Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affaldsgebyr for mindre virksomheder - hjælp til artikel

Side 2 ud af 7 (63 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Er selv jurastuderende på sdu. Har ved siden af 2 ApS'er. Jeg er selv blevet opkrævet dette gebyr fra odense renovation, men har netop fået besked om at der er en lille mulighed for at blive fritaget. Jeg har netop søgt dette og får svar om 6 mdr.:-( Jeg har selvfølgelig krævet det allerede betalte tilbage. Vi har intet renovationsforbrug og det svarede sidste år til cirka 2-3 % af vores overskud, som vi betalte:-(

Fra Vordingborg
Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enmands webkonsulent virksomhed og har stort set intet ekstra affald herfra. 

Jeg betaler til ordningen, og mit firma er opsat derhjemme og det affald jeg har, kunne ligeså godt være fra mit privat forbrug!

Jeg omsætter ikke for særlig meget pt. fordi det er meget nyt og jeg har brug for en masse referencer, i forhold til min omsætning kommer gebyret til at udgøre omkring 10% i det samlede regnskab!!!!!!!!!!

Derimod er der masser af håndværkerer i mit område, der benytter sig af denne ordning og gladeligt betaler et væsentlig lille beløb for at komme af med affaldet fra byggeopgaver og renovering og de kan jo lægge det til regningen, uden vi andre aner det og som vi andre skal betale når de laver noget arbejde for os. Så kommer vi andre igen til at betale endnu mere :-)

Jeg tror sgu jeg skal have et affalds gebyr for affald fra papir og administration på mine regninger, så jeg kan få dækket det :-)

Så man kan vel roligt sige at jeg ikke er HELT tilfreds med denne ordning!

Øg din synlighed, brug en freelance markedsførings manager som mig...

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra Slagelse
Tilmeldt 29. May 08
Indlæg ialt: 898
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry Crying  linket går åbentbart ikke igennem...

Maibritt Isberg Andersen

Sygeplejerske, protreptiker og COACH

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bolhøj:

Jeg omsætter ikke for særlig meget pt. fordi det er meget nyt og jeg har brug for en masse referencer, i forhold til min omsætning kommer gebyret til at udgøre omkring 10% i det samlede regnskab!!!!!!!!!!

Du kan jo prøve at søge om fritagelse. Der er vist noget med at hvis du omsætter for under 50.000 kr. og/eller kan dokumentere at du ikke har noget affald, så skulle det være en mulighed. Det koster i hvert fald ikke noget at prøve (endnu)

Regningen bliver sat på standby, mens de behandler sagen.

 

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Der findes en affaldsbekendtgørelse:

 

Fritagelse - affaldsbekendtgørelsens bilag 7 - branchekode - Høje ...

Affaldsbekendtgørelsen oplister i bilag 7 en række branchekoder, som kombineret med 0-1 ansatte giver fritagelse for at betale erhvervsaffaldsgebyr, jf. ...
www.htk.dk/.../Fritagelse_virksomheder%20omfattet%20af%20affaldsbekendtgørelsens%20bi... - Cached
Her kan i se hvilke selskabsformer og branchekoder der er undtaget for gebyret.
Vær opmærksom på at kommunerne har afskediget mange dygtige medarbejdere og erstattet dem med folk i aktivering, det er mit indtryk at visse steder har de personer der sidder og sender opkrævninger ud ikke synderlig kendskab til bekendtgørelsen. (Måske fordi de er i aktivering?)
Derfor kan det godt betale sig at klage.
Bekendtgørelsen lægger jo ligefrem op til at omgå reglerne ved at ændre branchekode.
Hvad jeg dog ikke kan anbefale, det kan have andre uheldige konsekvenser og er derudover jo en form for afgifts og skatte unddragelse.
de bedste hilsener
Anders Mikkelsen
Nr1

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 441
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I Sønderborg Kommune skal jeg betale 1505 DKK for "ingenting" Devil

FIndes der ikke en kreativ Amino, som vil registrere en indsamlervirksomhed og tage imod mit affald for et mindre gebyr?

Det drejer sig om max. 1 kg papir.

Blækpatronerne returnerer jeg til HP, og papkasserne genbruger jeg til forsendelse.

Er der andre, som har kreative ideer til at slippe for at betale affaldsgebyret?

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

elund.dk:
Er der andre, som har kreative ideer til at slippe for at betale affaldsgebyret?

Jeg hører også gerne fra snedige revisorer eller lignende, der kan knække denne nød for os :-)

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi ligger i et industrikvarter meget tæt på forbrændingen. Vi har en papcontainer stående, som vi betaler for, men andet affald (plast m.m. ) kører vi selv hen med.
Før skulle vi køre over en vægt og stikke et kort i automaten, både når vi kom og når vi kørte igen, for så kunne kommunen afmåle, hvor meget vægt der var i bilen og så blev vi faktureret for det. Det kunne typisk være 15-45 kroner. Her efter fik vi en regning med posten - dvs kommunen må have betalt frimærke, papir, kuvert, en eller anden som pakker kuverten, bogholder der skal lave faktura og bogholder der skal registrere indbetaling.
Alt sammen for fx 18 kr. inkl moms, som en regning kunne lyde på. Samtidigt skulle vi registere betalingen (både i regnskabsprogram og netbank) og bruge tid og penge på det. Vi har tit snakket om, om de da ikke bare kunne samle det til én samlet betaling fx en gang om måneden eller hvert kvartal.
Vi brugte ikke for samme beløb årligt, som vi får regning på nu (omkring 800 kr så vidt jeg husker) - men jeg synes, det er dejligt, bare at få en regning om året og spare så meget unødvendig tid - både på indtastning af regninger, men også når vi kører på forbrændingen og ikke længere skal på vægten med bilen.

Men kan godt se, det er hul i hovedet, hvis man har fx en webshop hjemmefra og aldrig har noget affald.

Så svaret må vel være, at man kunne undtage visse brancher, eller virksomheder som kunne "bevise" at de ikke har affald.

Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 343
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

elund.dk:

I Sønderborg Kommune skal jeg betale 1505 DKK for "ingenting" Devil

FIndes der ikke en kreativ Amino, som vil registrere en indsamlervirksomhed og tage imod mit affald for et mindre gebyr?

Det drejer sig om max. 1 kg papir.

Blækpatronerne returnerer jeg til HP, og papkasserne genbruger jeg til forsendelse.

Er der andre, som har kreative ideer til at slippe for at betale affaldsgebyret?

Jo, det må der simpelthen være en løsning på. Spørgsmålet er bare, hvad der så sker, når en masse virksomheder finder nye løsninger på problemet. En kasse papir affald burde teoretisk set være i orden at tage med hjem og smide i sin blå papir container, når der var plads til det i den. Mit gæt er, at hvis mange finder andre affaldsløsninger, så skal de nok finde en ny ting, som virksomhederne skal betale for. Men hvad er det, vi i virkeligheden betaler for? Er det 1500,- for at afskaffe et kg papir eller en politikers flaske rødvin til en frokost? Hvad lyder mest plausibelt? Jeg synes, at de fiaskoer i folketinget har haft et fripas i alt for længe og at de snart selv burde følge de regler og love som de selv får indført. Gad vide, hvor meget de betaler af deres flere kg papiraffald. Mon ikke de tænkte det igennem, da de mirakuløst fandt på dette tiltag.

Side 2 ud af 7 (63 indlæg)