Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor religion i 2009?

Side 4 ud af 9 (88 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har aldrig været medlem af folkekirken, da mine forældre valgte, at jeg ikke skulle døbes.

Da de andre i min klasse skulle konfirmeres, var jeg rigtig ærgelig og følte mig udenfor..Der var kun 1 anden pige i klassen, som heller ikke skulle konfirmeres og det var da surt at sidde tilbage på skolen, når alle de andre havde noget sammen, snakkede om andendag og hvilken kjole de skulle have på osv. Min mor sagde til mig, at jeg kunne da bare blive døbt - men det ville altså have været for vildt pinligt at stå der i kirken og blive døbt og måske også lidt flovt, at lade som om, jeg troede på gud, for det gjorde jeg egentlig ikke..

Nu har jeg selv en datter og jeg synes ikke, hun skulle gå det samme igennem, og i hendes fars familie er der tradition for, at alle bliver døbt i samme kirke - og synes det var synd, at bryde den tradition. Så hun er blevet døbt! I dag er hun 12 år og om et par år er det hendes tur til at blive konfirmeret - men det vil hun ikke, for hun synes det er noget pjat at gå i kirken og sige man tror på gud, når hun heller ikke gør det. Det er hendes eget valg og jeg har aldrig prøvet at pådutte hende noget. Min pointe er, at jeg synes, at i nogen situationer er det nemmere at vælge fra end at vælge til.

Selv om jeg ikke tror på gud, kan jeg godt lide traditionerne og de værdier, som religionen står for.. Du skal elske din næste, du må ikke være utro, du må ikke slå ihjel..osv. For mig er det en del af det at være dansk, på linie med kongehuset, dannebrog og den lille havfrue. Selv op jeg ikke tror på det, så skal det bare være der.
Så jeg har ikke noget problem med, hvis nogen af skattepengene går til kirkerne - der er jo nogen mennesker som har brug for at komme der.
Lige som jeg heller ikke har noget problem med, at nogen skattepenge går til kvindehjem, støtte til kunstnere/musikere, renovation af offentlig bygninger osv., selv om det ikke nødvendigvis er ting jeg har/får brug for at benytte mig af.

Det eneste jeg har et problem med er, at det er obligatorisk i folkeskolen at have kristendoms-undervisning, uden at høre ret meget om andre religioner, fx muslimer, hinduer, eller ateisme for den sags skyld. Det burde hedde religionsundervisning og omhandle det hele. I min datters klasse er der mange forskellige religioner og når hun bliver voksen, vil hun også møde andre religioner i hendes hverdag.. så det er da nu, vi skal forsøge at lære dem, at forstå de andre og at det er ok at ikke alle har samme holdninger/værdier.

Fx. er der tvungen kirkegang i den nærmeste kirke hver jul i min datters skole - muslimerne i klassen må blive på skolen imens og lave andre aktiviteter, for deres forældre vil ikke have at de deltager i den slags (de er også fritaget for kristendoms undervisning). Min datter protesterede overfor læreren og sagde, at hun kunne ikke se, hvorfor hun skulle deltage, når hun heller ikke tror på gud- men det var der ikke noget der hed. Hvis man har en anden religion er det ok ikke at være med, men hvis man ikke har nogen religion, skal man deltage.

Så det er et spørgsmål om, at begge sider, kristne, andre religiøse, ateister alle accepterer, at det er ok at tro på forskellige ting og at man ikke behøver være enige altid - og prøver at lære af hinanden.

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror lige jeg venter med min holdning indtil jeg er blevet konfirmeret, her på torsdag skal jeg nemlig Smile

 

 

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blev konfirmeret i 1982. Egentlig havde jeg sagt at jeg ikke ville konfirmeres da jeg ikke følte at jeg troede på gud (selvom ham jesus jo egentlig var ret cool), men dengang var der ikke noget med at man så i stedet kunne blive nonfirmeres. Så jeg valgte at blive konfirmeret alligevel. Så fik jeg jo festen og anden-dagen sammen med vennerne. Senere da jeg blev 18 meldte jeg mig ud af folkekirken. Og selvom min første kone insisterede på at vi skulle giftes i kirken og vores børn døbes, så har jeg aldrig set mig tilbage. At tro på at alt det er var skabt af en gud, der ovenikøbet bestemte over dig og dit liv, ja det var bare for meget.

Da jeg nu for 4 år siden blev skilt, fik mavesår og i det hele taget havde en periode med en masse op og nedture, da besøgte jeg sammen med en veninde Buddhistisk Center København. Det var helt klart en vild stor oplevelse. Jeg havde aldrig rigtig hørt noget om buddhismen (for det lærer man jo ikke noget om i folkeskolen - den er forbeholdt kristendomslæren), så jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet. Jo måske noget mystisk, munke i orange dragter osv. Men dette var helt anderledes. Bortset fra et par Om Ah Hungs, så var der intet mystisk. Alt var dansk og helt nede på jorden. Ingen munke eller lignende. Men det var alligevel et vendepunkt. Jeg vidste straks at dette var det rigtige for mig, at dette var noget jeg havde gjort før (det er jo ikke første gang man lever). Dette er sandheden (for mig). Og hvad andre så tænker må de selvom. I modsætning til andre religioner så missionere buddhister aldrig. Men er der nogen der spørger kan vi selvfølgelig godt fortælle hvad det er og går ud på.

Så jeg føler at jeg idag kan se "det hele" lidt fra siden. Jeg må starte med at sige at jeg har stor respekt for folkekirken, eller skulle vi sige for kristendommen og det den forsøger at gøre for folk i hele verden. Den giver nogle der har behov for det, et håb og hjælper hvor de kan.

Men folkekirken har også medvirket til at borgerne her i Danmark stort set har mistet deres tro. Der er selvfølgelig stadigvæk mange der føler at de er kristne. Nogle er det virkelig, men langt de fleste er blot "kultur-kristne". Dvs. det egentlige budskab og biblen betyder nærved ingenting.

Jakodan:
Fx. er der tvungen kirkegang i den nærmeste kirke hver jul i min datters skole - muslimerne i klassen må blive på skolen imens og lave andre aktiviteter, for deres forældre vil ikke have at de deltager i den slags (de er også fritaget for kristendoms undervisning). Min datter protesterede overfor læreren og sagde, at hun kunne ikke se, hvorfor hun skulle deltage, når hun heller ikke tror på gud- men det var der ikke noget der hed. Hvis man har en anden religion er det ok ikke at være med, men hvis man ikke har nogen religion, skal man deltage.

Men jeg mener at viden om kristendom er en vigtig del af det at være dansk. Det er hvad vi er idag. Det er vores fælles kultur. Derfor synes jeg at det kun er helt naturligt at der i folkeskolen undervises i kristendomskundskab og at de der ikke har en modstridende religion også deltager i fælleskirkegang. Men hvis det kommer dertil, som det foregår på nogle jyske skoler, at der skal bedes faddervor og synges samler i skolerne, ja så står jeg fuldstændig af. Ligeledes bør ingen heller ikke kunne fritages fra kristendomsundervisningen i folkeskolerne, slet ikke muslimerne, der nok i allerhøjste grad kan have brug for at lære om dansk kultur. Men man burde nok, i det mindste i de ældste klasser, undervise om andre religioner også.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Ernst:

Men jeg mener at viden om kristendom er en vigtig del af det at være dansk. Det er hvad vi er idag. Det er vores fælles kultur. Derfor synes jeg at det kun er helt naturligt at der i folkeskolen undervises i kristendomskundskab og at de der ikke har en modstridende religion også deltager i fælleskirkegang. Men hvis det kommer dertil, som det foregår på nogle jyske skoler, at der skal bedes faddervor og synges samler i skolerne, ja så står jeg fuldstændig af. Ligeledes bør ingen heller ikke kunne fritages fra kristendomsundervisningen i folkeskolerne, slet ikke muslimerne, der nok i allerhøjste grad kan have brug for at lære om dansk kultur. Men man burde nok, i det mindste i de ældste klasser, undervise om andre religioner også.

Jeg synes også, at det er mærkeligt at muslimerne bliver fritaget for kristendomsundervisning (Der vist i dag hedder "religion"). Det er jo netop blot undervisning og information om en trosretning, ikke dyrkelse af den. Da jeg gik i folkeskole var muslimerne ikke fritaget for den undervisning. Til gengæld deltog de ikke i sexualundervisning og de badede alene, efter gymnastik (sidstnævnte var vi alle dybt jaloux over). :-)

At ateistiske børn ikke kan blive fritaget for at komme med i Kirke - der er dyrkelse af en religion - forekommer mig dog besynderligt og mærkeligt krænkende. Du mener, at børn der "ikke har en modstridende religion", skal deltage. Hvorfor er religion det eneste der trumfer religion? Hvorfor er det ikke nok at sige, at man ikke er religiøs?  
Når et barn kommer med i Kirke med skolen,  ophører undervisningen jo og bliver erstattet af dyrkelse. Der bliver jo netop sagt Fader vor og "lad os alle bede" og man skal sige Amen og Fanden og hans pumpestok.  Mit barn skulle ikke tvinges med, af en eller anden emsig lærer, der også holder øje med, om man bevæger læberne, når men overdrager al magt og ære i evighed til en gammel skægget mand, på en sky. No way.

 

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig med Cpufan vi betaler i forvejen nok i skat, så derfor er kirkeskatten bare noget som man ikke gider, specielt ikke hvis man er ateist som mig, og åbenbart også mange andre herinde...

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 07:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Jeg synes også, at det er mærkeligt at muslimerne bliver fritaget for kristendomsundervisning (Der vist i dag hedder "religion"). Det er jo netop blot undervisning og information om en trosretning, ikke dyrkelse af den. Da jeg gik i folkeskole var muslimerne ikke fritaget for den undervisning. Til gengæld deltog de ikke i sexualundervisning og de badede alene, efter gymnastik (sidstnævnte var vi alle dybt jaloux over). :-)

Jeg husker at for ikke særlig lang tid siden, da var der en avis der nævnte at en skole havde faktisk fået problemer med Bertel Haarder, fordi de havde omdøbt faget til religion. I folkeskolen hedder det Kristendomskundskab. Først i gymnasiet hedder det religion (hvis der stadigvæk undervises her).

Lone S. Hansen:

At ateistiske børn ikke kan blive fritaget for at komme med i Kirke - der er dyrkelse af en religion - forekommer mig dog besynderligt og mærkeligt krænkende. Du mener, at børn der "ikke har en modstridende religion", skal deltage. Hvorfor er religion det eneste der trumfer religion? Hvorfor er det ikke nok at sige, at man ikke er religiøs?  
Når et barn kommer med i Kirke med skolen,  ophører undervisningen jo og bliver erstattet af dyrkelse. Der bliver jo netop sagt Fader vor og "lad os alle bede" og man skal sige Amen og Fanden og hans pumpestok.  Mit barn skulle ikke tvinges med, af en eller anden emsig lærer, der også holder øje med, om man bevæger læberne, når men overdrager al magt og ære i evighed til en gammel skægget mand, på en sky. No way.

Hvis man gik i skole flere gange om året, ja så var jeg helt enig. Men hvis det stadigvæk er som da jeg gik i skole, så er der her tale om een gang om året, nemlig til jul. Men jeg er da sikker på at dit barn vil kunne blive fritaget, hvis det er det.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Jeg synes som sådan ikke, at der er noget galt i at sige: "Jeg ønsker ikke at være medlem af denne her organisation og dermed blive associeret med dig", men at sige, at der ikke er plads til dig i Folkekirken, fordi der er plads til DF'erne, er som at sige at der ikke er plads til mig på Amino, fordi du er mørkhåret og jeg ikke er.  Der er andre holdninger i Folkekirken end deres - men hvis alle os, der er uenige med dem, melder os ud ender vi jo med en selvopfyldende profeti. 

Din analogi syntes jeg ikke helt passer. Hvis du ikke måtte være her fordi jeg var mørkhåret og det at du ikke var mørkhåret gjorde megen skade på både mennesker og samfund. Så ville den være spot on Stick out tongue

Jeg er selvfølgelig enig i at der er masser af mennesker knytte til den danske folkekirke som er både sympatiske og beundringsværdige. Men der er desværre alt for mange (har ikke lige procenter på min ekstremt subjektive holdning) som hverken er sympatiske eller beundringsværdige.

Da jeg i sin tid blev konfirmeret (på det nærmeste under tvang) led jeg under en indremissionsk præst som klart og tydeligt fortalte os at; jorden blev skabt for 6000år siden, homoseksualitet var unaturligt/en synd og forbudt, abort var mord, etc. Der var ikke megen næstekærlighed eller indsigt at hente der.

 

Lone S. Hansen:

Jeg tror i virkeligheden, at det er folk som os, Peder der er med til at politificere kirken, ved at melde os ud, på baggrund af holdningsforskelle. I virkeligheden burde det jo være nok for os, at vi ikke tror på Gud.  (og at salmerne er røvssyge) :-)

 

Både ja og nej. Problemet er at jeg som sådan ikke havde nogen problemer med at støtte organisationen hvis de repræsenterede nogle holdninger og værdier som jeg kunne relaterer til. Altså hvis man kunne gå i enhver kirke (ikke at jeg ville) og hører om hvor gode vi skal være ved hinanden, hvor meget hensyn vi skal vise hinanden osv. Problemet er bare at det ikke sker i enhver kirke...
Så jo det kan godt være at jeg har været med til at politificere showet ved at melde mig ud med af den forkerte grund. Men jeg tror også jeg havde meldt mig ud selv hvis jeg var troende. Så kan jeg da i det mindste sige til mig selv at jeg ikke har været med til at støtte det (indsæt passende lidt stødende skældsord).

Mvh Peder

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du løber med en halv vind Martin - der er 150.000 børn der har været i statens varetægt, ikke 150.000 der er misbrugt. Rapporten kommer først i dag - så vi ved ikke hvor mange misbrugte der er endnu.

Mette

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Så læste jeg det forkert, men anyway, så ville jeg ikke betro mine børn 1 sekund til en præst uden opsyn!

Dbh Martin

Side 4 ud af 9 (88 indlæg)