Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor religion i 2009?

Side 3 ud af 9 (88 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jonas Bentzen:

Har man lyst til at lære mere om fornuftstænkning/ateisme kontra religion, kan følgende anbefales:

 

Websites:

ateist.dk

unreasonablefaith.com

godisimaginary.com

 

Bøger:

Richard Dawkins: The God Delusion (findes også på dansk i en lidt dyrere version: Illusionen om Gud)

Sam Harris: The End of Faith (findes også på dansk i en lidt dyrere version: Troens Fallit)

Og så siger man at religiøse prøver at pådutte andre deres holdninger Big Smile hi hi hi hi

 

sagen er den at vi som mennesker godt kan lide at andre giver os ret. At andre er ligesom os. Vi tager aldrig fejl, og det som vi mener er det rigtige. Hvis andre mennesker ikke deler vores holdninger er de jo helt gal på den.

Fra København
Tilmeldt 15. Jul 07
Indlæg ialt: 101
Fra  SMM Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad sker der når du dør?

Ingen ved det, alle vil vide det. Religionen giver svar til troende.

Hvorfor ramte ulykken netop mig?

Der er en højere mening som kan forklare det uforklarlige for de troende.

Sådan kan man blive ved, uanset hvilken religion eller kultur og også på tværs af politiske og økonomiske ismer.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Peder TakeTwo.dk:

Lone, det er vist ikke helt korrekt. Så vidt jeg ved stammer ca. 50% af folkekirkens midler fra skat (ikke kirkeskatten) til betaling af e.g. præstelønninger, administrative opgaver, renovation af bygninger, etc.

Jonas Bentzen:

Han er ikke uinformeret.
Selv, hvis man ikke er medlem af Folkekirken, betaler man alligevel indirekte til den.
Det kan man læse mere om hos Ateistisk Selskab.

Nu kan jeg jo passende samle de to :-)
Jonas: Jeg ved godt, at der kommer penge til Folkekirken via skatterne, udover Kirkeskat. Det skriver jeg netop også i et af mine indlæg.
Peder: Jonas' link giver et billede af fordelingen "I 2006 budgetteres med et skatteprovenu fra kirkeskatten på 4.800 mio kr. Udover dette tilføres direkte 760 mio. fra staten og 540 mio kr fra andre indtægter".  760 millioner er da også en slags penge, men det er langt fra 50%, som du skriver. 

Peder TakeTwo.dk:

Jeg vil meget gerne påtage mig det vædemål. Jeg kan sige med (noget nær) 100% sikkerhed at dette ikke kommer til at ske. Af en eneste grund. Der er ikke noget værdifællesskab mellem atheister. I modsætning til de forskellige religiøse grupperinger er der ikke et samlet dogmatisk regelsæt som værdigrundlag.
Det eneste fællestræk blandt atheister er at de ikke er theister. Så de/vi vil aldrig kunne samles til en krig mod noget for der vil aldrig blive enighed om hvad de skulle gå i krig i mod...

 

Du har selvfølgelig ret - det jeg taler om, er blot en tendens jeg har lagt mærke til - blandt andet her  hvor atheisme pludselig er blevet anti-religion - og hvor man forsøger at 'hverve' troende, til at blive ikke-troende og det synes jeg er foruroligende. Ikke fordi jeg synes religion er super, men netop modsat, fordi moralprædikenen normalt hører de religiøse fanatikere til. Nu har vi i stedet fået Ateistiske Fanatikere. Great. 
Som sagt er det forholdsvis naturligt i USA, hvor religion og politik er så stærkt sammenbundne, og hvor det er svært at finde næstekærligheden i den religiøse højrefløjs politik - men i Danmark forholder det sig altså ikke sådan. Til Trods for præstelakajerne i Dansk Folkeparti. 

Du skriver: "I en organisation hvor der kan være plads til den "slags" mennesker kan der under ingen omstændigheder være plads til mig også!"
Det er netop sådan noget jeg mener. Jeg nærer ingen som helst form for kærlighed eller sympati for de to spradebasser, men hvad forestiller du dig, skulle være alternativet? At den danske folkekirke ekskluderede de to? Modtrækket til deres had, må da netop være inklusion og et modtræk, der viser at der er plads til alle, på trods af hudfarve, religion og politiske overbevisninger.

 

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg huskede aabenbart forkert eller ogsaa var de tal jeg har set vaeret inklusiv teologistudiet og div. renovationer. Men ok, jeg tager fejl :)

Men det aendre bare ikke rigtig ved at det er forkert...

Praesterne i DF: Jeg vil faktiske mene at det var paa sin plads med eksklusioner. Det er meget soedt og sympatisk at du vil inkludere i stedet for ekskludere. Jeg er nok knap saa forstaaende, der er ikke plads til folk som spreder had blandt mine naere venner, der er ikke plads til folk der spreder had i min omgangskreds og der er ikke plads til folk der spreder had i de foreninger jeg er med i (saa var jeg der ikke). Saa kan man med rette sige at det er hyklerisk at jeg ikke vil omgaaes en hvis type mennensker fordi de har et had til en anden type mennesker. Den tager jeg gerne paa mig...

Men jeg kan simpelthen ikke med mennesker der har et vaerdisaet og et menneskesyn som kan give dem et tilhoersforhold til DF. Saa min omgangskreds er klinisk renset for DF'ere. Og det har jeg det faktisk godt med. Jeg kan ikke kigge paa en person og taenke "du hader folk jeg holder af, men det er helt i orden for du har ogsaa nogle vaerdier som siger mig noget".

Paa den maade er du nok en baade stoere og bedre menneske end mig.

 

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så længe folk ikke bruger det som sovepude, i stedet for at gøre noget ved deres problemer.
Og dertil:

* Fritager mig for at betale for det.
* Høre på det.
* Undlader at slå andre ihjel etc. pga. det.
* Ikke blander det sammen med politik og den slags.

Så kan folk for min skyld tro på deres toaster.

Dbh Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone S. Hansen:

Du har selvfølgelig ret - det jeg taler om, er blot en tendens jeg har lagt mærke til - blandt andet her  hvor atheisme pludselig er blevet anti-religion - og hvor man forsøger at 'hverve' troende, til at blive ikke-troende og det synes jeg er foruroligende. Ikke fordi jeg synes religion er super, men netop modsat, fordi moralprædikenen normalt hører de religiøse fanatikere til. Nu har vi i stedet fået Ateistiske Fanatikere. Great.

Jeg håber ikke, det er mig, du kalder "ateistisk fanatiker."

Ville du også bruge ordet "fanatiker" om en, der påpeger, at der ikke findes beviser for astrologi eller de nordiske guders eksistens?

Som ateist er der noget sært i mange af indlæggene i denne tråd. Nogle mennesker støtter ideer, der hverken er beviser eller bare indicier for. Påpeger man så manglen på beviser, er man pludselig "fanatiker".

Hvis fanatisme er at bruge sin hjerne - at påpege, at astrologi og andre former for overtro (deriblandt religion) ikke kan bevises - ja, så er jeg fanatiker.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonas Bentzen:

Lone S. Hansen:

Du har selvfølgelig ret - det jeg taler om, er blot en tendens jeg har lagt mærke til - blandt andet her  hvor atheisme pludselig er blevet anti-religion - og hvor man forsøger at 'hverve' troende, til at blive ikke-troende og det synes jeg er foruroligende. Ikke fordi jeg synes religion er super, men netop modsat, fordi moralprædikenen normalt hører de religiøse fanatikere til. Nu har vi i stedet fået Ateistiske Fanatikere. Great.

Jeg håber ikke, det er mig, du kalder "ateistisk fanatiker."

Ville du også bruge ordet "fanatiker" om en, der påpeger, at der ikke findes beviser for astrologi eller de nordiske guders eksistens?

Som ateist er der noget sært i mange af indlæggene i denne tråd. Nogle mennesker støtter ideer, der hverken er beviser eller bare indicier for. Påpeger man så manglen på beviser, er man pludselig "fanatiker".

Hvis fanatisme er at bruge sin hjerne - at påpege, at astrologi og andre former for overtro (deriblandt religion) ikke kan bevises - ja, så er jeg fanatiker.

Hej Jonas.
Nej, det var ingenlunde møntet på dig :-)

Der er intet galt i at påpege eksempelvis manglen på beviser, eller fortælle om sine holdninger. Jeg taler bare om, en trend jeg har oplevet, på blandt andet Reddit, hvor saglig debat er afløst af kombatant udtværing og decideret af hån af dem, der helt fredeligt vover at påstå, at de beder aftenbøn - og dét synes jeg er fantatisme.  
Igen vil jeg påpege, at jeg forstår "hvad de er oppe imod" i det amerikanske samfund - (udover den totalt højreorienterede politik og totalt forplumring af hvad vi opfatter som menneskerettigheder, så har jeg også tænkt på, hvordan jeg måske ville være lidt mere udtalt omkring min mangel på troen, hvis min mor havde reageret ">sådan her, da jeg fortalte hende det) og at de blot stiller hårdt mod hårdt. Jeg synes bare fortsat ikke, at det er kønt at se på - for jeg synes stadig, at det er et personligt valg. 

Muligvis er det bare "gruppementaliteten", jeg ikke bryder mig om - og oplever den på Reddit blandt "ateisterne" (stort set, alle os der benytter sitet) - men man oplever den måske ikke ret meget, ude i den virkelige verden, blandt ikke-troende, da de sjældent samler sig i grupper, bestående af mange hundrede tusinder mennesker og gør nar af dem der ikke tror på evolutionslæren. 

Så i bund og grund, er det nok bare mig, der er for meget på nettet ;-)

 

 

 

 

Tilmeldt 27. Apr 09
Indlæg ialt: 92
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke nået at læse alle de forskellige indlæg, da jeg simpelthen ikke har tid.

Jeg forstår godt hvor du kommer fra med dine spørgsmål, og da jeg arbejder som clairvoyant og medie har jeg jo min mening om det.

Jeg tror nogen (der ikke har været så mange gange på jorden) har brug for at have noget at holde sig til som kan gøre der er en højere mening med tingene. Selv dem der ikke tror har en reion "ateisme" jeg tror det er for at høre til..

Som clairvoyant møder jeg mange der ikke helt tror på mit arbejde, og det er bare ok med mig, jeg skal ikke omvende nogen. Alligevel vil mange gerne tro på noget og kommer til sådan en som mig for at vide de ikke er alene.

 

Vi hjælper kvinder til at spare penge. www.kun-kvinder.dk

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Peder TakeTwo.dk:

Jeg huskede aabenbart forkert eller ogsaa var de tal jeg har set vaeret inklusiv teologistudiet og div. renovationer. Men ok, jeg tager fejl :)

Men det aendre bare ikke rigtig ved at det er forkert...

Praesterne i DF: Jeg vil faktiske mene at det var paa sin plads med eksklusioner. Det er meget soedt og sympatisk at du vil inkludere i stedet for ekskludere. Jeg er nok knap saa forstaaende, der er ikke plads til folk som spreder had blandt mine naere venner, der er ikke plads til folk der spreder had i min omgangskreds og der er ikke plads til folk der spreder had i de foreninger jeg er med i (saa var jeg der ikke). Saa kan man med rette sige at det er hyklerisk at jeg ikke vil omgaaes en hvis type mennensker fordi de har et had til en anden type mennesker. Den tager jeg gerne paa mig...

Men jeg kan simpelthen ikke med mennesker der har et vaerdisaet og et menneskesyn som kan give dem et tilhoersforhold til DF. Saa min omgangskreds er klinisk renset for DF'ere. Og det har jeg det faktisk godt med. Jeg kan ikke kigge paa en person og taenke "du hader folk jeg holder af, men det er helt i orden for du har ogsaa nogle vaerdier som siger mig noget".

Paa den maade er du nok en baade stoere og bedre menneske end mig.

Jeg synes som sådan ikke, at der er noget galt i at sige: "Jeg ønsker ikke at være medlem af denne her organisation og dermed blive associeret med dig", men at sige, at der ikke er plads til dig i Folkekirken, fordi der er plads til DF'erne, er som at sige at der ikke er plads til mig på Amino, fordi du er mørkhåret og jeg ikke er.  Der er andre holdninger i Folkekirken end deres - men hvis alle os, der er uenige med dem, melder os ud ender vi jo med en selvopfyldende profeti. 

Men jeg har også meldt mig ud. Jeg er ikke troende og havde overvejet det løst i længere tid (men blot ikke fået det gjort, som så mange andre). Jeg blev skubbet udover kanten, af en præst, til en bisættelse, som jeg synes var ekskluderende og i virkeligheden decideret ondskabsfuld. (man er jo ret følsom, i sådan en situation og når jeg tænker tilbage på episoden virker det heller ikke helt så dramatisk på mig, som det gjorde dengang). Hun sagde bare nogle ting, der sårede mig ekstremt dybt og jeg følte ikke længere nogen form for tilhørsforhold til det hun repræsenterede. 
Efter at have set filmen Jesus Camp og set Ruth Eversen folde sig ud, skulle jeg i hvert fald slet ikke længere associeres med nogen afskygninger af den Gud de sætter i centrum for deres had.  (Det gør Jesper Langballe og Søren Krarup dog ikke. De har "bare" både eksklusions- og Gud-kasketten på samtidigt). 

Til gengæld, blev jeg vanvittigt rørt, da Mustafa - en muslim, på Nørrebro, blev offer for bandekrigen - blev fulgt i ligtog af 3000 mennesker ned af Nørrebrogade, på vej til lufthavnen, inden hans kiste skulle flyves til Irak og begraves. 
Ude foran Stefanskirken på Nørrebrogade, havde de 2 præster stillet sig op - i præstekjoler- og kraver, ved et kæmpe banner, de havde spændt ud, hvor der stod "Hvil i fred, Mustafa". Da ligvognen kørte forbi kirken, blev kirkeklokkerne startet og til slut, gik de med i ligtoget hele vejen op til Dronning Louises Bro, hvor det sluttede. 

Når den danske Folkekirke i sådanne tilfælde viser sig fra den næstekærlige side og viser, at vi står sammen på trods af trosretning og hudfarve, så tror jeg igen lidt mere på menneskeheden. 

Du skriver, at din omgangskreds er renset for DF'ere. Det er min - så vidt jeg ved - også. Men jeg synes ikke, man kan sidestille folkekirken og DF, bare fordi der er medlemmer af begge ting, der overlapper. 
Faktisk, tonede en af præsterne fra Stefanskirken frem på Tv2 News om aftenen efter ligtoget på Nørrebro og beskyldte DF - der havde forsøgt at stoppe ligtoget ved at sige det var "ligskænding", var "Racister".  Der er andre stemmer i Folkekirken, end deres. 

Jeg tror i virkeligheden, at det er folk som os, Peder der er med til at politificere kirken, ved at melde os ud, på baggrund af holdningsforskelle. I virkeligheden burde det jo være nok for os, at vi ikke tror på Gud.  (og at salmerne er røvssyge) :-)

 

 

 

 

 

 

Side 3 ud af 9 (88 indlæg)