Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frustration, de betaler ikke

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Håber i vil give mig feedback på en frustration der..., ja nærmest æder mig op.

Sikkerhedseksperten ApS blev startet i februar i år og var egentlig en ide omkring handel med røgalarmer. Der er dog gået sidnsygt hurtigt og jeg har formået at skabe en rigtig god omsætning, taget mit fuldtidsstudie i betragtning.

Med et minimum lager på 100.000 kr. samt det faktum at jeg giver kredit til virksomheder (har altid 100.000 kr ude), gør at min likviditet hele tiden ligger på grænsen. 

For 4 år siden fik jeg ødelagt min skulder under en udrykning som falckredder, hvilket gjorte jeg mistede jobbet, og ellers efterfølgende traf nogle økonomisk dumme beslutninger. Det og det faktum at jeg i dag er studerende (et år endnu), gør at jeg ikke bare kan låne X antal kroner i banken, og derfor har svært ved at løse likviditets problemet.
Jeg har været i flere banker som alle vil have jeg stiller sikkerhed, hvilket jeg ikke kan.

Med en god omsætning og god avance er det dog indtil videre gået fint, men for nogle uger siden blev jeg fik jeg en bestilling på 46000 kr., og de betaler ikke deres regning. Jeg kan ikke komme i kontakt med dem og ja....alt i alt er jeg blevet taget ved røven. Derfor har jeg selvfølgelig sendt mit krav til retten, men om jeg ser pengene igen og om det bliver inden for det næste år, er tvivlsomt.
Jeg havde møder med dem og var på besøg flere gange, jeg må indrømme at de virkelig fik snydt mig der :(.

Problemet er at sådan et hak i tuden gør ondt....det gør meget ondt. En af mine overvejelser er at stoppe med at give kredit til virksomheder. Det er bare ikke det bedste i min branche, og da jeg for nogle år siden testede det, koster det mig 2/3 af omsætningen fra erhverv. Desværre ser det ud til jeg ikke har mange andre muligheder.

Jeg har en liste jeg løber igennem hver gang jeg giver kredit...tester forskellige faktorer, men intet "lugtede" i denne sag.

Så hvad gør i for at løse sådanne problemer? Og har nogen haft oplevelse med hvad der skete, når i ikke længere gav kredit?

Det er en stor irritation for mig, for jeg ønsker at drive en sund virksomhed der ikke betaler for sent til mine leverandører. At jeg nu står og må trække nogle betalinger, er til at blive sindsyg over. Grrrrr....

Tilmeldt 27. Jun 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Har samme oplevelse og der er sikkert flere der kommer til at opleve det sådan som økonomien er i dag.  Jeg giver ikke kredit til nye kunder og ja det koster, men sådan må det være med nye kunder en til man lære dem at kende.

Da du startede var det sikkert hellere ikke alle leverandør der ville give dig kredit fra dag 1.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Kenneth,

Vi bruger dansk kreditor service til at tjekke om de står registreret som dårlig betaler nogen steder. Vi tjekker også deres regnskab, hvis det er synligt (kun for aps, a/s og lign.).
Og så bruger vi almindelig sund fornuft..

Er det fx en virksomhed som bestiller, men de har kun en hotmail? Er det en gammel virksomhed eller ny? Er det et taletidskort-telefonnummer eller et "rigtigt" telefonnummer? Bestiller de mere end man skulle tro, de havde behov i forhold til deres størrelse? Bestiller maneg af samme vare uden at spørge efter bedre pris? Er det en særligt udsat branche, fx tøjbutikker? osv.

Hvis vi er den mindste smule i tvivl beder vi om forudbetaling.
Det sidste stykke tid er vi begyndt, hvis nye kunder bestiller for mange penge, at skrive en pæn mail til dem, at i disse tider skal man jo passe på og i øjeblikket tilbyder vi derfor nye kunder der bestiller for mere end x-antal kroner, at de kan få 5 % rabat, hvis de betaler forud første gang.
Det vil de fleste gerne og de bliver rigtigt glade - og vil de ikke, ja så havde vi nok aldrig set pengene alligevel!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Enten skal du tegne en kreditforsikring, eller os skal du glemmet ordet kredit, som nok mere og mere vil gå i glemmebogen. Det er ganske enkelt for dyrt og risikofyldt efterhånden at tilbyde.

Der findes mange lignende situationern som din, og vi har os prøvet det, og derefter stoppet alt kreditgivning for EVER!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Svendborg
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 381
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Øv øv øv - sikke nogle... (grimme ord!!)

Jeg handler også med virksomheder. Hvis det er nye kunder gælder samme betingelser, som ved handel i web-shoppen - altså betaling før levering. Jeg sender en faktura (eller opretter varen i shoppen til kunden) og når betalingen er registreret sendes varen! Når samme kunde efterfølgende vender tilbage, kan det være betalingsbetingelserne ændres, men det er noget jeg bestemmer!

Det er ganske få virksomheder, der får kredit hos mig.

Virksomhederne accepterer det - og kan sagtens forstå mine forklaringer. Jeg har til dato ikke mistet en ordrer p.g.a dette "krav". Jeg mener det er vigtigt at passe på sig selv og sin virksomhed, og derfor har jeg valgt denne løsning.

Håber du kan bruge det til noget? Men håber aller mest du får dine penge.

Kh Trine

 

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis mine regninger ikke bliver betalt, så starter jeg bare med et opkald.. så følger en rykker - og er det et større beløb, tropper jeg gerne op på adressen og "banker lidt i bordet". 

Er der konkurrence mellem leverandørerne i dit marked? Det er min erfaring, at man sagtens kan presse dem på betalingsbetingelserne, hvis du kan spille dem ud mod hinanden. Det skader ihvertfald ikke noget at prøve, vel?

Alternativt kan du vel lede efter en investor, der kan lægge et mindre beløb for at hjælpe dig ud af din likviditetsklemme - du bør kunne finde en, der er med på at blande sig uden om din forretning og bare få en ganske lille del af anparterne.. Eventuelt med en aftale om, at du kan købe vedkommende ud igen mod et gebyr på x antal procent?

Alt held og lykke med din forretning! Smile

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Boysen,

Dit problem er et, som alle virksomheder møder dagligt. Der er forskellige måder at komme omkring det på, ved at vise lidt vilje og smidighed, men ikke åbne din pengepung vidt åben for dine kunder.

Løsningen er, at du naturligvis gerne vil give kredit, men det er på følgende vilkår:

Er firmaet personligt ejet/interessentskab - kan der ydes op til kr 5000,- i kredit i max 8/14 dage.

Er selskabet et ApS eller A/S uden at have afleveret første årsregnskab - ydes ingen kreditter før de har afleveret første årsregnskab til E og S. Herefter kan de få kr 10,000,- i løbende kredit med betalingsmax 8 eller 14 dage. 

SMBA - ingen kreditter.

Du skal hverken være large med kredittiden eller kreditbeløbene. Kunderne må forstå, at det er dem selv, der skal finansiere deres egen drift - og ikke dig, der skal være deres bank. Dette kan du sagtens sige på en høflig og pæn måde, uden at du støder nogen. Du har også noget, som de gerne vil have (evt. til videresalg) og de får sgu ikke kreditter andre steder alligevel. Så husk, at når du mister salget på at afvise en kredit, så er det ikke fordi en anden vinder det. Den anden vinder et tab eller en overhængende fare for det.

Der er ikke noget i vejen for at sige til en kunde: Kære kunde, jeg har ikke noget imod at give dig kredit, men her i Vestjylland ser vi lige hinanden an først og handler sammen nogle gange, før vi begynder at snakke kreditter. 

Så er den afgjort. Kunden kan godt gøre indsigelser, men du henviser bare til, at så godt kender I ikke hinanden endnu.

46,000 er mange penge. Jeg ved ikke om du omsætter for 10 mill om året, men jeg skulle i hvert fald selv derop omkring før jeg så meget som overvejede at yde en kredit på så mange penge. 

Håber du kunne bruge det til noget.

Med venlig hilsen

Flemming

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Er rigtig ked af at høre om det her.... vildt frustrerende....

Prøv at tjekke PayEx's fakturaservice ud. Det er faktisk rigtig godt - og du bliver fri for alt udenomsarbejdet selv. Det er opsat sådan at der automatisk laves et kredittjek ved bestillinger. Rykkere med videre tager de sig af. Jeg har undersøgt det på et tidspunkt og synes faktisk at det lyder som en rigtig god løsning.

Håber du får pengene kradset ind snart :·)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for alle de gode svar.

Tror helt ærligt at problemet nok ligger mest hos mig selv. At jeg er overbevist om at de fleste erhvervskunder vil lede videre hvis de skal betale forud...
Samtidig acceptere jeg selv forudbetaling :)

Igen tak for tipsene, jeg kan godt se det må være slut med at give kredit og istedet kunne fokusere på at tjene penge.

 

 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen

Har du overvejet en udlejningsmodel?

Nu kender jeg ikke kostprisen på din vare, men måske du kan få et "oprettelsesgebyr" der svarer til din kostpris og derefter en månedlig leje af udstyret.

Oprettelsesgebyret gør du så forfaldent før enhver leverance, og selvfølgelig ublu gebyrer hvis de springer fra.

Derefter har du en månedlig fast indtægt per kunder. Dine kunder slipper billigere på kort sigt og du vinder på lang sigt.

Håber du kan bruge det til noget.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)