Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino og en iværksætter er kommet i klemme, hvad gør vi?

Side 3 ud af 21 (205 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Normalt ville jeg selv have holdt på, at tyveri af tekster m.m. skulle straffes med en kongelig mønt i erstatning.

Men... en 14 årig dreng (kan han overhovedet stilles til økonomisk ansvar?) og en handling som hverken har været i ond tro, med finansiel vinding for øje eller synderlig skade for ophavsretholderen.
Nej det ville sgu være for trist hvis den sag skulle straffes så hårdt.

Dertil, udover de tilgængelige data som alle kan se, så har Amino vel kun IP adressen og den kommer alligevel til at kræve en dommerkendelse at bruge til mere.

Så jeg ville sige - nu hvor det jo alligevel ikke er mig der har pengene eller de juridiske kugler i klemme - giv advokat og journalist fingeren. Meddel dem, at hvis de vil have noget udleveret, så må de forbi en dommer.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis sagen nogensinde skulle komme dertil, at han bliver dømt til at betale en erstatning for brud på ophavsretten, så burde Amino betale den. Ikke fordi I er juridisk forpligtigede, men det vil være det mest rigtige at gøre. Det er selvfølgelig nemt nok for at foreslå, men det er min holdning.

Alternativt en indsamling, folk har jo tidligere gerne ville støtte en god sag :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Fra Fredericia
Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan en sag gør mig godt sur, der er stadig henvisning til journalisten og forfatteren - og i og med det er udgivet på startvaekst, bør man også kunne bruge det fri i et iværksætter forum.

Jeg tror jeg ringer og får mig en snak med Erhvervs- og selskabsstyrelsen, det kan simpelthen ikke være rigtigt.

De skal ikke have udleveret noget som helst.

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel i princippet ligegyldigt, om personen er 14 eller 30?

Hvilke oplysninger mener de i øvrigt at Amino skal stille til rådighed?
Er det IP adressen, som brugeren sidder bag?
Man kan jo ikke påregne med, at de oplysninger brugeren indtaster (Adresse med mere) er 100% gyldige, da der jo intet tjek er på dette her.

Ergo, smid dem da IP adressen brugeren sider bag - og så kan de jo se hvor langt de når med den.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 2966
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Steen Nielsen:

Det er vel i princippet ligegyldigt, om personen er 14 eller 30?

Hvilke oplysninger mener de i øvrigt at Amino skal stille til rådighed?
Er det IP adressen, som brugeren sidder bag?
Man kan jo ikke påregne med, at de oplysninger brugeren indtaster (Adresse med mere) er 100% gyldige, da der jo intet tjek er på dette her.

Ergo, smid dem da IP adressen brugeren sider bag - og så kan de jo se hvor langt de når med den.

Der er vel en grund til vi har en lavalder i danmark? at det ikke er ligemeget hvor gammel en person er når han overtræder loven, Vold, Tyveri eller som dette, ophavsret eller hvad det falder ind over.

en 14 årige har ikke samme indsigt i Ophavsret som en 30 årige har, så hvis det skulle komme til det punkt så ville jeg ikke mene at han kan stilles til ansvar, i værste tilfælde kan hans forældre ville jeg mene?

Men altså.. hvis Journalisten vil have sine 7000 så ville jeg da anbefale alle der har adgang til medier at få skrevet pressemeddelser om hvor lavt det er at gå efter en 14årige der på ingen måde for nogen økonomisk gevindst ud af at lægge teksten op på Amino.

Personligt håber jeg at han har en dårlig smag i munden, XXX(jeg må vel godt nævne hans navn?). Ved ikke om det er Krisen der kradser eller om han har haft en dårlig dag på kontoret men det mindste man kan er da lige at ringe og sige: Martin Thorborg, jeg er sku ikke glad for min tekst ligger på dit forum. Det er lettere at betale en advokat også gemme sig bag paragrafer og en der ligner der har autoritet. ynkeligt og småligt.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Madsen:

Ved du at startvækst ikke har betalt for artiklen? Jeg gør ikke.

Hej Mads,

Om startvækst har betalt jounalisten eller ej er helt ligegyldigt i forhold til spørgsmålet om tab. Journalisten skal stadig dokumentere sit tab i retten. At han pga. publiceringen på Amino har mistet en konkret (!) indtjeningsmulighed på beløbet.

Mht. til selve handlingen, så er der tale om en krænkelse, men Amino behøver ikke at udlevere noget, med mindre en dommer kræver det.

Dbh. Aleksander 

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Brugeren på de 14 år skal selvfølgelig ikke straffes med en sådan bøde. Men har i gået i dialog med advokaten?

Det kan jo ske at journalisten ikke har været klar over at knægten var 14 år. Derudover mener jeg - uden at være noget der ligner jurist - at det er vigtigt at man forfølger den slags sager for ellers kan andre kopierer artiklen og bruge den, hvorefter de kan henvise til at det før er sket uden at der er taget hånd om sagen.  ( Det er lidt det samem der blev diskuteret med Google streetview, hvis Google kan tillade sig at vise billeder af kendte, uden deres accept, så kan Se og hør jo også mm)

Men som sagt jeg er ikke noget der minder om jurist og jeg kan tage grueligt fejl :)

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Jeg er sådan set enig, men jeg syntes dog der er en stor forskel.
Tager du en anden persons billeder og bruger dem til din egen forretning, så giver du personen et tab og du gør det for at tjene flere penge.

Det er faktisk en interessant vinkel at tage på det, for hvem har reelt set det juriske ansvar for det indhold som bliver skabt på Amino. Meget muligt at brugeren ikke i dette tilfælde har gjort det for egen vindings skyld, men det ku jo være at en anden brugeren valgte at kopiere indhold fra tredjepart for at profilere sig selv - og de to tilfæde har faktisk det til fælles at Amino tjener penge på det.

/Arco

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Aleksander:

Martin,

Ja lov er lov, men kr. 7 - 8.000 er en ren tabersag i byretten. Journalisten skal i retten påvise et tab og det kan han ikke. Teksten er allerede offentliggjort på en - ikke uvæsentligt for sagen - offentlig myndigheds gratis hjemmeside.

Jeg kan ikke se, at Amino behøver at udlevere noget uden en dommerkendelse.

Dbh. Aleksander

Det er en meget signifikant ting at dette er publiceret og frit tilgængeligt på en officiel site. Dette er dog ikke kun en juridisk sag. Jeg vil antage at journalisten er interesseret i at have sine ting publiceret på startvækst, og ser en egeninteresse i dette. Dette er ikke kun en juridisk sag, det er også en sag der kan gøre at startvækst ikke vil bruge journalistens materiale fremover, og måske endda vil fjerne det.

Jeg ville klart meddele advokaten at informationen er fjernet, at de skal komme med en dommerkendelse, at posteren er en umyndig person, og at I har intentioner om at orientere E&S om denne sag, og det faktum at jouirnalisten ikke agerer i den ånd som startvækst er skabt i. Denne retning kan ramme journalisten på pengepungen som jo i første omgang er det sagen drejer sig om.

Jeg mener i øvrigt at dybe links kan være problematiske, og man burde jo nok fra amino's side få afklaret ophavsretslige aspekter i relation til dette i samme ombæring.

MVH jens

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Vi har med det samme fjernet den, men nu kræver journalistens advokat, at vi oplyser hvem der har sat den ind, så han kan få en regning på 7.000 - 8.000 kr. 

Hold da kæft, nogle fucking klaphatte vi har med at gøre. 
Brugeren bruger sit fulde navn som brugernavn herinde - man skulle tro at den store, juridiske Hercules Poirot selv kan tage bowlerhatten på og regne den ud?

Derudover er xxx da noget af en sur banan at have med at gøre.  Der er foregået brud på hans ophavsret, det er der ingen tvivl om, men det er begået af en 14 årig dreng, der ikke vidste bedre og i øvrigt blot forsøgte at hjælpe en anden bruger, der havde stillet et spørgsmål, hvor artiklen var relevant - og xxx eller hans værk, eller fremtidige virke har ikke lidt overlast på nogen leder eller kanter. 
Den 14 årige krediterede ham endda for artiklen.

Martin;
I det her tilfælde, ville jeg nok kontakte den 14 årige og spørge ham (og hans forældre) om, hvad de synes I bør gøre i sagen - og så gøre advokaten opmærksom på, at brugeren er 14 år - og i øvrigt vente på den dommerkendelse.
Hvis de vælger at gå videre med sagen, (Mand, hvor jeg håber at de dropper den) lader det til at Amino'erne gerne vil hjælpe med at betale bøden til xxx (Det bliver de sureste penge den mand nogensinde får i lommen)

Hvad står der egentlig I jeres retningslinier? Må/skal I udlevere data om jeres brugere?
I denne sag, falder sympatien helt klart på Aminobrugerens banehalvdel, men hvis der havde været tale om et grovere og eventuelt systematisk brud på ophavsretten, fra en af jeres (voksne) brugeres side, ville det måske være godt for jer, at have en plan for hvordan I skal håndtere det. 

 

 

Side 3 ud af 21 (205 indlæg)