Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor religion i 2009?

Side 1 ud af 9 (88 indlæg)
Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,7 stjerner givet af 7 person

Ja egentlig har jeg lyst til at skrive en bog om emnet, men jeg ved at jeg aldrig bliver færdig - fordi jeg har så mange andre projekter som jeg hellere vil bruge tiden på.

Så det er bare endt med det her indlæg i Caféen.
Og forhåbentligt bliver det en rigtig god debat-

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man i vores oplyste tidsalder, stadig kan tage religioner dybt alvorligt!

Jeg har udtænkt en tese om hvordan kristendommen blev til:
At en eller flere personer havde nogle etiske værdier - som vi i dag tager for givet - om som de så kaldte de 10 bud.
Og for ligesom at gøre det interessant puttede de nogle spændende historier ind, til ligesom at underbygge værdien af at leve efter disse 10 bud.
Jeg er ganske sikker på at en person ala Jesus engang har levet, og at han nøjagtig ligesom Moon,
Dalai Lama og andre karismatiske personer har omgivet sig med en personlighed og aura der har virket tillokkende på folk.
Jesus er dog lavet af kød og blod, undfanget nøjagtig ligesom alle vi andre, han har bare udvist en næstekærlighed udover det sædvanlige, og fortællingerne om hans "gerninger" har fået en ekstra tvist efterhånden som de er blevet viderefortalt igennem tiden. Der skal lidt ekstra til at holde publikum fanget, det er ikke nok bare at sige at Jesus har fundet et lægemiddel der kunne kurrere udslæt, myggestik eller lignende, så efterhånden blev hans "påsmøring af salve" lige udvidet til en "håndspålæggelse" og vupti et mirakel var skabt.

Masser af de fortællinger som man læser om i biblen kan man sagtens finde som tilsvarende "almindelige" oplevelser i dag - set med vore øjne. Så er der bare gået lidt Ekstra-Bladet i den, og manden er blevet en frelser og helbreder med overnaturlige kræfter.

Det samme gælder for alle andre religioner, dem er jeg bare ikke nok inde i til at kunne komme med eksempler på hvordan de vildleder mindrevidende mennesker.

Hvorfor bliver vi stadig pr automatik meldt i folkekirken, og skal aktivt framelde os, for at slippe for at betale kirkeskatten? Dvs. vi jo får at vide fra staten at Folkekirken/kristendommen er OK.
Præstens fortællinger hver søndag, er bakket op af den danske regering. Så må der jo være noget om det.
I et oplyst samfund, bør et medlemsskab af folkekirken, være noget man selv skal gøre noget aktivt for at blive medlem af.

Hvis man fik flyttet fokus væk fra religion, og over på næstekærlighed, som alle religioner jo dybest set bygger på, så ville verden være et meget bedre sted at opholde sig.
Langt de fleste krige, terrorangreb og lignende er basseret på religions-forskelle.
Palæstina/Israel - Irland/Belfast - Serbien osv.


2. verdenskrig var faktisk ikke et udtryk for had baseret religion, men alligevel blev jøderne næsten udryddet i Tyskland og Polen.

Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor der ikke er mere debat omkring dette emne i Danmark, Europa eller i hele verden for den sags skyld.

Men nu har jeg da starten en her på Amino, og så håber jeg inderligt at den kan være med til at åbne øjnene for nogle af "ikke-troende" som stadig betaler sin kirkeskat - det gør jeg iøvrigt selv endnu, fortæl bare lige hvorfor??

Jeg glemmer at få meldt det fra, det er simpelthen for åndsvagt. Jeg vil hellere betale de samme penge til noget nødhjælp som jeg selv har valgt et sted - det er nemlig ægte næstekærlighed.

Lad mig høre nogle af jeres meninger omkring dette emne.

Medlem af folkekirken

  • nej (50,8%)
  • ja (37,7%)
  • ja, men ikke meget længere (11,5%)
  • Totalt antal stemmer: 61

Og må din Gud være med dig,


Min Gud hedder for øjeblikket Adobe CS4.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Min mening om religion:

Religion er den ting i verden der har forsaget mest, undertrykkelse, had, smerte, ødelæggelse, krig og død.

 

Min tro:

Jeg tror på ord, holdninger og væremåde.

 

Hvis jeg skulle lave nogen bud at leve efter ville de nok lyde noget i denne stil:

 

1) Erkend dine synder. Gør bod på dem så godt du kan, og tilgiv dig selv og andre for deres synder.

2) Erkend at der kun kommer negative ting ud af at blive vred, og lad være. Snak i stedet for at råbe.

3) Erkend at godt humør og positiv indstilling gør dig selv, og dem omkring dig mere positiv, og gør det. Luk dine positive følelser ud, fortæl hvad du føler.

4) Erkend at der intet positivt kommer af voldelige handlinger, og tag afstand fra dem.

5) Accepter dine egne og andres meninger og liv. Giv din kærlighed, hjælp og støtte til dig selv, dine børn, venner og familie, uanset egne holdninger.

6) Hjælp med at realiserer dine egne og andre folks drømme og ambitioner uanset egne holdninger i stedet for at være passiv, rakke dem ned, eller spænde ben. Med viljestyrke og støtte kan alt lade sig gøre.

7) Ved uenighed, del eller giv dig. Også selv om dette betyder du skal gå på kompromis. Det alternative resultat er meget være en at give sig i en uenighed.

8) Erkend at bekymringer og bøn ikke hjælper på problemer, og lad være. Kun en aktiv indsats kan fjerne dine og andres problemer.

9) Hver altid ærlig og få sandheden ud, selv om den er svær. Hver åben, og en person man kan stole på, og stol på andre.

10) Tag aldrig hævn, det gør blot problemet og sorgerne dobbelt så store.

11) Målet helliger ikke midler. Bryd ikke loven for at opretholde den.

12) Lad være at nedlade dig selv eller andre, for at få hvad du ønsker. Sælg ikke dig selv eller din sjæl for at få guld, ære eller berømmelse.

 

 

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 02:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mening er at man skal ikke blade sig i religion på samme vis som man ikke skal kritiserer en persons valg af ægtefælde eller en mands valg af bil. Dit indlæg tjener ikke noget formål på et sted som Amino. Men jeg tror jeg kan give dig et hurtigt svar som er til at forstå:

Der er mange millioner hvis ikke milliarder af mennesker for hvem religion er mekanisme til at komme igennem dagligdage fordi deres liv er så svære og de kun har modstand. For dem er religion et lys forude af håb om at tingene bliver bedre i morgen.

Min kære kone opvoksede i en fattig familie her i Filippinerne. Da hun var lille havde de nogen gange ingen mad (de fik ikke noget at spise og måtte gå sulten i seng). Deres måde at komme igennem dage på var at de som en familie bad til den gud som de tror på for derigennem at få kraft til den næste dag. Tro flytter alle bjerge og det er i grunden utrolig smukt at en familie i nød holder sammen på den måde. Ryst på hoved af det, grin af det lad være med at gøre det samme, meld dig ud af folkekirken....men prøv at at forstå det. (og nej jeg er ikke selv religiøs men jeg respekterer at folk er det)

Man kan ikke afskaffe religion men man kan komme meget langt hvis man prøver at forstå religion.

 

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 03:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Vi har ikke fuldstændig adskillelse af kirke og stat i Danmark, men at sige, at "regeringen støtter præstens fortællinger hver søndag", er jo decideret usandt og lugter altså en smule af propaganda, med mindre du blot er uinformeret.

Først og fremmest - du skriver:

cpufan:

Hvorfor bliver vi stadig pr automatik meldt i folkekirken, og skal aktivt framelde os, for at slippe for at betale kirkeskatten? Dvs. vi jo får at vide fra staten at Folkekirken/kristendommen er OK.
Præstens fortællinger hver søndag, er bakket op af den danske regering. Så må der jo være noget om det.
I et oplyst samfund, bør et medlemsskab af folkekirken, være noget man selv skal gøre noget aktivt for at blive medlem af.


At blive medlem af Den Danske Folkekirke er netop, noget man er nødt til at gøre aktivt. Ingen bliver automatisk meldt ind. Man bliver meldt ind i Folkekirken ved dåben, der må siges ikke at være obligatorisk, men et valg fra forældrenes side, der let kan melde sig selv og deres børn ud igen, hvis de lyster.  
Selvom du skulle vælge at melde dig ud, skal du dog vide at du fortsat yder støtte, til folkekirken via dine skatter, men det bliver gjort som direkte betaling for, at Folkekirken varetager nogle af Statens opgaver, eksempelvis registrering af alle fødsler og dødsfald i landet, og altså ikke som en blåstempling eller kulturel gave.

Dernæst:
Du blander Kristendommen og Folkekirken sammen i én stor pærevælling, når forskellen i virkeligheden er stor. Først og fremmest favner kristendommen som begreb bredere end trosretningen, der karakteriserer den danske folkekirke (evangelisk-luthersk) og for det andet er det ene en religion, med alt hvad dertil hører af problemer mens det andet er en statskirke, med alle de problemer den slags medbringer (nogle af  hvilke vi netop har gennemgået).
Så vidt jeg kan se, udfra dit indlæg er alle dine problemer med Folkekirken nu ophørt med at eksistere, efter du er blevet informeret om, at du ikke per automatik bliver indmeldt og at regeringen ikke bakker op om præstens prædikerne i kirkerne?

Så tilbage står kun din kritik af Kristendommen og religion generelt.

Jeg er enig, langt hen af vejen med dig i, at religion - udover som udgangspunkt, at være samlende for mennesker - i visse tilfælde er grobund for både foragt og had og at mange krige er foregået i religionernes navn og at der selv i dag, er store problemer med ekstremister (paven inkluderet) indenfor alle mulige forskellige religioner.
Men jeg har bemærket en foruroligende trend, på det seneste - som du også spiller en spag streng på - jeg kalder det "Militant Ateisme", og det er i mine øjne mindst lige så skræmmende, at se en ikke-troende argumentere for sin overbevisning via hån, nedladenhed, aggression og direkte had, som det er at se en troende gøre det. Den Næstekærlighed ateister så ofte bedyrer bør afløse religion (som du også gør) er ofte forsvundet, når de skal tale med - eller om - religion, kirke og troende. Og dét synes jeg er foruroligende.
Du må kalde mig værre ting end "Mads", hvis vi ikke indenfor en overskuelig tidsperiode ser en "religionskrig", hvor mindst én af parterne er ekstremistiske ikke-troende.

Jeg kan på dit indlæg forstå (for så skarp er jeg), at du pønser på, at melde dig ud af Folkekirken.
Det skal du have lov til. I min bog, er det et helt og dybt personligt valg. Ligesom, det mindst ligeså essentielle valg om hvorvidt man nærer tro på en højere magt eller ej.
Til gengæld, synes jeg ikke - til trods for den Højt Hellige Ytringsfrihed - at der er nogen grund, til at latterliggøre en tro, andre mennesker måtte besidde, eller skænde på folk, der med glæde er medlem af Folkekirken og fortælle dem, hvordan din overbevisning er den "ægte næstekærlighed".


Personligt tror jeg ikke på Gud og jeg meldte mig ud af Folkekirken for 3 år siden. Men for mig, er det et personligt valg og jeg behøver ikke pådutte min overbevisning på andre - ligesom jeg også frabeder mig, at andre forsøger at pådutte mig (og i fremtiden: mine børn) deres.

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 04:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er ikke dybt inde i hvordan loven er skruet sammen omkring kirkeskatten, men jeg mener da at man aktivt skal framelde dette? og det gælder vel alle skattebetalende i DK, uanset om man er ateist, muslim eller noget 3.
Det er så forkert formuleret hvis du opfatter det som at jeg mener at man pr. automatik bliver protestant, jeg mente kun rent skattemæssigt.

Jeg syn's ikke jeg latterliggør de troende - men hvis du opfatter det sådan så er det da også ok.
Jeg tror du har ret mht. de "millitante ateister" - Hitler var jo selv en af dem, Stalin en anden og flere af samme skuffe fra det tidligere Øst-europæiske kommunist-vælde. Og jeg vil gerne slå en tyk streg under at jeg bestemt ikke kan støtte racistiske eller religion-undertrykkende adfærd fra nogen,
så da slet ikke fra mig selv..

Jeg er ikke ude på at pådutte nogen noget, men vil gerne have en debat i gang, omkring religioner generelt.
Og jeg påskønner alle der har en klar holdning til det.

Men jeg vil da gerne være med til at skubbe til de personer som kun betaler kirkeskat, fordi de nu engang altid har gjort det.
Der findes i dag et hav af græsrods-indsamlinger startet af ildsjæle udfra en uselvisk tanke, hvor de beløb som man normalt betaler i kirkeskat, virkelig vil kunne mærkes.

Eksempelvis den nyligt aktuelle, der samlede penge ind omkring Mors dag til støtte for svage i Afrika.
Eller læger uden grænser, som jeg syntes lægger et fantastisk stykke arbejde for dagen.

 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du betaler kun Kirkeskat, hvis du er medlem af Folkekirken. Du er kun medlem af Folkekirken, hvis du er blevet døbt (og ikke efterfølgende, har meldt dig ud). Så vidt jeg husker, er det omkring 80-85% af danskerne, der er medlem af Folkekirken og betaler Kirkeskat. Tallet har været svagt faldende i en årrække. 
Du har ret i, at mange betaler Kirkeskat, fordi de "altid har gjort det", og ikke har fået taget sig sammen, til at melde sig ud af Folkekirken - men jeg tror, at rigtigt mange fortsat ønsker at være medlem, til trods for at de muligvis ikke er specielt troende.

Og til trods for, at det koster lidt om året, så har det også visse fordele at være medlem af Folkekirken - og jeg har aldrig lagt skjult på, at hvis jeg en dag skulle blive alvorligt syg, ville jeg genindmelde mig i Folkekirken. Sådan er jeg, så omskiftelig ;-)

Hitler falder ikke ind under, hvad jeg kalder en Militant Ateist. Vi kan hurtigt blive enige om, at han var militant - og muligvis også, at han måske var ateist (det er vist ikke, til at sige med sikkerhed, så vidt jeg ved) - men dét jeg kalder Militant Ateisme (eller Ekstrem/Radikal Ateisme), er når ens beslutning om, at man ikke tror på Gud, i stedet for at være en privat holdning i stedet bliver til et dogme, hvor man er ekstremt imod al religion og indbyder enhver diskussion omkring emnet, hvortil man slår hårdt og nådesløst til. 

Det er blevet utroligt udbredt i den (især lidt yngre), venstrefløj i USA (Der stadig er min højrefløj), hvor det for så vidt, er forståeligt nok, når "modparten" er en voldsom stor del af befolkningen, der bruger deres tro politisk - på den alleryderste højrefløj. Men at det er forståeligt og naturligt, gør det bare ikke specielt kønt, at være vidne til. 

 

 

 

 

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Skouhus:

Der er mange millioner hvis ikke milliarder af mennesker for hvem religion er mekanisme til at komme igennem dagligdage fordi deres liv er så svære og de kun har modstand. For dem er religion et lys forude af håb om at tingene bliver bedre i morgen.

Jeg er helt enig Yes

Jeg er ikke selv medlem af nogen kirke eller tro, men det betyder ikke, at jeg ikke er religiøs.

Er der noget at miste  ved at have en tro ?

 "En druknende griber efter selv det mindste strå"

Mvh.

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hvis én mand lever i en fantasiverden er han skør,

Når 100 deler hans fantasi er de en sekt,

Når de når en million, er det religion og manden er pludselig rask...

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

At blive medlem af Den Danske Folkekirke er netop, noget man er nødt til at gøre aktivt. Ingen bliver automatisk meldt ind. Man bliver meldt ind i Folkekirken ved dåben, der må siges ikke at være obligatorisk, men et valg fra forældrenes side, der let kan melde sig selv og deres børn ud igen, hvis de lyster.  
Selvom du skulle vælge at melde dig ud, skal du dog vide at du fortsat yder støtte, til folkekirken via dine skatter, men det bliver gjort som direkte betaling for, at Folkekirken varetager nogle af Statens opgaver, eksempelvis registrering af alle fødsler og dødsfald i landet, og altså ikke som en blåstempling eller kulturel gave. 

 

Lone, det er vist ikke helt korrekt. Så vidt jeg ved stammer ca. 50% af folkekirkens midler fra skat (ikke kirkeskatten) til betaling af e.g. præstelønninger, administrative opgaver, renovation af bygninger, etc.

For slet ikke at nævne at vi uddanner deres forkyndere, hvilket vist ikke indgår i ovenstående regnskab.

Taget i betragtning at jeg ikke er troende og har meldt mig ud af folkekirken, så gør det mig faktisk direkte vred at jeg skal være med til at støtte organisationen.
Af princip støtter jeg ikke organisationer som missionere, hvorvidt det drejer sig om Hamas, Moon, Scientology eller folkekirken. Hvor folkekirken så er den enesten jeg ikke kan slippe for?
Grunden til at jeg ikke vil være med til at støtte missionering er; det er fint nok at folk tror men det er i min optik noget som skal holdes HELT privat. At forsøge at overbevise andre har ikke sin plads.

Lone S. Hansen:


Du må kalde mig værre ting end "Mads", hvis vi ikke indenfor en overskuelig tidsperiode ser en "religionskrig", hvor mindst én af parterne er ekstremistiske ikke-troende. 

Jeg vil meget gerne påtage mig det vædemål. Jeg kan sige med (noget nær) 100% sikkerhed at dette ikke kommer til at ske. Af en eneste grund. Der er ikke noget værdifællesskab mellem atheister. I modsætning til de forskellige religiøse grupperinger er der ikke et samlet dogmatisk regelsæt som værdigrundlag.
Det eneste fællestræk blandt atheister er at de ikke er theister. Så de/vi vil aldrig kunne samles til en krig mod noget for der vil aldrig blive enighed om hvad de skulle gå i krig i mod...

 

For et par dage siden faldt jeg over et citat, som jeg egentlig syntes super godt illustrere at mennesket er blevet modent nok til at det ikke længere er nødvendig at få moral dikteret "fra oven".

"I have devoted my time to living a life that exceeds any gods' expectations -- because my judgment of myself is far more relevant and rigid than any gods' could be."

 

Slutteligt, den alt overvejende grund til at jeg i sin tid fik samlet mig sammen til at melde mig ud af folkekirken. Var da det gik op for mig at denne organisation rent faktisk havde ernæret Jesper Langballe og Søren Krarup, og det rent faktisk ved at lade dem forkynde deres fundamentalistiske og hadefulde overbevisninger.
I en organisation hvor der kan være plads til den "slags" mennesker kan der under ingen omstændigheder være plads til mig også!!

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Det er blevet utroligt udbredt i den (især lidt yngre), venstrefløj i USA (Der stadig er min højrefløj), hvor det for så vidt, er forståeligt nok, når "modparten" er en voldsom stor del af befolkningen, der bruger deres tro politisk - på den alleryderste højrefløj. Men at det er forståeligt og naturligt, gør det bare ikke specielt kønt, at være vidne til. 

Enig, det er ikke kønt. Men som i så mange andre sammenhænge så avler radikalisme modsatrettet radikalisme.

De eksempler vi ser fra USA hvor ny evangalisterne (ca. 40-45% af befolkningen og hovedparten her af fundamentalistiske) har sat sig på alt fra produktionsapperat, over domstole til (ikke helt endnu, heldigvis) udvikling af undervisningsmateriale. Så skal der komme et kraftigt modtræk.

Side 1 ud af 9 (88 indlæg)