Jeg har gennem længere tid haft en stor interesse i el-biler. Jeg ville meget gerne have en el-bil i dag - hvis ellers bilerne og infrastrukturen, der skal til, var helt på plads. Men det er den ikke. Og udvalget af biler er for lille. El-biler er en fantastisk ting, synes jeg. Og ikke bare el-biler - men el-motoren, i almindelighed. Det er sådan en simpel motor. De går næsten aldrig i stykker (og er iøvrigt lette at fikse hvis de gør det), de har en ekstrem høj udnyttelse af energien og så har de det der fantastiske træk, der gør at en el-biler som &feature=related">Tesla Roadster sparker røv til de fleste benzindrevne super cars (0-100 km/t på 3,7 sekunder!). Den kinesiske bil du nævner tror jeg ikke har mange chancer. Specifikationerne lyder ikke særlig godt, mærket er ukendt og prisen alt for høj. Prisen er jo næsten ligeså høj som Tesla S, der også forventes på markedet snart - og det er altså en familiebil der kører 0-100 på under 6 sekunder og kan køre op til 450 km på en opladning og med masser af plads og US luksus. Og så er det den anden bil Tesla laver på EL- det er ikke deres første. Det forventes at prisen på dette monster bliver 4-600.000 dkr på danske plader. Den ville jeg 100 gange hellere have! Der er ingen tvivl om, at der vil komme mange elbiler på et tidspunkt. Jeg tror at mindst 50% af bilparken bliver el-biler. Men der går nok 10-20 år, før vi er der. For nogle vil det kunne betale sig før andre. For mit eget vedkommende vil det nok kunne betale sig før så mange andre, da vi (der bor på landet) jo har gode muligheder for at producere vores egen billige strøm med f.eks. en husstandsmølle. Så kan bilen stå og lade op på overskudsstrømmen - som man alligevel kun får 60 øre for, og så kan man køre på det om dagen. Men der ER nogle ting som skal helt på plads: 1) Vi skal have bedre batterier. Tesla er godt på vej, men det er ikke godt nok endnu. Jeg vil have et batteri, der kan holde mindst 1000 km og som kan lades op på få minutter. Når vi kan flyve til månen og bore olie på nordpolen, så kan vi sgu også finde ud af det med de skide batterier. Ja, jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi om 30 år, står med elbiler, der kan køre flere tusinde kilometer på en opladning, og som kan oplades ligeså hurtigt, som vi tanker bil i dag. Jeg tror ikke på konceptet med leje og ombytning af batterier. Vi er i hvert fald rigtig mange, som vil foretrække andre løsninger. De må derfor komme for at få skabt et tilstrækkeligt stort marked. 2) Vi skal have en bedre infrastruktur af værksteder og autohjælp, der kan finde ud af at servicere de her nye elbiler. Vi får brug for flere autoelektrikere og færre mekanikere. Mere el og mindre olie. 3) Vi skal have mange flere biler, at vælge imellem. Selv de mest populære biler købes kun af en brøkdel af bilkøberne. Vi vil ikke alle sammen have den samme bil. Nogle vil have en sportsvogn, andre en luksus sedan, og andre vil bare have en lille bybil. Der skal være biler til os alle for at der rigtigt kommer et marked. |
Mikkel deMib Svendsen:Men der ER nogle ting som skal helt på plads:1) Vi skal have bedre batterier. Tesla er godt på vej, men det er ikke godt nok endnu. Jeg vil have et batteri, der kan holde mindst 1000 km og som kan lades op på få minutter. Når vi kan flyve til månen og bore olie på nordpolen, så kan vi sgu også finde ud af det med de skide batterier. Ja, jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi om 30 år, står med elbiler, der kan køre flere tusinde kilometer på en opladning, og som kan oplades ligeså hurtigt, som vi tanker bil i dag.
Altså, jeg er tilhænger af elbiler, men ikke med batterier, derimod med brændselsceller. Den tror jeg mere på, især fordi bilen slæber rundt på sit eget interne brændstof fremfor at skulle have det leveret udefra.
En fordel ved brændselsceller er også, at de kan levere varme som sidegevinst - det er netop en af de store svagheder ved el-biler - at de skal bruge el på at gøre det varmt for passagererne.