Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tag jer i agt! En svindler i blandt os!

Side 5 ud af 17 (162 indlæg)
Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 22:51 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Men det jo også derfor jeg ikke vælger at offentligøre hans navn direkte i tråden.

Jeg har fuld forståelse for at Amino vælger at lukke af for det, det er ikke min hensigt at skade foraet bag tråden og er dette tilfældet skal man selvfølgelig stoppe den. Men jeg må udtrykke min ærgelighed over det, syntes det er en skam, at man ikke kan hjælpe hinanden på den vis.

Og det er jo desværre en nødvendighed da man ofte ser folk med en straffeattest der er længere end en rulle toiletpapir, de stopper jo ikke før der ikke er flere de kan svindle. Derfor syntes jeg netop det er vigtigt at få fremhævet dem, og forklaret andre omkring dem..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Så vil jeg da også lige give mit besyv med i debatten. Først og fremmest vil jeg sige til dig TheShop, at jeg er ked af situationen på dine vegne.

Dernæst vil jeg påpege at det, som med stort set alt andet, er bedre at forebygge end at helbrede. Jeg blev for snart mange år siden snydt af en forretningsdrivende, eller dvs. indirekte snydt. Min nuværende kæreste, som jeg dengang lige havde mødt, blev tilbudt at medvirke til opstarten af et Aps. Han syntes projektet var spændende, men havde ikke pengene til hans del af indskuddet. Da jeg havde stor tiltro til hans evner indenfor feltet, valgte jeg at give ham hele min børneopsparing til formålet, som jeg på daværende tidspunkt lige havde fået udbetalt.

Kort fortalt, så blev Aps'et aldrig oprettet og vedkommende endte med at bruge alle mine penge på polske kamphunde og ferie i Spanien med hans familie. Jeg husker detaljerne dårligt i dag, da det er længe siden, men selvom vi kontaktede en advokat og kunne fremvise den kontrakt der var underskrevet af alle involverede parter, mente advokaten ikke at der var nogen mulighed for at få pengene igen, og ville ikke forfølge sagen.

Sure lærepenge, men sådan er det når man er "ung og naiv". Jeg ville aldrig advare offentligt mod vedkommende, men hvis jeg eksempelvis her på Amino, så nogen der spurgte efter erfaringer/referencer ang. en vis person de overvejde samarbejde med, så ville jeg da så afgjort sende dem en privat besked med et "heads-up".

Og det er egentlig sådan jeg mener at man gør det bedst. Sørg for at tjekke dine samarbejdspartnere. Få referencer du kan tjekke og spørg evt. her på Amino, om nogen kender og kan sige god for vedkommende. Det ville jeg selv gøre, hvor gerne jeg end vil tro det bedste om mine medmennesker som udgangspunkt. Det er absolut ikke ensbetydende med at jeg mistænker dem for noget overhovedet, men simpelthen fordi jeg så sover bedre om natten. Nogle ville måske føle sig stødt over det, men det er der vel egentlig ikke nogen grund til, hvis man ved at man har sit på det rene?

I et tilfælde som det her, hvor skaden så er sket? Tjah, jeg ved det faktisk ikke. Jeg synes der er lige så mange gode argumenter for som imod for begge dele, og jeg er lige så splittet som de fleste andre hvad den sag angår. Selvom jeg i dette konkrete tilfælde nok hælder mere mod at det er okay end ikke.

Jeg er i princippet fuldkommen enig i, at vi ikke selv skal lege dommere og politi, men lade retten afsige dom over manden. Men hvis vedkommende er anholdt, og ligeledes med hans historie taget i betragtning, så vil jeg mene at der er stor sandsynlighed for, at mistanken/anklagen er yderst velbegrundet, og at der derfor også er et større grundlag for at advare mod vedkommende, end hvis ovenstående ikke var tilfældet.

Personligt bliver jeg ikke stødt over den måde TheShop har valgt at fremlægge sagen på her. For på trods af de frustrationer og den bitterhed man må føle mod den omtalte person, så synes jeg stadig at det fremlægges på en så sober og "ordentlig" måde som kan forventes.

Jeg kan dog udmærket se dilemmaet for Amino og dig Martin. Du har jo egentlig kun 3 valgmuligheder hvad denne slags situationer angår.

1: Du kan vælge at sige at det altid er ok, og satse på at folk er voksne og fornuftige nok til at håndtere den slags på en ordentlig måde, og samtidig gøre meget klart opmærksom på, at Amino ikke tager stilling til eller deler de holdninger der fremlægges, og på ingen måde vil tage ansvar for dem.

2: Du kan vælge at sige at det aldrig er okay, uanset hvor soleklare beviserne måtte synes. Det er absolut den letteste løsning for dig, men samtidig lidt ærgerligt at vi så ikke kan gøre brug af hinandens erfaringer herinde (de dårlige inklusive), for det er jo egentlig hele essensen af forummet.

3: Du kan vælge at påtage dig ansvaret for at afgøre hvad du synes er okay, og hvad du mener Amino kan stå inde for i hver eneste enkeltstående sag. Det medfører selvfølgelig et stort ansvar for såvel Amino som dig som person, og jeg kan udmærket forstå og respektere, hvis det ikke er et ansvar du har lyst til at tage. Det ville jeg ikke selv tage på mig.

Så nogen enkel eller perfekt løsning er der ikke på problematikken, sådan som jeg ser det desværre. Men i hvert fald skal der herfra lyde en stor opfordring, til alle der i fremtiden står og skal indgå et samarbejde:

Tjek nu lidt op på vedkommende først, med mindre i kender personen indgående i forvejen. Det kan sagtens gøres på en saglig og ordentlig vis. Opret en tråd på Amino og spørg om nogen andre kan sige god for personen. Man må så bede folk om at rette personlig henvendelse i en PB, hvis de har noget negativt at fortælle, så ingen hænges ud. Trådstarter må så selv tage stilling til, hvad de ønsker at ligge i den eventuelle information og hvordan de vil agere ud fra den. Det ved jeg da personligt at jeg har tænkt mig at gøre, inden jeg indgår noget større samarbejde med nogen som helst, og det håber jeg så at de ikke vil tage ilde op, eller tænke dårligt om mig over, for det er jo ikke i en ond mening/tro det gøres.

Det er i hvert fald en ting der kan komme ud af den her situation, og som kan være til gavn og lærdom for os alle. Selv at lave lidt mere "research", samt hjælpe hinanden til at sikre de bedst mulige forudsætninger, inden det går galt.

Og i øvrigt fedt at du har genåbnet tråden til debat Martin, synes jeg er fedt Yes Rigtig god aften til jer alle.

~ Amaris

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 23:05 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk ikke så svært. Gå til Trust Pilot og kom med din/jeres kommentar på hvordan firmaet har behandlet jer.

Tripadvisor er fx det samme og er blevet brugt i årevis til dårlige og gode kommentarer. Og her er der så et firma der får en rigtig dårlig kommentar.

Men der er altså sider til den slags. Når den så er skrevet kan du linke dertil herfra, og lige fraskrive amino for alt hvad der står det sted du linker til.

Cheers

T

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 23:07 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det længeste indlæg jeg længe har læst her inde! Wink

Men jeg syntes du har fat i den lange ende, er helt enig Yes

Tilmeldt 24. Aug 10
Indlæg ialt: 53
Fra  DAGOFA.COM Skrevet kl. 23:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Det er da en slem oplevelse! Kan han evt. politianmeldes?

Mvh. Gitte

Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 23:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 6 person

Gitchen:

Hej,

Det er da en slem oplevelse! Kan han evt. politianmeldes?

Mvh. Gitte

Haha! Skype-BigSmile

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 23:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej "The-shop.dk"!

Der er nok ikke nogen, der føler større sympati med dig og din situation end, jeg gør. Jeg skrev i sidste uge til Martin Thorborg, fordi jeg er blevet taget godt og grundigt i røven af en mandlig Amino og hans kone. I min frustration skrev jeg til Thorborg og kom med et forslag, som jeg godt vidste, at han med allerstørste sandsynlighed ikke kunne godtage (med tanke på alle de juridiske problemer, det tidligere har forvoldt Amino).

Jeg foreslog kort og forenklet sagt, at jeg fik lov til at starte en tråd, hvori jeg opfordrede til en form for selvtægt, forstået på den måde: at vi ærlige Aminoer måtte danne et netværk, hvor vi advarede hinanden imod de Aminoer, som vi har haft rigtig dårlige oplevelser med. Ikke i en tråd, men internt. Som nævnt vidste jeg godt, at jeg hermed bevægede mig ud på dybt vand, for Thorborg kunne naturligvis ikke acceptere denne form for selvtægt helt åbenlyst. Det er trods alt ord imod ord. Men jeg følte, og føler stadig, at det er ubeskriveligt frustrerende og uacceptabelt, at moralsk fattige mennesker får det helt som de vil i sidste ende.

Min kunde havde tydeligvis planlagt hele forløbet fra starten af. Dog har jeg - til trods for, at kunden skylder mig et forholdsvis beskedent beløb - valgt at gå videre med sagen. Det er for mig ikke længere et spørgsmål om penge, men derimod en principsag. Krisen har skabt nogle moralsk fattige mennesker, og de skal straffes for det.

Dbh

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 23:29 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid pisse ærgerligt at blive snydt, - men jeg synes ikke denne tråd er iorden.

Nu er det sjældent jeg trækker mit juristkort, men her vil jeg gøre en undtagelse.

En sigtelse er ikke ensbetydende med en stillingtagen til skyldsspørgsmålet. Det er en beskyttelse af den mistænktes rettigheder mens sagen undersøges.

Denne konkrete sag er nu under politiets efterforskning, og således har sagen nu et retsligt efterspil. Hvad skulle formålet med denne advarsel så være?

Man kan aldrig være 100% sikker, men hvis det ligefrem er der henne hvor man ikke har andre foranstaltninger mod snyd, end tråde på Amino, - ja så står det dælme sløjt til.

Jeg synes  at Martin Thorborg er en svagpisser hvis ikke der køres en konsekvent linje, og jeg står fuldstændig uforstående overfor at netop denne sag egner sig til en principdiskussion. Skurken er anholdt, og trådstarter fik sine penge tilbage.

Jeg sympatiserer overhovedet ikke med folk der snyder, og der ligger ingen øllebrødsbarmhjertighed bag dette indlæg, - men det taler til laveste fællesnævner. Det er er en ren og skær hævnakt, - og det bliver slugt råt.

Jeg har ikke engang hørt om omstændighederne, og jeg tvivler seriøst på at der kommer mere end denne ene version af sagen, - så hvorfor er denne sag anderledes end de tidligere slettede? 

Michael

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:50 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dyrebilen.dk:
så hvorfor er denne sag anderledes end de tidligere slettede? 

Fordi der ikke nævnes nogle navne i tråden, men fokuseres på det faktum at der skam også er svindlere her på Amino. Aminomedlemskab i sig selv er ikke en sikkerhed. Og det er en god diskussion at have.

Det dumme er så at trådstarter tilbyder at PM'e navnet. Det var dumt, for det forplumrer den ellers gode principielle diskussion. I øvrigt mener jeg godt (men det kan juristerne sikkert bedre svare på), at man kan dømmes for injurier, sendt via email eller PM.

Når det så er sagt, så ER det altså et problem, at folk der begår forbrydelser der skader andre beskyttes lige lovligt meget - i forhold til at beskytte dem, det er gået ud over, og dem det fortsat kunne gå ud over.

Lad os tage et ekstremt tilfælde, for at illustrere det ... Hvis nu du finder ud af, at en mand har voldtaget dit barn. Du anmelder ham, men der går lang tid før der rigtig sker noget. Så hører du, at han skal passe en af dine bekendtes børn. Vil du så ikke advare dem om, at de er ved at overlade deres børn til et svin af en pædofil? Modsat, hvordan vil du forklare din vens børn, efter de blev voldtaget af ham fordi du ikke advarede forældrene, at deres voldtægt var nødvendig for at sikre retsikkerheden, og at en advarsel ville have være injuriernde?

Nu er økonomisk kriminalitet naturligvis mindre alvorligt end voldtægt af børn. Ingen tvivl om det. Men alvorlig svindel kan meget let få en lille virksomhed lukket og iværksætteren risikere at måtte gå fra hus og hjem, konen skrider, og manden går i hundene (og på bistand, iøvrigt). Så det kan godt ende med at skade meget alvorligt og gøre rigtig ondt på dem de helt urimeligt rammer.

Jeg går absolut ikke ind for selvtægt. Jeg går ind for et godt retssystem. Problemet er bare, at det har vi ikke i dag - hverken det civilretslige eller strafferetslige.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:48 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Smid lige info i en PB, så vi kan være opmærksomme!!!

Det ville jeg være taknemmelig over ;D

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 5 ud af 17 (162 indlæg)