lave en enkelt lov der dækker det hele - så med mindre man tror på den ide, så gavner det nok diskussionen mest, hvis man tager en ting ad gangen.

At stjæle er ikke det samme som at bryde ophavsretsloven og det er igen helt forskelligt fra at bryde et patent.

I forhold til ophavsret synes jeg, at der er stor forskel på brug, reklame-brug, kommerciel udnyttelse, ændringer i værket og videresalg. Problemet med eksisterende ophavsretslov er, at den er utrolig lidt fleksibel. Så de enkelte ophavsmænd kan ikke selv bestemme hvilken type dækning de ønsker og hvad de vil give brugerne af deres værker lov til. Dette kan lade sig gøre under Creative Commons - men det er bare ikke gældende lov nogen steder.

Pladeselskaberne er skam selv ude om, at folk ikke i så høj grad i dag vil købe deres produkter som tidligere - på samme måde som producenter af hestevogne fik det svært, da folk begyndte at køre bil. Hvis man nægter at udvikle og tilpasse sine produkter virkeligheden, så mister man kunderne. Og det er det der er sket de sidste 10 år i musikbranchen. Og det er ikke kun på den teknologiske front, at pladebranchen har mistet følingen med kunderne - det er i høj grad også i forhold til den kreative udvikling. Når man i stor stil droppe at skabe nye Beatles og Roling Stones og i stedet satser på  Absolute ... alt muligt, så udtører man sit marked.

Ophavsretten, i sin nuværende form, kan ikke overholdes sålænge vi har et Internet, som det vi kender i dag. Rent teknisk brydes den dagligt. Alle jer, der læser denne tråd tager teknisk set en ulovlig kopi an min tekst. Det gør jeres browser og muligvis en hådfuld proxy servere eller andet isenkræm på vejen. Der er ingen undtagelser for den slags i ophavsretsloven. Vi bryder den alle, hver eneste dag.

Google bryder også ophavsretsloven - i hvert fald den vi har i Danmark. I USA har de en lidt mere udvidet fortolkning af "fair use" og iøvrigt har de aldrig underskrevet de ophavsretstraktater, som de fleste andre lande har. Google stjæler mit indhold dagligt og udnytter det kommercielt. Men i modsætning til pladeselskaberne brokker jeg mig ikke over det, for jeg har lært at udnytte det til både min, brugernes og Googles glæde. Pladeslskaberne har intet gjort for at opnå det samme.

Fra København
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin T:
Ser du nogle i denne sag som faktisk mener at pirat kopieringen som saadan burde vaere lovlig? Der er en del inklusiv mig der undre sig over hvad thepiratebay.org er blevet doemt for, naar de modsat foreksempel youtube.com ikke har nogle filer liggende paa deres server som de ikke har rettigheder til at distribuere.

Ja, hvad jeg kan læse mig til, er det blevet nævnt at loven om ophavsrettigheder burde blive ændret.
Med hensyn til Youtube kan jeg se Jørgen har svaret på dette, så kan ikke sammenlignes!

Mvh Morten Hundahl @ We Make Noise

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Elias Sørensen:

Jørgen Olsen:

Martin T:
Ser du nogle i denne sag som faktisk mener at pirat kopieringen som saadan burde vaere lovlig? Der er en del inklusiv mig der undre sig over hvad thepiratebay.org er blevet doemt for, naar de modsat foreksempel youtube.com ikke har nogle filer liggende paa deres server som de ikke har rettigheder til at distribuere.

 

Hey mester, vågn op! Youtube fjerner aktivt ophavsretsbeskyttet materiale på forespørgsel fra rettighedshavere og på eget initiativ for at holde Youtube rent!

Gjorde TPB det samme ville der vel ikke være nogen problemer.

Ja - Youtube gør. Materialet LIGGER på Youtube's servere, hvilket er noget helt andet på TPB da det ligger hos hundrede eller tusinde brugere. :)

 

Hejsa.

Hvis vi skal gøre prostitution ulovligt i Danmark som det er gjort i en del andre lande på et eller andet tidspunkt - skal bordeller så være lovligt og så betaler du bare luderen direkte :)? Nej - hvis loven skal virke skal det også være ulovligt at FORMIDLE det ulovlige.

 

Det skal ligeledes være ulovligt at drive en side der primært formidler ulovligt materiale. Det er IKKE tilfældet med Youtube - det ulovlige materiale fylder simpelthen så lidt - og det er forholdsvis nemt at få bugt med hvis de respektive rettighedshavere selv deltager aktivt.

VH Jørgen Olsen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

> hvis loven skal virke skal det også være ulovligt at FORMIDLE det ulovlige.

Sådan er loven ikke i dag! Du må gerne lave en guide der fortæller, at du kan købe hash på Christiania, du må gerne udgive en bog der fortæller hvordan du laver et ulovligt anlæg til spritdestilation og jeg må gerne skrive en bog om hvordan man begår det perfekte mord eller bakrøveri.

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

> hvis loven skal virke skal det også være ulovligt at FORMIDLE det ulovlige.

Sådan er loven ikke i dag! Du må gerne lave en guide der fortæller, at du kan købe hash på Christiania, du må gerne udgive en bog der fortæller hvordan du laver et ulovligt anlæg til spritdestilation og jeg må gerne skrive en bog om hvordan man begår det perfekte mord eller bakrøveri.

 

Hejsa.

Må jeg så også lave et pusher-index der nøje beskriver hvor jeg kan finde hvem der forhandler hvad?

F.eks. hvilken adresse man skal gå til for at få fat i heroin og hvem jeg skal ringe til hvis jeg skal have en taxa til at bringe kokain ud til en fest?

Må jeg også formidle bestillinger til anonyme pushere? Så Verner kan lave en forespørgsel på vores side og dernæst blive kontaktet af en anonym pusher der kan give ham en pris og leveringstidspunkt/sted :)?

I så fald kunne det jo være en genial forretningside - for politiet må jo så vidt jeg ved ikke bruge agenter.

Hvor går grænsen mellem generel information og formidling?

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Quote:

[[Hey mester, vågn op! Youtube fjerner aktivt ophavsretsbeskyttet materiale på forespørgsel fra rettighedshavere og på eget initiativ for at holde Youtube rent!]]

Ikke helt rigtigt. Youtube fjerner kun materiale hvis de explicit bliver bedt om det af rettighedshaverne. De fjerner aldrig noget af eget initiativ pga copyright. Men egentlig er dette et underligt argument. Der er ca 20 sager hvor firmaer har bedt thepiratebay.org om at fjerne materiale. Hvis thepiratebay.org havde fjernet de 20 filer, ville de saa vaere lovlige. Egentlig tror jeg at youtube.org har mere musik online end hvad man kan hente fra thepiratebay.org via trackerer. mest fordi brugerne uploader musikken til youtube hurtigere end firmaerne kan naa at sende mails til youtube.

Quote:

[[Det hjælper ikke noget at prøve at narre folk eller narre jer selv. TPB og torrents er skabt for at formidle warez, film og musik så diskret som muligt, og så uforpligtende som muligt for sider som TPB.]]

Her vil jeg jo sige at youtube blev skabt for samme formaal som the piratebay.org, bortset fra at youtube ogsaa planlage at tjaene penge paa det. Og i de foerste mange aar var over halvdelen af alt hvad der blev set paa youtube, ting som youtube ikke havde rettigheder til at distribuere. (Ved ikke hvordan forholdet er idag).

 

 

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin T:

Ikke helt rigtigt. Youtube fjerner kun materiale hvis de explicit bliver bedt om det af rettighedshaverne. De fjerner aldrig noget af eget initiativ pga copyright. Men egentlig er dette et underligt argument. Der er ca 20 sager hvor firmaer har bedt thepiratebay.org om at fjerne materiale. Hvis thepiratebay.org havde fjernet de 20 filer, ville de saa vaere lovlige. Egentlig tror jeg at youtube.org har mere musik online end hvad man kan hente fra thepiratebay.org via trackerer. mest fordi brugerne uploader musikken til youtube hurtigere end firmaerne kan naa at sende mails til youtube.

Det er faktisk ikke helt korrekt :) Tror det er et år siden, at Youtube indførte scanning af lyden i videoer uploadet, hvorefter den blev looked up i Gracenote-databasen (blandt andet det der lægger grundlag for TrackID på Sony Ericsson og lignende services - altså en service der kan "genkende" sange ud fra lydstykker).

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Quote: [[Hey mester, vågn op! Youtube fjerner aktivt ophavsretsbeskyttet materiale på forespørgsel fra rettighedshavere og på eget initiativ for at holde Youtube rent! ]]

Hvordan I alverden skulle thepiratebay.org overhoved kunne fjerne ulovligt materiale, naar det ligger paa brugernes maskiner og ikke paa thepiratebay.org. Faktisk kan man sige at thepiratebay.org har fjernet alt materiale fra deres serverer som de overhoved er blevet bedt om at fjern. (Fordi ingen nogle sinde har bedt dem om at fjerne trackerer).

 

 

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Side 5 ud af 12 (113 indlæg)