Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elbil og dens fremtidsmuliged i Danmark

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har gennem længere tid haft en stor interesse i el-biler. Jeg ville meget gerne have en el-bil i dag - hvis ellers bilerne og infrastrukturen, der skal til, var helt på plads. Men det er den ikke. Og udvalget af biler er for lille.

El-biler er en fantastisk ting, synes jeg. Og ikke bare el-biler - men el-motoren, i almindelighed. Det er sådan en simpel motor. De går næsten aldrig i stykker (og er iøvrigt lette at fikse hvis de gør det), de har en ekstrem høj udnyttelse af energien og så har de det der fantastiske træk, der gør at en el-biler som &feature=related">Tesla Roadster sparker røv til de fleste benzindrevne super cars (0-100 km/t på 3,7 sekunder!).

Den kinesiske bil du nævner tror jeg ikke har mange chancer. Specifikationerne lyder ikke særlig godt, mærket er ukendt og prisen alt for høj.

Prisen er jo næsten ligeså høj som Tesla S, der også forventes på markedet snart - og det er altså en familiebil der kører 0-100 på under 6 sekunder og kan køre op til 450 km på en opladning og med masser af plads og US luksus. Og så er det den anden bil Tesla laver på EL- det er ikke deres første. Det forventes at prisen på dette monster bliver 4-600.000 dkr på danske plader.  Den ville jeg 100 gange hellere have!

Der er ingen tvivl om, at der vil komme mange elbiler på et tidspunkt. Jeg tror at mindst 50% af bilparken bliver el-biler. Men der går nok 10-20 år, før vi er der.

For nogle vil det kunne betale sig før andre. For mit eget vedkommende vil det nok kunne betale sig før så mange andre, da vi (der bor på landet) jo har gode muligheder for at producere vores egen billige strøm med f.eks. en husstandsmølle. Så kan bilen stå og lade op på overskudsstrømmen - som man alligevel kun får 60 øre for, og så kan man køre på det om dagen.

Men der ER nogle ting som skal helt på plads:

1) Vi skal have bedre batterier. Tesla er godt på vej, men det er ikke godt nok endnu. Jeg vil have et batteri, der kan holde mindst 1000 km og som kan lades op på få minutter. Når vi kan flyve til månen og bore olie på nordpolen, så kan vi sgu også finde ud af det med de skide batterier. Ja, jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi om 30 år, står med elbiler, der kan køre flere tusinde kilometer på en opladning, og som kan oplades ligeså hurtigt, som vi tanker bil i dag.

Jeg tror ikke på konceptet med leje og ombytning af batterier. Vi er i hvert fald rigtig mange, som vil foretrække andre løsninger. De må derfor komme for at få skabt et tilstrækkeligt stort marked.

2) Vi skal have en bedre infrastruktur af værksteder og autohjælp, der kan finde ud af at servicere de her nye elbiler. Vi får brug for flere autoelektrikere og færre mekanikere. Mere el og mindre olie.

3) Vi skal have mange flere biler, at vælge imellem. Selv de mest populære biler købes kun af en brøkdel af bilkøberne. Vi vil ikke alle sammen have den samme bil. Nogle vil have en sportsvogn, andre en luksus sedan, og andre vil bare have en lille bybil. Der skal være biler til os alle for at der rigtigt kommer et marked.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Men der ER nogle ting som skal helt på plads:

1) Vi skal have bedre batterier. Tesla er godt på vej, men det er ikke godt nok endnu. Jeg vil have et batteri, der kan holde mindst 1000 km og som kan lades op på få minutter. Når vi kan flyve til månen og bore olie på nordpolen, så kan vi sgu også finde ud af det med de skide batterier. Ja, jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi om 30 år, står med elbiler, der kan køre flere tusinde kilometer på en opladning, og som kan oplades ligeså hurtigt, som vi tanker bil i dag.

Altså, jeg er tilhænger af elbiler, men ikke med batterier, derimod med brændselsceller. Den tror jeg mere på, især fordi bilen slæber rundt på sit eget interne brændstof fremfor at skulle have det leveret udefra.

En fordel ved brændselsceller er også, at de kan levere varme som sidegevinst - det er netop en af de store svagheder ved el-biler - at de skal bruge el på at gøre det varmt for passagererne.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Brændselsceller - og det distributionsnet til brændslen der skal til, er meget længere fra at blive virkelighed, end de rene el-biler. Hverken kunder eller politikere vil vente på det.

Problemet med brændselscellerne er også, at vi så er tilbage ved noget nær den samme dårlige energiudnyttelse, som der er i en forbrændingsmotor. Det er jo blandt andet den varme, du taler så varmt for, der er resultatet er energispildet :) (og husk, de varmer jo også om sommeren, hvor varmen ikke kan udnyttes til noget)

Dertil kommer så, at det gør bilen mere kompliceret. En ren el-bil er så dejlig simpel. Det synes jeg er en enorm kvalitet.

Og så kan el-biler - allerede i dag, indgå som en vigtig brik i udnyttelsen af vores vindenergi. Al den energi der laves om natten er nemlig ren spild i dag - ingen gider købe den, for hele Europa sover. Med en stor el-bil park vil de kunne aftage meget af den strøm og så bruge den om dagen. Det er sgu smart - for det er i høj grad strøm, som går til spilde i dag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Og så kan el-biler - allerede i dag, indgå som en vigtig brik i udnyttelsen af vores vindenergi. Al den energi der laves om natten er nemlig ren spild i dag...

Jamen, det er jo lige nøjagtig DET! Man kan bruge vind til at spalte vand til H2 og O2. Jeg medgiver, at udnyttelsesgraden stadig er lav i brændselsceller, og det er kikset, at man bruger fossile brændsler mange steder til brændselsceller, men det udvikles der på hele tiden. 

Hvad der er bedst lige nu er ikke nødvendigvis bedst om 10 år, og jeg tror stadig, at brændselsceller har en fremtid inden for transportsektoren. Batterier udvikles også stadig, men der skal godt nok ske kvante-spring, førend de vægt- og performance-mæssigt kommer op på noget virkelig konkurrérbart. Det er bare, hvad jeg tror.

 

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Madsen:

Preben:
Igrunden kender jeg en dansk forsker som er ved at lave en eldreven bil som kan køre til italien på et batteri som lades af en solcelle og det er vel og mærket uden stop

Ja, se DET lyder jo rasende interessant! Kan det passe, at solcellen bare er et supplement? Jeg har svært ved at tro, at bilen - hvis den ligner en alm. 4-personers bil - kan klare turen på solcellen alene og inden for rimelig tid. Solcellen skal vel op og levere mindst 50 kW, og lad os bare sige 20 kW for at give den en chance. Men hvis vi regner med 20 % effektivitet for solcellen, vil 20 kW jo kræve et solcelle-areal på mindst 100 kvm. Det er godt nok et stort tag...

Har du nogle flere detaljer om den eldrevne bil? Jeg kunne godt tænke mig at se nogle tal.

 

Hej poul

Jeg har detsværre ikke tal men det er interassant at han ved hjælp af solen opnår en kernetemperatur på 1700 grader med mulighed for op til 6000 grader. Jeg har hjulpet ham med at isolere energikilden og man regner med at den skal erstatte  co2 drevne energikilder ikke bare i biler men også kraftvarmeværker.

Preben

Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Elbilen "R" fremtiden også i Danmark.

Men det hele handler om hvor vores el kommer fra. Når den grønne energi har overtaget har elbilen succes, kinesisk mærke eller ej.

Tak for indlægget

 

Tommy

Fra Tåstrup
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
3) Vi skal have mange flere biler, at vælge imellem. Selv de mest populære biler købes kun af en brøkdel af bilkøberne. Vi vil ikke alle sammen have den samme bil. Nogle vil have en sportsvogn, andre en luksus sedan, og andre vil bare have en lille bybil. Der skal være biler til os alle for at der rigtigt kommer et marked.

 

Nemmere sagt end gjort.

Danmark er et lille land med omkring 5 mio indbygger, dermed et lille marked i forhold til Berlin eller Paris, hvor bare byerne har flere indbygger end i hele danmark, samlet på et meget mindre areal.

Derudover ved jeg, at man i flere år, ikke har kunne få bestemte modeller og udgaver af div. biler pga at man fra fabrikkerne og importøerne side udvælger det sortiment som man vælger at smide på det danske marked.

Der er jo flere grunde til at de har valgt netop at køre deres forretning på denne måde, men lad os sige f.eks VW skulle have alle deres modeller samt forskellige udgaver af div modeller, så skulle deres forhandler og lager være dobbelt så store, også skulle udbygges, hvilket ville koste for meget kontra indtjening.

Men var også at det er i fokus hos de forskellige importøre, men dertil at det også en stor udforeding som bliver spændende at følge de næste par år.

Fra Randers
Tilmeldt 23. Jul 10
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Elbilen er en af de ting, der nok skal slå igennem på et tidspunkt, men kunsten består i at kunne sige hvornår. Tilbage i 1980'erne var der jo som bekendt et par forsøg med danske elbiler, der ikke endte videre vellykket (og det var der mange grunde til).

Foreløbig bliver det spændende at se, hvordan et af de mere ambitiøse "eksperimenter" kommer til at forløbe: http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE1209610/elbiler-faar-liv-paa-vejene-fra-net-af-ladestationer/

Og sammenlignet med det i Politiken omtalte projekt, så ville jeg ikke levne den kinesiske bil mange chancer. Bare det, at den er dyrere og ikke har et netværk klar med ladestationer/batteriombytning, vil næsten automatisk gøre det uhyre svært. Bemærk også, at det projekt, der bliver realiseret i efteråret har været to år undervejs.

Mvh.

Jakob

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Madsen:

Mikkel deMib Svendsen:
Og så kan el-biler - allerede i dag, indgå som en vigtig brik i udnyttelsen af vores vindenergi. Al den energi der laves om natten er nemlig ren spild i dag...

Jamen, det er jo lige nøjagtig DET! Man kan bruge vind til at spalte vand til H2 og O2. Jeg medgiver, at udnyttelsesgraden stadig er lav i brændselsceller, og det er kikset, at man bruger fossile brændsler mange steder til brændselsceller, men det udvikles der på hele tiden. 

Hvad der er bedst lige nu er ikke nødvendigvis bedst om 10 år, og jeg tror stadig, at brændselsceller har en fremtid inden for transportsektoren. Batterier udvikles også stadig, men der skal godt nok ske kvante-spring, førend de vægt- og performance-mæssigt kommer op på noget virkelig konkurrérbart. Det er bare, hvad jeg tror.

 

http://www.nordjyske.dk/broenderslev/forside.aspx?ctrl=10&data=14%2C3397438%2C5%2C3

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke så meget det bliver et spørgsmål om enten det ene eller det andet. Der vil komme flere forskellige løsninger på markedet med tiden, der alle har det formål dels at slippe forbrændingsmotorens problemer og dels udnytte de ustabile/svingende alternative energikilder vi i stigende grad satser på i det meste af verden i disse år.

Vi skal væk fra at bruge så mange fosile brændstoffer - og det er jeg også ret sikker på vi kommer. Spørgsmålet er mere hvilke løsninger der kommer først, og hvor udbredte de forskellige løsninger bliver.

Om 50 og 100 år tror jeg stadig der vil være (få) biler med forbrændingsmotorer tilbage. Og til den tid er der sikkert også fundet på en eller anden god form for brændselsceller - og en infrastruktur til at understøtte det. Og sikkert også en masse løsninger vi slet ikke kan forestille os i dag.

Men nu og her er det EL-biler der er praktisk muligt. Vi har allerede et el-net, og vi har allerede en overskudsproduktion i nettet, der er lige til at tappe ned i nogle elbiler.

Tilsvarende findes hverken elektrolyseværker eller et distributionbssystem til den færdige brint i dag. Det skal først opbygges. Og så skal bilerne laves.

Så jeg vil mene det er ret urealistisk at forestille sig, at biler baseret på brændselsceller bliver dem der slår benzinbilen af banen. Jeg tror de kommer i næste runde, eller senere. I første runde kommer elbilerne.

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)