Men nu findes der jo rent faktisk kunder til disse produkter - også selvom de ikke er pakket ind i et MLM-koncept, så spørgsmålet er vel egentlig om det ikke bare er fordi du ikke forstår, at nogen kunder/mennesker har andre præferencer end dig? I den traditionelle handel findes der eddermanemig også mange komplet latterlige produkter, som aldrig skulle have set dagens lys - men forretningerne sælger dem - og kunderne køber dem. Men hvis man starter i et MLM-firma, som sælger "honning stearinlys som løsner dine median baner og giver din sjæl fred og ro" - så er det vel fordi man har en idé om, at der er et marked for det? Der hvor det ofte går galt er, når et MLM-wannabee firma producerer "honning stearinlys som løsner dine median baner og giver din sjæl fred og ro" udelukkende for at få kunder til at købe den store startpakke, samt lokke nye kunder til også at købe den store startpakke - så er vi ude i pyramide, men det er slet ikke det, der er konceptet i traditionel MLM. |
Interessant at denne tråd igen vækkes til live efter flere måneder, men den omhandler jo netop danskernes komplet splittede opfattelse af NM - og især kritikernes behov for at kaste forbandelser efter konceptet, oftest på et så uoplyst grundlag, at det er pinligt at de overhovedet kaster sig ud i det.
Flere nævner, at det ville være rart med en reel diskussion om NM, men det skal jeg ikke starte her. Problemet set med mine øjne ligger bestemt ikke i modellen (som set med mine økonomiske øjne er et fantastisk værktøj, der langt overgår mere traditionelle afsætningsmodeller), men i mange personers fortolkning af konceptet, og måde at anvende det på. Jeg hører gang på gang om folk, der taler negativt om NM og som især fortæller om egne nederlag, hvor deres venner/familie ikke ville være med og var afvisende, og som derfor løber panden mod en mur. Michael Holm beskriver dette helt fantastisk i hans indlæg i går aftes. Jeg kan ikke lade være med at grine af de folk, der har en så forkert opfattelse af modellen. Hvorfor er det, at folk tror en NM forretning i modsætning til andre forretninger kommer nemmere af sig selv? Og helt ærligt, hvad sker der for de folk, som konstant forsøger at rekruttere venner og familie? Hør her, modellen hedder Network Marketing, fordi man markedsfører den i sit professionelle netværk. Det hedder ikke Family and Friends Marketing! Jeg har læst talrige eksempler på, at folk føler ubehag ved at skulle "overtale" deres nærmeste venner og familie til at blive en del af konceptet, og jeg undrer mig over, hvad der får dem til at gå den vej til at starte med. Jeg kan kun konkludere, at danskernes forståelse af NM er kraftigt forskruet, og eksremt fordomsfuld. Det er ganske enkelt ikke en model, der harmonisere med den traditionelle danske mentalitet - nå ja, og janteloven, naturligvis. Derfor ser man også en helt anden udbredelse af modellen i f.eks. USA, hvor mentaliteten på det område er helt anderledes (ihvertfald efter mine erfaringer).
NM er kommet for at blive, og det vil kun blive anvendt mere og mere i de kommende år, fordi det økonomisk set er en langt mere fordelagtig afsætningsmodel end flere traditionelle modeller. Derfor tror jeg også, at holdningen blandt danskerne langsomt vil ændre sig over de kommende år. Indtil da må vi leve med disse kritiske udbrud i ny og næ og ryste på hovedet over, hvor lidt folk sætter sig ind i tingene før de sætter sig ved tasterne.