Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør jeg forkert? og hvordan får jeg betaling for mit arbejde.

Side 1 ud af 6 (56 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Her er en historie, jeg vil gerne vide hvad i mener jeg gør forkert og hvor jeg ku ha gjort noget anderledes, og til sidst hvad jeg nu skal køre.

 

1: Det er Tirsdag og min tlf. ringer, jeg tager den og bliver helst af en fyr ved navn Niller, fra firmanet AC-Data, han fortæller at firmaet laver Counterstrike hosting. Han siger han har læst på Specialhosting.dk af vi udbyder konsulentarbejde og spørgeer så hvornår jeg har tid, og vi aftaler at mødes et sted i Kbh Torsdag klokken 21.

Som en sidste kommentar spørger han om prisen, hvortil jeg svarer at vi tager 1.000kr i timen.

2: Torsdag tager jeg ud og møder kunden som aftalt, jeg bliver placeret foran en server og bliver punkt for punkt bedt om at gøre forskellige ting, blandt andet:

 - Installer Debian

 - Sæt RAID op som på de andre servere

 - Opgrader kernen til "den der"

 

osv. og jeg laver de ting som de beder mig om.

Da klokken runder midnat siger jeg at jeg ikke kan arbejde mere, og tilbyder at lave resten hjemmefra dagen efter. Dvs. Fredag (idag).Samtidig slipper de jo så for at betale mig nattakst, og det godtager de så.

Jeg fortæller også at deres systemer er 100% custom, og at det på ingen måde er sat op på nogen generel eller let gennemskuelig måde, og derfor kommer det til at tage tid da jeg skal bruge tid på at læse deres kode igennem.

Dette giver de på ingen måde udtryk for som værende problematisk.

Niller og en person jeg ikke fik navnet på er til stede, og de lukkede mig ind/ud af lokalet samt gav mig passwords til maskinerne, vi snakkede og havde det helt hyggeligt med hinanden.

3: Næste morgen var der ifl. deres udsagn problemer med en af serverne, det viste sig at fordi de bruger _ens_ public og private keys på alle maskinerne så havde jeg introduceret en fejl da jeg tilføjede en ny server (og selvfølgelig ... som normen er, havde lavet en unik key).

4: Jeg fandt og rettede fejlen og fortsatte så med at lave de sidste rettelser, efter ca. 4 timer er jeg næsten færdig, har gennemgået hele deres system og fået koblet den nye server på, og skal til at sætte steam op.

5: Så kontakter Niller mig på skype og spørger hvad det kommer til at koste, og jeg fortæller ham at det ikke gir nogen mening at give sig til at lave en fast pris nu fordi jeg næsten er færdig. Han gentager og beder om en fast pris, eftersom vi er oppe på 6 timer på daværende tidspunkt og jeg regner med at der er max en halv time tilbage, siger jeg at jeg godt tør sætte et max på 10 timer, til den aftale timepris på 1000kr.

6: Pludselig siger kære Niller så at jeg må have spist søm at forlange 10.000kr for det når det ikke engang virker endnu.

7: Han siger at det er "min skyld" at det har taget så lang tid fordi jeg skulle finde ud af deres system.

8: Han siger at den fejl der var om morgenen er "min skyld" og at de ikke betaler for at jeg fixer den.

9: Jeg forklarer at fejlen primært var forårsaget af dårlig logik i koden og at det desuden kun tog to minutter at fikse.

10: De kalder mig inkompetent fordi jeg ikke kan finde ud af deres system.

11: Jeg forklarer at det bestemt ikke har noget med inkompetence at gøre, men at tingene tager den tid de tager fordi jeg er nødt til at lære deres specialudviklede system at kende.

12: Niller afviser blankt at betale for at jeg skal "lære noget" og vil udelukkende betale for den tid hvor jeg rent faktisk "laver noget" for dem.

13: Jeg tilbyder at de kan få lov at slippe med 500kr i timen, og et max 10 timer.Hvilket er 2.000kr under det beløb de allerede er oppe og skylde.

14: Niller siger jeg kan glemme alt om det og beder mig stoppe arbejdet.

15: Jeg ringer til Niller og fortæller ham at man ikke bare kan bestille håndværkere og sætte dem igang ... og så bagefter nægte at betale.

16: Jeg opdager nu at Niller ikke er ejer af firmaet (cvr.dk) og ringer til ejeren.

17: Ejeren, vi kalder ham Johnny, nægter at have bestilt mig til noget som helst, og truer med at melde mig til politiet for ulovlig indtrængen for han har jo ikke givet sin tilladelse til at jeg må tilgå hans servere.

18: Jeg ber fyren om at tage sig sammen, og spørger så om han er venlig at bekræfte at Niller arbejder for ham og at det er korrekt at Niller ikke har bemyndigelse til at indgå bindende aftaler på virksomhedens vegne.

19: Johnny svarer meget defensivt at han på ingen måde har indgået nogen aftale med mig.

20: Jeg lægger på og tager mig opgivende til håret ...

Jeg syntes jeg gør _alt_ hvad jeg kan for at please denne kunde ... jeg skubber andre aftaler, smider alt hvad jeg har i hænderne, jeg taler pænt til kunden, jeg tilbyder rabat ... kunden arbejder selv professionelt med hosting, og har styr på begreberne. Men forventer stadig gratis arbejde ...

Jeg begynder at have problemer med at komme på forslag til hvad jeg kunne have gjort bedre ? Mit bedste bud vil være at troppe op med en kontrakt og skære alting ud i pap med store røde bogstaver

"JA, men skal BETALE for alle timer"

"TIMEPRISEN er 1000kr ... Det betyder at for hver time du bruger af min tid, skal du betale 1000kr"

"Hvis du skal have lavet arbejde om natten koster det ekstra ... VI SOVER OGSÅ OM NATTEN"

"Et abbonement betyder at man løbende betaler for en ydelse, det vil sige at DER KOMMER EN REGNING MAGEN TIL DEN HER OM 12 MÅNEDER"

Imo. er det useriøst ... men umiddelbart er det den slags ting folk misforstår?

Hvilke "angrebsvinkel" har jeg? Firmaet nægter at have indgået nogen aftale, jeg har på intet tidspunkt set dokumentation for at Niller arbejder for Johnny, og Johnny benægter alt. Umiddelbart er mit bedste bud at melde Niller til politiet for svindel? Jeg kan vel ikke hive ham til inkasso ... "han " har jo ikke afgivet nogen ordre?

Jeg er 7 timer short ... det betyder i realiteten ikke så meget, men i praksis er jeg ved at have så mange kunder nu som svindler og på anden vis ikke betaler for det de køber (og jeg leverer) at det efter hånden begynder at gå ud over de kunder som faktisk betaler nu.

Forslag modtages med kyshånd.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,8 stjerner givet af 5 person

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har haft sammen problem to gange før.. Problemet er tit at beløbene er så "små" at det ikke kan betale sig at forfølge, da det hurtigt koster mere..

Og det er der desvære nogen som benytter sig af.

Mit bedste bud er en kontrakt, som jeg også selv har i sinde at bruge fremover..

De bedste hilsner
Jesper Thorup

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den bedste måde at undgå det på, er at lave en standard aftale, som du hurtigt kan udfylde og få kunden til at skrive under på, inden du begynder arbejdet. Det gør jeg! SÅ er der ingen diskussion om pris eller den ydelse du skal give kunden.

Jeg har selv været i en lignende situation - og bestemte dengang at jeg aldrig påbegynder arbejde unden en samarbejdsaftale. Den skal jo bare være på en side - kort og kontakt sige, hvad kunden køber og hvad det koster.

Vedr. Den aktuelle sag - prøv at indgå et forlíg udfra win -win princippet. Og ellers- drop kunden og brug ikke mere negativ energi på sagen. Lær det der skal læres..sådan er det jo også at være selvstændig.

Hilsen Anette, www.konceptmarketing.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er ikke så meget at gøre, end at politi anmelde firmaet.

Så må bagmandspolitiet slås med sagen.

/Kenneth

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Sølund:

Hæng dem ud på nettet.... 

Ville rigtig gerne ... men det fører desværre ikke nogen steder hen :)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Koncept Marketing:

er at lave en standard aftale, som du hurtigt kan udfylde og få kunden til at skrive under på

Det har jeg også selv overvejet, må jeg få en kopi af din til inspiration?

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 1167
Fra  Sølund Marketing Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Jesper Sølund:

Hæng dem ud på nettet.... 

Ville rigtig gerne ... men det fører desværre ikke nogen steder hen :)

Tja hvorfor ikke? Tilværelsen handler om at vågne op og være glad om morgenen. Hvis det kan dampe noget indre vrede ud, så ville jeg gøre det... Men selvfølgelig, hvis det for tidskrævende, så kan det selvfølgelig ikke betale sig....

Driver en række webprojekter, blandt andet rejstil.dk og bedste webhotel.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Hej

Der er ikke så meget at gøre, end at politi anmelde firmaet.

Så må bagmandspolitiet slås med sagen.

/Kenneth

Hvad vil du mene jeg skal anmelde firmaet for?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Bedrageri.

Er desværre en meget udbredt praktice, som du er faldet for her.

Det er sådan at en arbejdsgiver, hæfter for alt hvad en medarbejder bestiller og øddelægger, i firma navnet.

/Kenneth

Side 1 ud af 6 (56 indlæg)