Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor religion i 2009?

Side 2 ud af 9 (88 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Indledningsvis synes jeg at du skal poste det som en blog - men fred være med det. Emnet er interessant!.

Var selv på barrikaderne i min gymnasie tid vedr. dette.

Carsten nævner lidt om hvad pengene går til, hvilket jeg synes er essentielt. Har selv meldt mig ud af folkekirken, da jeg ikke benytter dem og ikke er tilhænger af at en religion skal sættes ind i forskellige rammer, vi så beslutter os for at kalde katolikker, protestanter, muslimer m.m.. Ligeledes indeholder biblen, koranen og hvad man nu ellers benævner de forskellige skrifter alle benævnelser som at du skal det og det eller vil der være den og den konsekvens, hvilket ikke falder ind i mit liberalistiske friheds billede af hvorledes verden burde være. I yderste konsekvens har dette jo diktatoriske undertoner, hvilket også ses praktiseres specielt i udviklingslande.

Mange har vældig meget glæde af religion og dem om det - det er jo vidunderligt, ligeledes er jeg hellere ikke modstander af de 10 bud, men behøver ikke en religion til at forklare mig det humane og fornuften i dette. Desværre vil jeg også være så provokerende at agitere for at religion specielt i fattige lande, mere fungerer som en metode til at holde befolkningen i skak, ligesom man har set det med forskellige politiske systemer eller ideologier, hvilket jeg ikke mener hører noget sted hjemme. Dog vinder det frem, da de demokratiske processer er svære at integrerer specielt i dissse lande, da demokrati i mange tilfælde danner en platform for korrupte politikker, og dermed danner en modpol til det politiske system - hvilken der så i sidste ende er mest korrupt kan diskuteres.

Hvorvidt det så er den omhandlende religion skyld - er en anden diskussion, men dette argumentere i min verden absolut ikke for at danne grundlag for en statsstøtte. Folkekirken er den mindst benyttet organisation vi har, men mærkelig nok også den mest støttede organisation rent statsligt. Tror der er mange sports-, fritidsklubber og aften det ene og det andet der ville have samme ordningen.

At betale til folkekirken i gennem sin almindelig skat udenom kirkeskatten, er i princippet i orden, hvis dette udelukkende går til at bevare vores kirker, da disse har en kulturel betydning ligesom vi har kongehuset. Dog mener jeg ikke den kan være rimeligt at en del af disse penge også skal gå til kristendommens virke (eksempelvis præstelønninger), dette burde komme direkte fra kirkeskatten.

Afslutningsvis kunne man jo relatere folkekirken til amino forummet, med forskellige tips til at udvikle deres forretning, som jo må siges at være gået i stå - herunder er fornyelse, det første begreb/faktor der kommer springer frem

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:32

Folkens folkens folkens. Jeg vil nu mene at det er jer som er uoplyste og blåøjede.
Det er NEMT at give religion skylden for en masse ondt. Men hvad er religion andet end godheden selv?
Det er mennesket som fejler, ikke religion.
Hvorfor vil i afskaffe religionen? Afskaf mennesket Wink 

Og det er ikke helt korrekt at religion er det som har dræbt flest mennesker i verden. Det her er en stor misforståelse blandet folket. 
POLITIK og POLITISKE IDEOLOGIER er det som har kostet flest ofre. Igen på baggrund af os mennesker.
Politiske ideologier og det at ville pådutte andre mennesker selv samme, har kostet langt flere mennesker livet end noget andet.

Sovjet og kommunismen.
Vesten og demokratiet.
De islamiske lande, og den gren af islam som er politisk.
Tyskland og nazimen. 

Religion er en smuk ting. Kristendom, Islam, osv. er smukke religioner hvor det handler om næstekærlighed, selvbeherskelse osv.
Det er enkelte mennesker som fejler og bruger disse ting for at gøre ondt.

Halvdelen af folkene her i tråden tror alligevel på tnig som "karma", "the secret" osv.

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Fra  House of Visions Skrevet kl. 11:49

Hej Greyzone

Hvis du afskaffe mennesket, ja så tror jeg også at religions dage er talte. Har aldrig set en gris praktisere kristendom, islam eller andet. 

Nu kan jeg ikke rigtig følge dig i at politik har dræbt flest mennesker, i rigtig mange stridigheder går disse jo hånd i hånd, nok mere undtagelsen hvis ikke.

Alt i alt kan man jo sætte mange lighedstegn mellem religion og politik, hvilket også er emnet her.

Det bedste eksempel får du når du rejser lidt rundt, der vil du ofte se at de største og mest prestigefulde bygninger er enten politiske eller religiøse. Desværre kan bruger de så hinanden til at opnå diverse ting de vil, hvilket i mine historie bøger sjældent har været smukt og et udtryk for næstekærlighed

Er ikke dedikeret fan af "The Secret" skrev lidt om det i min forrige blog

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:50

Greyzone:

Religion er en smuk ting. Kristendom, Islam, osv. er smukke religioner hvor det handler om næstekærlighed, selvbeherskelse osv.
Det er enkelte mennesker som fejler og bruger disse ting for at gøre ondt.

Langt hen af vejen vil jeg sige du har ret. Problemet er bare at de fleste religioner har en indbygget mekanisme som hedder "det vi tror på er det rigtige og det skal vi lære alle andre mennesker, med vold om nødvendigt".

Selv den elskelige Jesus siger "gør alle mennesker til mine". Den rare mand glemte desværre bare udtrykkeligt at sige at det skal ske med fredlige midler.
Alene på den konto kan vi kontere et fuldstændig urimelig stort antal grusomheder.

Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

(Jeg er en af de forbandede bedrevidende elitære smagsdommere, som har en videregående uddannelse indenfor filosofi og derfor mener at jeg har ret til at udtale mig med autoritet om de her ting (selvom vi alle sammen godt ved at man kun kan tale med autoritet om praktiske ting (ala VVS og lignende) og at alt humanistisk er relativt og kun handler om holdning , - ja, jeg er irriteret)).

Nedenstående er en formidling af humanistisk viden; der er sprunget en masse mellemregninger over. Hvis I føler jer oplyst, forundrede eller måske ligefrem skifter synspunkt efter indlægget, skal I ikke være nervøse, - I oplever blot nytteværdien af humanistisk forskning/uddannelse i et (i teorien) oplyst, sekulariseret, vestligt samfund.

Om religion: Jeg mener ikke at man skal forbyde religion. Religion er et virkeligt psykologisk fænomen på lige fod med kærlighed og socialt fænomen på lige fod sportsforeninger og bør studeres som et naturligt fænomen; det gør folk på religionsvidenskab. Det betyder ikke at jeg ikke mener at religion bør bekæmpes, - forbud er bare ikke den rette måde at  gøre det på.

Den klassiske definition på sandhed er at der er en overenstemmelse (= korrespondens) mellem hvad man siger og hvordan verden er. MAO udsagnet "Jeg sidder og skriver på Amino" er sandt, hvis (og kun hvis) jeg sidder og skriver på amino. Dette kaldes korrespondenskriteriet for sandhed. Der er tre muligheder for sandhedsværdien af et udsagn:  sandt (= korrespondens), falsk (= manglende korrespondens) eller ubestemt (= manglende beviser for eventuel korrespondens).

Hvis en religiøs person siger "jeg tror på Gud", lyver han ikke. Hvis han siger "Jeg tror på at Gud eksisterer", lyver han heller ikke. Begge udsagn er udsagn om personlige sindstilstande.Hvis han påstod at "Gud eksisterer" er et sandt udsagn, vil han muligvis lyve (løgn kræver at man bevidst påstår et udsagn har en anden sandhedsværdi end det har).

Når folk påstår at religiøse udsagn er sande (ala "Gud er kærlighed", "Der er et liv efter døden", "Allah er stor", "Jesus lever"), siger de noget som ikke er sandt; - der er ingen overenstemmelse mellem meningsindholdet af deres udsagn og hvordan verden er.

Derfor mener jeg at ethvert oplyst menneske tage til genmæle og bede de religiøse mennesker om at lade være med at lyve for dem. Det gælder også til danske folkekirkepræster osv.

Religionens største fjende er oplysning om tingenes sande tilstand. Religionen begyndte først at blive truet i Oplysningstiden og jeg mener at vi skal fortsætte med at forholde os til religion som man gjorde dengang: kritisk, rationelt undersøgende. Derudover mener jeg at man skal oplyse folk om religion; - ikke gennem forkyndelse (det ville være løgn), men for at folk kan forstå hvordan religion fungere. Religionsundervisningen i Folkeskolen bør være fokuseret på at forklare hvad det er for nogle opfattelse religiøse mennesker har af verden og hvorfor mennesker har en tendens til at lave religioner. Oplysning, - viden til folket

(Ideen med mere religionsundervisning er tyvstjålet fra filosoffen Daniel Dennett, som har skrevet bogen "Breaking the spell" om religion som et naturligt fænomen) . 

Lær muslimerne at Allah ikke findes, de kristne ditto om Gud og  at Jesus ikke var Guds søn (og ER død), buddhisterne at karma ikke virker og dem alle at vi kun har ét liv, - lad os få det bedste ud af det.

A.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:38

Anders Højsted:
Lær muslimerne at Allah ikke findes, de kristne ditto om Gud og  at Jesus ikke var Guds søn (og ER død), buddhisterne at karma ikke virker og dem alle at vi kun har ét liv, - lad os få det bedste ud af det.

Det sjove ved det her er at vi ikke kan lære nogle personer det rigtige når vi ikke har beviser for det.
Nu siger jeg ikke at der er en Gud til stede, men at sige at han ikke findes fordi du ikke ser det, er jo fuldstændigt forkert.
Det samme med liv efter døden. Vi ved intet om det så hvordan kan vi påstå at det ikke findes.

I henhold til det vi ved, kan vi sige, i form af hvad vi ved findes der ikke liv efter døden. Men i og med at ingen kan rapportere tilbage, fra døden, kan vi ikke vide om der er et liv.

Ikke troende har lige så store problemer med at bevise som troende.
Det er kun få år siden at vi troede jorden er flad. I dag tror vi at perpetual motion er umuligt da det bryder mange af fysikkens love. Dette vil vi tro på indtil det en dag bliver bevist.
Osv. 

Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:46

Mener du at vi skal antage alt hvad vi ikke kan se?

A.

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Fra  House of Visions Skrevet kl. 12:54

Hej Anette

I bund og grund kan jeg give ret i din filosofiske betragtninger, hvis dette altså er i overensstemmelse med en korrespondens, hvilket mange nok ville agitere i mod, såsom, at karma er beviseligt og at Jesus, Allah o.s.v fandtes. Dog vil jeg ikke gøre mig klog på det.

Derimod vil jeg dog understrege at meget af problematikken i mit verdensbillede udspringer af, at man sætter en ramme udenom folks tro, kærlighed eller andre sociale /psykologiske tilhørsformer samt benævner den forskellige navne afhængig af trosretning. Hvorunder problemstillingen kommer til udtryk ved forskellige skæbnebaseret konsekvenser for den enkelte, hvis de ikke lader sig overbevise. Dette i en sådan grad, at dette kommer til udtryk i et foranstaltet helvede og paradis m.m. der gør folk til diktatoriske dommere på, hvad der er det endegyldige værdigrundlag for mennesket. Respekten for andres holdninger og værdier tilsidesættes med en trussel om paradis eller helevede.

Mere jordnært er det jo besnærende, at man ikke kan blive gift i kirken, hvis man ikke er medlem af folkekirken, selvom man betaler til denne gennem sin normale skat. Det er da en håndgribelig og beviselig konsekvens.

Med henblik på uddannelse, giver jeg dig ret i at religionsundervisning og mere af dette er aktuelt og nødvendigt, men i samme form som du beskriver i dit indlæg, dette burde behandles som undervisning i samfundsfag og politiske grupperinger.

Ovenstående udvikler dog kun efter min overbevisning en stærkere argumentation for at kirke og stat helt skal afskilles.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:58

Anders Højsted:

Mener du at vi skal antage alt hvad vi ikke kan se?

A.

Vi skal antage alt det som vi tror er sandt, men som vi ikke har beviser for.

Vi kan antage at der ikke er liv efter døden fordi vi tror at det er sandt, men vi kan ikke bevise det.
Vi kan antage at evighedsmaskinen ikke kan fungerer fordi at ingen har skabt en endnu, men vi kan ikke 100% sige at det vil aldrig kunne lade sig gøre.
Vi kan antage at Gud ikke findes, fordi det er det som vi mener er sandt. Men at sige at han 100% ikke eksistere er en umulighed, da vi ikke kan vide det.

Vi kan blive enige om at farven grøn er grøn, og at når det regner bliver man som regel våd.
Men at påstå at noget ikke findes, bare fordi vi ikke kender til det, vil være en antagelse og ikke en sandhed. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:12

Lone S. Hansen:

Vi har ikke fuldstændig adskillelse af kirke og stat i Danmark, men at sige, at "regeringen støtter præstens fortællinger hver søndag", er jo decideret usandt og lugter altså en smule af propaganda, med mindre du blot er uinformeret.

Han er ikke uinformeret.

Selv, hvis man ikke er medlem af Folkekirken, betaler man alligevel indirekte til den.

Det kan man læse mere om hos Ateistisk Selskab.

Side 2 ud af 9 (88 indlæg)